ihmettelen perheitä joissa syödään 2 eri lämmintä ateriaa arkena

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja SIIS HÄH:
Minkä lisuke pinaattiletut muka on, hillon? Kyllä ne meillä ainakin syödään ihan sellasenaan hillon kanssa.
Vai syöttekö te tavalliset letutkin jonkun puuron kanssa???? WHAT!!

Meillä syödään oikein laiskana päivänä nuudelien kanssa. Toisinaan sitten ihan perunoiden ja valkokastikkeen kera.
Mutta minusta einekset ei ole kyllä joka päiväistä ruokaa. Ei se oikean ruoan laitto nyt niiin paljon aikaa vie.

nuudeli+pinaattiletut :x mutta makunsa kullakin :D

kyllä pinaattiletut ovat ihan hyvä ruoka salaatin tai raasteen kanssa. Lisäksi maitolasi + ruisleipä. Hyvää on. Turhasta ei kannata marista, kukin tyylillään ja makunsa mukaan (en minäkään osaa ajatella nuudeleita pinaattilättyjen kanssa, mutta ymmärrän jos joku on siihen tottunut :) ).

miksi sitä pitää ihmetellä? ei kait se tarkota että on ns. täydellinen kotiäiti jos tekee kaks ERI lämpimää ruokaa perheelleen? viitseliäisyydestä siinä enemmän on kyse...

ja meillä tehään kaks eri lämmintä ruokaa. illalla teen monesti jotain piirakkaa, isomman satsin keittoa, jotain pataruokaa tai lasagnea/pizzaa/makaroniloodaa ja sitä riittää sitte seuraavan päivän lounaaksi, joten se on seuraavan päivän lämmin ruoka myös. sitte illalla teen taas uuden satsin jotain muuta ruokaa.

onko tämäki sitte taas väärin??? helvetti ku osaatte syyllistää jos jostakin asiasta! :headwall:

ja kyllä meilläki joskus syyään eineksiä ku ei yksinkertasesti oo aina aikaa laittaa sitä kahta lämmintä ruokaa alusta asti ite. mutta siis kaks lämmintä ruokaa syyään kuitenki, oli eineksiä eli ei.

verilätyt ja pinaattilätyt syyään meillä pottujen ja munakastikkeen kera. molemmat. pinaattilättyjä ei syyä hillon kanssa. mutta normaalilätyt sitte syyään hillon kanssa, tosin niitä tehään harvoin. :D

Meillä tehdään kaksi lämmintä ruokaa päivässä. Jos yritetään olla laittamatta toinen lämmin ruoka, lapset, koululaiset etenkin, syövät ennen ja jälkeen päivällisajan kaiken mahdollisen jääkaapista.
Minusta on selkeämpää ja terveellisempää tehdä aamiainen, kaksi lämmintä ruokaa ja iltapala. Kyse on isossa perheessä myös puhtaasti rahasta, esim. kattilallinen keittoa ja tuoreet sämpylät tulee halvemmaksi kuin lukuisat välipalat.

Minä ihmettelen sitä juuri sen asian takia, että miten joku ehtii kokkaamaan ne kaksi ateriaa.

Ihmettelen muutenkin, miksi lapsiperheissä on niin siistiä ja ruokaa kokataan paljon ym.

Missä lapsenne silloin on kun äidit tekevät kotihommia vai teettekö niitä yöllä?

Siis mulla meni nyt ihan yli :o Onko jotenkin väärin antaa lapsille kaksi lämmintä kotiruokaa päivässä?! Kyllä meidän kasvavat lapset tarvitsee kaksi lämmintä ruokaa joka päivä, lounas on yleensä edellisen päivän päivällistä. Joskus harvoin, jos ei jää niitä tähteitä, turvaudutaan eineksiin. Meidän tapauksessa tämä tarkoittaa, joko pinaatti- tai verilettuja tai kalapuikkoja. Koko perhe syö yhdessä, kun mies kotiutuu töistä, silloin teen uuden ruuan, joka päivä. Ja minä olen luullut, että tämä olisi jotenkin normaalia touhua :o

Taidan mennä nurkkaan häpeämään, kun en ole ymmärtänyt, että lapsille on syötettävä niitä eineksiä joka päivä :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Täh täh:
Minä ihmettelen sitä juuri sen asian takia, että miten joku ehtii kokkaamaan ne kaksi ateriaa.

Ihmettelen muutenkin, miksi lapsiperheissä on niin siistiä ja ruokaa kokataan paljon ym.

Missä lapsenne silloin on kun äidit tekevät kotihommia vai teettekö niitä yöllä?

siinähän noi lapset mukana pyörii arjen askareissa.

