Ihme ettei meistä ole vielä tehty ls-ilmotusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "iisa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"iisa"

Vieras
nuitten lapsen puheiden perusteilla. Hain tossa maanantaina tarhassa ja hoitaja, en ennen nähnyt eli joku sijainen kai, katsoi mua pitkään ja ojensi lapsen repun. Ihmettelin vaan ja mentiin sit. Sama hoitaja oli vastassa seuraavana päivänä ja riisuin lapsen ja autoin tossut ja pistin repun naulakkoon. Tää hoitaja pyys mut sitten istumaan kahvihuoneeseen ja menin kun ei kiirettä ollut. No sit siellä oli aivan ihana päiväkodin johtaja, neidin lemppari myös ja sitten tämä johtaja kertoi että tämä meidän Ellen (nyt tuli nimi, voivoi) oli sanonut eilen kun kurahousuissa oli huomattu reikä : Huhhuh on rankkaa kun äiti ostaa vaan tupakkia ja kaljaa. Ei näy housuja ei. Mä olin ensin että mitä ja sit sanoin että en edes polta eikä alkoholikaan lasten nähden.... Hän sanoi että joo tiedän mutta tuo sijainen on sitämieltä että ilmoituksen paikka. Rakkaalle lapselleni sanonut sata kertaa että ne sadevaatteet tulee postissa nyt kohta monta kertaa, kun ehdottomasti ei kelvannut mitkään mitä saisi lähempää kun vuorettomaksi kelpasi vaan Cupcaken sydänpuku jonka sitten vihdoin sai.

Käytiin uimahallissa ja mentiin saunaan. Kävelin ja pyyhkeenkulma osui vahingossa tytön korvaan. Lapsi huusi: "AIAI ÄITI MIKS SIÄ LYÖT!?" Ja eräs nainen katsoi pahasti mua...
Saunaan mentiin ja sitten nostin tytön pois metallitolpan läheltä ja sit kauhan kun pelkäsin että polttaa ittensä. Tyttö huusi siihen että " MIKSI HAKKAAT ÄITI MINUA KOKOAJAN " Niin mikä ihana yllätys sama nainen kuuli tämän ja vilkaisi meitä entistä pahemmin. Allasosastolla sain entistä enemmän pahoja mulkaisuja koska ihana lapseni kailotti vähän väliä " MIKS SÄ HUKUTAT MUT" ja ei suostunut tulemaan veteen koska äiti yrittää hukuttaa.

Selitti ohikulkijalle kun tultiin kaupasta että joo mulla on muuten kivaa mutta isi hakkaa ja äiti lyö ja sisko tukistaa. Hän katsoi minua vähän hädissään ja nyökytteli vaan ja meni sitten vilkuttaen. En kerennyt sanoa muuta kun E....

Juu. Ihme ettei meistä vielä lastensuojeluilmoitusta tehty.

Alkuperäinen kirjoittaja Täh;23764318:
Totuushan on se, että mikäli päiväkoti-ikäinen lapsi tollaista puhuu vähän joka tilanteessa, niin jossain jokin mättää ja pahasti.

No uimahallilla ja hoidossa tapahtuneella väliä 5kk. Tuo rattailla liikkuessa oli viime kesänä eli noin vuosi. Minusta nuo kolme uusinta, sitten on olemassa vielä yksi, muita ei ole.

Hän hakee huomiota!
Anna tehdä ilmoitus mitä pahaa?
Naurat päiväkodin porukalle sossujen kanssa yhdessä sitten miten tolloja ovat.
Ei ne sossut paljoa tee vaikka vanhemmat jäisi kiinni humalassa , kannabiksen viljelystä tai olisi epäily insestistä! Ja kaikki samassa perheessä ! Ei mitään ei tehdä vaan lapset ovat edelleen kotona katsomassa tälläistä menoa.
Joten tuo sun kuravaate puute on pientä!

No sori nyt mutta ei ole normaalia että lapsi puhuu äidilleen noin miten tämä teidän kullannuppu puhui esim. uimahallissa. Kannattaa lapsi pistää kuriin ettei käytä tuollaista kieltä enää, mä en nimittäin kuuntelisi sitä että lapsi mua syyttelee lyömisestä, hukuttamisesta yms. ilman syytä, ja vielä tuollaiseen sävyyn (äiti, älä hukuta!!). Mistä lapsi on muuten oppinut puhumaan näin vanhemmilleen/vanhemmistaan? Onko teillä tapana puhua kotona näin?

Ja sitten tohon valehteluun kannattaa puuttua myös nyt, ennekuin menee ihan överiksi. Ei lapsi saa puhua lööperiä kenellekään.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kyllä vaan jotkut ihan terveet ja normaalit lapset voi tuolla tavalla puhua, olen sen eräänkin kerran nähnyt. Taustalla ei ole väkivaltaa, sen näkemistä tai kokemista.

Kyseessä just 5v täyttänyt erittäin ylidramaattinen lapsi joka tekee jok ikisestä asiasta jättimäisen numeron ja siis yleisesti kärpäsestä härkäsen. Lapsi ei todellakaan saa katsoa mitään väkivaltaista, jos esim. kakkoselta tulossa pikkukakkosen jälkeen jotain väkivaltaista ollaan laitettu muistutus niin että siirtää buuklubbeniin automaattisesti. Sen jälkeen on kulunut se 2h jonka jälkeen sulkeutuu automaattisesti. Muuten ei telkkaria katso. Ja meillä ei tosiaan kotona puhuta näin. Olen sanonut että ei saa huijata ja yrittänyt lopettaa mutta tuon ikäiset ilmeisesti ei erota valhetta todesta ja elää aivan omaa elämäänsä valheen ja totuuden rajamaalla. Neuvolassa mainitsin, menee ohi. Tälläinen ei mitään poikkeavaa kuulemma.

