Tytön vaikea tulla kotiin..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hmm"

Vieras
Tyttö on koulussa eri paikkakunnalla ja viettää siellä viikot,joskus vkl. myös.
Nyt on rahat loppu+ruoka ja kotiin on tulossa,mutta pitkin hampain,ei viihdy kotona,pitäis vaan majailla 24/7 kavereitten kanssa.Olen sanonut,että voi muuttaa kokonaan pois,jos kotiin ei huvita tulla edes silloin,kun rahat ja ruoka on loppu! Tyttö siis 18v. Mun pitää kumminkin ruokkia,pestä sen pyykit,maksaa sen laskut(sen rahoilla ) ym. asioita mitä itte ei voi/viitti hoitaa...Sitten vaan maristaan,kun pitää tulla kotiin=(
Minua loukkaa tämä ja sanoinkin,että en itsekkään innolla odota nyt sitten hänen tuloaan.
Tämä ei ole siis hetkellinen asia,vaan kestäny noin 2v.
Tyttö on erityisnuori.
miten nyt pitäis suhtautua asioihin?

Erityisnuortakin pitäisi kannustaa itsenäisyyteen ja oma toimisuuteen.

Mutta nämä ovat vaikeita juttuja, tapauskohtaisia. Olisiko hänen mahdollista saada tukea itsenäiseen asumiseen opiskelupaikkakunnalla?

Miksi hänen sitten pitää tulla kotiin? Dysfaatikko kyllä voi pestä pyykkinsä ja laittaa ruokaa. Olet tainnut vain passata hänet liikaa? Jos ei viitsi pestä pyykkejään niin kulkekoon likaisissa vaatteissa!

[QUOTE="hmm";22195903]Just sanoin,että sil ei nyt rahaa.[/QUOTE]

oikeesti?etkö voi laittaa hänelle edes ruokarahaa?
minä kyllä vaikka mistä repisin rahat ettei lapseni ruuatta viikonloppua olisi!

[QUOTE="hmm";22195903]Just sanoin,että sil ei nyt rahaa.[/QUOTE]

Ja siksi sun pitää myös pestä hänen pyykkinsä ja laittaa hänen ruokansa? 18-vuotias päättää itse tuleeko hän vai ei, jos ei tule niin sitten ei syö. Jos tulee niin tehköön oman osansa!

oikeesti?etkö voi laittaa hänelle edes ruokarahaa?
minä kyllä vaikka mistä repisin rahat ettei lapseni ruuatta viikonloppua olisi!

No eihän tuo nyt ruuatta ole, jos kerran menee kotiin äidin ruokia syömään.
Aloittajalle sanoisin, että itse varmaan yrittäisin pitää jonkunmoisen puhuttelun tytölle. Selittäisin rauhallisesti perustelle, että ei se elämä ja tytön väkinäiset vierailut herkkua ole äidillekään, ja että tyttö saisi alkaa itsenäistymään pikku hiljaa. En nyt tiedä kuinka "erikoinen" tapaus on kyseessä, mutta mikäli tyttäresi esim. saisi jotain viikonloppu/iltatöitä, eikä olisi enää niin riippuvainen sinusta, saattaisivat teidän välinnekin parantua.
Joka tapauksessa voimia sinne vaikeaan tilanteeseen, yritä luottaa siihen, että kyllä se tyttäresi jossain vaiheessa aikuistuu ja silloin varmaan käsittää, miten paljon sinä olet hänen vuokseen tehnyt.

No eihän tuo nyt ruuatta ole, jos kerran menee kotiin äidin ruokia syömään.
Aloittajalle sanoisin, että itse varmaan yrittäisin pitää jonkunmoisen puhuttelun tytölle. Selittäisin rauhallisesti perustelle, että ei se elämä ja tytön väkinäiset vierailut herkkua ole äidillekään, ja että tyttö saisi alkaa itsenäistymään pikku hiljaa. En nyt tiedä kuinka "erikoinen" tapaus on kyseessä, mutta mikäli tyttäresi esim. saisi jotain viikonloppu/iltatöitä, eikä olisi enää niin riippuvainen sinusta, saattaisivat teidän välinnekin parantua.
Joka tapauksessa voimia sinne vaikeaan tilanteeseen, yritä luottaa siihen, että kyllä se tyttäresi jossain vaiheessa aikuistuu ja silloin varmaan käsittää, miten paljon sinä olet hänen vuokseen tehnyt.
Kiitos sinulle,juuri tästä on kyse ja olen yrittänyt jutella perheen merkityksestä/avusta sitten joskus,kun jokainen tarvii apua joskus,jopa minä ja sitä saan läheisiltäni.

Niin ja pakko ei ole kotona asua,että voi muuttaa enhän minä ole sitä estämässä! Itse ei halua muuttaa pysyvästi,mutta ei halua kotiinkaan tulla,joten puun-kuoren välissä ollaan asioitten kans.

Siis hänellä on 'vainä dysfasia? Eli vain puheessa ongelmia, ei muuten ymmärryksessä/kehityksessä tms? Sittenhän sä vain latat hänet itsenäistymään. Siis et paapo ja passaa vaan sanot, että hän on täysikäinen ja pitää huolehtia itse että raha-asiat ym. hoituvat.

