Imetyksen lopetus, "kerrasta poikki"- tyyliin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja imettäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

imettäjä

Vieras
Niin, miten olette lopettaneet imetyksen? Kauanko on mennyt että lapsi tottuu eikä enää itke tissin perään? Onko kerrastapoikki-tyyli hyvä vai vähitellen? Kyseessä 1v lapsi, joka söisi tissiä pelkästään, yötä päivää edelleen.

Vähitellen-tyyliä yleisesti suositellaan.

Itse lopetin kerrasta poikki, kun lapsi oli 1,5 v ja itse olin noin 12. viikolla raskaana. Viikon verran nukuin eri huoneessa, sitten palasin viereen, eikä lapsi enää yöllä hamunnut. Saunassa oli kiinnostunut rinnoista noin kuukauden ajan.

No ne yöt on vissiin vähän pakko lopettaa kerrasta, helpoin varmasti niin että menet eri huoneeseen ja lapsi nukkuu miehesi kanssa ekat yöt. Tai sitten hyssyttelet itse ja tarjoat vettä mukista tilalle.

Päiväsyötöt voi aluksi rajoittaa ruokailujen jälkeen ja sitten yksi kerrallaan vähentelet niitä pois. Ja paljon syliä tilalle.

Meillä lapset on unohtanu yöimetyksen parissa yössä, päivällä ovat tarvinneet runsaasti syliä kun vähentelyä on aloitettu mutta ei mitään huutoa tissin perään juuri päivisin ole ollut.

Meillä on lopetettu imetys kerrasta poikki-tyylillä eikä itketty kertaakaan rinnan perään.
Esikoinen oli reilu 2 vuotias kun juttelin kanssaan imetyksen lopettamisesta ja päiväunilta herättyään ei sitten ottanut enää rintaa eikä sen jälkeenkään. Oli siis valmis luopumaan imetyksestä.

Keskimmäinen ei koskaan ollutkaan pelkästään rinnan varassa koska syntyi niin pienenä ettemme alkaneet kiusaamaan häntä asialla kun pulloon tarttui hanakasti ja rintaa vieroksui alusta saakka. Imetys lopetettiin kokonaan kuitenkin kun oli 5 kuukautta vanha.

Nuorimmainen päätti aivan itse 11 kuukautta vanhana ettei ota enää rintaa; aamulla herätessään ei ottanut rintaa, ei ottanut päiväunille lähtiessä eikä niiltä herätessään. Illallakin tarjosin mutta tyttö vaan naureskeli. Muutaman päivän ajan tarjosin rintaa mutta kun tyttö oli sitä mieltä että haluaa juomansa mukista pillillä niin lopetin sitten rinnan tarjoamisen kokonaan.

Omalle ololle olisi kyllä ollut helpompaa esikoisen ja nuorimmaisen kanssa jos olisi lopetettu imetys vähitellen mutta kyllä sen muutaman viikon maidon pakkautumisen aikuinen kestää jos on pakko.

Minä lopetin vähitellen, ensin päiväimetykset pikkuhiljaa pois. Viimeisenä imetin vielä illalla ennen nukkumaan menoa kunnes senkin lopetin. Aika sujuvasti kaikki meni, pari päivää lapsi pyyti rintaa, sitten unohti.

Yhteistyössä