Ihonsiirto lapselle ... pelottaa :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja paniikissa :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

paniikissa :(

Vieras
Tyttärelläni (12 v.) on jalassa 4 x 7 sentin kokoinen ns. maitokahviläiskä jossa on paljon pieniä pigmenttiluomia. Maitokahviläiskä on ollut siinä vauvasta asti mutta noita pieniä luomia on tullut lisää pikkuhiljaa.

Eilen sitten käytiin sitä näyttämässä ihotautilääkärillä joka oli sitä mieltä että läiskä luomineen pitäisi poistaa koska on ns. "epätyypillinen luomi". Lääkäri sanoi että nämä on hyvä poistaa, ihan varmuuden vuoksikin, koska niissä on jonkin asteinen melanoomavaara. Näin isoa läiskäähän ei voi varsinaisesti "leikata" vaan se kuulemma poistetaan "höyläämällä" ja höylätylle aluelle tehdään ihonsiirto ... APUA ... (tässä vaiheessa olin jo lähes täydellisessä paniikissa). Tämä koko juttu kuulemma tehdään paikallispuudutuksessa - itse olisin kyllä kuvitellut että nukutuksessa. Tyttö itse ei osaa ainakaan vielä pahemmin pelätä toimenpidettä, ja onneksi hänellä ei olekaan mitään lääkärikammoa mutta äitinä olen kyllä tosi peloissani :(

Onkos teillä kenelläkään kokemuksia ko. toimenpiteestä ? Lääkärin mukaan iho paranee yleensä hyvin, varsinkin kun kyse on näin nuoresta. Silti pelottaa millaset jäljet ihonsiirrosta jää, jälkiä kun tulee molempiin jalkoihin, sekä siihen poistettavaan kohtaan että siihen mistä ihoa siirretään tilalle.
Kuinkahan kauan paraneminen yleensä kestää ? Kaikki liikunta varmaan ainakin on kiellettyä monta viikkoa ??

Kirurgin tapaamme myöhemmin mutta sitä odotellessa olisin TOSI kiitollinen jos jollain teistä olisi kokemuksia vastaavanlaisesta toimenpiteestä ...

PS. Vielä vakuutuksesta. Meillä on "tavallinen" sairaskuluvakuutus joka on otettu jo ennen lapsen syntymää. Soitin vakuutusyhtiöön ja sieltä sanottiin että ko. toimenpide ei välttämättä kuulu vakuutuksen piiriin jos se katsotaan kosmeettiseksi haitaksi. Vakuutusyhtiöstä pyydettiin toimittamaan lääkärin lausunto jonka pohjalta he tekevät päätöksen korvataanko leikkaus vai ei. Kokemuksia tästäkin; jos luomet pitää lääkärin mielestä poistaa, korvaako vakuutusyhtiö leikkauksen ? Kyseessähän ei silloin "kosmeettinen haitta" - vai ?

Varmaan sua pelottaa,se on ihan ymmärrettävää :hug:

Lääkärit tietää mitä ne tekee,siihen on pakko luottaa...mun lapsi on ollut elinsiirtojonossa puoli vuotta ja voit uskoa että pelottaa täälläkin.

Meillä ei nyt ole ihan sama juttu, mutta siis pojalta poistettiin todella iso jättiluomi jalasta. Se tehtiin leikkaamalla 2 eri kertaa, jolloin ihon ei tarvinnut venyä kerrallaan niin paljoa, silti leikkauskohta ja ihon venytys olivat maksimissaan. Ja siis toki vakuutus korvaa tuollaisen, sillä ei ne kirurgit niitä huvikseen poistele, ja siis meillä ainakin korvasi. Tsempiä teille, kyllä ne lääkärit tietää mitä tekee :)

