Imetyksen ihmettelyä (en itse imetä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="aapee";26002552]Kyllä oikeastaan voin kiistää :D Ihan yksittäistapauksia vertailemalla.

Lapsi jota imetettiin kärsi niin paljon esim. korvatulehduksista että sai oikein putket korviinsa.

Lapsi joka oli korvikkeilla, ei ole kärsinyt yhdestäkään korvatulehduksesta ja ikää on jo 2 vuotta.[/QUOTE]

Lisää yksittäistapauksia: Mun lapsi, joka siis on korvikevauva, on 1v ikään mennessä sairastanut 4 korvatulehdusta ja yhtä monta flunssaakin.

Ystävän lapsi, nyt 2v, oli 6kk täysimetyksellä ja sen jälkeen osittaisimetyksellä 1v ikään asti - ei yhtään korvatulehdusta tai flunssaa.

Jos lupaatte että toimii,niin alan juottaa sitä tuttelia yli 10v ikäselle jolla on taas kipeet korvat...En kuitenkaan imetä tätä enää,tarkkaan ottaen ei oo siihen 10vuoteen imetetty, mutta voikohan se imetyksen vaikutus siirtyä ilmateitse kun on taloudessa pienempiä joita on imetetty...

Toki kannattais vielä imettää 10 vuotiasta, miksi ihmeessä olet lopettanut? Eikös tissilasten juuri puhuta kärsivän vähemmän korvatulehduksista. Siksihän siis sen esimerkin tuohon toinkin aijemmin esille.
Anna nyt tissiä sille lapsellesi niin katsotaan miten korvatulehdukset vähenee :)

[QUOTE="aapee";26002552]Kyllä oikeastaan voin kiistää :D Ihan yksittäistapauksia vertailemalla.

Lapsi jota imetettiin kärsi niin paljon esim. korvatulehduksista että sai oikein putket korviinsa.

Lapsi joka oli korvikkeilla, ei ole kärsinyt yhdestäkään korvatulehduksesta ja ikää on jo 2 vuotta.[/QUOTE]

Tuttavani korvikelapsella on nyt vanhempana diabetes. Tutkimustiedon mukaan ainakin lapsilla joilla on perinnöllinen alttius diabetekseen (heillä on), tavallinen korvike saattaa toimia laukaisevana tekijänä. En väitä että korvike=diabetes, mutta jos kerran voidaan yksittäistapauksista vetää johtopäätöksiä, niin tällä on enemmän totuuspohjaa kuin sinun väitteilläsi.

Etkä todellakaan voi kiistää imetyksen hyötyjä yksittäistapausten perusteella. Tai jos voit, voisitko kertoa minkä alan asiantuntija olet (professori varmaan vähintään)?

[QUOTE="aapee";26002616]No ei voi tuo aikasemman kommenttinsa kirjoittanutkaan tulla esittämään mitään tutkimusten tilastoja imetysten hyödyistä, sillä ne eivät paskaakaan kerro siitä mitä voi olla juuri yksittäisten tapausten välillä. Kuten omassa piriissäni näkisin vain että imetyksellä vauvat ovat allergisia ja kärttysiä ja korvatulehduksista kärsiviä hirviöitä (anteeksi)

Joten turha oli hänen tulla mistään tilastohyödyistä jauhamaan, kun ne ei kerro yhtään mitään mulle, joka ei ole omin silmin nähnyt mitään hyvää vaan päinvastoin.

Olkoonkin yleismaallisesti hyötyä, aivan kuten alateitse syntyneet vs. sektiolla syntyneet. Mutta mä en tollasista tukimuksista piittaa, teen omat havaintoni, anteeksi nyt vain ;)[/QUOTE]

:laugh:
kuulostat justiin mun kouluttamattomalta junttianopiltani joka on kans sitä mieltä että tutkimuksia ja niiden tuloksia julkaistaan vain hänen kiusakseen kun hän on eri mieltä ja kun hän on nähny et naapurin pena on sellanen ja sellanen niin tottakai sen perusteella voi tehdä tarkemmat päätelmät asioista kuin tutkimusten perusteella.

• Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
Meillä on ollut helppo vauva vaikka häntä on imetetty. KOskaan en ole ollut väsyinen eikä lapsella ole ollut vielä mitään ongelmia tai sairauksia. AInostaan ensimmäisten hampaiden puhjettua oli todella itkuinen, mutta se nyt tuskin liittyy imetykseen millään tavalla. Yönsä on alusta asti nukkunut hyvin, on ollut hyvä rytmi.

Imetys on paljon luonnolisempaa kuin korvikkeen antaminen.

Lisää yksittäistapauksia: Mun lapsi, joka siis on korvikevauva, on 1v ikään mennessä sairastanut 4 korvatulehdusta ja yhtä monta flunssaakin.

Ystävän lapsi, nyt 2v, oli 6kk täysimetyksellä ja sen jälkeen osittaisimetyksellä 1v ikään asti - ei yhtään korvatulehdusta tai flunssaa.

Mäkin voin sanoa tälläisiä yksittäistapauksia: mulla on itseasiassa 3 kaveria jotka on imettäneet lapsiaan 3vuotiaiksi ja kaikki nää 3 lasta on sairastaneet eka kerran vasta reilu 3 vuotiaina! Ja kahden kaverin korvikevauvat taas on olleet koko ajan kipeinä, hirveitä mahavaivoja ja eri korvikemerkkien kanssa kikkailua ja hirveetä huutoa ja väsymystä. MINUN yksittäistapausten perusteella imettäminen on järkevämpää.

Te ette edes halua ymmärtää, vaan aloitte adrenaliinihuuruissani laittamaan nauruhymiöitä ja vitsailemaan et pitäiskö antaa korviketta jos lapsella on korvatulehdus. Sen korvatulehdus esimerkin oli tarkoitus kertoa siitä yhdestä esitetystä jutusta että tissilapsilla on vähemmän korvatulehdusta, kerroin sitten oman esimerkkini siihen. Tarkoittaen sitä, että se imetys ei todellakaan pelasta aina kaikelta, vaikka kuinka lukisitte sen hyötyjä joistain tutkimuksista. Jos siis imettäminen on tollasta helvettiä kuten aloituksessani kerroin, niin on aika itsekästä vaan jatkaa noiden tutkimustulosten perusteella imettämistä ja rääkätä sekä itseään että omaa lastaan, kun ei ole mitään takeita että imetyksen hyödyt näkyvät siinä omassa kullannupussa tuon taivaallista.

Jatkakaa vitsailua ja piiloraivoamistanne, en ole syypää teidän vauva-aikanne helvettiin ja imetyslastenne korvatulehduksiin ja sairauksiin, jotka sittenkin tulivat pikku pappaeroihinne, vaikka kuinka väkisin imetiette terveysvaikutteiden toivossa.

• Tykkää
Reactions: Wolt
Äidinmaito on parasta ravintoa lapselle, se on tutkittu ja todettu miljoonista syistä.

Kyllä minäkin välillä mietin miten olen jaksanut imetyksen rankat vaiheet, mutta en ole edes harkinnut lopettavani, koska vauva (nyt 1,5v) menee etusijalle. On ollut täysin terve, tasaisesti kasvanut ja onnellinen tyttö. Ihan hyvin voin heräillä vähän useammin ja luopua mukavuudenhalusta tärkeän asian tähden, sehän on vain äidiksi kasvamista. Se ilo ja läheisyys, mitä imetys antaa, on tärkeää niin äidille kuin lapselle.

:laugh:
kuulostat justiin mun kouluttamattomalta junttianopiltani joka on kans sitä mieltä että tutkimuksia ja niiden tuloksia julkaistaan vain hänen kiusakseen kun hän on eri mieltä ja kun hän on nähny et naapurin pena on sellanen ja sellanen niin tottakai sen perusteella voi tehdä tarkemmat päätelmät asioista kuin tutkimusten perusteella.

Mun samalainen anoppi pieneltä paikkakunnalta mietti että mitä huumeita eräs paikallinen nainen oli käyttänyt kun sai kehitysvammaisen lapsen. Eihän kehitysvammaista muuten voi tulla! Ihania ihmisiä...

