imetys ja nukkuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 3x äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
3

3x äiti

Vieras
tää on nyt vähän outo kysymys jne mutta ajattelin että jos joku voisi auttaa. toivottavasti kukaan ei nyt ymmärrä väärin eikä haukkuja tule sen takia =))

olen siis kolmen lapsen äiti ja olen kahta ensimmäistä lasta imettäntyt noin 1,5kk. imetys oli molemmista niin vaikeaa ja koko aikaista huutoa ja takkuamista että pullo toi rauhan arkeen. tästä syystä siis iltaisin nukuttaminen on ollut "helpompaa". illalla on annettu pullo velliä tai maitoa ja sen jälkeen omaan sänkyyn. lapset on oppinut pienenä jo että illalla mennään omaan sänkyyn nukkuun. viereen en ole nukuttanut kun olen kokenut että kaikki nukkuu paremmin omissa sängyissä.
mutta nyt siis itse ongelmaan! meillä on nyt kolmannen vauvan(3kk) kanssa imetys onnistunut todella hyvin. vauva nukkuu mun vieressä ja siinä se ongelma vähän onkin. onko täällä ketään joka imettää mutta vauva nukkuisi silti omassa sängyssä,onko sellainen edes mahdollista? muuten ei kai ongelmaa olisikaan kun kyllä nyt voisin joustaa ja antaa yhden lapsista nukkua vieressä(mikä on kyllä tosi ihanaa nukkua saman peiton alla) mutta kun mulla on ihan karmeaa migreeniä koko ajan kun nukun samassa asennossa vauvan takia koko yön. vauva pitää tissiä suussa ja jos tissi lähtee pois vauva rupeaa heti kitiseen ja herää! nukun siis samassa asennossa minkä seurauksena niskat ja selkä on aivan jumissa ja päätä särkee viikko tolkulla kun en voi syödä kunnon migreeni lääkkeitä imetyksen takia.

vauva ei nukahda illalla mihinkään muualle(ei siis edes syliin tissille) kuin meidän sänkyyn mun viereen! illat siis istun ja imetän ja jos vauva on nukkunut huonot viimeiset päikkärit niin on ihan väsy jo 8-9 illalla joten menen illalla nukkumaan niin aikaisin jo vauvan takia että saan sen nukahtaan ja jos yritän vaikka 10 aikaan lähteä vielä vessaan vauva herää ja alkaa huutaa sillä seurauksella että ainakin seuraava tunti valvotaan että vauva saa taas unen päästä kiinni!

tää kaikki on vähän outoa mulle kun en ole imettänyt näin "pitkään" ikinä ja isommat lapset on saanut jo ihan vauvana välillä iltaisin pulloa.
ajattelin että onnistuiskohan esim.että antais vaikka pullosta iltavellin(kun vähän vielä kasvaa),yrittäis nukuttaa omaan sänkyyn ja sit kun ekan kerran heräis yöllä ni ottais loppu yöksi tissille viereen.kokemuksia kellään????
saisin edes välillä nukkua niin että ei tarvi selkä kipeänä maata samas asennossa.
jumpat ja hierojat ei auta kun hetkeksi aina kun taas seuraavana aamuna paikat on kipeänä.

tahtoisin että joskus saisin edes illalla valvoa ja katsoa ohjelmia et ei joutuis meneen 8 nukkuun. nytkin kirjoitan tätä niin vauva itkee vaikka just söi ja isi yrittää kantaa ja hyssyyttää!

eli imetyksessä ei ole vikaa samaten kun ei viereen nukuttamisessa mutta aika raskasta kun pää kipua on koko ajan ja joka paikkaa särkee! please ei mitään saarnoja sit että lasten takia on "uhrauduttava" välillä,sen kyllä tiedän kolmen lapsen äitinä =))))

auttakaa joku jos pystytte!

Ei kai tuo mitenkään outo kysymys ole :) Minä imetän 4,5kk vauvaa ja alusta asti nukkumisjärjestely on ollut se, että vauvan pinnasänky on ihan kiinni minun puolessa vuodetta eli lapsi tavallaan "vieressä" mut omassa sängyssä. Siitä kun se heräilee (usein havahdun jo siihen nyrkkien lussutukseen ennen itkua) niin nostan sen viereen ja syötän ja sit nostan takas punkkaansa.

