imetyksestä, teinkö väärin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohtija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nyt kun kysyt niin kyllä se varmaan olisi riittänyt. Itse imetin oikeastaan ekat 4 kk todella usein ja lopussa se kyllä hajotti jo ja paljon. Onneksi tuli kiinteät kehiin. Halusin kuitenkin tällä kertaa onnistua joten siksi imetin tiheästi ja koska toinen lapsi oli jo 4 niin pystyinkin imettämään. Tosin en rehellisesti sanottuna tiedä jaksaisinko enää toista kertaa tuota.
Turhaan mietit enää, vaikka kyllä mä ymmärrän että imetys on herkkä aihe joka mietityttää vaikkei syytä olisikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja tuisku77:
Mutta voihan se tietty olla ettei kaikilla maito riitä?

Mä olen yksi sellainen kummajainen. Ekalla kerralla onnistuin imettämään kaksi viikkoa osittain ja toisella maitoa ei alkanut missään vaiheessa tulla. Ei vaikka pumppasin alusta asti ja vuokrasin sen penteleen vehkeen kotiinkin (sairaalasta). Sitähän ne neuvolassakin ihmetteli, kun ei tullut yhtään maitoa. Mutta minkäs teet, jos ei tule ei tule.

Mä lähinnä hämmästelen niitä, ketkä tosta noin vaan synnytyksen jälkeen alkaa tyytyväisinä imettää. Miten se voi olla niin helppoa?

Mistä sä tiedät ettei maitoa tullut? :)
Mulla ei ole tullut pumpulle ja edelleen tuota vuosikasta imetän. Pumppaus ei kerro maidon määrästä. Synnärillä kokeiltiin että ensin punnittiin, sitten syötin ja taas punnittiin.

Mulla ei ole tullut pumpulle ja edelleen tuota vuosikasta imetän. Pumppaus ei kerro maidon määrästä. Synnärillä kokeiltiin että ensin punnittiin, sitten syötin ja taas punnittiin.

Synnärillä punnittiin ennen imetystä, ja sen jälkeen. Ei muuttunut paino mihinkään (korkeintaan laski). Imetyksen jälkeen vauva huitaisi lisämaitoa pullollisen. Ihan riippumatta kauanko olin imettänyt ja vaikka oli imenyt molemmista rinnoista. Jos olisi saanut mahansa täyteen, tuskin olisi tyytyväisesti vetäissyt pullollista sen jälkeen?

Samaten rinnoista ei missään vaiheessa tullut ulos pisaraakaan maitoa. Ei tuntunut että maito olisi noussut, rinnat olivat ihan pehmeät koko ajan. Ihan samanlaiset kun noin muutenkin ovat. Ja kun lopetin imetyksen, ei se mulle tuottanut minkäänlaista vaikeaa oloa missään vaiheessa. Rinnat ei täyttyneet eikä kiristäneet.

Niin ja lapsen paino alkoi laskea ilman lisämaitoa. Oli vielä yli neljäkiloinen, joten tarvitsi melkoisen paljon maitoa.

Miksi se on niin vaikea uskoa, ettei kaikki pysty imettämään? Uskonhan mäkin, että suurin osa pystyy imettämään :)

En jaksa lukea koko ketjua. Totean vain, että on vauvan paino voi olla 2 vk iässä alhaisempi kuin syntyessä, ja se on ihan normaalia tietyssä rajoissa. Lisämaidosta ei ole haittaa, jos et anna sitä pullosta vatsan täydeltä. Jos imetysväli on nyt korkeintaan kolme tuntia yötä päivää, kaikki on ok. Jos vauva heräilee harvemmin, olet antanut turhan paljon lisämaitoa.

