ihmiset.....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eims Baum
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Eims Baum

Aktiivinen jäsen
07.09.2008
1 317
0
36
Kun teillä on niitä kolmevuotiaita lapsia jotka te sitten viette hoitoon.....niin voisitteko ystävällisesti pikkuhiljaa -ennen hoitoon viemistä siis- opettaa että miten niitä vaatteita oikein puetaan päälle.....kun isossa (ja pienessäkin) ryhmässä on aika keljua alkaa opettelemaan sitä pukeutumista kun olisi kiire jo lähteä ulos.....en tarkoita että pitäisi täydellisesti osata mutta edes jotain, edes ne hemmetin hanskat! Kiitos.

Meillä ainaki ne hanskat on vaikee ton laittaa. Sitäpaitsi vaikee sitä lasta on pakottamallakaan opettaa pukemaan! Meillä kyllä on vielä muutamaa kk vajaa 3v toi herra, mut ei se kauheesti vielä ite pue enkä tosiaan aio sitä pakottaa pukemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Eims Baum:
Kun teillä on niitä kolmevuotiaita lapsia jotka te sitten viette hoitoon.....niin voisitteko ystävällisesti pikkuhiljaa -ennen hoitoon viemistä siis- opettaa että miten niitä vaatteita oikein puetaan päälle.....kun isossa (ja pienessäkin) ryhmässä on aika keljua alkaa opettelemaan sitä pukeutumista kun olisi kiire jo lähteä ulos.....en tarkoita että pitäisi täydellisesti osata mutta edes jotain, edes ne hemmetin hanskat! Kiitos.

:wave: Ihan samoilla linjoilla!!
(mulla on yks pian 4v täyttävä lapsukainen, joka ei saa MITÄÄN päällensä... :/ )

Onneks meillä oppi isompi suht ajoissa pukemaan ite noi ulkovaatteet päälle ja siskollaan 2v on kova harjottelu päällä. Helpottaa kyllä kummasti kun pari osaa pukea ite edes suurimman osan niistä vaatteista.

Sekin helpottais asiaa, jos nitä 3v ohjattais asiassa myös kotona, sekä riisumisessa, että pukemiseesa. Mutta kun tuntuu, että kaikki tehdään alusta loppuun valmiiksi siellä, niin pikkusen menee sit aikaa, jos pelkästään hoidossa yritetään ohjata ja opettaa lasta asiassa...

Alkuperäinen kirjoittaja Vaihda virkaa:
Pitäskö sun Eims Braun mennä vaikka kouluun töihin?

oon ollut sielläkin. Tällä hetkellä ryhmässäni on 2 ihan pikkuista täysin puettavaa ja 2 hieman yli 3-vuotiasta. Voitte kuvitella millaista on se uloslähtö kun toinen isommista ei-tee-mitään- vaan odottaa että hänetkin puetaan. Kärsii pikkuiset kun joutuvat kuumissaan odottamaan, kärsii se toinen 3-vee joka myös joutuu odottamaan, kärsii koko ryhmä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mamma italiana:
Meidàn tarhassa on 28 muksua ryhmàssà, ei ole tàti valittanut. Ainoa vaatimus oli ettà kengàt ilma kengànnauhoja (esim tarrakiinnityksellà)

No mut teidän ei varmaan tarvii kiskoo sinne toppahaalareiden alle villavaatteita, laittaa villasukkia jne...? Onhan se meilläkin kesällä helppoa, kun ei tarttee kun pukata kengät jalkaan, ja jotain hatuntapaista päähän.

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Alkuperäinen kirjoittaja Mamma italiana:
Meidàn tarhassa on 28 muksua ryhmàssà, ei ole tàti valittanut. Ainoa vaatimus oli ettà kengàt ilma kengànnauhoja (esim tarrakiinnityksellà)

No mut teidän ei varmaan tarvii kiskoo sinne toppahaalareiden alle villavaatteita, laittaa villasukkia jne...? Onhan se meilläkin kesällä helppoa, kun ei tarttee kun pukata kengät jalkaan, ja jotain hatuntapaista päähän.

