Imetys AHDISTAA!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apua!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Apua!!

Vieras
Mulla on viikon vanha poika, tähän asti täysimetetty. Esikoinen oli pulloruokinnassa, ei suostunut rinnalle.

Mua ahdistaa tämä ihan hirveästi. Ensinnäkin, olen vaatekokoa 52, rinnat kokoa about 100 D. Mulla ei ole mitään vaatteita, joissa voisin imettää julkisesti ja oikeasti julki-imetys ahdistaa jo ajatuksena. Imetysliivien tuki tämän kokoisille rinnoille on naurettava.

Vauvan paino on kääntynyt nousuun n. 40 grammalla mutta syntymäpainoa ei ole läheskään saavutettu. Terkkarin mielestä OK, riittää syötöt 3 h välein.

Mä oon kerännyt univelkaa nyt viikon, aloitin ennen synnytystä. Eli viikko nukuttu 0-5 h vuorokaudessa, pätkissä. Itkettää. Mies ei voi auttaa yöllä kun ei kerran voi syöttää. Makuulla imetys ei onnistu ja vaikka onnistuiskin, en voisi siihen nukahtaa kun vauva tukehtuisi tähän massiiviseen tissiin.

Musta tuntuu jo aika epätoivoiselta vaikka tiedostankin että johtuu univelasta osittain. Ja päivällä en meinaa millään saada unta. Vauva ei nuku omassa sängyssä ja ite en osaa nukkua kuin koiranunta vauvan vieressä. Toki se on sitten pakko pitää vieressä ja nukkua sitä koiranunta, mutta oishan se kiva jos ne pienet unipätkät ees virkistäis pikkusen paremmin...

Oon siinä pisteessä että en muista/ jaksa juoda tai syödä ees. Mä en kestä univelkaa kovin hyvin eikä se kaiketi auta asiaa, että mulla on taipumus masennukseen. Esikoisen kanssa tehtiin alusta asti niin, että mies piti vauvaa ekat kuuskin tuntia alkuillasta/yöstä ja sain nukkua. Aika pienenä mentiin jo myös vauva kanssa mun äidille, joka hoiti koko yön ja ite nukuin vierashuoneessa.

Nyt tuntuu, että tän imetyksen vuoks oon pian jossain hullujen huoneella.

Ja täytyy vielä noihin liiveihin ja vaatteisiin sanoa, että varmaan jostain netistä vois kalliilla saada pluskokoisia vaatteita ja liivejä, mutta mulla ei ole varaa sijoittaa satoja euroja imetysvaatteisiin.

Anna ennemmin korviketta jos imetys on tosiaan noin hankalaa.

Mä halusin imettää, mutta olin niin kipeä synnytyksen jälkeen useita viikkoja että siitä ei vaan tullu mitään. En päässyt kunnolla sängystä ylös joten oli helpompi öisin että mies syötti pullolla. Usein jäi imetyksiä väliin koska mun piti ottaa vahvempaa särkylääkettä enkä voinut imettää.

Lisäksi kivut ja siitä johtuva väsymys johti mullakin siihen etten syönyt ja juonut kunnolla/säännöllisesti ja se vaikutti myös maidon määrään.

Ei se aina onnistu ja ei siitä pidä stressata.

Anna joinakin öinä miehen antaa korviketta pullosta niin saat paikattia univelkojasi. Ei tarvitse olla niin mustavalkoinen että joko imetys tai pullo. Osittaisimetyskin on vaivalla hyödyllistä.

Ole armollinen itsellesi ap! Nyt olisi varmaan tärkeää, että saat ensin nukuttua kunnon pätkän ja mietit sitten? Imetys ei ole äitiyden mittari! Osittainenkin imetys hyödyttää lasta ja korvikkeella kasvaa lapsia.

Läsnäoleva korvikemutsi on lapselle parempi kuin umpiväsynyt ja ahdistunut äiti. Paljon voimia sinulle! :heart:

Jos pystyt lypsämään, oma maito pullosta on kuitenkin vauvalle parempi vaihtoehto kuin korvike. Ja jos et pysty, niin toki korvike on parempi kuin seonnut äiti.

Mutta mihin itse koet kaipaavasi tukea tässä hetkessä, imetykseen tai imetyksestä luopumiseen? En missään nimessä vähättele sun tunteita tai univelkaa, mutta noin pienen kanssa hormonihuuruissa tilanne voi olla ihan toinen kuin vaikka jo viikon, parin päästä, joten itse tiedän miten tärkeää (täys)imetys sinulle on, yritätkö sinnitellä tasaisempaan tilanteeseen vai teetkö päätöksiä jo nyt.

Päädyit mihin tahansa, niin tsemppiä ja voimaa univajeen keskelle!

Jos sulla on yhtään ompelutaitoista sukulaista tai kaveria, pyydä muuttamaan jotkut muuten hyvät rintaliivit imetysliiveiksi (ne klipsut saat netistä tai huonoiksi osoittautuneista liiveistä, lisäksi tarvitsee vain pätkän kuminauhaa joka estää olkainta karkaamasta kun luukku on auki). Häveliäälle kätevä imetysvaate on (sään salliessa) avara toppi + päälle ohut, väljä paita, nosta paitaa, laske toppia.

Meillä oli alussa paljon ongelmia. Lopuksi imetin reilun vuoden ikäiseksi. Alun vaikeus + hormonit ja kaikki. Se oli tuskaisaa. Minä lypsin alussa ja syötin pullosta/mies syötti. 4kk iässä vauva hylkäsi pullon kokonaan ja sitten kelpasi vaan rinta mutta sitten kaikki sujuikin jo mallikkaammin, kun omat tunteet olivat tasaantuneet. Suosittelen yrittämään tuota pullosta oman maidon syöttämistä! Tottakai imetys on aina lapselle parempi, se on selvä se. Mutta ei ole tervettä, jos äiti menettää kaikki voimansa. Lapsi vaistoaa, jos olet aina kireä ja ikäänkuin inhoat koko touhua. Korvikkeella kasvaa myös mutta tosiaan kannattaa huomioida osittainen imetys myös mahdollisuutena :) Jaksamisia ja onnea vauvasta!!

Yhteistyössä