Ilokaasun tilalla Oxynorm?!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hämmästynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hämmästynyt

Vieras
Eikö tuo nyt ole vähän hullua, että Keski-Suomen Keskussairaalassa ei saa enää ilokaasua mutta tilalle on keksitty antaa rentouttava kipupiikki Oxynorm, joka on aikamoista myrkkyä vauvaa ajatellen?!!! Tunnettu haittavaikutus on mm. hengityslama. Onko tässä nyt mitään järkeä???
Henkilökunnan turvallisuuttahan tuolla ilokaasun lopettamisella on ajettu takaa, mutta entäpä vauvojen turvallisuus?

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
En ymmärrä mitä tarkoitat sanomalla, että ilokaasun lopettamisella on ajateltu henkilökunnan turvallisuutta.

Näinhän se on, sitä ilokaasua kuitenkin leijailee jatkuvasti siellä ilmassa, ja pitkään/jaktuvasti kun sille altistuu niin se on haitallista. Eli nyt ei tarvitse kätilöiden kärsiä ilokaasun jatkuvasta hengittelystä, kun sen käyttö on lopetettu tietyissä sairaaloissa.

Mä olin ihan järkyttyny kun synnärillä laittoivat surutta oxynormipiikkejä jälkisupistuksiin. Varmaan tosi hyvää tekee imetykselle laittaa vahvaa opiaattia menemään.

Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
En ymmärrä mitä tarkoitat sanomalla, että ilokaasun lopettamisella on ajateltu henkilökunnan turvallisuutta.

Näinhän se on, sitä ilokaasua kuitenkin leijailee jatkuvasti siellä ilmassa, ja pitkään/jaktuvasti kun sille altistuu niin se on haitallista. Eli nyt ei tarvitse kätilöiden kärsiä ilokaasun jatkuvasta hengittelystä, kun sen käyttö on lopetettu tietyissä sairaaloissa.

Ahaa, selvä. Mä en ollut kuullut tällaisesta. :)

Alkuperäinen kirjoittaja ..:

henkilökunnan turvallisuuden takiahan sen käyttö lopetettiin jyväskylässä

Aivan, mutta tämä ei vastaa kysymykseeni. :D Katja87 tuolla onneksi jo vastasi. Mä en kyseenalaistanut asiaa, vaan sanoin etten ymmärrä, tiedä, ole kuullut moisesta. :)

itse en huoli oxynormia enää koskaan. kipuun sillä ei ollut mitään vaikutusta, mutta pään sekoitti täydellisesti. oksentelin ja itkin vain...

En minäkään! Kätilö ei edes sanonut mitä lääkettä oli tarjoamassa, puhui vain rentouttavasta kipupiikistä. Vasta myöhemmin kysyttäessä sanoi lääkkeen nimen, mistään sivuvaikutuksista ei ollut puhetta.
Meillä vauva joutui elvytettäväksi syntymän jälkeen koska ei hengittänyt. Mutta eihän sitä tietenkään voi todistaa että millään synnytyksessä käytettävillä aineilla olisi ollut osuutta asiaan. Olisi kiva kyllä tietää jotain tutkimustuloksia millä tavalla vahvat huumeet vaikuttavat syntyviin lapsiin ja kuinka vaarallisia ne oikeasti ovat.
Hullulta tuntuu todella, että samaan aikaan lopetetaan ilokaasu, joka on kuitenkin turvallisimpia kivunlievityksiä synnytyksessä. Rahastahan se on kiinni että tuota ilokaasua ei jyväskylässä saa. Rahalla voisi tehdä tarvittavat uudistukset jotta ilokaasun käyttäminen olisi henkilökunnankin kannalta turvallista.
Missä ovat naiset vaatimassa oikeuksiaan?? Jos mies synnyttäisi, olisi taatusti ilokaasut ja ammeet sekä muut hienoudet synnytyssaleissa!

Alkuperäinen kirjoittaja naisille oikeutta!:
itse en huoli oxynormia enää koskaan. kipuun sillä ei ollut mitään vaikutusta, mutta pään sekoitti täydellisesti. oksentelin ja itkin vain...

En minäkään! Kätilö ei edes sanonut mitä lääkettä oli tarjoamassa, puhui vain rentouttavasta kipupiikistä. Vasta myöhemmin kysyttäessä sanoi lääkkeen nimen, mistään sivuvaikutuksista ei ollut puhetta.
Meillä vauva joutui elvytettäväksi syntymän jälkeen koska ei hengittänyt. Mutta eihän sitä tietenkään voi todistaa että millään synnytyksessä käytettävillä aineilla olisi ollut osuutta asiaan. Olisi kiva kyllä tietää jotain tutkimustuloksia millä tavalla vahvat huumeet vaikuttavat syntyviin lapsiin ja kuinka vaarallisia ne oikeasti ovat.
Hullulta tuntuu todella, että samaan aikaan lopetetaan ilokaasu, joka on kuitenkin turvallisimpia kivunlievityksiä synnytyksessä. Rahastahan se on kiinni että tuota ilokaasua ei jyväskylässä saa. Rahalla voisi tehdä tarvittavat uudistukset jotta ilokaasun käyttäminen olisi henkilökunnankin kannalta turvallista.
Missä ovat naiset vaatimassa oikeuksiaan?? Jos mies synnyttäisi, olisi taatusti ilokaasut ja ammeet sekä muut hienoudet synnytyssaleissa!

