Imetys - hyvän äitiyden mitta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Inkivääri"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"Inkivääri"

Vieras
Mitä mieltä olette, onko TÄYSimetys oikeasti hyvän äitiyden mitta?

Tuli mieleen Sunnuntaisuomalaisen jutusta, jossa Katja Lahti antaa myös äideille oikeuden olla keskinkertaisia. Myös Iltasanomien juttu "kiinteistö-Kaisan" päätöksestä olla täysimettämättä ja siihen kommentoidut asiat ihmetyttää - mitä se ensinnäkään millekään "suurelle yleisölle" kuuluu? Samoin viikonloppuna luin lehdestä äidinmaitokeskusten maitopulasta ja siinä pisti silmään maininta äitien itsekkyydestä/välinpitämättömyydestä, kun ei haluta luovuttaa maitoa. Iltasanomissa oli myös kysely, saako vanhemmilla olla omaa aikaa ja johan joku oli sinne kommentoinut että ei saa.

Mulla on niin ihana neuvolantäti, että hän ei ainakaan vielä (rv 36) ole alkanut tuputtamaan mitään imetysjuttuja, kun ilmoitin, että imetän sen minkä jaksan. Minulla on niin paljon muutakin annettavaa lapsilleni kuin maito - ja jos sama hormonimyrsky jatkuu imetyksen ajan kuin vanhempien lapsien kohdalla, on joka ikinen maitotippa sitten pois jaksamisestani muiden lasten kanssa. Onko se oikeasti sen arvoista? Lisäksi äitiyslomahan loppuu vauvan ollessa noin 7kk - ei sen jälkeen voi edes imettää.

Toki jokainen lapsi ja jokainen perhe on omanlaisensa, mutta jotenkin on alkanut ärsyttämään kun ei ole muka kuin yksi tapa toimia. Minusta kuukaudenkin imetys on jo huippujuttu!

Ei ole, ei todellakaan.

Ensinnäkin: täydellistä äitiyttä ei kannata edes tavoitella, ei sellaista ole. Riittävän hyvä on tarpeeksi.

Toisekseen: Riittävän hyvä äiti ajattelee lapsensa parasta, mutta myös omaa jaksamistaan. Jos maitoa ei tule, niin sitä ei tule eikä se asia yrittämällä muuksi muutu - sen kummemmin kuin muutkaan ongelmat. Jos vauva saa ravintoa, läheisyyttä, huolenpitoa, hellyyttä, hoivaa, virikkeitä, unta jne. tarpeidensa mukaan, on ihan yhdentekevää tuleeko ruoka tissistä vai pullosta.

Joka muuta väittää, on sydämetön ilkimys.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
Äitiysloma loppuu kun lapsi on n. 3-4kk, vanhempainraha vasta myöhemmin, summa on sama, mutta sitä saa kumpi tahansa vanhemmista.

No niinpä olikin. Eli joissain perheissä sitten isä hoitaa imetyksen että on tarpeeksi hyvä vanhempi? :) Tarkoitin kyllä jutusssani sitä vanhempainvapaata tai mikä lienee nimeltään, kuitenkin sitä, kun rahaa saa vielä enemmän kuin sen parisataa kuussa.

Jokainen äiti tekee niinkuin parhaaks näkee :) itselleen ja lapselleen, mut mun mielestä sitä imetystä kannattaisi edes kokeilla jos pystyy. Itse kokeilin, muttei onnistunut.

Jos joku haluaa ja onnistuu täysimettämään puolivuotta ja jatkamaan siitä vielä imetystä, niin eihän siinä. Siitä vaan, mut niiden äitien tai kenenkään muidenkaan ei pidä tulla arvostelemaan pullolla ruokkijoita.

Pääasiana on kuitenkin se, että hyvinvoiva äiti, hyvinvoiva lapsi ja toisin päin.

Ei ole, ei todellakaan.

Ensinnäkin: täydellistä äitiyttä ei kannata edes tavoitella, ei sellaista ole. Riittävän hyvä on tarpeeksi.