• Tykkää
Reactions: Eedla
[QUOTE="höpsis";26002524]Tiedoksi sinulle: korvikevauvat kasvaa tutkimusten mukaan kovempaa kuin tissillä syötetyt, ei ollut mikään uutinen tuo. Mutta et voi kiistää tutkimusten osoittamia hyötyjä mitä imetyksestä tulee. Ehkä voin vuoden kärsiä lapseni tulevan terveyden vuoksi, sekä fyysisen että henkisen

Vaikka et itse ole pystynyt imettämään, älä syytä niitä jotka imettää.[/QUOTE]

Sattuneesta syystä korvikevauvana; terveempi, kuin yksikään kaveripiirini samanikäisistä imetetyistä vauvoista ( 5 kpl) samana vuonna syntyneitä, meijän vaavin lisäksi.

[QUOTE="aapee";26002695]Te ette edes halua ymmärtää, vaan aloitte adrenaliinihuuruissani laittamaan nauruhymiöitä ja vitsailemaan et pitäiskö antaa korviketta jos lapsella on korvatulehdus. Sen korvatulehdus esimerkin oli tarkoitus kertoa siitä yhdestä esitetystä jutusta että tissilapsilla on vähemmän korvatulehdusta, kerroin sitten oman esimerkkini siihen. Tarkoittaen sitä, että se imetys ei todellakaan pelasta aina kaikelta, vaikka kuinka lukisitte sen hyötyjä joistain tutkimuksista. Jos siis imettäminen on tollasta helvettiä kuten aloituksessani kerroin, niin on aika itsekästä vaan jatkaa noiden tutkimustulosten perusteella imettämistä ja rääkätä sekä itseään että omaa lastaan, kun ei ole mitään takeita että imetyksen hyödyt näkyvät siinä omassa kullannupussa tuon taivaallista.

Jatkakaa vitsailua ja piiloraivoamistanne, en ole syypää teidän vauva-aikanne helvettiin ja imetyslastenne korvatulehduksiin ja sairauksiin, jotka sittenkin tulivat pikku pappaeroihinne, vaikka kuinka väkisin imetiette terveysvaikutteiden toivossa.[/QUOTE]
Boldattua peesaten.
Tosiaankin mitä hemmetin järkee siinä on jos se on kirjaimelliseti kituuttamista ja rääkkiä sekä äitiä että lasta kohtaan niin miksi jatkaa. Sen takia vaan että saisi kiiltävämmän kruunun?

• Tykkää
Reactions: Eedla ja maitovara
Äidinmaito on parasta ravintoa lapselle, se on tutkittu ja todettu miljoonista syistä.

Kyllä minäkin välillä mietin miten olen jaksanut imetyksen rankat vaiheet, mutta en ole edes harkinnut lopettavani, koska vauva (nyt 1,5v) menee etusijalle. On ollut täysin terve, tasaisesti kasvanut ja onnellinen tyttö. Ihan hyvin voin heräillä vähän useammin ja luopua mukavuudenhalusta tärkeän asian tähden, sehän on vain äidiksi kasvamista. Se ilo ja läheisyys, mitä imetys antaa, on tärkeää niin äidille kuin lapselle.

Läheisyyttä ei voi pulloruokinnassa antaa, jep jep.

[QUOTE="aapee";26002695]Te ette edes halua ymmärtää, vaan aloitte adrenaliinihuuruissani laittamaan nauruhymiöitä ja vitsailemaan et pitäiskö antaa korviketta jos lapsella on korvatulehdus. Sen korvatulehdus esimerkin oli tarkoitus kertoa siitä yhdestä esitetystä jutusta että tissilapsilla on vähemmän korvatulehdusta, kerroin sitten oman esimerkkini siihen. Tarkoittaen sitä, että se imetys ei todellakaan pelasta aina kaikelta, vaikka kuinka lukisitte sen hyötyjä joistain tutkimuksista. Jos siis imettäminen on tollasta helvettiä kuten aloituksessani kerroin, niin on aika itsekästä vaan jatkaa noiden tutkimustulosten perusteella imettämistä ja rääkätä sekä itseään että omaa lastaan, kun ei ole mitään takeita että imetyksen hyödyt näkyvät siinä omassa kullannupussa tuon taivaallista.

