Imetys - hyvän äitiyden mitta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Inkivääri"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Inkivääri";26001149]No, koska jokainen pystyy vain omasta puolestaan puhumaan niin tarkoitin, että minulle se ei ole mahdollista. Tai on, jos järjestän elämäni sen ympärille, onhan melkein mikä tahansa mahdollista kun oikein yrittää.[/QUOTE]

Siis mitä sinä tällä tarkoitat? En minä ainakaan koe järjestäneeni elämääni imetyksen ympärille vaikka tässä tosiaan nyt neljättä vuotta imetän. Huom, en siis ole kotiäiti, käyn töissä. Lapsi on päiväkodissa, ollut jo pitkään. Väännäpäs minulle siis ihan rautalangasta, että miksi imetys on mahdotonta jos äiti käy töissä, tai mitä sirkustemppuja se mielestäsi vaatii, kun itse en ole tämmöisiin törmännyt.

[QUOTE="äiti";26001124]En ymmärrä tätä trendiä nykyään, että heti jos puhut imetyksen puolesta, leimataan sinut imetysfanaatikoksi!? Imetys on yksi maailman luonnollisimmista asioista ja siitä on tehty hirveä haloo. Luulen, että nekin monet naiset, ketkä ovat huomanneet ettei "maitoa vain tullut" eivät yrittäneet riittävästi. *avaa sateenvarjon* Ei se aina helppoa olekaan. Mutta turhaa ja ilkeää sanoa meitä fanaatikoiksi, jotka olemme yrittäneet enemmän ja onnistuneet.[/QUOTE]

Imetys on tottakai kiistatta hieno asia. Mutta kammoan yli kaiken sitä niiden äitien syyllistämistä, joilla imetys ei ole onnistunut. Vaikka joku luovuttaisikin helposti, niin se on hänen oma asiansa, eikä kuulu kenellekään muulle. Kun se nyt ei kuitenkaan lapsen terveyttä vaaranna, jos hän saa korviketta.

Itse olen imettänyt kaksi lasta 9 kk:n ikäiseksi. Ensimmäisen kanssa oli erittäin vaikeaa, toisen kanssa vähän helpompaa. Jälkeenpäin ajateltuna olisi ehkä pitänyt antaa jo aikaisemmin periksi ensimmäisen kanssa, kun se oli yhtä tuskaa ja melkein masennun sen paineen alla, joka tunki joka suunnasta, että piti vaan imettää.

Luin tuon jutun Sunnuntaisuomalaisesta ja oli jotenkin ärsyttävä, täysin aikuinen nainen(liian kauan ollut lapsettomana aikuisena?) valitteli kun kukaan ei ollut varoitellut rankasta vauva-ajasta blaablaablaa ja kerskui viininjuomisellaan.
Joo, en usko että lääketieteellistä haittaa tulee jos äiti juo lasin viiniä, hyvin pieni osa maitoon menee mutta jos äidin täytyy joka pv vetää lasi viiniä, että jaksaa imettää niin aika outoa.
Luulisi jokaisen äidiksi tulevan ymmärtävän,että yhtä hyvin kuin voi saada ihanan, rauhallisen pulloposken voi saada koliikkisen, vaikeasti tyydytettävän vauvan. En tarkoita, etteikö siitä väsymyksestä sitten saisi puhua ja valittaakin mutta jokin ymmärrys luulisi ihmisellä olevan vauva-arjesta. Minusta on täysin luonnollista, että kun vauva on pieni, niin äiti laittaa jossain määrin omat tarpeensa ja mielihalunsa sivuun ja keskittyy vauvaan. Parhaiten siitä selviää kun on myös apuvoimia saatavilla.
Rankoista koliikeista huolimatta kaipaan juurikin noita vauva-aikoja ja imetystä, yhteenkuuluvuuden tunne pienen lapsen kanssa on jotain ihmeellistä.

[QUOTE="teelikamentten";26001196]Imetys on tottakai kiistatta hieno asia. Mutta kammoan yli kaiken sitä niiden äitien syyllistämistä, joilla imetys ei ole onnistunut. Vaikka joku luovuttaisikin helposti, niin se on hänen oma asiansa, eikä kuulu kenellekään muulle. Kun se nyt ei kuitenkaan lapsen terveyttä vaaranna, jos hän saa korviketta.

