Ihmettelen, miten vaikea on saada ultra-aikaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Meillä on kuntayhtymä ja tässä on neljä tk.ta josta käytännössä pitäis voida itse valita misä käyt.
Yritin varata toiseen neuvolaan aikaa koska tiesin,et siellä on ultra. Ja haluaisin saada varmuuden muutamaan asiaan,jotka on mieltä painanut.
En saanut aikaa. Täti vaan meinas,et pitäis lekurin osata ko asiat tarkistaa ilman ultraa... Ja jos tarve vaatii niin laittaa keskussairaalaan. Mut tiedän,et sinne en saa aikaa todellakaan, jos kyseessä ei ole ns oikea syy. Tai pääsen sitten vasta yliaikakontrolliin jos sellaista tarvitaan.

Tulin vaan sit siihen tulokseen,et siellä tk.ssa ei osattu sitä ultraa käyttää :( ja muutenki se tätäi ole sellanen lässyttäjä,et meinasin sanoa,et hei tämä ei ole eka raskaus eikä toka,et en ihan untuvikko ole itsekkään tässä.

Hassua. Ku halvemmaksihan se olis kunnallekkin tullut jos olisit voinu siellä käydä,ettei tarvis keskussairaalaan lähtä.
Ilmeisesti hän ei osannut sitä sitten käyttää...joka tuntuu myös hassulta,ettei häntä ole koulutettu siihen.
Tiiä sit mikä lie syynä.

Jos kaikki pääsisivät ultraan aina kun haluaisivat niin mitään muuta ei saisi tehdä kuin ultrata päivät pitkät. Lääkäri on se lopullinen taho joka päättää tarvitsetko sinä ultrausta vai et. Meillä ne perusultrat tehdään keskussairaalassa ja neuvolassa ei ultra ellei ole ihan pakko. Tekstistäsi huokuu miten sinä haluat ultraa, sinun mielestäsi tk:ssa ei oltu päteviä..

Alkuperäinen kirjoittaja kontrolli:
Jos kaikki pääsisivät ultraan aina kun haluaisivat niin mitään muuta ei saisi tehdä kuin ultrata päivät pitkät. Lääkäri on se lopullinen taho joka päättää tarvitsetko sinä ultrausta vai et. Meillä ne perusultrat tehdään keskussairaalassa ja neuvolassa ei ultra ellei ole ihan pakko. Tekstistäsi huokuu miten sinä haluat ultraa, sinun mielestäsi tk:ssa ei oltu päteviä..

Niin huokuu et haluan ulraan koska mä haluan ko asiaan varmuuden. Ja en luota pelkkään lekurin arviointiin.Ja aijon kyllä pyytää et saisin sen ajan.
Ja tiedän et niissä tkissa joissa on ulrta niin ultrataan monesti ihan muuten vaan ilman sen kummempaa syytä.

Alkuperäinen kirjoittaja Pöhkö:
Voithan sinä mennä yksityiselle ultaan tarkistuttamaan nämä mieltäsi painavat asiat.

Jotenki minusta tuntuu et te vähättelettä tosissaan minun huolta. :o
Voin mennä mut en tiedä onko täällä lähimainkaan yksityistä ultraa missään.

Alkuperäinen kirjoittaja kontrolli:

Meidän tk.ssa ultrataan lähes joka kerta ;)

Meiän kunnassa ei ole tk:ssa ultraa. Aina pitää olla lähete keskussairaalaan. Ja mieti, silti me pärjätään. Ei jokaisesta äidin tuntemuksesta ja halusta saada varmuutta johonkin voi käyttää yhteiskunnan resursseja. Mä yhdyn edelliseen, mene yksityiselle.

nimimerkillä itsekin tässä raskaudessa käynyt 2x yksityisellä ultrassa

Alkuperäinen kirjoittaja ä:
Meiän kunnassa ei ole tk:ssa ultraa. Aina pitää olla lähete keskussairaalaan. Ja mieti, silti me pärjätään. Ei jokaisesta äidin tuntemuksesta ja halusta saada varmuutta johonkin voi käyttää yhteiskunnan resursseja. Mä yhdyn edelliseen, mene yksityiselle.

