T
tyttöjen äiti
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:Alkuperäinen kirjoittaja tyttöjen äiti:Mä sanosin, että ihminen on nisäkäs. Mutta itse en käytä tuota eläin sanaa ihmisestä. Jos lähdetään nimittäin tarkastelemaan sanojen merkitystä, niin sanat "eläin" ja "ihminen", on oletukseni mukaan sen takia keksittykin, että niillä tehdään selkeä ero näiden kahden välillä. Ihminen (viittaa inhimilliseen tietoisuuteen, vaikkei se välillä siltä vaikutakaan (kun näitä kauheita tappojuttuja seuraa). Eläin (viittaa mielestäni elolliseen olentoon).
Entä sitten sanojen englanninkieliset (human being=tarkoittaako tämä inhimillistä olevaista, humaania?) Kai tässä siis yritetään lähinnä sanoa, että ihmisen pitäisi olla sen verran viisas, ettei esim. tapa jälkeläisiään, tapa lajitovereitaan yms. Sellaista erotusta on yritetty tässä kai tehdä. Ihmisen kantama nimitys siis edellyttää meiltä monenlaisia asioita verrattuna eläimeen. Pitäisi huolehtia lähimmäisistään ja osoittaa rakkautta. Olla inhimillinen myös eläimiä kohtaan, koska sellainen tietoisuus on meille annettu.
Jos ajatellaan eläintä, niin sillä ei ole tietoisuutta esim. kivusta tai kärsimyksestä jota toiselle asettaa. Kuvittelisin ettei eläin osaa asettua toisen eläimen asemaan. Tämä tulee esille konkreettisesti, kun seuraat miten esim.kissa kohtelee hiirtä. Saattaa kiduttaa tuntikausia ennekuin tappaa. Ihmiseltä voidaan taas edellyttää, että jos ravinnokseen käyttää eläintä, se on tehtävä siten, että kärsimys minimoidaan. Tajusikohan kukaan mihin pyrin?
Kyllä tajusiJa jatkan, että ihminen inhimillisyydessään joskus tekee myös sen kidutus-valinnan tietäen mitä se toiselle aiheuttaa. Kissa ei kykene ajattelemaan, että kidu hiiri kidu, kärsi hiiri kärsi. Vaan kissa ajattelee itseään ja omalta kannaltaan.
Silti olen sitä mieltä, että kissa on kissa (felis silvestris catus) ja ihminen on ihminen (homo sapiens sapiens). Molemmat kuuluvat yläkategoriaan: nisäkkäät (eläimet).
Kyllä häiriintynyt koira puree myös ruokkivaa kättä??? Häiriintynyt ihminen (rakkaudettomasti kasvatettu) voi siis kiduttaa lajitovereitaan ja tappaa. Mutta onko tämä siis tarkoitus? Ei ole. Määritteletkö sinä siis ihmisrodun näiden poikkeavien, sairaiden ja julmien yksilöiden mukaan? Jos näin teet, niin silloin voit toki sanoa, että ihminen on eläin. Mutta haluatko siis itse kuulua tähän vääristyneeseen ja sairaaseen ryhmään? Etkö halua erottaa itseäsi heistä?