Kieltämättä kuulostaa vähän erikoiselta, vaikkei nyt ilmoituksen paikka olekaan. Kannattaisi miettiä yhdessä lapsen kanssa mistä tuollaiset ajatukset tulevat ja miksi lapsi noin sanoo.

Mua ei kauhistuta se mitä lapsi puhuu, niiltä nyt vähän väliä kuuluu mitä omituisempia juttuja. Se mikä mua ihmetyttää on se miksi äiti antaa lapsen puhua itselleen näin ja miksi ei puutu ja ojenna lasta olemaan valehtelematta...

Kyseessä just 5v täyttänyt erittäin ylidramaattinen lapsi joka tekee jok ikisestä asiasta jättimäisen numeron ja siis yleisesti kärpäsestä härkäsen. Lapsi ei todellakaan saa katsoa mitään väkivaltaista, jos esim. kakkoselta tulossa pikkukakkosen jälkeen jotain väkivaltaista ollaan laitettu muistutus niin että siirtää buuklubbeniin automaattisesti. Sen jälkeen on kulunut se 2h jonka jälkeen sulkeutuu automaattisesti. Muuten ei telkkaria katso. Ja meillä ei tosiaan kotona puhuta näin. Olen sanonut että ei saa huijata ja yrittänyt lopettaa mutta tuon ikäiset ilmeisesti ei erota valhetta todesta ja elää aivan omaa elämäänsä valheen ja totuuden rajamaalla. Neuvolassa mainitsin, menee ohi. Tälläinen ei mitään poikkeavaa kuulemma.

Niin no, mun lapset ovat myös yrittäneet muutamia kertoja huijata, mutta parin kerran keskustelun jälkeen ovat ymmärtäneet että niin ei saa tehdä. Voit esim. kysyä että onko äiti koskaan sinua lyönyt. Kun vastaa että ei, niin sitten sinä jatkat että silloin ei saa väittää että äiti on näin tehnyt, äidille tuäee paha mieli kun sinä huijaat että äiti olisi sinua satuttanut. Tähän tyyliin mä olen selittänyt (tosin en samasta asiasta) että valehdella ei saa ja hyvin on mennyt perille.

No täällä taas näköjään aatellaan, että ei savua ilman tulta. Homma kuienkin on niin, että tuon ikäinen puhuu mitä sattuu. Imee kaiken kuulemansa ja näkemänsä ihan kaikkialta. Keksii juttuja, hakee huomiota, valehteleekin. Tuon ikäinen ei osaa erottaa oikeaa ja väärää, mikä on totta, mikä ei.

Päiväkodin sijainen lienee joku pätemisen tarpeinen, jolla tarve osoittaa ammattilaisuutensa kyseenalaisella tavalla.

Eiköhän parempi ole nimenomaan selvittää asiat ensin vanhempien kanssa ennen ls-ilmon tekoa. Näinhän toimi johtaja, jolla varmaankin kokemusta ja näkemystä enemmän.

Minulle tulee mieleen tytön päiväkotiajoilta yksi ryhmän tyttö joka oli uudelle sijaiselle kertonut nyyhkytarinan miten rankkaa on olla orpo kun vanhemmat kuoli Kreikan maastopaloissa (silloin oli Kreikassa suuret maastopalot jotka vaativat kuolonuhreja). Tarina meni hetken aikaa täydestä, ikää likalla oli muistaakseni 5v....

Tuohon lyömiskommenttin voisin todeta, että lapsella saattaa olla jonkinlainen tuntoyliherkkyys ja hän saattaa tuntea normaalin kosketuksen normaalia voimakkaampana. Itselläni on 5 vuotias tyttö, jolla on kielellinen erityisvaikeus. Vaikka hänellä ei ole paljoakaan sanoa käytössä osaa hän silti huijata ja kertoa ihmeellisiä juttuja.

Tosiasia on ,ett lasten kanssa työskentelevän täytyy tehdä ls-ilmoitus oman harkinnan mukaan.Itse olen työssäni lasten parissa ja todella värikkäiltä kuulostaa tämän lapsen jutut,jos niissä ei ole totuuden perää niin hakisin apua tällaiseen satuiluun.Ja 5-vuotias ei voi kyllä päättää minkä merkkistä sadeasua tilataan,vanhempi ostaa järkevät ulkoiluasut ja lapsi pitää niitä sään mukaan!

Alkuperäinen kirjoittaja Täh;23764318:
Totuushan on se, että mikäli päiväkoti-ikäinen lapsi tollaista puhuu vähän joka tilanteessa, niin jossain jokin mättää ja pahasti.

peesi. Jos tällaista kuulisin koko ajan, niin pitäisin 99% todennäköisenä että lapsi tulee huonosta perheestä.No sen perusteella, että minulla on omiakin lapsia ja jutut on "vähän" erilaiset.

Ja tähän huonoon nuoreen yli rahojen elävään perheeseen liittyy jo tuo tietyn merkkinen sadeasu. normaali koulutettu perhe ostaa puvun ja opettaa muita arvoja kuin cupcaken arvoja.

Kyllähän 5-vuotiailla on usein hurjat jutut, mutta kyllä mä silti tutkituttaisin jos jossain on jotain vikaa. Mun pikkusiskolla oli ton tyylisiä juttuja ja vielä 17-vuotiaanakin liioittelee ja dramatisoi asioita eikä kestä jos ei saa olla huomion keskipisteenä ja tahtoaan läpi (alkaa hakkaamaan itseään ja sanoo "kato äiti mitä sä taas mulle teit") ja mun äiti on ihan pulassa...

Yhteistyössä