imelletty perunalaatikko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ei natsaa:
siis mä en tajua miks mun laatikko ei imelly! tänäkään vuonna se ei imeltyny ja pakko makeuttaa siirapilla. pöh.

Mulla sama homma. Tein kokeilusatsin ja jätin huoneenlämpöön mutta ei imeltyny. Tein jauhoperunoista.
Silloin kun soseuttaa ne perunat niin kaadetaanko kaikki keitinvesi pois?

Imeltyykö perunalaatikko huoneenlämmössä?

Imeltyminen tapahtuu viljan imeltymisentsyymeillä. Niiden optimitoimintalämpötila on 65-72 astetta. Tällä lämpötila-alueella imeltymisaika on 2-4 tuntia. Jos yrittää imeltää alle 60 asteen, niin silloin imeltymisaika saattaa olla jopa kymmeniä tunteja.

Soseen lämpötila ratkaisee! Minimimäärä 2kg perunoita, kun toimii huolellisesti. 3kg perunoita, varma tulos.
Soseuta perunat kattilassa kuumina ja ohenna tönkkösose kuumalla vedellä tanakan puuromaiseksi soseeksi.
Jäähdytä sose erittäin suurta huolellisuutta noudattaen alle 78 asteiseksi. Hyvä soseen lämpötila on 71-76 astetta. 78 asteessa ja kuumemmassa jauhot menettää imeltymistehon lopullisesti.
Lisää jauhot 71-76 asteiseksi jäähdytettyyn soseeseen, sekoita varovasti. Lisää TARVITTAESSA tilkka 71-76 asteista vettä.
Eristä sosekattila hyvin keittiöliinoilla. Anna soseen imeltyä esim. keittiön pöydällä 3-4 tuntia. Sekoita imeltymisen aikana 2-3 kertaa. Maistamalla voit varmistaa imeltymisen edistymistä. Ylipitkä imeltyminen huonontaa imeltymistulosta.

Meniköhän mulla pieleen kun lisäsin maidon liian aikaisin?? Siis ennen imellytystä.
Saas nähä, onneksi vielä kerkee tekee toisen satsin jos ihan kamala on.

Kaikki ylimääräinen hidastaa imeltymistä. Monissa prossakkaohjeissa maito lisätään ennen imeltämistä ja joidenkin mukaan saattaa happamoituminen alkaa. Happamoitumisvaaran takia en lisää maitoa ennen imeltämistä - en prossakkaan enkä imellettyyn perunalaatikkoon.
Parhaiten imeltäminen onnistuu kun sose valmistetaan kuumista perunoista ja lisätään notkistamiseksi kuumaa vettä ja jauhot lisätään 70-75 asteiseksi jaahdytettyyn soseeseen ja sose laitetaan imeltymään 65 asteiseen uuniin.

siis mä en tajua miks mun laatikko ei imelly! tänäkään vuonna se ei imeltyny ja pakko makeuttaa siirapilla. pöh.

Tee survos ja ohenna kuumallla vedellä puuromaiseksi soseeksi. Kuiva tönkkösose ei aina imelly.
Jäähdytä sose - välillä sekoittaen - noin 67-73 asteiseksi.
Lisää jauhot jäähdytettyyn soseeseen. Sekoita hyvin. Lisää tarvittaessa noin 70 asteista vettä.
Laita sose imeltymään noin 70 asteiseen uuniin. Sekoita imeltymisen aikana noin 3 kertaa. Anna imeltyä noin 3 tuntia. Voit maistamalla seurata imeltymisen edistymistä.
Lisää imeltyneeseen soseeseen sulamaan voi ohuina siivuina. Lisää maitoa niin että saat notkean puuromaisen soseen. Lisää suola. Sekoita tasaiseksi.
Laita imelrtynyt sose voideltuun uunivuokaan ja paista aluksi kuumassa noin 200 asteisessa uunissa. Alenna uunin lämpötila noin 140 asteeseen. Näin vältetään ylikuohuminen ja voit paistaa lähes täysiä vuokia.
Paista imellettyä perunalaatikkoa noin 3 tuntia.