Imetys ja korvikkeet.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja panic
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

panic

Vieras
Nyt tarvittais neuvoja, kokemuksia ja tukea!

Mun ihana reilu 3kk vauva on hyvinkin helppo, nukkuu täydet 10-12h yöunet ja on tyytyväinen päivisin eikä vaadi sen suurempaa viihdytystä kokoajan, itkut hyvin minimissä. Meillä on suhteellisen sama rytmi päivästä toiseen joka varmasti vaikuttaa paljon.

Ongelma on syöminen, oon täysimettänyt kokoajan. 2-4h välit, öisin ei tietty ollenkaan kun nukutaan. Tuttia ei käytössä kun ei kelpaa. Mutta eipä meinaa kelvata tuttipullokaan. Välillä on isä saanut jotakin syötettyä.

Ongelma tää on siksi koska vauva kasvaa ihan älytöntä vauhtia (pituus +3 käyrällä, paino siinä keskellä 0). Toistaseks painoa tullut imetyksellä riittävästi mutta nyt vauva jää selvästi nälkäiseksi vaikka ois ollut tissillä 40min. Huutokiukun kanssa sitten saa pullosta mahan täyteen.

Omassa syömisessä ja juomisessa ois imetyksen kannalta parantamisen varaa, esikoisenkin kanssa imetys tyssäs siihen että sitä maitoo ei riittänyt. Mutta en yksinkertaisesti saa syötyä enempää päivässä kun sen yhden lämpimän aterian ja jonkun leivän palan tms päivän mittaan.

Nyt siis vinkkejä millä toi vauva ymmärtäis ettei se tuttipullo oo mikään hirvee mörkö vaan sitäkin vois hyvällä omaltunnolla syödä välillä.. Imetän sen mitä pystyn mutta ois kiva saada sitten tosta pullo syömisestäkin kivaa. Vai onko se nyt sitten joko tai?

Kellään samaa tilannetta ollut?

Ja loppuun, me ollaan koitettu kaikenlaiset pullot ja tutit, nyt löydetty ne pari jotka edes joskus pahimpaan nälkään kelpaa.

Saatko itse nestettä tarpeeksi jos tuntuu ettei maito riitä, itsekin imetän suunnilleen samankokoista vauvaa ja tietoisesti jokaisen imetyksen jälkeen juon 2-3 lasillista vettä tai mehua, vaikka ei janottaisi. Itse olen kasvattanut 2 lasta ilman tuttia, ei ole kelvannut mikään malli. Toiselle tutittomana kasvaneista kävi Aventin pyöreäpäinen pullotutti hätävarana. Toinen ei ole pullosta juonut ollenkaan, kun sopivaa pullotuttia ei löytynyt. Aika pienenä oppi kuitenkin nokkamukista juomaan.

Anteeksi vaa mutta.. Siis annat mieluummin korviketta kun että söisit ja joisit itse paremmin?? Mitäs jos kyse ei olekaan tuttipullosta vaan korvikkeesta,vauva "vieroksuu" sen makua? Nehän on tosi erimakuisia kuin rintamaito.

Meiän kuopus ei kans kelpuuttanu tuttipulloa joten sen ekat 5-6kk en ollu erossa vauvasta sitä paria tuntia pidempään. Kun alko syömään kiinteitä "syömällä" (=ihan ateriana,ei pelkkää maistelua) niin imetysvälitkin piteni niin että voin taas liikkua vapaammin ilman vauvaa. Kuopus oli etenkin ton ekat puoli vuotta todella helppo ja tyytyväinen vauva,ihan eri maata kun moniallerginen esikoinen - näin ollen mun oli "helppo" ottaa hänet mukaan melkein minne vain tarvitsi mun päästä. Nykyäänkin,yks veenä,hän nukkuu parhaat (rauhallisimmat ja pisimmät) päikkärit suht tasasessa "melussa" - kauppakeskuksissa,kaupungilla jne :)

Viisi ateriaa päivässä ja 2-3 litraa vettä. Turha valittaa, jos ei maito riitä, jos ei tuota noudata. Itse syön ja juon tuolla ohjeella. Vajaa kolmikuinen vauva kotona, iso vauva. Desin korviketta annan päivittäin. Silti, vaikka syön ja juon riittävästi. Meidän vauva sai jo sairaalassa pullosta korviketta, on tottunut pulloon jo ensihetkistä alkaen, sama tutin kanssa. Siksi ei niiden käytössä ongelmaa. Oletteko te, joilla ongelma tutin ja pullon kanssa, tarjonneet niitä "vasta" muutaman viikon ikäiselle vauvalle? Mietin sitä nimittäin tänään, kun jollain oli ongelma asian suhteen, että missä vaiheessa niitä on yritetty tarjota.

Mitä enempi annat pullosta sen vähempi menee rintamaitoa. Juomista paljon ainakin se 2l ja helteellä se määrä melkein tuplana. Siis jos haluat imettää vielä jonkin kuukauden päästä.
Sehän on sun oma valinta haluatko antaa vauvalle parasta mahdollista ruokaa vai jotain muuta. Omalla viitseliäisyydellä saa ihmeitä aikaan.
Tavallaan se pullon on kyllä mörkö. Kun vauva oppii imemään siitä hyvin, ei välttämättä enää rintaa huoli vaikka itse haluaisit imettää.

Tiedän että suurin syy on mun oma syöminen, mutta enenmpää en alas saa, joten paha väkisin syödä. Oon kokeillut kyllä, ei niin ei. Nestettä koitan katella että tulis tarpeeksi juotua.
Ja pullotuteista puhuin, huvituttia en yritäkkään tarjota. Esikoinen oppi pullon suht nopeasti. Tää kakkonen ei sitten millään. Pullosta tarjottu myös mun maitoa ja ei kelpaa joten vika tosiaan on hänen mielestä pullossa..
Ja Joo, annan mielummin korviketta, myös oma henkinen hyvinvointi senverran tärkeä. Suhteellisen normaali lapsi tuli tosta esikostaki korvikkeella ;)