Kyllä se äidin pitää itse se ratkaisu esim. lisämaidon suhteen tehdä, mikä oikealta tuntuu. Mulla on taas päinvastainen tapaus synnäriltä. Lapsi ei selvästikkään saanut ruokaa (ei tullut maitoa ja olin vuodelevossa matalan hb vuoksi) ja aloinkin huolestumaan kun kitisi pikkuisen. Aloin sitten kyselemään, että eikös sitä mitään ruokaa vaaville saisi. Vanha lastenhoitaja tuli supattamaan, että ei hän saa antaa lisämaitoa kun nuo nuoret kätilöt ei anna sitä antaa uusien imetyssuositusten vuoksi. PItää siis luonnollisesti imettämällä sitä maitoa tilata vain lisää.

Koska mulla on ikää jo reippaasti päätin, että minähän haluan tuolle vauvalle lisämaitoa tai se kuivuu kohta kokonaan. Niin sitä sainkin salaa. Tuosta luvattomasta lisämaidosta huolimatta imetin lastani 1,5 vuotta eikä pojalle kelvannut pullo ollenkaan koko aikana. JOskus vain pitää äidin tehdä se päätös ja luottaa sen oikellisuuteen.

Miksi se on niin vaikea uskoa, ettei kaikki pysty imettämään? Uskonhan mäkin, että suurin osa pystyy imettämään :)

Siksi että oikeasti tosi moni äideistä luulee, että pumppu kertoo tuleeko maitoa vai ei. Ja varsinkin jos äiti haluaa imettää ( tosin tässä tapauksessa ei enää ) niin pyrin kyllä neuvomaan kun tällä kertaa luin aika paljon imetyksestä raskauden aikana. Jos vauvan paino paino ei nouse niin asia on tietenkin eri, mutta mulla ei ole missään vaiheessa maito ns. noussut tisseihin, ne on aina tuollaiset pehmeät eikä maitoa heru kuin tippoja toisinaan jos puristaa. En pahalla sano vaan ihan haluan jakaa kokemuksia ettei näiden perusteella luulla ettei maito riitä kun oliko se nyt 5 % äideistä jotka ei PYSTY imettämään. :)

ettei näiden perusteella luulla ettei maito riitä kun oliko se nyt 5 % äideistä jotka ei PYSTY imettämään. :)

Mä olen valitettavasti tämän 5 % sisällä. Olisin kovasti halunnut imettää, mutta ei. Nyt kun katson valokuvia esikoisesta kahden ensimmäisen viikon ajalta, suututtaa. Lapsi on luuta ja nahkaa! Ja neuvolan terkkari oli varsinainen imetysfanaatikko, yhtään ei saa lisämaitoa antaa. Ei annettu, kunnes oli hänenkin todettava, että nyt on vauvan paino pudonnut niin paljon että pakko alkaa antamaan, ettei joudu sairaalaan. Siinä vaiheessa mulla oli jo herumista edistävät lääkkeetkin käytössä.

Ja muistan, miten kätilöt sairaalassa kohtelivat, kun ei maitoa tullut. Itku kurkussa kotiin lähdin, jotta kiitos vaan heille.

Eka lapsi oli pariviikkoisesta asti täysin korvikkeella kun maito loppui ja uskoin vakaasti että maito todellakn voi vaan yks kaks loppua joiltakin. Toisen lapsen kanssa olin varautunut samaan mutta sairaalassa sainkin kätilöiltä hyvää imetysohjausta ja jopa lääkekuurin maidon nostatukseen ja vauva oli lähestulkoon täysimetyksellä 4kk ajan, ja kun aloitettiin kiinteät, jäi korvike kokonaan pois. Nyt jälkikäteen ajateltuna esikoisen imetyskin olisi onnistunut jos olisin toiminut toisin, mutta mennyttä ei voi muuttaa joten yritän olla ajattelematta asiaa ettei harmittaisi. Nykyään olen sitä mieltä että lähestulkoon kaikki voivat imettää edes osittain, jos siihen haluaa pyrkiä niin hyvä että on olemassa tukea ja konsteja siihen.

Yhteistyössä