Toisekseen: Riittävän hyvä äiti ajattelee lapsensa parasta, mutta myös omaa jaksamistaan. Jos maitoa ei tule, niin sitä ei tule eikä se asia yrittämällä muuksi muutu - sen kummemmin kuin muutkaan ongelmat. Jos vauva saa ravintoa, läheisyyttä, huolenpitoa, hellyyttä, hoivaa, virikkeitä, unta jne. tarpeidensa mukaan, on ihan yhdentekevää tuleeko ruoka tissistä vai pullosta.

Joka muuta väittää, on sydämetön ilkimys.

Ihana tuo loppukaneetti! Laitetaan korvantaakse, käytetään tarvittaessa esim yli-innokkaan kätilön taltuttamiseen.

Itselläni maitoa on aina tullut (tähän mennessä) - mutta myös aivan kauhean paha mieli, joka on kestänyt oikeastaan niin kauan kuin maidonkin tulo. :(

[QUOTE="Inkivääri";26000988]No niinpä olikin. Eli joissain perheissä sitten isä hoitaa imetyksen että on tarpeeksi hyvä vanhempi? :) Tarkoitin kyllä jutusssani sitä vanhempainvapaata tai mikä lienee nimeltään, kuitenkin sitä, kun rahaa saa vielä enemmän kuin sen parisataa kuussa.[/QUOTE]
Ensin saa sen äitiyspäivärahan ja sitten sen vanhempainrahan. Käsittääkseni se on sama summa. Kun lapsi oli muistaakseni 9kk tms, vaihtui kotihoidontuelle joka on pienempi riippuen paikkakunnasta.

[QUOTE="Inkivääri";26000922]

Lisäksi äitiyslomahan loppuu vauvan ollessa noin 7kk - ei sen jälkeen voi edes imettää.

[/QUOTE]

Vaikka joku jo termeistä korjasi, niin miksi ei vanhempainvapaan loppumisen jälkeen voi imettää? Vaikka äiti lähtisikin töihin tuolloin, niin kyllä sen imetyksen jatkuminen halutessa onnistuu senkin jälkeen.

Mä käsitin että Kaisa ei aio imettää ollenkaan, eikä anna lapsen sitoa itseään eikä halua olla lapsen "orja". Kuulosti mun korvaan aika inhottavalta.

Mun mielestä jokainen äiti voisi edes yrittää hetken imettämistä, koska lapsen ensimmäisinä elinkuukausina äidinmaidosta saa tärkeitä vasta-aineita. En kyllä mitenkään mustavalkoisesti haluais ajatella, että kaikki jotka ei halua edes imettää olisi automaattisesti huonoja äitejä, kun en tiedä mitä kaikkea siinä on taustalla.

Äidinmaito on kuitenkin aina tuoretta, vauvan tarpeisiin sopivaa (jos siis ei ole jtn erityistä syytä ettei näin olekaan) ja ekologistakin se on. Lisäksi se on suuri tekijä kiintymyssuhteen synnyssä. Enkä nyt halua väittää, ettei sitä synny ilman tai ettei lapsi muuten saisi läheisyyttä, mutta voin kertoa esimerkin omasta elämästäni..
Esikoista imetin vain 2 kuukautta. Rakastan häntä valtavasti ja koitin aina pitää mahdollisimman lähellä. Hän kuitenkaan ei oikein viihdy sylissä. Tosin ei ehkä viihtynyt vauvanakaan ja siksi imettäminenkin oli ehkä hankalaa hänen temperamentillaan.
Kuopusta imetin 1v4kk. Hän rakastaa läheisyyttä edelleen. JA etenkin mun omat fiilikset. Vaikka imetys on alkuun hankalaa, niin kun se alkaa sujua se on oikein mukavaa. Ja oksitosiinia erittyy. Vaikka en enää imetä, niin pitäessäni kuopusta sylissäni tuntuu että saan vanhasta tottumuksesta oksitosiinipiikkejä ja olen aivan täynnä rakkautta ja hellyyttä.
Nyt mua harmittaa tosi paljon etten imettänyt pidempään esikoistakin. Ei olis pitänyt luovuttaa!

Imetys ei ole superäitiyttä, vaan ihmislapsen ja -äidin biologinen normi. Sitä saa vihata ja se saa ärsyttää, siinä missä jotakuta toista ärsyttää vaipanvaihto tai turvaistuimen käyttö. Mutta ei lastenhoitoa voi jättää tekemättä vain siksi, että se nyt ei olekaan niin huippukivaa ja juhlaa 24/7.