Jatkakaa vitsailua ja piiloraivoamistanne, en ole syypää teidän vauva-aikanne helvettiin ja imetyslastenne korvatulehduksiin ja sairauksiin, jotka sittenkin tulivat pikku pappaeroihinne, vaikka kuinka väkisin imetiette terveysvaikutteiden toivossa.[/QUOTE]

Alat kuulostamaan ihan äidiltäni, joka on vasta nyt 60-vuotiaana katkera siitä, että ei voinut imettää. Se paistaa hänen puheestaan.

Mitä väliä imettääkö vai ei. Kunhan vauva on tyytyväinen. Yritä sinä rauhoittua!

Itse en ole imettänyt kuin 3viikkoa, mutta olisin halunnut kokea sen siteen minkä se luo lapsen ja äidin välille. Sitä ei saa tehtyä pullosta syöttämällä, on se mielestäni aivan jotain erityistä. Meillä kanssa poika ollut terve, ei sairauksia, allergioita yms. Ja on nukkunut yönsä hyvin. Mutta ihan yhtälailla näitä ongelmia voisi olla myös meillä. Ja olen varma että sitten jokin muu asia taas sujuu paremmin imettäjien kohdalla.

Edelleen vaikuttaa siltä, ettet itse nyt tahdo ymmärtää, etteivät nuo mainitsemasi ongelmat välttämättä mihinkään katoasi, vaikka imetys lopetettaisiinkiin ja aloitettaisiin korvikeruokinta... Aika harva varmaan imettää raivopäisesti tutkimustulosten takia :-)

• Tykkää
Reactions: Eedla
Alat kuulostamaan ihan äidiltäni, joka on vasta nyt 60-vuotiaana katkera siitä, että ei voinut imettää. Se paistaa hänen puheestaan.

Mitä väliä imettääkö vai ei. Kunhan vauva on tyytyväinen. Yritä sinä rauhoittua!

Eli sinäkään et tajunnut aloitustani, tässä ketjussa ainoastaan nimimerkki Wolt sen ymmärsi.

JOS se imetys on niin hankalaa, niin miksi jatkaa. Olen tässä ketjussa jo yhdessä kohtaa sanonut, että jos imetys sujuu niin se on ihana asia.

Mutta luokittele minut katkeraksi, ihan miten vaan. Sanonpa sitten tähän loppuun sen, että oli 60% oma valintani myös lopettaa imettäminen, en sitä aloituksessa halunnut kertoa, koska arvasin tämän aiheen olevan muutenkin "rankka" joillekkin, ihmiset ei takertuisi siihen ja saisi aihetta sättiä kun halusin lopettaa viikon ikäisen imettämisen.

Miksi omia vapaaehtoisia valintojani katuisin?

Ei, en todellakaan kadu, enkä varsinkaan nyt tämän jälkeen mitä olen imetyksestä kuullut, lukenut ja nähnyt.

Sori pikkusen aiheesta poiketen, mutta miten te jaksatte päivästä toiseen intellä, että kuka on parempi äiti?

Suurimman osan kirjoituksista saa sen käsityksen, että mitä vaikeampaa elämä äitinä on, sitä parempi äiti on. Ei pelkästään tästä imetyksestä vaan myös esim. rahasta. Jos joku normi- tai pienituloinen kertoo ostaneensa lapselleen jotain uutta tavaraa on se hienompaa kuin jos joku rikas kertoo ostaneensa saman tavaran. Eli jos elää elämän helposti, on laiska tai pröystäilevä tai muuten vaan ikävä ihminen. Kasvakaa vähän.

En (enää) ole mikään imetysfanaatikko, mutta silti ihmettelen kuinka hyvin tuo korvike ja sen tarve on saatu ihmisille markkinoitua. Ihan hyvää hyvyyttäänhän ne yritykset sitä korviketta kauppaavat? Korkean hygienien länsimaissa erot korvikelasten ja imetettyjen välillä jäävät pieniksi, mutta toista oli kun korvike markkinoitiin kehitysmaihin.

Itse en ole imettänyt kuin 3viikkoa, mutta olisin halunnut kokea sen siteen minkä se luo lapsen ja äidin välille. Sitä ei saa tehtyä pullosta syöttämällä, on se mielestäni aivan jotain erityistä. Meillä kanssa poika ollut terve, ei sairauksia, allergioita yms. Ja on nukkunut yönsä hyvin. Mutta ihan yhtälailla näitä ongelmia voisi olla myös meillä. Ja olen varma että sitten jokin muu asia taas sujuu paremmin imettäjien kohdalla.

