Ikuisuus kysymys: voiko vauvan (6kk) jättää nukkumaan hetkeksi kun haen isomman sisaren kerhosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja grey
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä jättäisin vauvan tuossa tilanteessa kotiin. En edes ymmärrä miksi näin ei voisi tehdä, jos matkaa on 70 metriä ja vielä itkuhälytin mukana. Meillä varmaan postilaatikolle tuollainen matka ja joka päivä käyn postin hakemassa ilman vauvaa.

Ja jos nyt vauva herää ja joutuu huutamaan sen 2 minuuttia yksin kotona, niin mitä sitten? Varmasti tulee monia muitakin tilanteita joissa vauva saattaa joutua huutamaan tuon ajan. Esim. jos oot itse sillon vessassa kun huuto alkaa.

Tulipalo on todella epätodennäköinen tuollaisessa tilanteessa. Varmuuden vuoksi en kuitenkaan jättäisi mitään pesukoneita käyntiin tuoksi ajaksi.

• Tykkää
Reactions: av mam ma
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä:
Alkuperäinen kirjoittaja en jättäisi :
Alkuperäinen kirjoittaja en jättäisi:
Esim maataloissa jätetään pieniä lapsia usein itekseen tai keskenään ku lehmät ja työt kutsuu. Mut mikään muu syy ei käy.

mitenkäs te kaupunki rouvat muuten tämän asian ratakisette. jos lehmä poikii yöllä, niin miten toi8mitte. ei ole mitään järkeä alkaa rahtaamaan nukkuvia lapsia navettaan yöllä, ja se ei riitä vastaukseksi, että isäntä menee yksinään. koska aina siellä ei yksin siitä urakasta selviä. ja jos ei ole naapurissa henkilöitä jotka voi auttaa, eikä tukiverkkoja jotka voi tulla lapsia hoitamaan niin miten toimitte. navettaankaan ei voi jättää menemättä

Sitä vain, ettei sitä pidetä maataloissa kamalana asiana, että lapsia jätetään toistuvasti itsekseen. Eikä ole edes yritystä muuttaa sitä. Lapsia ei esim viedä hoitoon päivisin tms että olisivat edes vähän vähemmän itsekseen. Sen sijaan jos joku piipahtaisi töissään jossain muualla ja jättäisi lapset keskenään ni sehän olisi ihan kamala asia (en tekisi tätä mutta vain esimerkkinä). Ei mulla muuta, se on vain erikoista että maataloissa pätee eri "säännöt" tähän. Kuten tässä ketjussa huomaa, suuri osa on ihan selvästi sitä mieltä, että vauvaa/ pientä lasta ei jätetä yksin _ikinä_. Itsekin olen pitkälti samaa mieltä.
väärin meillä on lapset ollut joko hoidossa päiväkodissa tai sitten on isännän kanssa hoidettu töitä vuoronperään. mutta yöllä ei ole alettu nukkuvia lapsia rahtaamaan navetalle. vaan ne on saaneet nukkua. kamerat auki. ja siitä kyllä on pystynyt seuraamaan mitä sisällä tapahtuu. 28 vuoitta ja vain kerran olen yöllä joutunut tulemaan sisälle kesken kaiken pukemaan pojan navettaan kun heräsi

Kaikki ei tee noin ja tiedät itekin.

Alkuperäinen kirjoittaja en jättäisi :
Esim maataloissa jätetään pieniä lapsia usein itekseen tai keskenään ku lehmät ja työt kutsuu. Mut mikään muu syy ei käy.

mitenkäs te kaupunki rouvat muuten tämän asian ratakisette. jos lehmä poikii yöllä, niin miten toi8mitte. ei ole mitään järkeä alkaa rahtaamaan nukkuvia lapsia navettaan yöllä, ja se ei riitä vastaukseksi, että isäntä menee yksinään. koska aina siellä ei yksin siitä urakasta selviä. ja jos ei ole naapurissa henkilöitä jotka voi auttaa, eikä tukiverkkoja jotka voi tulla lapsia hoitamaan niin miten toimitte. navettaankaan ei voi jättää menemättä

