imetyksestä (maidon herumisesta/suihkuamisesta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietityttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietityttää

Vieras
Olen nyt vähän pihalla tämän 4kk -ikäisen vauvani imetyksessä (täysimetys), vaikka olen vasta viime keväänä lopettanut edellisen lapsen imetyksen (yli 2-v). Mun ongelma on siis se, että vauva alkaa lähes aina jossain vaiheessa syöttöä liikehtiä levottomasti (usein myös alkaa itkeä) ja päästää otteen aina muutaman imun välein irti, jolloin välillä kuivaan rintaa, että vauva saisi taas napakamman otteen jne. Hän myös selvästi nielee syötön aikana ilmaa, minkä luulen johtuvan voimakkaasta herumisesta. Toisaalta mulla on niin ristiriitainen olo, koska en koe että rinnat olisivat kovin täydet, päinvastoin olen ihmetellyt, että en ole tarvinut liivinsuojia missään vaiheessa, vaikka esikoisen kanssa niitä piti ainakin jokunen kuukausi käyttää jos ei halunnut paitojaan märäksi. Mulla ei myöskään suihkua maitoa "itsestään". Mutta sen sijaan kun syötön aikana kokeilen puristaa rintaa, maitoa suihkahtaa 1-3:na suihkuna ainakin n. 20cm päähän (joskus sohvalta lattialle asti). Voikohan tästä päätellä maitoa tulevan samalla tavoin myös vauvan imiessä? Jos näin on, niin se varmaan voisi olla osasyy pulautteluun ja ilmavaivoihin... Tuleeko teillä muilla imettäjillä puristaessa maito rinnasta "suihkahtamalla" vai "pisaroina"? Musta tuntuu, että tuo vauva ei koskaan saa sitä rasvaisempaa maitoa, kun aina ehtii täyttyä suihkuavasta laihasta maidosta ja ilmasta...

Ootko koittanu pumpata ennen imetystä suurimpia suihkuja pois? Tai imettää eri asennossa, esim. vauva pystyssä tai itse oot mahallaan ja vauva mahallaan sun päällä, jolloin ei suihkuaisi niin voimakkaasti?

Se tässä tuntuukin hassulta, kun se suihkuaminen ei ensinnäkään ala heti syötön alussa, vaan kun lapsi on hetken aikaa imenyt. Ja toiseksi en jotenkin tunne, että maito suihkuaisi voimakkaasti, mutta sitten kuitenkin puristamalla tulee juurikin ohuena suihkuna, eli kai sitten samalla tyylillä myös vauvan imiessä. Takakenossa olen yrittänyt kyllä olla, mutta en tiedä onko sillä vaikutusta. Luulen että jos olisin selälläni ja vauva vatsan päällä mahallaan, niin saisin vain pulautukset päälleni, eikä vauva osaisi rentoutua tässä asennossa, vaan alkaisi nostella itseään ylöspäin... mutta voisihan sitä tietysti kokeilla (muistaakseni alkuaikoina kokeilinkin)... Kokeilin joskus myös tuota pumppaamista ennen imetystä, ja ehkä se vähän auttoikin. Mutta jos otan tavaksi, niin mahtaakohan maidontuotanto ja heruminen voimistua entisestään?

Haluaisin kans kuulla! Mun imetys tyssäsi tähän kun en osannut hakea ajoissa oikeaa apua. Neiti alkoi syömään hanakasti mutta jossain vaiheessa syöttöä raivosi ja huusi ja kieltäytyi. Lopulta kieltäyty koko imetyksestä :(

Mulla taas nimenomaan herui huonosti..siis ei välttis heti vaan siinä syötön aikana. Lapsi ei malttanut odottaa uutta herumisaaltoa kun eka tyrehtyi. Se vaan kesti kauan. Siitä huuto ja raivo ja irrottelu kesken syötön. En myöskää tarvinnu liivinsuojaa koskaan. Juotko tarpeeksi? Tunnetko et maitoa tulee?

Tuohon voi auttaa että syötä kaks kertaa putkeen samasta rinnasta. Pääsee paremmin käsiksi takamaitoon. Miinuksena on että toinen rinta saattaa päästä täyttymään inhottavan paljon jos syöttöväli on liian pitkä, mutta silloin voi itse käsin lypsää tai vaikka pumpata pahimpia pois.

Näin toimin esikoisen kanssa kun imetyksen välissä harsoon tyhjääminenkään ei auttanut.

Mä tunnen, että maitoa tulee ja heruminen kyllä käynnistyy välittömästi lapsen aloittaessa syömisen. Mutta suihkuaminen alkaa vasta hetken kuluttua, eikä siis suihkua lapsen irroittaessa otteen, vaan ainoastaan imun aikana... kai... Tosta juomisesta: pidän vesipulloa mukana, mutta ei varmaan tule juotua riittävästi päivän aikana. Jos joskus tuntuu heruminen niukalta, niin silloin kiinnitän kyllä enemmän huomiota nesteytykseen.

Välillä tuntuu, että vaikka vauva hermostuu liian kovasta virtauksesta, niin on silti toisaalta tottunut saamaan maitonsa helpolla, eikä sitten ole innoissaan siitäkään, kun heruminen hidastuu...

Yhteistyössä