[QUOTE="Inkivääri";26000922] Lisäksi äitiyslomahan loppuu vauvan ollessa noin 7kk - ei sen jälkeen voi edes imettää. [/QUOTE]

Vanhempainvapaa loppuu lapsen ollessa 8-9 kuukauden ikäinen, mutta se ei kyllä itten mitenkään liity siihen, että kuinka kauan aikoo imettää. Itse imetän neljävuotiasta lastani, ei ole hoitovapaankaan loppuessa kukaan vaatinut meitä lopettamaan ;)

[QUOTE="vieras";26001038]Vaikka joku jo termeistä korjasi, niin miksi ei vanhempainvapaan loppumisen jälkeen voi imettää? Vaikka äiti lähtisikin töihin tuolloin, niin kyllä sen imetyksen jatkuminen halutessa onnistuu senkin jälkeen.[/QUOTE]

Siinäpä se tärkeä sana olikin - halutessa. Toki halutessa voi imettää vaikka esikoululaiseksi, ja joillekin se sopii. Ei kuitenkaan kaikille, ja sehän näissä terkkareissa ja oppaissa ja lehtijutuissa aina ahdistaakin, kun löydetään joku yksi ainoa totuus ja sitä sitten toitotetaan kaikille - kunnes tulee uusi totuus. Valinnanvapaus ja riittävän hyvä vanhemmuus ei ole olleet vielä päivän hittejä ja totuuksia - toivottavasti joskus on!

1. Onko korvikemaito yhtä hyvää lapselle kuin äidinmaito?

Äidinmaidon ravintoaineet imeytyvät täydellisemmin kuin korvikkeista. Korvikemaito ei vahvista lapsen puolustusjärjestelmää. Kunkin nisäkäslajin maito on sopivinta sen lajin poikasille.

4. Sairastavatko korviketta saavat vauvat enemmän kuin rintaruokitut?

Rintamaidon ainesosat hillitsevät tulehduksia. Äidinmaito suojaa hengitystie- ja korvatulehduksilta, ripulitaudeilta sekä keskosilla suolistotulehdukselta.

Varsinkin täysimetys vähentää sairaalahoidon tarvetta hengitystietulehdusten ja ripulin takia. Jos lasta on imetetty vähintään neljä kuukautta, riski joutua keuhkoputkentulehduksen tai keuhkokuumeen takia sairaalaan vähenee yli 70 prosenttia.

5. Onko äidinmaidolla pitkäkestoisia vaikutuksia lapsen terveyteen?

On mahdollista, että imetys ohjelmoi geenien toimintaa pitkälle tulevaisuuteen. Imetetyillä esiintyy vähemmän vakavia lapsuusiän sairauksia. Syitä tähän on monia, ja niitä on vaikea määritellä. Imetetyillä on korvikelapsia hieman matalampi lapsuusiän verenpaine ja aikuisena matalampi kolesterolitaso. Myös kätkytkuolemat ovat imetetyillä lähes puolta harvinaisempia kuin pullomaitoa saaneilla.

http://www.hs.fi/omaelama/artikkeli/Vastaako+korvikemaito+imetyst%C3%A4/1135268031111

[QUOTE="Inkivääri";26001071]Siinäpä se tärkeä sana olikin - halutessa. Toki halutessa voi imettää vaikka esikoululaiseksi, ja joillekin se sopii. Ei kuitenkaan kaikille, ja sehän näissä terkkareissa ja oppaissa ja lehtijutuissa aina ahdistaakin, kun löydetään joku yksi ainoa totuus ja sitä sitten toitotetaan kaikille - kunnes tulee uusi totuus. Valinnanvapaus ja riittävän hyvä vanhemmuus ei ole olleet vielä päivän hittejä ja totuuksia - toivottavasti joskus on![/QUOTE]

Ensiksi väität, ettei ole mahdollista imettää vanhempainvapaan loputtua ja nyt olet sitä mieltä, että totta kai se on mahdollista. Päätä jo.