Meillä ei nyt ole ihan sama juttu, mutta siis pojalta poistettiin todella iso jättiluomi jalasta. Se tehtiin leikkaamalla 2 eri kertaa, jolloin ihon ei tarvinnut venyä kerrallaan niin paljoa, silti leikkauskohta ja ihon venytys olivat maksimissaan. Ja siis toki vakuutus korvaa tuollaisen, sillä ei ne kirurgit niitä huvikseen poistele, ja siis meillä ainakin korvasi. Tsempiä teille, kyllä ne lääkärit tietää mitä tekee :)

mun miehelle tehtiin jalkaan ihonsiirto keväällä. Eli reidestä sitä otettiin ja jalkapöytään pistettiin (jalkapöytä aiemmin keväällä meni poikki ja sitä leikeltiin, jäi iso "kuoppa" joten täydennettiin ihonsiirrolla). Alkuun kuulosti kauheelta, mut ei se niin kauheaa ole kuitenkaan, joten turhaan pelkäät. Tosin arpi siihen jää, ainakin vielö aika vahvasti näkyy, kun siirrosta niin vähän aikaa. Oisko sulla jotain kysyttävää tästä toimenpiteestä? :) vastaan jos vain osaan..

Hei! Ainahan tuollaiset isommat operaatiot omalle lapselle pelottavat ja huolestuttavat. Onneksi nämä mahdolliset melanoomariskiluomet poistetaan jo lapsilta. Meidän pojalla oli jo syntyessään toisessa ranteessa todella iso tumma luomi. Luomessa oli jopa karvaa päällä. Se oli aika hurjan näköinen pienellä vauvalla. Meille sanottiin jo silloin, että luomi pitää poistaa mahdollisen melanoomariskin takia. Meille annettiin valittavaksi kaksi vaihtoehtoa: osapoisto tai ihosiirto. Valitsimme osapoiston. Luomea poistettiin kerran vuodessa ja samalla lapsen omaa ihoa "venytettiin" korvaamaan poistettua osaa. Aluksi arvioitiin että mennee 2-3 leikkauksella... Kuinkas kävikään. Tarvittiin 6 leikkausta ja silti ranteeseen jäi vielä pieni pala luomea. Nyt ranteessa on hurjan näköinen arpi ja kuitenkin joudumme vielä kättä operoimaan. Arpi on mielestäni ruma ja nähtävästi sitäkin ehkä joudutaan vielä korjailemaan. Jos nyt saisin uudelleen valita - valitsisin ehkä ihonsiirron. Silloin olisimme päässeet nähtävästi yhdellä leikkauksella. Näin ainakin nyt tuntuu.

Alkuperäinen kirjoittaja viiden muksun mamma:
Hei! Ainahan tuollaiset isommat operaatiot omalle lapselle pelottavat ja huolestuttavat. Onneksi nämä mahdolliset melanoomariskiluomet poistetaan jo lapsilta. Meidän pojalla oli jo syntyessään toisessa ranteessa todella iso tumma luomi. Luomessa oli jopa karvaa päällä. Se oli aika hurjan näköinen pienellä vauvalla. Meille sanottiin jo silloin, että luomi pitää poistaa mahdollisen melanoomariskin takia. Meille annettiin valittavaksi kaksi vaihtoehtoa: osapoisto tai ihosiirto. Valitsimme osapoiston. Luomea poistettiin kerran vuodessa ja samalla lapsen omaa ihoa "venytettiin" korvaamaan poistettua osaa. Aluksi arvioitiin että mennee 2-3 leikkauksella... Kuinkas kävikään. Tarvittiin 6 leikkausta ja silti ranteeseen jäi vielä pieni pala luomea. Nyt ranteessa on hurjan näköinen arpi ja kuitenkin joudumme vielä kättä operoimaan. Arpi on mielestäni ruma ja nähtävästi sitäkin ehkä joudutaan vielä korjailemaan. Jos nyt saisin uudelleen valita - valitsisin ehkä ihonsiirron. Silloin olisimme päässeet nähtävästi yhdellä leikkauksella. Näin ainakin nyt tuntuu.

Voi vitsi, kurjaa, että se voi noinkin mennä:( Meillä riitti pari leikkausta ja kun tikit ommeltiin sisäpuolelle(niitä oli n. 30) niin leikkausarpikin oli tosi siisti, toki on aika pitkä, mutta toistaiseksi ollut ongelmaton, eli meillä tuo osaleikkaus toimi hyvin. Tosin tiedä häntä vaivaako arpi jalan kasvaessa, mutta nyt on ainakin ok.