Itse olen imettänyt kaksi lasta 9 kk:n ikäiseksi. Ensimmäisen kanssa oli erittäin vaikeaa, toisen kanssa vähän helpompaa. Jälkeenpäin ajateltuna olisi ehkä pitänyt antaa jo aikaisemmin periksi ensimmäisen kanssa, kun se oli yhtä tuskaa ja melkein masennun sen paineen alla, joka tunki joka suunnasta, että piti vaan imettää.[/QUOTE]

Siis mistä suunnasta sitä painetta tulee, kun kaikki aina siitä puhuvat? Olisiko vain neuvoja ja ohjausta, miten imetys voisi sujua helpommin? Ei tarvitse olla niin herkkähipiäinen tämän aiheen kanssa, tuntuu ettei tästä uskalla sanoa mitään poikkisanaa niille, ketkä esim ovat pullolla ruokkineet lapsensa. Heti leimataan fanaatikoksi ja syyllistäväksi.

[QUOTE="tiitu";26001190]Siis mitä sinä tällä tarkoitat? En minä ainakaan koe järjestäneeni elämääni imetyksen ympärille vaikka tässä tosiaan nyt neljättä vuotta imetän. Huom, en siis ole kotiäiti, käyn töissä. Lapsi on päiväkodissa, ollut jo pitkään. Väännäpäs minulle siis ihan rautalangasta, että miksi imetys on mahdotonta jos äiti käy töissä, tai mitä sirkustemppuja se mielestäsi vaatii, kun itse en ole tämmöisiin törmännyt.[/QUOTE]

Kuten sanoin, jokainen tekee tavallaan. Hienoa, jos se sinulta onnistuu. Minulta ei, ja jokainen meistä joutuu omaa tilannettaan katsomaan omalta kannaltaan. Joku tekee reissutyötä, joku vuorotyötä, jonkun työpäivä kestää matkoineen 6h kun toinen ei näe perhettään parin vuorokauteen. Ei niitä voi verrata, siksi yritinkin sanoa, että jokainen äiti, lapsi ja "tapaus" on omanlaisensa ja toimii varmasti ihan niinkuin parhaiten näkee.

En siis halua sanoa että (täys)imetys olis joku hyvän äitiyden mittari,mutta mun mielestä imetys on luonnollisin tapa ruokkia oma lapsi ja jos sitä syystä tai toisesta ei aio edes yrittää,niin on jotenkin outo,itsekkäältä kuulostaa helposti.

Itse täysimetin esikoistani n 2kk,tätä seuraavaa toivon (ja mahdollisuuksien mukaan yritän) voivani täysimettää pidempään. Jälkeenpäin ajateltuna viimeksikin täysimetys olis varmaan onnistunu pidempään,luulen että annoin turhan herkästi korviketta lisäksi.

Tämä on minusta enemmänkin kummallista, että heti laitokselta lähtien aletaan tuputtaa korviketta, vaikka imetys onnistuisikin ihan ok. Useamman kerran olen tuota ihmetellyt. Jos heti laitoksella ei alettaisi iskostaa äitien kalloon, että "ei se maito varmaan sulla riitä!", ja olisi kunnollista neuvontaa joka puolella saatavissa ongelmatilanteissa, ei varmasti niin moni lopettaisi imetystä heti alkuunsa.

Huvittavaa muuten, että joskus 60-luvulla neuvolasta ohjattiin lopettamaan 6 kk iässä imetys, ja antamaan tilalla appelsiinimehua. Että onneksi niistä päivistä on viisastuttu...

Tämä on minusta enemmänkin kummallista, että heti laitokselta lähtien aletaan tuputtaa korviketta, vaikka imetys onnistuisikin ihan ok. Useamman kerran olen tuota ihmetellyt. Jos heti laitoksella ei alettaisi iskostaa äitien kalloon, että "ei se maito varmaan sulla riitä!", ja olisi kunnollista neuvontaa joka puolella saatavissa ongelmatilanteissa, ei varmasti niin moni lopettaisi imetystä heti alkuunsa.

