Imetyksestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Halinappi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Halinappi

Aktiivinen jäsen
09.09.2006
2 491
0
36
Mitä voisi tehdä kun 2,5 viikkoinen vauva ei jaksa imeä kunnolla rintaa? Maitoa kyllä tulee mutta tyttö on tosi malttamaton, ei malttaisi imeä millään niin että saa mahansa täyteen. Välillä nukahtaa kesken syönnin, siis ihan parin minuutin imemisen jälkeen ja sitten nukkuu jonkin aikaa ja taas imee pari minuuttia.
Oon antanu välillä lisä maitoo tässä parin päivän aikana kun tuntuu että toinen koko ajan vaan huus muuten ruokaa. Ja pullosta juo maidon hyvin.
Mutta onko jotain vippaskonsteja miten saisin tytön imemään hanakammin rintaa? ettei tarttis pullomaitoa antaa...

ei kannattas antaa lisämaitoa vaan imettää vaan vaikka vartin välein eli lapsen tahtisesti..ihan normaalia on jos on terve lapsi!!
jos esim sydänvikaa tms.on ohjeet tietenkin erilaisia.

ei sitä lasta voi nälässäkään pitää.
ei se pullo ole pahasta, jos itellä ei ole maitoa ja vauvalla laiska imu.
toki, jos on täyshoidossa jossain, ei muita lapsia, niin sitten voi istua tissi suussa niin kauan ku huvittaa, tosin nänni voi mennä rikki.

ku tuntuu jotenki hankalalta olla koko ajan imettämässä ku on tuo 2 v poitsukin tuossa paimennettavana.. ja ku poitsulle tulee usein just sillon ku imetän, mustasukkaisuutta ja aloittaa riehumisen... Alkaa taas niin stressaamaan tää imetys että en tiiä onnistuuko kohta enään :ashamed: ku haluaisin kuitenki imettää ku esikoista en onnistunu imettämään, ku ei maito riittäny..

Alkuperäinen kirjoittaja ädä:
ei kannattas antaa lisämaitoa vaan imettää vaan vaikka vartin välein eli lapsen tahtisesti..ihan normaalia on jos on terve lapsi!!

Samaa mieltä. Noin pienestä vauvasta kun on kyse, niin suuri riski on että hänestä tulee kokonaan pullovauva. Käsitin, että haluat nimenomaan imettää.

ei se naiset aina ole kiinni siitä, että itse haluaa imettää. ollaan näköjään vieläkin sokeita tämän asian suhteen. sanotteko sektioäidille, jolla ollu esim ahdaslantio tai ei oo tullu suppareita, että "oisit vaan ponnistanu, kyllä se sieltä ois tullu, jos oisit ite tahtonu"....ei kaikkien kropat toimi samalla tavalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Tyttöni Tuulispää:

Samaa mieltä. Noin pienestä vauvasta kun on kyse, niin suuri riski on että hänestä tulee kokonaan pullovauva. Käsitin, että haluat nimenomaan imettää.

Kyllä tässä niinku tarkoituksena on että yrittäisin täys imettää... Mutta en voi olla koko ajan vauvaakaan imettämässä (kun tuo neitokainen on oikeesti välillä sen 5min -15min välein tissillä ja imee hetken ja pitää taas tuollaisen tauon), kun tuo 2 v poitsu on välillä saanu ihan mahdottomia mustasukkaisuus kohtauksia ja menee muutenkin aina ihan vauhkoksi ku imetän...
kun vaan ois joku keino millä sais tytön hanakammin imemään..
tai sitte on kai vaan annettava pullosta ku siitä ainakin tuntuu saavan masunsa täyteen ja on tyytyväinen sen jälkeen ja pystyn antamaan aikaa sitten poitsullekin... :/

Näin. Meillä kaikki ollu melkoisen malttamattomia jossain vaiheessa. Usein joutunut imettämään kun ei ole jaksanut syödä pitkään. Normaalia.

Laiska imu voi johtua myös liian tiukasta kielijänteestä.
Ja laitoksella sitä ei huomattu tai sitten mulle siitä ei mainittu.
Mutta joka tapauksessa pystyin imettämään täysin ekat 6kk ja osittain
yli vuoden ikään.
Tsemppiä kyllä se siitä lähtee vaikka toivottomalta tuntuiskin.
Ja jos päädyt pulloon niin ei se huonokaan vaihtoehto ole ihan omien voima varojen mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja haha:
ei se naiset aina ole kiinni siitä, että itse haluaa imettää. ollaan näköjään vieläkin sokeita tämän asian suhteen. sanotteko sektioäidille, jolla ollu esim ahdaslantio tai ei oo tullu suppareita, että "oisit vaan ponnistanu, kyllä se sieltä ois tullu, jos oisit ite tahtonu"....ei kaikkien kropat toimi samalla tavalla.