Mulle on tehty nyt aikuisena ihonsiirto melanooman takia. Operaatio tehtiin nukutuksessa koska siirto tehtiin pään alueelle ja samalla tehtiin vähän muutakin. Ihonotto-kohta on kankussa, jää normaalisti pikkuhousujen alle piiloon. On parantunut tosi hyvin, erottuu vain vähän vaaleampana muusta ihosta. Siirre erottuu kyllä kun iho ei ole samanvärinen kasvojen ihon kanssa. Luulisin että jos siirrekin olisi tullut jalkaan, olisi aika huomaamaton. Jonkinlainen tulehdusriski näissä operaatioissa aina on, itse sain antibioottikuurin varuiksi leikkauksen jälkeen.

Tuosta vakuutusasiasta..Mun lapselta poistettiin 2v:nä päästä sellainen luomen tapainen,lääkärin suosituksesta.Tosin se tehtiin ihan kunnallisella puolella,mutta vakuutus korvasi kyllä siitä johtuneet kulut.

Kiitos teille vastanneille :)

Olen vaan niin hermona kun tämä on oikeastaan ensimmäinen kerta kun lapsi joutuu johonkin "isompaan" toimenpiteeseen. Tyttö itse sanoo ettei häntä haittaa vaikka jotain arpea jäisikin, hänesta tuo maitokahviläiskä + pigmenttiluomet on rumemman näköisiä.
Saas sitten nähdä kun leikkaus on tehty, muuttuuko mieli ...

"Bellaa", kuinkahan kauan tuo toipuminen kestää ? Siis miten kauan on esim. liikuntakielto päällä ? Miten haavakohtia hoidetaan heti toimenpiteen jälkeen ? Onko kovin kivuliaita ?
Ja yleensäkin haittaako kovasti ns. "normaalielämää" ? Se kyllä myös ihmetyttää miten noinkin iso operaatio voidaan tehdä paikallispuudutuksessa ja vielä lapselle ??

Tytöllä on leirikoulu syyskuun alussa joten leikkaus pitää varmaan siirtää sen jälkeiseen ajankohtaan. Leirikoulua on näet valmisteltu ja odotettu koko ala-asteen ajan ja olisi todella tylsää jos ei pääsisi mukaan.

Täytyy myös pyytää kirurgilta jonkinlainen selvitys vakuutusyhtiötä varten. Mielestäni kuuluisi kyllä vakuutuksen piikkiin mutta kun noista vakuutusyhtiöistä ei koskaan voi olla ihan varma ...

Mulle on tehty ihonsiirtoja kaksi. Mulla liikuntakielto oli muistaakseni pari viikkoa, siis makasin vain sängyssä sairaalassa. Ihosiirteet oli kiinni sellaisilla niiteillä, ei tikeillä. Ja nukutuksessa mulle tehtiin. Ja kipeä olin, mutta jalka oli kyllä siihen samaan aikaan murtunut, että kipu saattoi yksistään johtua siitä.. Suihkuttelua pari kertaa päivässä siirrekohtaan.

Mun miehelle tehtiin myös pari vuotta sitten ihonsiirto jalkaan. Paranemisesta en voi tarkkaaan sanoa, kun hälle tehtiin muitakin operaatioita samalla, mut kaikenkaikkiaan parantunu on hyvin. Kipeintä tossa ihonsiirrossa oli miehen mielestä, kun siirrannäisen päältä otettiin suojat pois. Ja huomioitavaa on myös että ihosiirrännäinen ei saa olla auringonvalossa vuoteen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Kiitos teille vastanneille :)

Olen vaan niin hermona kun tämä on oikeastaan ensimmäinen kerta kun lapsi joutuu johonkin "isompaan" toimenpiteeseen. Tyttö itse sanoo ettei häntä haittaa vaikka jotain arpea jäisikin, hänesta tuo maitokahviläiskä + pigmenttiluomet on rumemman näköisiä.
Saas sitten nähdä kun leikkaus on tehty, muuttuuko mieli ...