Täällä yksi äiti, joka imettää ja vauva on alusta asti nukkunut vain omassa sängyssään. Mutta lapsethan ovat erilaisia.

Ensinnäkin tsemppiä päänsäryn kanssa elämiseen ennenkuin apu löytyy! Tiedän kokemuksesta, että se vie voimat tosi tehokkaasti. Itsellä niska-hartiapäänsärkyä. Kuulostaa kyllä siltä, että jokin muutos tilanteeseen pitäisi tulla, muuten et jaksa etkä pysty nauttimaan elämästäsi lainkaan.

Voi olla että olet jo kokeillut vaikka mitä, mutta tässä nyt muutama juttu mitä mulle tuli mieleen:
Mitä jos antaisit vauvalle tutin suuhun ns. viimeisen iltasyötön jälkeen ennenkuin ehtii kunnolla nukahtaa tissi suussa? Siis jos suostuu tuttia syömään... (Meillä toimi.)

Mielestäni voit ihan hyvin antaa illalla maidon pullosta, se ei lopeta sun maidontuloa.

Omaan sänkyyn totutteleminen voi pullosta huolimatta viedä aikaa, mutta ole sitkeä! Vauvan rauhoittumiseen voisi auttaa sinulta tuoksuva paita, lämmin kauratyyny, sydämen sykeääni, kapalointi...?

Voimia!

Hei!

Imetin omaa tyttöäni ja alusta alkaen tyttö nukkui omassa sängyssään ja jopa omassa huoneessaan... yöllä sitten kävin imettämässä siellä tytön huoneessa sohvalla. Varmaan olisi ollut itselleni helpompaa ottaa yöksi viereen ja tissi vain suuhun ja jatkaa unia, mutta ei se niin kuolemaksi ollut.. en edes ajatellut olevani mitenkään erityisen väsynyt. Joskus nukahdin hetkeksi siihen sohvalle itsekin. Halusin antaa miehelleni nukkumisrauhan kun kuitenkin joutuu aamulla heräämään töihin aikaisin...

Meillä tietysti oli alusta alkaen oma sänky ja oma huone - käytäntö, joten saattaa olla aina haasteellisempaa jos on jo lapsi tottunut olemaan vieressäsi...

Vaikuttaa aika tutulta puuhalta! Itselläni on nimitäin aika samanlainen ongelma. Meillä vauva on nyt reilu 3 kk ja nukkuu yöunille lähes poikkeuksetta mun viereen. Meillä aloitetaan iltatoimet n. klo 20-21 ja siitä sitten sänkyyn syöntipuuhiin ja nukkumaan. Usein käy niin, että jos vauva nukahtaa siihen ja poistun paikalta, niin viim. puolen tunnin kuluttua vauva herää ja itkeskelee. Mun on sitten kipin kapin mentävä viereen ja tissi/tutti suuhun ettei hän herää ihan kokonaan ja/tai pääse kunnolla itkuvauhtiin (koska siihen saattaa sitten herätä myös vanhempi lapsi). Yleensä tämä toinen nukutuskerta sitten menee niin, että kun vauvan imeskely on sellaista silloin tällöin imaisua niin vedän varovasti tissin suusta ja laitan tutin tilalle (tosin aina sitä ei tarvita). Sitten odottelen hetken ja poistun paikalta. No, hyvin usein olen herännyt ennen puoltayötä niiltä sijoiltani ja kaikki suunnittelemani omat hommat saa jäädä.

Kun vauva on sikeässä unessa (eli nukkunut meidän sängyssä tunnin pari), voin siirtää hänet omaan sänkyyn. Yöllä sitten eka syötöllä hän kyllä taas jää siihen vierelle, kun nukahdan itsekin imettämisen aikana. Tietenkin vanhempi lapsi kipittää myös meidän sänkyyn keskelle ja mulla on tod. ahdas nukkua, kun vauva ahdistaa toiselta puolelta ja isompi toiselta. Joten hartiajumit on tullut tutuksi myös minulle ja tietenkin nukun todella rikkonaisesti aamuyön.