Sitä vain, ettei sitä pidetä maataloissa kamalana asiana, että lapsia jätetään toistuvasti itsekseen. Eikä ole edes yritystä muuttaa sitä. Lapsia ei esim viedä hoitoon päivisin tms että olisivat edes vähän vähemmän itsekseen. Sen sijaan jos joku piipahtaisi töissään jossain muualla ja jättäisi lapset keskenään ni sehän olisi ihan kamala asia (en tekisi tätä mutta vain esimerkkinä). Ei mulla muuta, se on vain erikoista että maataloissa pätee eri "säännöt" tähän. Kuten tässä ketjussa huomaa, suuri osa on ihan selvästi sitä mieltä, että vauvaa/ pientä lasta ei jätetä yksin _ikinä_. Itsekin olen pitkälti samaa mieltä.
väärin meillä on lapset ollut joko hoidossa päiväkodissa tai sitten on isännän kanssa hoidettu töitä vuoronperään. mutta yöllä ei ole alettu nukkuvia lapsia rahtaamaan navetalle. vaan ne on saaneet nukkua. kamerat auki. ja siitä kyllä on pystynyt seuraamaan mitä sisällä tapahtuu. 28 vuoitta ja vain kerran olen yöllä joutunut tulemaan sisälle kesken kaiken pukemaan pojan navettaan kun heräsi

Kaikki ei tee noin ja tiedät itekin.
tiedän, mutta tuossa yleistettiin. ja tässä kertomus sitä, että meillä ei ole tuota tehty. eikä olis ollu mahdollistakaan koska pieniä oli yhtä aikaa neljä. kyllä niitä jonkun piti vahtia, ja ei sellaisen porukan kanssa töistä tule mitään, kyllä ne siellä itsensä loukkaisivat. mutta yöllä ei ole herätelty. mutta valvonta on silti ollut koko ajan

Alkuperäinen kirjoittaja Tinii harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kuinka korkea se siis on, eli jos vaikka ittees vertaat, eli sun pituus ja sit mille kohtaa sua se laita korkeimmillaan tulee?

Kävin mittaamassa eli sängyn reuna on 102cm korkea ja pohja on 18cm maasta patjoineen kaikkineen!

Sängyn reuna on mun navan korkeudella mutta se tuskin kertoo mitään oleellista..

Siis säkö olet ap?

Alkuperäinen kirjoittaja Phoebsi:
Alkuperäinen kirjoittaja huu:
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebsi:
Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
Minä en lähtis. Mites, jos vaikka syttyisi tulipalo, kuka vauvan pelastaisi? Jos jäät itse auton alle ja menettäisit tajusi, kuka silloin tietäisi että vauva on yksin? Kerta se on ensimmäinenkin, jos jotain tapahtuu.

Voit kotonakin liukastua banaanin kuoreen ja kalauttaa pääsi keittiön kivilaattaan. Kuka vauvan pelastaisi? :(

No ei kukaan, mutta minusta on ihan eri asia loukkaantua/saada sairaskohtaus vauvan ollessa vieressä kuin että vauva on asunnossa yksin ja itse olisin muualla.

Anteeks mutta mikä siitä tekee eri asian?

Koko ketjua lukematta kommentoin vain tähän, että se on varmaankin samalla tavalla eri asia kuin se, että vauvan voi jättääkotiin isän hoitoon yöksi, jos äiti on sairaalassa mutta ei jos äiti on baarissa.