"Bellaa", kuinkahan kauan tuo toipuminen kestää ? Siis miten kauan on esim. liikuntakielto päällä ? Miten haavakohtia hoidetaan heti toimenpiteen jälkeen ? Onko kovin kivuliaita ?
Ja yleensäkin haittaako kovasti ns. "normaalielämää" ? Se kyllä myös ihmetyttää miten noinkin iso operaatio voidaan tehdä paikallispuudutuksessa ja vielä lapselle ??

Tytöllä on leirikoulu syyskuun alussa joten leikkaus pitää varmaan siirtää sen jälkeiseen ajankohtaan. Leirikoulua on näet valmisteltu ja odotettu koko ala-asteen ajan ja olisi todella tylsää jos ei pääsisi mukaan.

Täytyy myös pyytää kirurgilta jonkinlainen selvitys vakuutusyhtiötä varten. Mielestäni kuuluisi kyllä vakuutuksen piikkiin mutta kun noista vakuutusyhtiöistä ei koskaan voi olla ihan varma ...

Kun ihonsiirto tehtiin, laitettiin ihonottokohtaan sellanen "lappu", jota ei saanut 12vrk ottaa pois. Sitten kun se otettiin pois, oli jo periaatteessa ihonottokohta parantunut, sitä vain rasvattiin ja se ns.kuivui vähän rupimaiseksi. Nyt kun ihonsiirrosta aikaa n.5kk, (ja siis jo aiemmin) ihonotto kohta on vielä aika punainen, mutta todella hyvännäköinen ja tasainen. Arven punaisuuskin tietenkin haalenee aikanaan. Minkäänlaista kipua ei ollut oikeastaan ollenkaan.

Sitten itse jalka, johon ihonsiirto tehtiin oli alkuun aika rajun näkönen (HUOM! jalka rajun näkönen koska sitä oli leikelty, ja tehty ns.puhdistusleikkaus ja jalkapöydässä oli n.1cm kuoppa). Ihosiirre oli jalassa semmoisilla hakasilla kiinni, tarkalleen en muista kuinka kauan hakaset oli, mutta muutaman päivän. Kipua tästä itse ihonsiirteestä ei tullut. (kipu johtui luiden murskaantumisesta). Jalkaa hoidettiin käyden viikoittain haavalääkärillä, rasvattiin ja suihkuteltiin.
Valitettavasti en osaa sanoa kauan parantumisessa teijän tyttären kohdalla menee, mutta siis mieheni on tälläkin hetkellä vielä sairaslomalla, tosin johtunee siis edelleen siitä, että meni jalka silloin todella pahasti. Noin kuukausi sitten ihonsiirrekohta lopetti vuotamisen, enään jäljellä pientä turvotusta jalassa, mutta luultavasti sairasloma loppuu ihan pian.

Näitä tapauksia on hiukan vaikea vertailla, kun on ihan eri lähtökohdat. Miehellä siis jalkapöydän päälle tippui 300kiloinen metalliakseli, joka murskasi kaikki luut, ja se jouduttiin leikkaamaan, leikkaamisen jälkeen iho ei alkanut parantua, joten jouduttiin leikkaamaan uudelleen ns.kuollut iho, jonka seurauksena tuli "kuoppa" ja se siis täytettiin ihosiirteellä. Teillä kyseessä erilainen tapaus, joten luulen että lyhyemmässä ajassa selviydytte :)

Paikallispuudutuksestakaan en osaa sanoa, samallalailla tehtiin miehelle. Toimenpide on täysin kivuton, joten turha pelätä. Ihonsiirtoleikkaus on nopea toimenpide ja on nopeasti ohi.