Ei minullekaan kerrottu lääkkeen nimeä. Vasta nyt kun on toinen synnytys edessä niin kysyin tuon kipupiikin nimen, että tiedän tällä kertaa kieltäytyä siitä. Minulle sitä ei edes annettu synnytyskipuihin vaan raskausmyrkytyksestä johtuvaan päänsärkyyn.

Kamala kohu opiaatista yhtäkkiä, eikä tule yhtään mieleen että epiduraalissa käytetään myös opiaattia (fentanylia) ja esim section yhteydessä ja jälkeen pumpataan mammuskat täyteen opiaatteja.
Sitä vaan että jos vauhkotuttaa kerta-annos opiaattia (mitä muuten petidin on myös) synnytyksen aikana, niin kannattaisi alkaa ihan vakavasti vauhkoamaan näitä "mä haluun sektion ettei tartte synnyttää" ja "miten saan kinuttua itselleni sektion" -tapauksia

Alkuperäinen kirjoittaja kauheeta...:
Kamala kohu opiaatista yhtäkkiä, eikä tule yhtään mieleen että epiduraalissa käytetään myös opiaattia (fentanylia) ja esim section yhteydessä ja jälkeen pumpataan mammuskat täyteen opiaatteja.
Sitä vaan että jos vauhkotuttaa kerta-annos opiaattia (mitä muuten petidin on myös) synnytyksen aikana, niin kannattaisi alkaa ihan vakavasti vauhkoamaan näitä "mä haluun sektion ettei tartte synnyttää" ja "miten saan kinuttua itselleni sektion" -tapauksia

Mä olen aina ollut sitä mieltä, että haluan olla huumeitta synnytyksessä ja muutoinkin vauvan kanssa =) Sektioon jos olisi mennyt niin sitten olisi mennyt, mutta hupisektioita en tajua, enkä ymmärrä ns pelkosektioita. Pelottavampaahan se on joutua suureen leikkaukseen ku yks vauva työntää valmiin reiän kautta pihalle...

Kaikista kauheinta tässä on se, että asioista ei edes mainita vanhemmille! Surutta pistetään kaikenmaailman mömmöjä eikä kerrota mitä ne ovat, mitä haittaa niistä voi olla jne.
Ihan yhtälailla pitäisi tietää mitä aineita epiduraalissa käytetään. Enpä omista papereistani edes löydä sellaista tietoa.
Ja kyllä se pistää kiinnostamaan kun oma vauva meinaa kuolla eikä mitään selvää syytä löydy!

Petidiini onkin jo todettu ei-niin-turvalliseksi aineeksi. Onko tämä Oxynorm sitten uudempi villitys?

mä sain oxynormia kuopuksen synnytyksessä- täysin tehoton aine, ei vaikutusta suuntaan eikä toiseen.
Ja jos en väärin muista sitä sain myös sektion jälkeen haavakipuun pillereinä.

Alkuperäinen kirjoittaja hah:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Luuletteko te pellet, että opiaatteja annettaisiin, jos niistä olisi haittaa sikiölle/vastasyntyneelle?

Luuleeko joku pelle ettei opiaateista voisi olla mitään haittaa sikiölle/vastasyntyneelle?

Ehkä sun on syytä synnyttää täysin ilman kivunlievitystä, kun et luota mihinkään/kehenkään/lääkäreiden ammattitaitoon :)

Kauratyyny kainaloon ja onnea.

Edellinen oli kertonut upeasti, mitä kaikkea "huumetta" ns. normisynnytyksessä annetaan. Mm. fentanyl, petidin.
Oxynormia annetaan myös huoletta mm. raskaana oleville murtumapotilaille.

Täällä on niin itsekästä väkeä, että te varmaan halkeatte. Nih, mitäpä väliä on kätilöiden turvallisuudesta, kun mammat tahtoo ilokaasua. Jeesus.

Alkuperäinen kirjoittaja hah:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Luuletteko te pellet, että opiaatteja annettaisiin, jos niistä olisi haittaa sikiölle/vastasyntyneelle?

Luuleeko joku pelle ettei opiaateista voisi olla mitään haittaa sikiölle/vastasyntyneelle?

Säkö oot se pelle, joka luulen, että tän maan gynekologit, anestesialääkärit ja pediatrit antaa luvan opiaattien liikakäyttöön raskaana oleville ja sunnyttäneille :D

Ps. pienet keskoset saa muuten morfiinia *hui, vapiskaa* ;)

Yhteistyössä