No mieti sitä.

mikset voi lähteä vauvan kanssa kävelylle tunti-puoltoista ennen kun esikoinen pitää hakea. käyt vaikka kaupassa tms. vauva nukkuu vaunuissa ja siten yhdessä haette esikoisen.

jos mulla olis vastaava tilanne, siis esikoinen just 2v täyttänyt enkä saisi järjestettyä hänen hakemistaan kerhosta muuten kuin jättämällä vauvan yksin kotiin, niin siinä tapauksessa siirtäisin esikoisen kerhon aloittamista vuodella. just 2v täyttänyt ei sitä vielä niin osaa kaivata että pakko olisi päästä vaikka sen järjestäminen ei käytännössä teidän tilanteessanne onnistu

Haloo, oletko sä Tinii toi ap?

Meillä on tollanen sänky! Pohjassa lukee vain Meble da ciezi tms...
Me ollan saatu toi sänky perintönä jostain kumminkaimalta ja on varmaan ainakin kymmenen vuotta vanha jossei enemmänkin..

Haloo, oletko sä Tinii toi ap?

Meillä on tollanen sänky! Pohjassa lukee vain Meble da ciezi tms...
Me ollan saatu toi sänky perintönä jostain kumminkaimalta ja on varmaan ainakin kymmenen vuotta vanha jossei enemmänkin..

Mistä sä päättelet että ap:llä on samanlainen?

Miksi kaikki puhuvat nyt vain vaaroista? Eikö ketään oikeasti häiritse se, että jos lapsi herää eikä äitiä olekaan missään, hän hätääntyy ja se 10 minuuttia on aika helkkarin pitkä aika VAUVALLE? Minun sydämeni on ollut särkymispisteessä pari kertaa, kun lapseni ei olekaan löytänyt minua herätessään, kun olen ollut suihkussa tai lapsi ei ole erottanut minua pimeässä huoneessa. Voi sitä pelon ja tuskan määrää.

mä ainakin mainitsin tuon pariin otteeseen. parissa minuutissa vauvalle tulee jo aikamoinen hätä jos ei äitiä näy tai edes ääntä kuulu

Mistä sä päättelet että ap:llä on samanlainen?

No siis ainakin kuvauksen mukaan... Tarkoitin siis vain että kyllä noin korkeita on!
Väsyneellä äidillä lyö vähän tyhjää pää välillä :D

Ok ;)

On tosiaan aika korkea pinnis, mutta joo onhan se turvallinen ettei pääse yli kipuamaan. Eikö ikinä ole hankalaa kun pitää laskea laita että ylettyy nostamaan/laskemaan vauvaa? Tai siis, onhan siinä kai mahdollista nostaa pohjaa, mutta ap:llahan pohja on jo alhaalla...

Ok ;)

On tosiaan aika korkea pinnis, mutta joo onhan se turvallinen ettei pääse yli kipuamaan. Eikö ikinä ole hankalaa kun pitää laskea laita että ylettyy nostamaan/laskemaan vauvaa? Tai siis, onhan siinä kai mahdollista nostaa pohjaa, mutta ap:llahan pohja on jo alhaalla...

Meidän sängyssä pohjaa pystyy säätämään vain kahdelle tasolle, joko siihen puoliväliin joka on just sen 'taitoksen' alapuolella tai sitten aivan alas.
Meidän sängyssä ei ole kyllä ihan pieni vauva nukkunut kun vanhempi nukkui vieressä johonkin 8kk asti ja kuopus halutaan pitää viekussa, kun pinnis taas ei mahdu meidän makkariin tässä asunnossa.

Meillä ei siis laitaa ole koskaan kauheasti availtu mutta eikai se ovin hankalaa olisi kun tossa on joku pikalukko systeemi.

Hei!

Itsellä 2kk:n ikäinen vauva ja toinen poika käy lähellä eskaria. En kuitenkaan itse missään nimessä jättäisi vauvaa yksin nukkumaan, että saisin haettua toisen lapsen eskarista. Itellä nyt vaan ei tulis edes mieleen se vaihtoehto. Käyn itse aina hakeen vaan silleen, että laitan vauvan haalariin ja mennään. En edes ota kärryjä tolle matkalle mukaan. Mun mielestä päikkärit kannattaa yrittää ajoittaa silleen, että vauva mahdollisesti ois hereillä siinä, kun hakeen toisen lapsen ja muussa tapauksessa itse herättäisin lapsen ja hakisin toisen ja yrittäisin sitten saada vauvan uudestaan unille.