Ei tartte laittaa niin paksuja talvivaatteita, mutta talvivaatteet kuitenkin.

oon ollut sielläkin. Tällä hetkellä ryhmässäni on 2 ihan pikkuista täysin puettavaa ja 2 hieman yli 3-vuotiasta. Voitte kuvitella millaista on se uloslähtö kun toinen isommista ei-tee-mitään- vaan odottaa että hänetkin puetaan. Kärsii pikkuiset kun joutuvat kuumissaan odottamaan, kärsii se toinen 3-vee joka myös joutuu odottamaan, kärsii koko ryhmä.

Sillon kun mä aloitin tän homman, niin mull aoli hoidossa oma tyttö 2v1kk, hoitolapsi 1v1kk, ja hoitolapsi 10kk... + 5v apulainen. Mä tein sillon kaikki kolmeen kertaan, kaaputin lautasta, käytin vessassa, vaihdoin vaatetta, puin, nukutin jne...

Meidän 2,5 vuotias taitaa sitten olla hoitotädin painajainen, kun käyttää vaippoja ja tuttikin päikkäreillä on. Lisäksi ei osaa pukea EDES niitä rukkasia käsiin....kuitenkaan ryhmiksen tädit eivät ole valittaneet. Musta se kuuluu hoitotäsin tehtäviin auttaa lasta pukeutumaan ja riisumaan. Kyllä ne joskus oppii pukemaan kuiteskin....
Ymmärrän kyllä että hoitotäti on varmaan itsekin kuumissaan ja ensimmäisenä puetut lapset, muttei se todellakaan ole muksujen vika, vaan koko systeemin. Pienemmän ryhmät ja vähän katsoa sitä ikäjakaumaakin voisi...

Sillon kun mä aloitin tän homman, niin mull aoli hoidossa oma tyttö 2v1kk, hoitolapsi 1v1kk, ja hoitolapsi 10kk... + 5v apulainen. Mä tein sillon kaikki kolmeen kertaan, kaaputin lautasta, käytin vessassa, vaihdoin vaatetta, puin, nukutin jne...

no sen ymmärtää kun on kyseessä noinkin pieniä. Mutta on tosi turhauttavaa kun yli kolmevuotias on täysin kädetön pukemistilanteissa.

samaa mieltä. vaikka meilläkin toi pukeminen on todella vaikeaa. :kieh:
4v lapset väittää et "en äiti osaa pukea" samalla kun kaksvuotias on jo pukenut itse.

mut päiväkodissa he kyllä pukevat itse nätisti.

Alkuperäinen kirjoittaja kyssäri:
Meidän 2,5 vuotias taitaa sitten olla hoitotädin painajainen, kun käyttää vaippoja ja tuttikin päikkäreillä on. Lisäksi ei osaa pukea EDES niitä rukkasia käsiin....kuitenkaan ryhmiksen tädit eivät ole valittaneet. Musta se kuuluu hoitotäsin tehtäviin auttaa lasta pukeutumaan ja riisumaan. Kyllä ne joskus oppii pukemaan kuiteskin....
Ymmärrän kyllä että hoitotäti on varmaan itsekin kuumissaan ja ensimmäisenä puetut lapset, muttei se todellakaan ole muksujen vika, vaan koko systeemin. Pienemmän ryhmät ja vähän katsoa sitä ikäjakaumaakin voisi...

No tuo vaippa ja tutti nyt on ihan irrelevantteja tässä. Joo pakkohan se on niitä opettaa itse sit pukeutumaan mutta voin kertoa että ei ole mitään mukavaa hommaa huudella ohjeita kun toinen on itku kurkussa ja samalla pukea pienenpiä ja yrittää vielä hoitaa hommat nopeasti ennenkuin kaikki hermostuvat. Että helpompaa ja lapsiystävällisempää olisi aloitella ne opettelut rauhassa kotona oman äidin kanssa.