Alkuperäinen kirjoittaja yönlapsi:
Siis mulla meni nyt ihan yli :o Onko jotenkin väärin antaa lapsille kaksi lämmintä kotiruokaa päivässä?! Kyllä meidän kasvavat lapset tarvitsee kaksi lämmintä ruokaa joka päivä, lounas on yleensä edellisen päivän päivällistä. Joskus harvoin, jos ei jää niitä tähteitä, turvaudutaan eineksiin. Meidän tapauksessa tämä tarkoittaa, joko pinaatti- tai verilettuja tai kalapuikkoja. Koko perhe syö yhdessä, kun mies kotiutuu töistä, silloin teen uuden ruuan, joka päivä. Ja minä olen luullut, että tämä olisi jotenkin normaalia touhua :o

Taidan mennä nurkkaan häpeämään, kun en ole ymmärtänyt, että lapsille on syötettävä niitä eineksiä joka päivä :whistle:

no ei ole väärin! sie oot samoilla linjoilla ku mieki :hug:

Minä teen kotityöt ja ruuat lasten kanssa, joskus ne jopa auttavat, kukin kykyjensä mukaan. Ei kai tavallinen elämä niin vaikeaa ole?

Minä ymmärsin aloituksesta, että ihmetellään sitä miksi tuo lämminruoka on aina eriä molemmilla kerroilla. Siis että miksei sitä samaa ruokaa voi antaa molemmilla kerroilla.

tuu pois sieltä nurkasta, oikeessa oot.
jatkuvasti puhutaan lasten kasvavasta ylipaino ongelmasta. mistäköhän se ylipaino johtuu? yksi selittävä tekijä löytyy varmaankin juuri siitä että lapsi mättää välipaloja, jos oikeaa ruokaa ei ole tarjolla säännöllisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja joojoo:

Minä teen kotityöt ja ruuat lasten kanssa, joskus ne jopa auttavat, kukin kykyjensä mukaan. Ei kai tavallinen elämä niin vaikeaa ole?

juuri näin.

hyvin ehtii meilläki. muksu ku nukkuu niin silppuan pata-ainekset tai teen taikinat. lisäksi neiti tykkää istuskella keittiössä miun kaverina ja kattella ku mie teen ruokaa ja touhuta siinä samalla omiaan. viihtyy hyvin myös esim. ergossa jos mie valmistelen vasta päivän tai illan ruokaa (enkä siis ole hellan ääressä). illalla isäntä vahtii neitiä tai tekee osan ruokavalmisteluista.

puoliksi suunniteltu on hyvin tehty ;)

Minä olen varmaan ihan outo äiti, mutta minulle tulee syyllinen olo siitä kun teen vaan kotihommia ja muksu roikkuu itkien lahkeessa. Siksi yritän hoitaa ne aina pikaisella pois ja enemmänkin leikin lapsen kanssa ja annan kahdenkeskistä aikaa kun teen kotihommia. Minun äitiyteni laadukkuus ei siis ilmene siistissä kodissa tai pitkään kokatussa ruoassa vaan lapsen sielun kehittämisessä.

Toisaalta jotkut lapset voivat haluta tehdä kotihommia äidin kanssa, se on siis ihan OK.

Alkuperäinen kirjoittaja ringleader:

Meidän pitää sit varmaan mennä yhdessä sinne nurkkaan, kun ei ymmärretä, että on liian "täydellinen äiti" meininkiä syöttää lapsille ihan tavallista kotiruokaa kahdesti päivässä. :)

*muoks* Kyökkipiika komensikin nurkasta pois. En mie kai sitten ihan outo olekaan... :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja ringleader:

Meidän pitää sit varmaan mennä yhdessä sinne nurkkaan, kun ei ymmärretä, että on liian "täydellinen äiti" meininkiä syöttää lapsille ihan tavallista kotiruokaa kahdesti päivässä. :)

ilmeisesti :D

einekset kehiin! ja heseltä iltaruoka :laugh:

joo, ei voi ku ihmetellä välillä näitä juttuja täällä...

Alkuperäinen kirjoittaja tiuku:
Minä olen varmaan ihan outo äiti, mutta minulle tulee syyllinen olo siitä kun teen vaan kotihommia ja muksu roikkuu itkien lahkeessa. Siksi yritän hoitaa ne aina pikaisella pois ja enemmänkin leikin lapsen kanssa ja annan kahdenkeskistä aikaa kun teen kotihommia. Minun äitiyteni laadukkuus ei siis ilmene siistissä kodissa tai pitkään kokatussa ruoassa vaan lapsen sielun kehittämisessä.

Toisaalta jotkut lapset voivat haluta tehdä kotihommia äidin kanssa, se on siis ihan OK.

hei, ei tästä nyt ole puhekaan että mikä on sen äitiyden laadukkuus. sie teet niinku sie tahot ja muut tekee niin ku heille on paras.

mie teen yleensä kotihommat aina sillonku ipana nukkuu. ei se sitä tarkota että jos kerkiän siivota ja laittaa ruuan kahesti päivässä että lapselta ois jotain pois...

