V
vierailija
Vieras
Onkos täällä muita, joilla on sairaita/ikääntyneitä vanhempia? Onko teillä sellainen elämäntilanne, että pystytte auttamaan arjessa? Ja jos ei ole, niin miten vanhukset pärjäävät? Itselläni haastava ja liikkuva työ, pitkiä päiviä ja kaks alakouluikäistä lasta kotona, okt hoidettavana. Toki mies tekee oman osuutensa kotona, mutta kyllä paljon tarvitaan minuakin (mies esim onneton kaupassakävijä ja kokki
). Mun äidiltä on leikattu molemmat lonkat ja kotitöiden tekeminen on hankalaa, isä kulkee rollaattorilla ja potee jo melkoisia vanhuudenhöperehtimisiä, vaikka on vasta 68-vuotias. Olen jo parin vuoden ajan hoitanut kahta taloutta, nyt alkaa jaksaminen loppua itsellä
. Verenpaineet ovat mulla tapissa, astma tosi pahana...isäni tupakoi "takan edessä" eli sisällä, henki menee tosi ahtaalle heidän talossaan.
Äiti ja isä eivät haluaisi ulkopuolista apua (eli vieraita ihmisiä kotiinsa) ja ovat niin pihejäkin, etteivät haluaisi avusta maksaa...pystyvät hoitamaan tiskit ja ruuat, kaupassa äiti käy taksilla. Mutta imurointi esim ei onnistu, saati uuninpesu/ikkunat/sauna jne.
Hankala tilanne, haluaisi auttaa, mutta ei enää jaksa. Tilanteen piti olla väliaikainen, kun äitin lonkat operoitiin n vuoden välein, mutta eipä oo tilanne muuttunut...miten sais vanhukset ymmärtämään oman avun tarpeensa? Kerran oon jo avuntarpeen arvioinnit tilannut, mutta he peruivat...pärjäsivät kaksi viikkoa ja sitten piti jo olla luutuamassa :/
Äiti ja isä eivät haluaisi ulkopuolista apua (eli vieraita ihmisiä kotiinsa) ja ovat niin pihejäkin, etteivät haluaisi avusta maksaa...pystyvät hoitamaan tiskit ja ruuat, kaupassa äiti käy taksilla. Mutta imurointi esim ei onnistu, saati uuninpesu/ikkunat/sauna jne.
Hankala tilanne, haluaisi auttaa, mutta ei enää jaksa. Tilanteen piti olla väliaikainen, kun äitin lonkat operoitiin n vuoden välein, mutta eipä oo tilanne muuttunut...miten sais vanhukset ymmärtämään oman avun tarpeensa? Kerran oon jo avuntarpeen arvioinnit tilannut, mutta he peruivat...pärjäsivät kaksi viikkoa ja sitten piti jo olla luutuamassa :/