No, mutta jos äiti haluaa imettää, niin silloin sitä imetystä tuetaan kaikin keinoin. Alkuvaiheessa yleensä kannattaa välttää pulloa. Mitä vikaa siinä on jos joku haluaa imettää ja muut antavat vinkkejä siitä, miten se onnistuu parhaiten? En ymmärrä sinua ollenkaan :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja haha:

No, mutta jos äiti haluaa imettää, niin silloin sitä imetystä tuetaan kaikin keinoin. Alkuvaiheessa yleensä kannattaa välttää pulloa. Mitä vikaa siinä on jos joku haluaa imettää ja muut antavat vinkkejä siitä, miten se onnistuu parhaiten? En ymmärrä sinua ollenkaan :headwall:

Maitorauhaset kuitenkin löytynevät jokaiselta naiselta? Mulla ahdas lantio, enkä pidä sitä imetysongelmiin verrattavana asiana...

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
ei sitä lasta voi nälässäkään pitää.
ei se pullo ole pahasta, jos itellä ei ole maitoa ja vauvalla laiska imu.
toki, jos on täyshoidossa jossain, ei muita lapsia, niin sitten voi istua tissi suussa niin kauan ku huvittaa, tosin nänni voi mennä rikki.

hmm.ap:n teksi:"maitoa kyllä tulee"..ei se sitten varmaan nälässä ole ja puhun kokemuksesta..mulla 4 lasta ja nyt nuorinta imetän vieläkin ja muksu jo 9kk,täysimetin 6kk jne kun kolmea aikasempaa olen imettänyt vaan 2-5kk kun olen tietämättä asioista esim.tulkinnut maidonnostatus kaudet näläksi ja vauvan "liian tiheän"rinnalla viihtymisen maidon riittämättömyydeksi ja antanut sitten lisämaitoa ja luullut että mulla maito ei vain riitä.
kummasti riitti/riittää nyt kun luotin itseeni ja en antanut lisämaitoa vaan alussa vauva söi jopa 10 min välein mutta tarjosin aina vaan tissiä,lisään vielä että vauvan paino ym on aina noussut hyvin joten nälässä ei tää nelonen ole ollut vaikka alussa tuntui uskomattomalta että kuinka voi syödä vuorokaudet läpeensä.sitten se tasaantu ja kolmen kuukauden iässä oli syöttövälit sen 4-5 tuntia ja ah,kuin helppoa on ollut pulloruokintaan verrattuna ja olen tyytyväinen kun näin sen alun vaivan.kun olisinkin tajunnut luottaa itseeni myös aiempien ruokkimisen suhteen :) ja tämä kaikki siis hyvällä hengellä kirjotettua,en halua moittia ketään joka ei imetä,enhän itekkään esim kakkosta imettänyt kuin 2 kk jolloin maito vain loppui,myöhemmin tosin tiedän minkä takia.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
No mikä ongelma antaa sitä pulloa jos kerran sen paremmin huolii????
Voi jessus taas....

Argh. Anna kun arvaan, imetit ite viikon maksimissaan ja luovutit kun luulit ettei vauva tykkää rinnasta? Tai kun tuli muita ongelmia, joista pääsee yli helposti... :kieh: :headwall:

Voi jessus taas....

no ei olekkaan mikään ongelma mutta jos äiti haluaa imettää..

Eli pidetäämme lapsemme nälässä vain koska äiti haluaa imettää.
Siis mikä teitä oikein vaivaa?????? Lapsia sitten suodaan jokaiselle idiootillekin.

Voi jessus taas....

no ei olekkaan mikään ongelma mutta jos äiti haluaa imettää..

Eli pidetäämme lapsemme nälässä vain koska äiti haluaa imettää.
Siis mikä teitä oikein vaivaa?????? Lapsia sitten suodaan jokaiselle idiootillekin.

voi j.umalauta lue ap:n teksi!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"maitoa kyllä tulee!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Niin maitoa kyllä tulee, mutta vauva EI HALUA IMEÄ.Eikös sitä nälässä sitten pidetä jos pakotetaan imemään rintaa vaikka pullosta joisi paremmin?
Kumpi ei osaa lukea vitun tollo!!!

Niin maitoa kyllä tulee, mutta vauva EI HALUA IMEÄ.Eikös sitä nälässä sitten pidetä jos pakotetaan imemään rintaa vaikka pullosta joisi paremmin?

Mua harmittaa, et ne joilla ei ole imetys onnistunut, yrittää paikata omaa pettymystään tyrkyttämällä toisille pulloa. Jos imetys ei ole onnistunut tai ei ole halunnut/viitsinnyt imettää, niin kyllä sen asian kanssa pitäisi pystyä elämään ilman että usuttaa toisia samaan ratkaisuun ettei itseä harmittaisi niin paljoa.