Anteeks todella sekava sepostus, toivottavasti teksti auttoi edes jotenkin teitä :)

Kiitos vastauksista :)

Onneksi jo huomenna on kirurgin konsultaatio. Itse olen tässä ihan sydän kurkussa mutta tyttö itse ei ainakaan vielä edes jännitä. On vaan tyytyväinen että läiskä poistetaan. Ja reipasta pitäisi itsekin näyttää, ainakin ulospäin. Ei tätä omaa jännitystä saa lapseen "tartuttaa" ... täytyy vaan toivoa että kaikki menee hyvin.

Tuo auringossaolokielto toimenpiteen jälkeen tuli kyllä yllätyksenä, että on siis noinkin pitkä kuin vuosi. Olemme suunnitelleet Thaimaan reissua ensi kevääksi. Tämä reissu sitten siirtyy toiseen ajankohtaan tai sitten pitää keksiä jokin ratkaisu jolla saadaan siirrekohdat pysymään "piilossa" auringolta.

Kiitos vastauksista :)

Onneksi jo huomenna on kirurgin konsultaatio. Itse olen tässä ihan sydän kurkussa mutta tyttö itse ei ainakaan vielä edes jännitä. On vaan tyytyväinen että läiskä poistetaan. Ja reipasta pitäisi itsekin näyttää, ainakin ulospäin. Ei tätä omaa jännitystä saa lapseen "tartuttaa" ... täytyy vaan toivoa että kaikki menee hyvin.

Tuo auringossaolokielto toimenpiteen jälkeen tuli kyllä yllätyksenä, että on siis noinkin pitkä kuin vuosi. Olemme suunnitelleet Thaimaan reissua ensi kevääksi. Tämä reissu sitten siirtyy toiseen ajankohtaan tai sitten pitää keksiä jokin ratkaisu jolla saadaan siirrekohdat pysymään "piilossa" auringolta.

Mieheltä kun otettiin reidestä ja laitettiin jalkapöytään, ei mitään ongelmia kesällä tullut kun voi hyvin olla shortsit jalassa ja sukka jalassa. missä kohtaa tyttärelläsi ihoa siirretään, ja mistä se otetaan?

Sori vastaus kesti kun piti käydä välillä kylillä.

Eli ihoa poistetaan yläreiden "sisäpuolelta" ja uutta ihoa otetaan ilmeisesti toisen jalan reidestä. Ihan tarkkaa en vielä tiedä koska vasta huomenna on se kirurgin konsultaatio.
Molemmat "haava-alueet" ilmeisesti tulevat olemaan jalkojen yläosissa eli shorteilla/hameilla saa piiloon. Mutta lomalla kun kuitenkin oleillaan pääasiassa rannalla/uimassa, jollakin ne alueet pitää varmaan peittää ...

Sori vastaus kesti kun piti käydä välillä kylillä.

Eli ihoa poistetaan yläreiden "sisäpuolelta" ja uutta ihoa otetaan ilmeisesti toisen jalan reidestä. Ihan tarkkaa en vielä tiedä koska vasta huomenna on se kirurgin konsultaatio.
Molemmat "haava-alueet" ilmeisesti tulevat olemaan jalkojen yläosissa eli shorteilla/hameilla saa piiloon. Mutta lomalla kun kuitenkin oleillaan pääasiassa rannalla/uimassa, jollakin ne alueet pitää varmaan peittää ...

ok, tarkemmin en oikein osaa sua ton auringonoton suhteen neuvoa. toivotaan että huomenna teille selviää lisää :)

Jep, toivotaan että huomenna lääkäri saat mutkin rauhoittumaan :)

PS. Nyt tuo tyttö nukkuu mutta koko aamupäivän kieriskeli kovissa menkkakivuissa sohvalla.
Välillä kävi vessassa oksentamassa, kaikki ruoka tuli heti ylös. Vatsa myös aivan löysä - ei ole helppoa tämä "naiseksitulo" ... ja taitaa olla nämä toooosi kivuliaat kuukautiset vähän niinkuin sukuvika.

osoitteeseen http://health.groups.yahoo.com/group/jattiluomilapset/v=1&t=search&ch=web&pub=groups&sec=group&slk=1
Sivustolle täytyy rekisteröityä jäseneksi, mutta sieltä löytyy monennäköistä kokemusta liittyen jättiluomiin.

