Ilmavaivat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hohhoijakkaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hohhoijakkaa

Vieras
Mistä vauvoille oikein tulee ilmavaivat? Monessa paikassa puhutaan allergiasta, mutta meillä ei luultavasti sitä ole, mutta ilmavaivaa edelleen, kohta 3½kk. Helpottanut on, mutta edelleen on päiviä että mahassa lorisee ja murisee ja itketään ja kitistään ja röyhtäsyt ei meinaa irrota millään, eikä pierut. Mistä johtuu että se ilma jää sitten sinne mahaan vaan myllimään? Helpottaako ilmavaivat koskaan? Kun olen miettinyt että miten ne voi koskaan helpottaa kun ne ilmat vaan jää sinne eikä tule ulos mitenkään, miten ne koskaan voi sitten edes helpottaa :( Usein kun tyttö syö (pullosta) niin mahassa kuuluu hirveä runks runks ääni, se varmaan on juuri sitä että siellä ilma pyörii? Aiheuttaako korvikemaito jotenkin nuo ilmavaivat, vai saako vauva imiessä hirveästi ilmaa, vai mistä ihmeestä ne johtuu? Alkaa jo olemaan keinot tosi vähissä ja oma väsymys olemaan hirveää.. :( Joskus menee monta päivää ettei mitään vaivoja ole, sitten taas monta päivää/viikkoa että on. Miksi ne aina sitten palaa yht äkkiä? En vaan oikein tahdo ymmärtää nyt :(

Oletko kokeillut eri korvikemerkkejä? Joku voi aiheuttaa enempi oireita kun toinen...
Mun tytön maitoallergia oireilee vain ilmavaivoina ja ripulina, joten voihan se olla sitäkin...

Sitten kantoliina on yksi hyvä apu. Kantoliinassa massu saa hierontaa ja pysty asento auttaa ilmaa tulemaan ulos ainakin suun kautta.

On kokeiltu eri korvikkeita ja kaikkea mahdollista ja mahdotonta. Aluksi aina näyttää että helpottaa mutta aina vaivat näköjään palaa silti. Siis voiko ne ilmavaivat vaan olla ilman allergiaa? Ja helpottaako ne koskaan? Tuleeko ne sitten tuosta korvikkeesta?

Minä olen luullut, että ilmavaivat kuuluvat vauva-aikaan luonnostaan. Meillä vauva on rintamaidolla ja on kärsinyt ilmavaivoista. Culplatonit, Relat, pierujumpat, röyhtäyttelyt on kokeiltu ja tuntuu, että ei mikään auta, ainoastaan iän karttuminen. Alussa oli vaikeampaa, selvästi alkanut nyt helpottaa, vauva nyt 4 kk. Vauvan suolistohan kehittyy kokoajan ja on "valmis" vasta 3-vuotiaana.

Niin, jäi äsken tuo juttu hieman kesken. Enhän toki voi tietää, minkätasoista teillä tuo vauvan ilmavaivatuska on. Meillä ihan selvästi tietää, milloin vauva kärsii. Itkee, lähes huutaa isoon ääneen ja piereskelee hyvin isoja pieruja. Sitten menee ohi ja on oikein tyytyväinen vauveli. Ja taas kohta alkaa huuto. Nämä ajoittuvat aluksi iltaan, nykyisin iltapäivään. Monenmoista olen siis kokeillut ja nyt olen tilanteeseen tyytynyt. Jospa se vielä ohi menee. Hyvä puoli on myös se, että tiedän itkun johtuvan juuri pieruista, niin kova meininki on masussa ja kovien rupsuttelujen jälkeen tilanne laukeaa. Eri asia olisi, jos kokoajan pohtisi, miksi vauva vain itkee.