Ap:lle tsemppiä. Ekat viikot on yleensä hankalia, mutta yleensä alun jälkeen imetyksestä nauttivat molemmat.

Mitäpäs jos kokoeilisit vanhaa "video" temppua. Oli onko sulla jotain pojan lempi viedeota dvd:tä tms. Jotain sellaista mitä rupeatte yhdessä katsomaan kun tulee imetyshetki?
Kun sä rentoudut rupaa maitokin virtamaan paremmin. Syö hyvin ja juo kotikaljaa tms. jotta maito nousee rintoihin (mun mielestäni vesi ei ole alkuimetyksessä kovin tehokas maidon nostattaja ).

Mä ymmärään sun olosi. Mun esikoistyttö oli kans tommonen laiska imijä. Enkä itse sitten jaksanut yrittää tarpeeksi hanakasti tarjota rintaa vauvalle, joten päädyimme pulloon.

jos haluat imettää...itselläni loppui esikoisen kohdalla maito 3,5kkvanhana,kun neuvola käski aloittaa lisämaidon pullosta...kakkosen kanssa en kuunnellut enää neuvolaa,vain että kun 2,5vkosena ei ollut tullut painoa tarpeeksi...soitin imetystuki ryhmään,sain hyviä neuvoja,miten parantaa imetysotetta..johan vauvan paino alkoi yhden vkonlopun aikana nousta ja nyt ollaan jo 10kk imetetty...meilläkin oli tota mustasukkaisuutta,kun ikäeroa on 2,4v,mutta kyllä se esikoinen tottuu vauvaan...ja siihen,että äitin pitää antaa vauvalle maitoa...eihän se ole kiva kuunnella sitä itkua,mutta silloin vain koittaa vaikka isä hoidella esikoisen...se mustasukkaisuus tulee esiin monessa muussakin asiassa,ei pelkästään syöttämisessä;)onnea matkaan:)

Alkuperäinen kirjoittaja Halinappi:
Mitä voisi tehdä kun 2,5 viikkoinen vauva ei jaksa imeä kunnolla rintaa? Maitoa kyllä tulee mutta tyttö on tosi malttamaton, ei malttaisi imeä millään niin että saa mahansa täyteen. Välillä nukahtaa kesken syönnin, siis ihan parin minuutin imemisen jälkeen ja sitten nukkuu jonkin aikaa ja taas imee pari minuuttia.
Oon antanu välillä lisä maitoo tässä parin päivän aikana kun tuntuu että toinen koko ajan vaan huus muuten ruokaa. Ja pullosta juo maidon hyvin.
Mutta onko jotain vippaskonsteja miten saisin tytön imemään hanakammin rintaa? ettei tarttis pullomaitoa antaa...

Alunperinkään sitä lasta ei pitäisi opettaa pullolle. Sieltä tulee maito helpommin. Jos tarvii lisämaitoa niin sitä voi antaa hörpyttämällä. Mutta jos lisämaitoon haluaa turvautua, niin se on aina pois omasta rintamaidosta.

Alkuperäinen kirjoittaja Coffee Break:

Alunperinkään sitä lasta ei pitäisi opettaa pullolle. Sieltä tulee maito helpommin. Jos tarvii lisämaitoa niin sitä voi antaa hörpyttämällä. Mutta jos lisämaitoon haluaa turvautua, niin se on aina pois omasta rintamaidosta.

Kaikki vauvathan ei ole tälläisia. Meillä poika jouti lasten osastolle vuorokauden iässä ja sai siellä maitoa pullosta (sitten kun sai taas ruveta syömään ). Mutta kummastippa tuo lähti saman tien imemään rinnasta kun sain imettää 6 vrk:n jälkeen.

Mun mielestä kannattas yrittää välttää pulloa, koska siitä saa maidon helpommin... Sit voi kiinnostaa tissin lussuttaminen entistä vähempi, ku helpommallakin saa. Nälässä ei tietenkään tarvi pitää, joten tilanteen mukaan.

Koita keksiä jotain yhteistä esikoisen kanssa samalla, kun imetät... Vaikka lukuhetki tms mitä voi tehdä samalla. Ja tilaisuuksien tullen järjestää säännöllisiä kahdenkeskisiä hetkiä. Jospa niistä olis apua.

Voimia! :hug:

Ai juu semmonen. Elikkäs yöimetys on kaikkein tehokkainta. Kannattaa sunkin tankata kunnon annos ruokaa illalla ennen nukkumaan menoa ja ottaa esim. ISO mehulasi siihen sängyn viereen, josta voit juoda yönaikana aina imetyksen jälkeen.

Yhteistyössä