Huvittavaa muuten, että joskus 60-luvulla neuvolasta ohjattiin lopettamaan 6 kk iässä imetys, ja antamaan tilalla appelsiinimehua. Että onneksi niistä päivistä on viisastuttu...

Mä luulen, että on paljolti synnytyslaitosten ja neuvoloiden "vika", kun monen imetys menee metsään. Tukea ja neuvoja ei niistä oikein saa. Helposti jo laitoksella tuputetaan lisämaitoa, vaikka ilmankin pärjäisi. Yöllä neuvotaan antamaan korviketta, jotta isä voi hoitaa öisin, vaikka yöimetys pitää parhaiten maidon tuotantoa yllä. Kun sitten imetys ei ala oikein sujumaan ja kysyt neuvolasta apuja, niin ei niitä oikein osata antaa, neuvotaan antamaan korviketta. Jos alusta lähtien äidit saisivat kunnollista ja asianmukaista opastusta, useamman imetys onnistuisi.

[QUOTE="Inkivääri";26001234]Kuten sanoin, jokainen tekee tavallaan. Hienoa, jos se sinulta onnistuu. Minulta ei, ja jokainen meistä joutuu omaa tilannettaan katsomaan omalta kannaltaan. Joku tekee reissutyötä, joku vuorotyötä, jonkun työpäivä kestää matkoineen 6h kun toinen ei näe perhettään parin vuorokauteen. Ei niitä voi verrata, siksi yritinkin sanoa, että jokainen äiti, lapsi ja "tapaus" on omanlaisensa ja toimii varmasti ihan niinkuin parhaiten näkee.[/QUOTE]

Eli otat siis aikaisemmat höpinäsi takaisin - äitiysloma, vanhempainvapaa ja hoitovapaa eivät liity erityisemmin imetyksen pituuteen? Voisitko sanoa ihan suoraan sen sitten? Aluksi sanoit, että on mahdotonta (et edes sanonut, että SINUN on mahdotonta, vaan että imetystä ei vaan voi jatkaa vanhempainvapaan loputtua) ja nytolet sitä mieltä, että totta kai voi ja nevermind ja halutessaan ja annetaan kaikkien kukkien kukkia... Et yrittänyt sanoa mitään tuollaista mitä nyt sanot, vaan sanoit, että on mahdotonta imettää äitiysloman (tarkoitit vanhempainvapaata) jälkeen. Tolkkua nainen, tolkkua!

Ja tässä siis muille tiedoksi, jos ette jo tienneet: On mahdollista imettää, vaikka itse kävisi töissä. Jenkeissä on yleistä, että vauva jää hoitajalle jo 6-12 viikon ikäisenä ja äiti menee töihin. Sielläkin moni kuitenkin imettää. Täysimetyksen sijaan on pumppaamisen ja imettämisen yhteispeliä, jolla usein voidaan välttyä täysin korvikkeiden käytöstä.

Olen huomannut, että useimmiten "epäonnistuneen" imetyksen takana on ihan oikeasti puutteellista tietoa ja taitoa. Ajatellaan jo ennen synnytystä, että on se imetys hankalaa. Jo sairaalassa tuputetaan lisämaitoja. Kotiin ostetaan korvikkeita ja pulloa tarjotaan ahkerasti heti ensipäivistä asti, jotta oppisi pullollekin. Sitten ihmetellään miksi lapsella on huono imuote ja miksi se raivaroi rinnalla... No, ei siitä ketään yksittäistä äitiä voi syyttää, ongelma on rakenteellinen, osa kulttuuriamme. Onneksi se on pikkuhiljaa korjautumassa.