Mun mielestä tuo riittävän hyvä vanhemmuus on jo suuri hitti, ongelmana se, että se riittävyys määritellään vanhempien näkökulmasta, ei lapsen. Imetys ei todellakaan ole mitään extraa tai superia tai panostamista vaan normaalia, vähimmäisvaatimus normitilanteessa.

Noista "Kiinteistö-Kaisan" puheista ensinnäkin sen verran,että ei ole sanonut ettei aio TÄYSimettää vaan että ei aio imettää ollenkaan ("kaupasta saa huippulaadukasta korviketta..") eikä aio pitää äitiyslomaa. Siinä MeNaisten jutussa puhui musta ristiriitasesti kun toisaalta mainosti miten ei aio imettää eikä pitää äitiyslomaa,ja toisaalta taas sanoi että hänen (ja miehensä) mielestä lapset pitää hoitaa itse. Eli ei aio jäädä lapsen kanssa kotiin mutta lapset pitää hoitaa itse - hmm,mitenköhän aikoo "hoitaa itse" lapsensa jos tekee töitä koko ajan? Vai mieskö ei tee töitä? Päiväkotiin tai pph:llehan hän ei siis vi lasta laittaa,sehän ei ole itse hoitamista..
Tuli myös varsinkin tosta imetysjutusta mieleen että onkohan ajatellut ollenkaan sitä vaihtoehtoa että lapsi onkin (maito)allerginen eikä kaupan korvikkeet sovi? Tunnen yhden moniallergisen lapsen jolle ei käy mikään apteekin korvikekaan..sen lapsen äiti onneksi halusi imettää lapsensa :)

[QUOTE="Inkivääri";26000922]Mitä mieltä olette, onko TÄYSimetys oikeasti hyvän äitiyden mitta?

Tuli mieleen Sunnuntaisuomalaisen jutusta, jossa Katja Lahti antaa myös äideille oikeuden olla keskinkertaisia. Myös Iltasanomien juttu "kiinteistö-Kaisan" päätöksestä olla täysimettämättä ja siihen kommentoidut asiat ihmetyttää - mitä se ensinnäkään millekään "suurelle yleisölle" kuuluu? Samoin viikonloppuna luin lehdestä äidinmaitokeskusten maitopulasta ja siinä pisti silmään maininta äitien itsekkyydestä/välinpitämättömyydestä, kun ei haluta luovuttaa maitoa. Iltasanomissa oli myös kysely, saako vanhemmilla olla omaa aikaa ja johan joku oli sinne kommentoinut että ei saa.

[/QUOTE]

Siinä mielessä se kuuluu suurelle yleisölle, jos kerran itse kerran asiasta lähtee Ilta-Sanomiin huutelemaan.

Noin muutoin minulle on sama, kuka imettää, kuka ei. En kuitenkaan ymmärrä, miksei imettäisi, jos se hyvin onnistuu ja jos äiti jaksaa suht hyvin. Äärirajoille ei tietenkään kannata jaksamisen suhteen mennä, ei kyseessä niin elintärkeä asia ole!

Lööpeissä on mainittu myös, että Kaisa lähtee heti töihin, pitämättä äitiyslomaa. Tuo on minusta jo aika arveluttavaa. Nimenomaan sen takia, että rouva ei halua "olla orjana". Vaikka kuitenkin miehensä rehvasteli LIVin ohjelmassa, että Kaisa hoitaa kotona KAIKKI kotityöt ja vielä uran siihen päälle. Eikö tuo sitten ole orjana olemista?

En ymmärrä tätä trendiä nykyään, että heti jos puhut imetyksen puolesta, leimataan sinut imetysfanaatikoksi!? Imetys on yksi maailman luonnollisimmista asioista ja siitä on tehty hirveä haloo. Luulen, että nekin monet naiset, ketkä ovat huomanneet ettei "maitoa vain tullut" eivät yrittäneet riittävästi. *avaa sateenvarjon* Ei se aina helppoa olekaan. Mutta turhaa ja ilkeää sanoa meitä fanaatikoiksi, jotka olemme yrittäneet enemmän ja onnistuneet.

• Tykkää
Reactions: Katylina
En siis halua sanoa että (täys)imetys olis joku hyvän äitiyden mittari,mutta mun mielestä imetys on luonnollisin tapa ruokkia oma lapsi ja jos sitä syystä tai toisesta ei aio edes yrittää,niin on jotenkin outo,itsekkäältä kuulostaa helposti.