No anteeksi nyt ku olin jotain ''vaatimassa''. Mä olen kyllä itsekkin selvinny jo kuusi raskautta ilman ylimääräsiä ultria. Suurimmassaosassa käyny vain kerran ultrassa.
Niitä yhteiskunnan varoja käytetään varmasti paljon turhempaankin kuin yhteen tk.n ultraan. Joka olis todellakin halvempi kunnallekkin kuin,et kävisin keskussairaalassa lähetteen kans.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras ap:

No anteeksi nyt ku olin jotain ''vaatimassa''. Mä olen kyllä itsekkin selvinny jo kuusi raskautta ilman ylimääräsiä ultria. Suurimmassaosassa käyny vain kerran ultrassa.
Niitä yhteiskunnan varoja käytetään varmasti paljon turhempaankin kuin yhteen tk.n ultraan. Joka olis todellakin halvempi kunnallekkin kuin,et kävisin keskussairaalassa lähetteen kans.

Niin mutta kun kyse ei ole vain susta. Kyse on kunnan jokaisesta raskaana olevasta naisesta ja käytännöstä. Tottakai sun yksi ultra on pisara meressä, mutta kun mietit jos jokainen raskaana oleva pääsisi joka kerta ultraa kun haluaa varmistuksen, niin aletaan puhua ihan muista summista. Musta se vaan on ihan hyvä et lääkäri saa tehdä arvion tarvitaanko ultraa vai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras ap:

Niin mutta kun kyse ei ole vain susta. Kyse on kunnan jokaisesta raskaana olevasta naisesta ja käytännöstä. Tottakai sun yksi ultra on pisara meressä, mutta kun mietit jos jokainen raskaana oleva pääsisi joka kerta ultraa kun haluaa varmistuksen, niin aletaan puhua ihan muista summista. Musta se vaan on ihan hyvä et lääkäri saa tehdä arvion tarvitaanko ultraa vai ei.
Ja mä aijon sen siltä lääkäriltä vaatia ;) sanokaa sitten mitä tahasa.

Siinä mielessä minäkin ihmettelen, et jos se ultra on tavallisen tk.n neuvolassa ja jos sen ajan kerta sais varata mihin neuvolaan haluaa. Ja olen aivan varma,et jos siellä on se ultra niin varmasti ultraavat ''turhaankin'' ihan vaan uteliaisuutta.
Niin meillä ainakin tekevät...et tuskin se kovin suuri rahallinen meno on? Pöhköähän sitä olis jättää käyttämättä jos kerta sellainen on?

Mä oon sitä meiltä että ultra pitäisi tehdä kaikille raskaana oleville paljon useammin kuin mitä sitä tehdään! Monet ongelmat huomattaisiin ajoissa jos sen ultran tekee sellainen joka siitä todella jotain ymmärtää! Itse olen ekan raskauden jälkeen kahdessa seuraavassa raskaudessa käynyt tosi usein äitiyspolilla ultrassa kun seurasivat niin tarkkaan ekan jälkeen kun syntyi jo 29+5, ongelmat alkoi 27 viikolla.

Alkuperäinen kirjoittaja NetanJahu:
Mä oon sitä meiltä että ultra pitäisi tehdä kaikille raskaana oleville paljon useammin kuin mitä sitä tehdään! Monet ongelmat huomattaisiin ajoissa jos sen ultran tekee sellainen joka siitä todella jotain ymmärtää! Itse olen ekan raskauden jälkeen kahdessa seuraavassa raskaudessa käynyt tosi usein äitiyspolilla ultrassa kun seurasivat niin tarkkaan ekan jälkeen kun syntyi jo 29+5, ongelmat alkoi 27 viikolla.

Aivan samaa mieltä.
Ja joka neuvolaan ultralaite jolla nähdään perusjutut ettei turhaa tarvis laukkauttaa keskussairaalassa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Aivan samaa mieltä.
Ja joka neuvolaan ultralaite jolla nähdään perusjutut ettei turhaa tarvis laukkauttaa keskussairaalassa.

Mäkin sen takia jouduin ravaamaan keskussairaalassa kun siellä lääkäri joka osaa katsoa virtaukset ja mitata vauvan jne.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Aivan samaa mieltä.

Meillä toisessa kaupungin neuvolassa on ultra mutta se on kuulemma "salainen". Miksi ihmeessä siellä on se jos ei voi käyttää esim. sellaisessa tapauksessa jos jtn epäillään!

Yhteistyössä