Hei!

Itsellä 2kk:n ikäinen vauva ja toinen poika käy lähellä eskaria. En kuitenkaan itse missään nimessä jättäisi vauvaa yksin nukkumaan, että saisin haettua toisen lapsen eskarista. Itellä nyt vaan ei tulis edes mieleen se vaihtoehto. Käyn itse aina hakeen vaan silleen, että laitan vauvan haalariin ja mennään. En edes ota kärryjä tolle matkalle mukaan. Mun mielestä päikkärit kannattaa yrittää ajoittaa silleen, että vauva mahdollisesti ois hereillä siinä, kun hakeen toisen lapsen ja muussa tapauksessa itse herättäisin lapsen ja hakisin toisen ja yrittäisin sitten saada vauvan uudestaan unille.

Mä oon samaa mieltä, että tietenkään ei vauvaa jätetä kotiin. Mut aika spontaaneja pyrskähdyksiä tuli kyllä tekstiä lukiessa, ei nimittäin ihan sovi meikäläisen kokemusmaailmaan. Teille on sit sattunut sellainen poikkeuksellisen helppo, mukautuva ja hyväuninen vauva, onneksi olkoon! Ilmeisesti jo toinen sellainen.

Tää nyt on ikivanha ketjua ja vauva jo kasvanut, mutta kerronpa omat "pelkoni". Poikamme ollessa vauva, en voinut edes marketin parkkipaikalla laittaa lasta kaukaloon ja lähteä sitten viemään ostoskärryjä. Mielessä pyöri aina se, että mitä jos jään vaikka auton alle tai liukastun lyöden pääni ja ambulanssi lähtee minua viemään sairaalaan, eikä kukaan tajua että autossa on vauva. Tiedostin, että pelko ehkä oli liioiteltu, mutta silti joka kerta otin vauvan kainaloon ja veimme yhdessä kärryt pois. Siksi en ap:n tapauksessa voisi kuvitella jättäväni vauvaa yksin kotiin.

Sitä vartenhan itkuhäly just on olemassa, että ei tarvi istua sängyn vieressä ja vahtia sen vauvan nukkumista. 70 metriä (siis seitsemänkymmentä!) on käytännössä katsoen "samassa pihassa". Tuon matkan juoksemiseen menee mitä, 20 sekuntia? Jos siis et ole missään huipputikissä tai joudut kantaa sitä esikoista... Jos vauva itkee menomatkalla, käännyt takaisin, puet vauvan ja otat sen mukaan hakureissulle. Jos se itkee paluumatkalla, niin olet sekunneissa takaisin. Tosin jos ollaan esim. kaupungin keskustassa kerrostalossa, että on rappuja, lukittuja ovia useampia, liikennevaloja tms, niin takaisintulossa voi kestää pidempään. Siinä tapauksessa en ehkä itsekään jättäisi... Mutta siis jos on "vapaa reitti" kotio, niin ihan ehdottomasti. Miten eroaa postilaatikolla käymisestä? Samalla periaatteella, mitä kauhistelijat ja hysteerikot täällä esittävät, ei voisi jättää vauvaa ulos vaunuihin nukkumaan itkuhälyn kanssa. Varsinkaan talvella. Koska siinähän menee ehkä 15 sekuntia, kun itkuhälyn pärähtäessä vedät takin päälle, kengät jalkaan ja avaat oven...

hanki tietokoneeseen kameravalvonta, elisa myi semmosta joskus, voit kattoa tabletilta mitä tapahtuu ja ota itkuhälytin mukaan, voihan sitä kotonakin olla 70 metrin päässä itkuhälyttimen kans.

Yhteistyössä