Tietenkin, jos olet pullon antanut vauvan suuhun jos vauva makaa esim. sängyssä. Itse otin ja otan vieläkin lapsen syliini kun annan pulloa. Hän on samassa asennossa kuin imettäessäni oli, yhtä lähellä. Erona on vain se, että hän ei roiku suullaan mun nännissäni. Sekö se sitten on sitä läheisyyttä? Lapsi kun makoilee mun päälläni, hän joskus alkaa imeskellä mua kaulalta tai käsistä, ihan niinkuin omia nyrkkejäänkin sillon kun se vaihe alkoi et kaikkee oli kiva maistella. Siitähän mä sitten saan senkin läheisyyden, jos tuo tissi-imu on se kaiken A ja O siinä läheisyys asiassa?
Ihan pikkuruinen kun vauvani oli, katsoi häntä ruokinta-ajan silmiin. Myöskin olen häntä aina silitellyt, paijannut, hellitellyt, laulanut ja pussaillut.

Kerrotko vielä, että mikä olisi tuosta vielä parempaa läheisyyttä? Ai se kun vauva tarraa suullaan tuohon nänniin??

Alkuperäinen kirjoittaja Rähinä-Reetta;26002571:
Mun lapsi on täysimetetty, 10 vuotias eikä ainuttakaan korvatulehdusta. Ei allergioita.

Tiedäthän sinä, että korvatulehduksien taustalla voi olla myös suuret kitarisat/ nielurisat?? Sitä vaan, että ei ole imetyksen kanssa mitään tekemistä.

Eli sun mielestä vauva ajan kuuluu olla ruusuilla tanssimista ja aina mennään siitä, mistä aita on matalin. Ei viitsitä edes yrittää. Vaikuttaa siltä, että ap on katkera, kun ei ole pystynyt imettämään lastaan ja nyt on keksinyt, että imettäminen onkin suoraan hel**tistä. Nyt on sit parempi omatunto?

Se pulloruokinta ei todellakaan ole mikään vastaus, jos vauvalla on vatsavaivoja tai valvottaa öisin. Kaikki rintaruokinnalla olevat vauvat eivät todellakaan huoli edes pulloa. Kokemusta on. Mut kiva, että sun pulloruokittu lapsesi on täydellinen eikä sulla ole kaoskaan hänen kanssaan mitään ongelmia, hänen kanssaan.

[QUOTE="vieras";26002812]Tiedäthän sinä, että korvatulehduksien taustalla voi olla myös suuret kitarisat/ nielurisat?? Sitä vaan, että ei ole imetyksen kanssa mitään tekemistä.[/QUOTE]

Itselläni ja veljelläni korvatulehdusten syynä on ollut isältä peritty korvien rakenteellinen ahtaus ja vielä päälle nuo jättirisat.

[QUOTE="aapee";26002797]Tietenkin, jos olet pullon antanut vauvan suuhun jos vauva makaa esim. sängyssä. Itse otin ja otan vieläkin lapsen syliini kun annan pulloa. Hän on samassa asennossa kuin imettäessäni oli, yhtä lähellä. Erona on vain se, että hän ei roiku suullaan mun nännissäni. Sekö se sitten on sitä läheisyyttä? Lapsi kun makoilee mun päälläni, hän joskus alkaa imeskellä mua kaulalta tai käsistä, ihan niinkuin omia nyrkkejäänkin sillon kun se vaihe alkoi et kaikkee oli kiva maistella. Siitähän mä sitten saan senkin läheisyyden, jos tuo tissi-imu on se kaiken A ja O siinä läheisyys asiassa?
Ihan pikkuruinen kun vauvani oli, katsoi häntä ruokinta-ajan silmiin. Myöskin olen häntä aina silitellyt, paijannut, hellitellyt, laulanut ja pussaillut.

Kerrotko vielä, että mikä olisi tuosta vielä parempaa läheisyyttä? Ai se kun vauva tarraa suullaan tuohon nänniin??[/QUOTE]

Jos tarkkaan luit en puhunyt läheisyydestä hölkäsenpöläystä.

Yhteistyössä