[QUOTE="äiti";26001229]Siis mistä suunnasta sitä painetta tulee, kun kaikki aina siitä puhuvat? Olisiko vain neuvoja ja ohjausta, miten imetys voisi sujua helpommin? Ei tarvitse olla niin herkkähipiäinen tämän aiheen kanssa, tuntuu ettei tästä uskalla sanoa mitään poikkisanaa niille, ketkä esim ovat pullolla ruokkineet lapsensa. Heti leimataan fanaatikoksi ja syyllistäväksi.[/QUOTE]

Miksi sanot poikkisanaa asiasta, joka ei sinulle millään lailla kuulu?!?
Totta kai se on arka asia, jos tullaan arvostelemaan toisen äitiyttä, ja käytetään vertauskohtana vielä yleensä sitä omaa, hyvin onnistunutta imetystä.

Onko esim. mielestäsi ihan ok, jos joku laiha ihminen antaa jatkuvasti lihavalle tuttavalleen laihdutusohjeita, ja kommentoi sitten, että miksi et ole laihtunut, vaikka olen neuvonut? Onko se lihava silloin liian herkkähipiäinen, jos ei ilahdu vinkeistä?

No jos mä olisin pystynyt imettämään lastani kauemmin, niin mulla ois ollu esikoisen vauva-aikana yksi stressi vähemmän, mutta en usko että se ois tuohon poikaan mitenkään vaikuttanut. Niin ihana ja terve lapsi siitä on kasvanut ilman imetystäkin.

Nyt toista lasta odottaessa, ei oo kovin suuret odotukset imetyksestä, mutta ei myöskään stressiä kun on jo tajunnut että hyvin pärjätään vaikkei joka jutussa mennäkään suositusten mukaisesti.

[QUOTE="tiitu";26001302]Eli otat siis aikaisemmat höpinäsi takaisin - äitiysloma, vanhempainvapaa ja hoitovapaa eivät liity erityisemmin imetyksen pituuteen? Voisitko sanoa ihan suoraan sen sitten? Aluksi sanoit, että on mahdotonta (et edes sanonut, että SINUN on mahdotonta, vaan että imetystä ei vaan voi jatkaa vanhempainvapaan loputtua) ja nytolet sitä mieltä, että totta kai voi ja nevermind ja halutessaan ja annetaan kaikkien kukkien kukkia... Et yrittänyt sanoa mitään tuollaista mitä nyt sanot, vaan sanoit, että on mahdotonta imettää äitiysloman (tarkoitit vanhempainvapaata) jälkeen. Tolkkua nainen, tolkkua!

Ja tässä siis muille tiedoksi, jos ette jo tienneet: On mahdollista imettää, vaikka itse kävisi töissä. Jenkeissä on yleistä, että vauva jää hoitajalle jo 6-12 viikon ikäisenä ja äiti menee töihin. Sielläkin moni kuitenkin imettää. Täysimetyksen sijaan on pumppaamisen ja imettämisen yhteispeliä, jolla usein voidaan välttyä täysin korvikkeiden käytöstä.

Olen huomannut, että useimmiten "epäonnistuneen" imetyksen takana on ihan oikeasti puutteellista tietoa ja taitoa. Ajatellaan jo ennen synnytystä, että on se imetys hankalaa. Jo sairaalassa tuputetaan lisämaitoja. Kotiin ostetaan korvikkeita ja pulloa tarjotaan ahkerasti heti ensipäivistä asti, jotta oppisi pullollekin. Sitten ihmetellään miksi lapsella on huono imuote ja miksi se raivaroi rinnalla... No, ei siitä ketään yksittäistä äitiä voi syyttää, ongelma on rakenteellinen, osa kulttuuriamme. Onneksi se on pikkuhiljaa korjautumassa.[/QUOTE]

Anteeksi! Luulin tosiaan, että KESKUSTELUSSA jokainen voi ja pystyy keskustella vain omalta kannaltaan - että se olisi ihan itsestäänselvyys. Luulin että keskustelijoilla on erilaiset ammatilliset/rahalliset/terveydelliset/sosiaaliset taustat, eikä asioita voi keskusteluissa yleistää koskemaan kuin omaa itseään (toisin kuin neuvolan suosituksissa ilmeisesti voi). Ilmeisesti ei ole näin. Lopetan tämän keskustelun osaltani tähän.