Sä voit opettaa lastasi kotona pukemaan itse, niin se hoitotäti AUTTAA siellä hoidossa, mitä sinäkin joudut kyllä tekemään kotona pitkään senkin jälkeen, kun lapsi on oppinu suurinpiirtein saamaan kamppeet niskaan.

Sä voit opettaa lastasi kotona pukemaan itse, niin se hoitotäti AUTTAA siellä hoidossa, mitä sinäkin joudut kyllä tekemään kotona pitkään senkin jälkeen, kun lapsi on oppinu suurinpiirtein saamaan kamppeet niskaan.

Täys peesi. On niin paljon helpompaa hieman korjailla jo käsissä olevia hanskoja tai lahkeensuita kenkien päälle....kun alkaa ihan alusta: "Käsi suoraksi. Työnnä käsi hanskaan. Onko peukku? Etsi peukun paikka...menikö jo? Eikö? Entä nyt? Ja sitten toinen käsi.....työnnä kättä...menikö peukku? Eikö mennyt? No menikö nyt? No niin, sitten kenkä.....laitas jalka kenkään......noooooin....vähän vielä.....sitten toinen......" :headwall:

Täys peesi. On niin paljon helpompaa hieman korjailla jo käsissä olevia hanskoja tai lahkeensuita kenkien päälle....kun alkaa ihan alusta: "Käsi suoraksi. Työnnä käsi hanskaan. Onko peukku? Etsi peukun paikka...menikö jo? Eikö? Entä nyt? Ja sitten toinen käsi.....työnnä kättä...menikö peukku? Eikö mennyt? No menikö nyt? No niin, sitten kenkä.....laitas jalka kenkään......noooooin....vähän vielä.....sitten toinen......" :headwall:

:kieh: Niin tuttua, niin tuttua. Ja sitten tämä toinen ääripää, joilta kotona vaaditaan edes hitusen, niin ne on jo innokkaina reilu 2v pukemassa. Ihania, kun väkisin pitää saada itse laittaa, vaikkei ihan aina osukaan kohdalleen :heart:

Mä olen edelleen sinisilmäisesti sitä mieltä, että 2,5 vuotias on TOSI pieni lapsi, jonka ei tarvitse osasta pukeutua. Systeemi on tässä nyt se väärä, eli niitä pienempiä ryhmäkokoja ja sitä lasten ikähaarukkaa samassa ryhmässä voisi tarkastaa.
tiedän ettei ryhmäkoot ja lasten ikärakenne ole hoitotätien vika. Mutta tältä osin lakeja, asetuksia ja säädöksiä voisi muutoinkin tarkistaa.
Ihmisen elämästä se lapsuus on muutoinkin vuosissa mitaten niin lyhyt aika, että mielestäni heillä on täysi oikeus nauttia hoidosta ja hyysäämisestä.

Juu, suoraan sanoen, mieluummin "minä itte!" vaikka meniskin miten sattuu kuin "en osaa enkä viitsi opetella kun haluan että mut puetaan....".....

Miustakii on parempi että ne edes yrittää ite vaikka hanska menee väärään käteen, mitäs sitten.. jos ei yritä ei opi.

Mullakii tällä viikolla ollu 2 kappaletta yksivuotiaita ja ai että mie oon arvostanu sitä että toi oma pienempi edes yrittää pukea ite

Meillä esikoinen osasi pukea kun 3v meni tarhaan. Pienempi aloitti sielä vajaa 2v ja kesti monta vuotta ennenkuin sai itse vaatteensa päälle. Välillä oli perhepäivähoidossa ja sielä pukeutuminen alkoi luontua sekä kotonakin, mutta kun taas 4 vuotiaana meni päikkyyn, oli pukeminen tosi ongelmallista :/ Toisin sanoen kaikille se pukeminen ei ole niin helppoa.

Yhteistyössä