Jatkoa tähän viimekesäiseen viestiini ... eli kuinka eri mieltä eri lääkärit voivat asiasta olla;

kävimme sitten viime kesänä seuraavaksi kirurgin juttusilla ja yllätys yllätys, läiskää hänen mukaan EI tarvitse poistaa. Korkeintaan seurata esim. valokuvaamalla niin näkee miten se muuttuu ajan kuluessa. No, nyt meillä oli 2 täysin erilaista mielipidettä, ihotautilääkärin mukaan läiskä pitäisi poistaa ja mieluiten heti ja kirurgin mukaan ei missään tapauksessa tarvitse poistaa koska läiskässä ja luomissa ei hänen mukaansa ole mitään suurta riskiä muuttua pahanlaatuisiksi.

Halusin itselleni mielenrauhan ja pyysin terveyskeskuslääkäriltä lähetteen TYKS:n ihotautipolille. Siellä nuorehko ihotautilääkäri oli samaa mieltä ed. kirurgin kanssa ettei tarvitse poistaa. Kuulemma koko Suomesta ei löydy lääkäriä joka sen edes suostuisi tekemään koska kyseessä "vain" kosmeettinen haitta. Sanoi kuitenkin että läiskä luomineen on hyvä kuvata tarkalla TYKS:in laitteella joka tavallaan "näkee" ihon allekin ja näin seurata sitä vuosittain ja jos muutoksia tulee niin sitten koepalalla selvitellään asiaa tarkemmin. Nooh, seuraavaksi siis sinne luomikuvaukseen. Siellä taas uusi vanhempi (kokeneempi) ihotautilääkäri kuvasi läiskän ja samoin tarkisti kaikki muutkin luomet ja tämä lääkäri taas sanoi että kannattaa poistaa ja samalla käynnillä otettiin jo koepalakin alueesta. Läiskä siis poistettaisiin ja ihonsiirre päälle. Olin aivan ihmeissäni näissä eri lääkärien erilaisista mielipiteistä ja lievästi sanoen paniikissa koska vastausta koepalasta ei kuulunut mutta tuli uusi kutsu TYKS:iin - nyt kirurgian polille. Mitä ihmettä ??

Marssittiin sitten seuraavaksi kirurgiselle jossa selvisi että koepala tulos oli ihan normaali - huh että helpotti mutta samalla piti tehdä päätös mitä läiskälle nyt lopulta tehtäisiin. Tämä ko. plastiikkakirurgi oli ensin sitä mieltä että ei tarvitse poistaa vaan seurataan. Siinä sitten ihmettelin ääneen että kuinka voi tulla eri lääkäreiltä näin erilaista kommenttia asiasta ... joitenkin mukaan pitää poistaa hetimiten ja toisten taas ei. Itse maallikkona haluaisin että lääkäri kertoo mitä tehdään ... tähän kirurgi sanoi että "kun nyt keskustelu menee tähän suuntaan niin kyllä se on kaikkien mielenrauhan vuoksi parasta että leikataan" ...
Varsinkin kun tyttö itse haluaa päästä läiskästä eroon. No, minä tähän että tuleeko nyt sitten ihonsiirre ? Ei, ei kyllä tämä saadaan ihan normaali leikkauksella hoidettua (vähän vaan poistetaan myös kudosta jalasta niin haava menee kiinni). Siis kämmenen kokoinen alue saadaan noin hoidettua ??

Tuntuu oudolta miten lääkärit voivat olla noin eri mieltä tulevista toimenpiteistä. Arpea siihen varmaan jää mutta ehkä se on parasta poistaa. Nimittäin en antaisi itselleni koskaan anteeksi jos sitä ei poistettaisi ja siihen tulisi myöhemmin jotain pahanlaatuista. Välillä kyllä tuntuu että itselläkin pitäisi olla lääketieteen koulutus että pystyisi ymmärtämään eri alojen lääkäreitä.

Leikkauskutsua odotellaan, toivottavasti leikkaus menee sitten aikanaan hyvin ...

Yhteistyössä