Sun kannattaa kokeilla huijata vauvaa tutilla eli kun imu muuttuu harvaksi, niin vedät varovasti tissin pois ja samaan syssyyn tutti suuhun. Huomaat varmasti milloin vauvasi on syvässä unessa, jolloin hän mahd. myös pysyy ainakin osaksi unessa kun vaihdon teet. Jos vauva rauhoittuisi edes siihen viereen ilman tissiä, niin sekin varmasti helpottaa omaa nukkumistasi.

Aikamoista temppuilua voi nukkuminenkin vauvan kanssa olla! Koita jaksaa!

Imetin ekaa lastani(tyttö)8kk ja hän nukkui välillä pinnasängyssä ja välillä meidän vieressä vesisängyssä. Nyt mun poikani on nyt 7vk ja täysimetän häntäkin. En ole vielä ostanut pinnasänkyä(tytön vanha pinnasänky on mun siskolla lainassa) joten hän nukkuu minun vieressäni vesisängyssä, mutta toisinpäin kuin minä-siis poikittain. Ajattelin ostaa pinnasängyn helmikuussa jolloin alan myös nukuttaa poitsua siinä. Tyttäreni kohdalla pidin pinnasänkyä vesisänkymme vieressä, josta nostin hänet öisin imemään ja sitten takaisin pinnasänkyyn nukkumaan. Tyttäreni söi 2h välein ensimmäiset 3kk.
Nyt tässä asunnossa pinnasänky ei mahdu sänkymme viereen joten se menee siskon huoneeseen. Eli joudun hakemaan poitsun öisin sieltä imetykseen tai sitten imetän hänet aina pinnasängyn vieressä.

Ymmärrän sua hyvin. Mulla ei ole migreeniä, mutta mulla on nivelvaivoja ja kun imetän sängyssä maaten kyljelläni niin kädet tulevat välillä kivuliaiksi oudon asennon takia. Mun vauva tosin jää nukkumaan imetyksen jälkeen vaikken jäisikään hänen vierelleen.

Voithan koettaa iltavelliä jos se vaikka auttaisi vauvaa nukahtamaan paremmin.
Toivottavasti löydät ratkaisun pulmaasi.

t:afro

kiitos teille kaikille vastanneille! juu aikas raastavaa tämä on kun iltaisin jää melki kaikki kotihommat miehen harteille tai tekemättä kun neiti on sylissä koko ajan tai nukkuun täytyy mennä niin aikaisin!
tuttia tai pulloa tyttö huolii huonosti, pulloa nyt jonkun verran mutta tuttia ei sitäkään vähää! tosin kun tyttö olis olis unessa niin huijaus vois onnistua paremmin!

sinä nim. imettävä olet aivan oikeassa että jos muutosta ei tule niin eipä paljon pysty nauttiin elämästä ollenkaan.rupeen meinaan oleen niin loppu että mies parka yrittää kaikkensa mutta multa vaan tulee useimmiten vastaukseksi itkun pyrähdys!
mutta kokeiluun nyt teidän ehdotuksia,kiitos niistä!! =))

Meillä oli samaa tuon tyttösen kanssa joka nyt jo reipas reilu 2 vee!
Illat meni ekan 7-8 kk tissitellessä ja yöt samoin..
tein sen virheen että annoin tissin tutiks.Tyttö ei syönyt tuttia vaan tissiä.
Aloin kattomaan koska loppui aktiivinen imeminen ja sitten loppui tissittely.Kannoin ja hytkytin mitä vaan muuta kuin tissiä.Oppi muutamassa kuukaudessa kyllä ja voitiin jakaa tuota kantamista ukkelin kanssa.

Auttaisko jos miehes olis vauvan vieressä välillä,ei tyttö haistaisi maitoa ja antaisit vain tosiaan nälkään tissiä.