Itse täysimetin esikoistani n 2kk,tätä seuraavaa toivon (ja mahdollisuuksien mukaan yritän) voivani täysimettää pidempään. Jälkeenpäin ajateltuna viimeksikin täysimetys olis varmaan onnistunu pidempään,luulen että annoin turhan herkästi korviketta lisäksi.

Mä voisin jo väittää että Suomessa on jotain vialla. Sain esikoiseni ulkomailla, joten ensitiedot, kokemukset ja ohjauksen imetyksestä sain myös siellä. En tiennyt mitään "hyvä äiti"-termistä, mistään hyvyyden mittareista, syyllisyydestä / syyllistymisestä saati painostuksesta. Kaikki tuo suorastaan pläjähti kuin avarilla poskelle kun palasin Suomeen.

Siellä voitiin synnytysvalmennuksen osana peräti kokonainen tunti puhua vauvan ruokinnasta, pääasiassa rintaruokinnasta ja sen eduista eikä kukaan kilahtanut. Synnytyksen jälkeen kätilöt ja hoitajat tukivat äitiä (ja isää) siinä ruokintatavassa minkä olivat valinneet. Jos olivat pullolinjalla niin sitten olivat, ne faktat oli kerrottu jo aiemmin eikä siinä enää alettu sönköttämään plussista ja miinuksista.

Jollain tapaa nämä keskustelut ovat mulle ihan utopisia kun en vaan pääse sisälle tuohon miksi on pakko ajatella ja mitata itseään jollain asteikolla.

Imetys ei "mittaa hyvää äitiyttä", mutta on hienoa jos haluaa ja voi imettää. Ei siinä sen kummempaa.

[QUOTE="tiitu";26001090]Ensiksi väität, ettei ole mahdollista imettää vanhempainvapaan loputtua ja nyt olet sitä mieltä, että totta kai se on mahdollista. Päätä jo.

Mun mielestä tuo riittävän hyvä vanhemmuus on jo suuri hitti, ongelmana se, että se riittävyys määritellään vanhempien näkökulmasta, ei lapsen. Imetys ei todellakaan ole mitään extraa tai superia tai panostamista vaan normaalia, vähimmäisvaatimus normitilanteessa.[/QUOTE]

No, koska jokainen pystyy vain omasta puolestaan puhumaan niin tarkoitin, että minulle se ei ole mahdollista. Tai on, jos järjestän elämäni sen ympärille, onhan melkein mikä tahansa mahdollista kun oikein yrittää. Se, onko se sen arvoista, on jokaisen oma näkemys. Jos myyn kodin, voin jäädä kotiin kunnes lapsi menee kouluun - mahdollista mutta ei ehkä järkevää. Esimerkkinä siitä, että kaikki on mahdollista kun vähän järjestelee.

Esimerkiksi itse koen, että iloinen, virkeä äiti on lapsille parempi vaihtoehto kuin maitoa tuottava, itkeskelevä, apaattinen lypsykone. Enkä tällä tarkoita ettei imetys sopisi kenellekään - itsellä sattuu vain olemaan kokemusta tästä "lypsykoneesta" ja näihin kokemuksiini perustuen toki uuttakin imetystä mietin ja suunnittelen. Ja siksi koen, että jos tilanne menee taas vastaavaksi, annan mieluummin lapsilleni sitä virkeää äitiä kuin yhdelle maitoa.

Sama homma, sai kivasti nukuttua kun aina tissi suuhun vaan kun lapsi alkoi vaatia :D Välillä oli itse siirtynyt tissille, en edes herännyt. En tosin liikkunut unissani. Ja reissussa oli myös kätevää :)

Kymmenisen vuotta sitten, muistan, että sitäkin arvosteltiin, jos teki näin. :) Sehän oli VAARALLISTA jos lapsi nukkuu vanhempien sängyssä. Muistakin kuinka neuvolantädille ihan esittelin, että "näin me vanhemmat vedämme tyynyt sängyn reunoihin ja lapselle jää tilaa 2/3 parisangystä."

Yhteistyössä