Imetys ei ole hyvän äitiyden mitta, mutta kyllä sitä kannattaisi kaikkien edes yrittää. Eikö nyt jo järkikin sano että imetys on kuitenkin ensisijainen vaihtoehto, ja kaupallinen tuote toissijainen? Hyvin ovat markkinamiehet saaneet korvikkeen myytyä maidon riittävyyttä epäileville äideille.

On tietysti tapauksia joissa imetys ei fysiologisista syistä onnistu, mutta useimmiten taitaa olla kyse huonosta imetysohjauksesta ja tietämättömyydestä. Ymmärrän myös jos äidin ja vauvan yhteispeli ei vaan ala sujua, raskasta sekin. sitä en ymmärrä ettei imetetä mm. siksi että poltetaan mieluummin tupakkaa.

Minusta tuntuu, että nykyään on pikemminkin niin päin, että päätä silitellään jos ei ole "voinut" imettää/maito "ei ole riittänyt".
"Kyllä ne lapset korvikkeellakin kasvaa". No varmasti näin onkin, mutta liian helposti annetaan periksi, jos ei lähde sujumaan. Jos korvikkeita ei olisi saatavilla niin helposti, luulen että myös nykyäidin imettäisivät pidempään.

Mä olen huomannut että monet äidit luovuttavat imetyksen liian helposti, niin tein myös esikoisen kohdalla. Jos maidontulo on kerran käynnistynyt, se ei vain yhtäkkiä lopu, se on taivaan tosi! Monet tulkitsevat tiheänimun kaudet väärin ja luulevat että vauva ei saa maitoa tarpeeksi kun on kokoajan tissillä. Suosittelen todella lukemaan imetystukilistaa netistä heti imetyksen ensihetkistä saakka, siitä oli apua itsellekin nyt kakkosen kanssa ja imetys on sujunut helposti ja on kaikille paras ratkaisu. Itse en edes jaksaisi mitään pullon lämmitämisrumbaa, varsinkaan öisin. Tsemppiä kaikille joilla imetys on nyt juuri ajankohtainen ;)

[QUOTE="No niin";26007788]Mä olen huomannut että monet äidit luovuttavat imetyksen liian helposti, niin tein myös esikoisen kohdalla. Jos maidontulo on kerran käynnistynyt, se ei vain yhtäkkiä lopu, se on taivaan tosi! Monet tulkitsevat tiheänimun kaudet väärin ja luulevat että vauva ei saa maitoa tarpeeksi kun on kokoajan tissillä. Suosittelen todella lukemaan imetystukilistaa netistä heti imetyksen ensihetkistä saakka, siitä oli apua itsellekin nyt kakkosen kanssa ja imetys on sujunut helposti ja on kaikille paras ratkaisu. Itse en edes jaksaisi mitään pullon lämmitämisrumbaa, varsinkaan öisin. Tsemppiä kaikille joilla imetys on nyt juuri ajankohtainen ;)[/QUOTE]

Tiedoksesi, että vaikka se maidontulo on kerran käynnistynyt, niin kaikilla sitä ei tule suihkuamalla. Itselläni maitoa tuli esikoisen kanssa koko ajan nihkeästi, vaikka istuin tissi lapsen suussa päiväkausia. On niin rasittavaa, kun kuvitellaan, että kaikilla maitoa tulee tarpeeksi jos vain yrittää. Useimmilla näin onkin MUTTA EI KAIKILLA!

[QUOTE="äiti";26007639]Minusta tuntuu, että nykyään on pikemminkin niin päin, että päätä silitellään jos ei ole "voinut" imettää/maito "ei ole riittänyt".
"Kyllä ne lapset korvikkeellakin kasvaa". No varmasti näin onkin, mutta liian helposti annetaan periksi, jos ei lähde sujumaan. Jos korvikkeita ei olisi saatavilla niin helposti, luulen että myös nykyäidin imettäisivät pidempään.[/QUOTE]

Oon ihan samaa mieltä. Musta tuntuu, että mua oikein paheksutaan, kun vieläkin imetän 7kk ikäistä vauvaa. Päin naamaa ihmetellään, että vieläkö sä imetät.

Ja imetyksestä ei saa sanoa mitään positiivista, koska korvikefanaatikot heti loukkaantuu.

Yhteistyössä