Alkuperäinen kirjoittaja Papagena:

Tätä minäki pohdin... Meijän 1v9kk poika ei toistaiseksi juuri itekseen leiki, vaan tarvii, tai ainaki haluaa seuraa koko ajan, joten... paha siinä on kahdeksi ruoaksi päivän aikana taipua. Teen yhden, ja jos sitä jää, ni se on seuraavan päivän lounas, jos ei jää, ni seuraavan päivän lounas pojalle on purkkiruoka ja itelle leipää tai mysliä+jogurttia tai jos ei oo suuremmin nälkä ni sit vaan pulla+kahvi. Päiväruoka meillä kun syödään jo 14.30-15 välillä, eli aikaisin, ni toisinaan pärjää ilman sen kummempaa lounastakin.

niin, jokainen lapsi on niin omanlaisensa yksilö, se tulisikin muistaa aina. meillä tuo 7,5kk:n ikänen neiti tykkää välillä touhuta ihan yksin. jos meen leikkimään hänen kanssaan niin tulee huuto että mitäs tuut siihen häiritteen! :laugh:

Minusta on pääasia, että lapset saavat päivässä kohtalaisen säännöllisin väiajoin ruokaa/syötävää, joissa tulisi kutakuinkin huomioitua eri ruoka-aineryhmiä.

Meilläkin pääsääntöisesti lapset saavat kaksi lämmintä ateriaa päivässä.
Mutta eivät aina-olen yhä sitä mieltä ettei sen ruoan ole oltava välttämättä lämmintä. Ruokaisa salaatti sopii lounaaksi vallan hyvin ja lisukkeenaan leipää.

Tiettynä päivänä viikossa emme ehdi lounaalle ja lounas koostuu sitten ruokaisimmista voileivistä ja sormivihanneksista (joita voi napsia paljain käsin rasiasta) eivätkä lapseni kummastakaan vaihtoehdosta huolimatta juokse kaapilla hakemassa välipalaa.

Välipalaa meillä tarjoillaan välipala-aikaan.

Meillä syödään joskus valmisruokaa, viimeksi eilen. Yleensä lounalla ja iltaruoalla on eri ruokaa, ei ihan aina.
Joskus meillä syödään roskaruokaa.

Joskus iltapalaksi herkkuja.

En taida saada sädekehää, tosin en sitä kaipaakaan B)

Mulla meni kans yli hilseen...Siis isommat lapset syö koulussa ja mä kahen pienen kanssa kotona.Yleensä eilisiä,mitä sitten onkaan jäänyt...No,nuorin vaan maitoa kiskoo vielä.
Jollei ole jäänyt mitään,tekasen tytölle tyyliin perunaa mikrossa ja pakkasessa on pieniä määriä kastiketta juur tätä varten tehtynä.
Ite syön siinä samalla jos nälkä.

Välipala on koululaisille siinä 14 aikaan ja pienet nukkuu 15 asti.Kello 16 alan ruuanlaittoon,siis oikeestaan ekaa kertaa päivän aikana ja syödään siinä 16.30.
Iltapala on 19 puuroa yleensä.

Eli kyllä jokainen saa kaks lämmintä ruokaa päivässä,mutta jos olisin töissä niin en kahta lämmintä ateriaa enää illan aikana sais perheelle menemään!!!
eli aikavälillä 16-20...
Mutta sitten kaikki söis sen ekan lämpimän aterian jossain muualla,hoitopaikassa,koulussa taikka töissä.

Ei kai lapset oikeesti yhellä lämpimällä ruualla elä?
Siis on tainnut joku muukin ymmärtää väärin tän kyssärin... :wave:

mä ehdin ainakin hyvin just niin, että aamupäivällä lämmitän edellisen päivän jämät tai sit jotain nopeeta puolivalmista ruokaa, vaikka keitän riisiä, lämmitän pakastelihapullat ja jotain vihannespuolta. "kunnolla" teen sit vaan sen iltapäiväruuan. meillä lapset on 3v ja 5v, eli jo niin isoja siinä mielessä, että nehän leikkii keskenään sen aikaa kun mä teen kotihommat. viikkosiivouksen hoidan maanantaisin niin, että teen sen sillä aikaa kun pienempi nukkuu ja isompi piirtää, "auttaa" siivoilussa tai katsoo jonkun lastenvideon. ti-pe oon päivät töissä ja lapset päiväkodissa. sillonhan ne syö yhden lämpimän ruuan siellä. mut mun mielestä noi työpäivien illat paljon kiireisempiä, kun kaikki pyykinpesut sun muut jää sinne iltaan. mut huomioin lapsia siinä samalla kun teen kotijuttuja, tai sit teen kerralla kotijutut ja jäljelle jäävän ajan ennen iltahommia käytän sit kokonaan lapsiin. mut joka ilta kun lapset käy nukkuu, on kaikki kotityöt hoidettu, koska se on sit mun aikaa.

Yhteistyössä