Tuo kuulostaa tosin siltä, et hänellä ei ole vielä murrosikä täysin ohi kun pitää kiukutella ja kapinoida vanhemmille noin. Ehkä se siitä hoituu kun hän pääsee omaan elämään kiinni.

Siis hänellä on 'vainä dysfasia? Eli vain puheessa ongelmia, ei muuten ymmärryksessä/kehityksessä tms? Sittenhän sä vain latat hänet itsenäistymään. Siis et paapo ja passaa vaan sanot, että hän on täysikäinen ja pitää huolehtia itse että raha-asiat ym. hoituvat.

Tuo kuulostaa tosin siltä, et hänellä ei ole vielä murrosikä täysin ohi kun pitää kiukutella ja kapinoida vanhemmille noin. Ehkä se siitä hoituu kun hän pääsee omaan elämään kiinni.

On juuri ymmärrys-oppimis-vaikeuksia ja lievä kehitysvamma,eli paremminkin viive..käyttäytyy kakaramaisesti,tyyliin 12-14v.
Välillä taas on niin aikuista,eli nää vaihtelee.
Jo sille antaa pankkikortis tili saattaa olal tyhjä hetkessä,eikä huolehdi itse muutenkaan normisti aikuisten asioista,että ohjaajat aian avustaa..En tiiä miten pärjäis ittekseen,ei ainakaan rahaa osaa laskea kuukautta eteenpäin.

Ei kai siihen auta kuin aika.

Itse havahduin teininä huonoon käytökseeni ja kiukutteluuni vasta kun tätini huomautti minulle, että häntä nolotti olla kanssani kaupassa. En ollut edes huomannut, että käytökseni pahoitti äitini mielen, saati sitten muitten.

Miksi pitäisi tulla kotiin ja mikset voi antaa rahaa? Kaikesta sitä ongelmia saa.

Miksi ihmiset täällä olettavat, että äidin olisi jotenkin elatusvelvollinen täysi-ikäistä lasta kohtaan, tai että äidin muuten olisi pakko antaa aikuiselle lapselle rahaa?
Musta on ihan ok, että jos nuorelta naiselta on rahat loppu, niin kotiin saa tulla syömään, mutta ei nyt tarvii ruveta hänelle rahaa syytämään.

[QUOTE="Mimmu";22197620]Miksi ihmiset täällä olettavat, että äidin olisi jotenkin elatusvelvollinen täysi-ikäistä lasta kohtaan, tai että äidin muuten olisi pakko antaa aikuiselle lapselle rahaa?
Musta on ihan ok, että jos nuorelta naiselta on rahat loppu, niin kotiin saa tulla syömään, mutta ei nyt tarvii ruveta hänelle rahaa syytämään.[/QUOTE]

Niinpä ja ei ne silleen ikään itsenäisty,jos joka nippeliin ja anppeliin syytää rahaa. Itse oli laittanut muualle rahojaan ja sit ei riittänyt.

Eniten mua häirittee tuo,että ei välitä kotiin tulla,että miksi vaikak täällä on lämmintä ja leipää...Loukkaa kuitenkin se minua aj miten siitä vois puhua järkeen käypästi.

Dysfaatikollehan on ajan tajuminen vaikeaa. Onko hänelle pakko antaa koko kuukauden rahaa kerralla käytettäväksi? Voisiko sen rahan jakaa vaikka viikottaisiin tai puolenkin viikkoisiin osiin?

Kodinavun arvostus ei ehkä tuossa iässä ole kaikkein kukkeimmillaan, ainakaan niin pitkään, kun sielä kotona on se vanhempi, joka ohjaa ja määrää. Yleensä välit vanhempiin paranee, kun vanhemman katkaisevat napanuoransa. Kun lapsella on kehitysviivettä, voisiko hän saada avustajan, joka holhoaisi hänen rahankäyttöään yms.?

Dysfaatikollehan on ajan tajuminen vaikeaa. Onko hänelle pakko antaa koko kuukauden rahaa kerralla käytettäväksi? Voisiko sen rahan jakaa vaikka viikottaisiin tai puolenkin viikkoisiin osiin?

Kodinavun arvostus ei ehkä tuossa iässä ole kaikkein kukkeimmillaan, ainakaan niin pitkään, kun sielä kotona on se vanhempi, joka ohjaa ja määrää. Yleensä välit vanhempiin paranee, kun vanhemman katkaisevat napanuoransa. Kun lapsella on kehitysviivettä, voisiko hän saada avustajan, joka holhoaisi hänen rahankäyttöään yms.?

Halusi,että me hoidetaan sen pankkikorttia. sillä on viikoksi aina raha siellä opistolla...

Nyt sen verran sanoin,että pyykkiä en enää pese,kun hän voi pestä opistolla ja onkin pessyt viime viikolla. Se ei kuulemma nyt käy hälle...
No en aio pestä..
Eikä halua muuttaa kotoa,mutta ei suostu järjestelyihin.

[QUOTE="hah";22197901]jos ei halua tulla kotiin, niin sitten ei halua. Turha siinä on alkaa määkiä marttyyrinä...[/QUOTE]

Kukas määkii;)..joo no sit olis ollu viikon ruuatta,sehän sulle sopii:D

Yhteistyössä