Jaksamisia kovasti,ihanaa aikaa tuo on kun vaan pystyisi siitä kunnolla nauttimaan!!=)

mä oon imettäny molemmat lapset ja kumpainenkaan ei huolinut pulloa tai korviketta mistään vekottimesta eikä myöskään tuttia. Mut kumpainenkin sai luvan nukkua omassa sängyssään koska mä oon niin herkkäuninen että vauva vieressä en olis saanu nukuttua ja varmasti olis ollu kans migreeni.

Molemmat laitoin heti synnyttyä omaan sänkyyn nukkumaan, tätä toista imetin kyllä välillä makuultakin ja nukahti siihen ja sit siirsin sänkyyn. Mut toi ei oikein toiminu, vaan kummallakin auttoi vain säännölliset iltarutiinit ja yksinkertasesti alotin nukutushommissa "armeijameinigin" eli viimenen syöttö sit istuaaltaan hämärissä makkarissa ja röyhtäytys ja sänkyyn. Alkuunsa tuo oli aika hankalaa jäämään omaan sänkyyn, jolloin sit välillä vielä saatettiin kakata / tai joskus virkos ihan seurustelemaan/ sit taas imetin uudelleen ja sänkyyn. kyllä se väsy sieltä sit aina lopulta tuli ja jäi sänkyyn. Ekaa jouduin huudattamaan jo alle 2kk kun huusi muutenkin kaikki illat oli sit missä tahansa ja välillä sit siinä syötön ja huudon välissä laskin sänkyyn jotta sain ite huilata (ei siis rauhottunu rinnalle, syliin tmv vaan huusi koko ajan oli sylissä tai sängyssä) ja yhtäkkiä alkoikin sit oppia sinne jäämään.

Musta tuntuu että vauva pitää sua jo tuttina, toi iltasyöminen nyt on ihan normaalia kait vielä noin pienenä mut sit yöt, ei osaa yksinkertaisesti näköjään nukkua ilman tissiä suussa. Siitä pitäs vaan opettaa pois mut en väitä että noi meidän keinot välttämättä sopii teille. Mut sun pitäis ite se päättää ja työtähän siinä joutuu tehdä, ekat illat varmaan hankalia. Mut toi on vähän samaa kuin jouduin yhtäkkiä vierottaan oman 9kk vauvan kun yhtäkkiä ei kans enää oppinu nukkumaan ilman tissiä sielä omassa sängyssä (siihen asti oli riittäny 1-2 yösyöttöä kun sit alko huutaan joka kerta pää punasena kun laitoin takas sänkyyn). Niinpä piti vaan opettaa että palvelua ei tule. Sama juttu teillä, vauva pitäs vaan opettaa tottumaan omaan sänkyyn ja nukkumaan ilman "tuttia". JOtkuthan sanoo että tuo kun nukahtaa tissille tulee se orientaatio-ongelma eli kun havatuu pinnalliseen uneen ja huomaakin ettei tissi oo enää suussa niin ei saakkaan unen päästä kiinni. Eli kaikkein paras olis kai että opettais nukahtaan ite...tiedä sitten.

Mutta tsemppiä sulle, omaan sänkyyn opettaminen ei oo helppoa mut kyllä voi mun mielestä onnistua. Auttaa vielä jos sänky on "pesämainen", meillä peitoista tehdyt rullat sängyn reunoilla ja sit vielä äidin yöpaita sängyssä turvaa tuomassa.

Mulla kans n. 3kk vauva, ja en osais itse nukkua yöllä yhtään jos vauva nukkuis vieressä, ja täysimetän. Alussa kokeilin perhepetiä ja ajattelin et helppoa työntää yöllä vaan tissi suuhun ku nälkä tulee mut mäpä en osannnut nukkua kun pelkäsin et liiskaan vauvan, joten muutaman huonosti nukutun yön jälkeen vauva sai nukkua omassa sängyssään meidän sängyn lähellä, ja oppi siihen ja nukkuu erittäin hyvin... musta se on totuttelukysymys, että mihin antaa vauvan tottua... tietty se ensin saattaa itkeskellä yksin omassa pedissä, mut näin on paras, koska jossain vaiheessa kuitenkin se oma sänky odottaa... Omaan huoneeseen en siirrä sänkyä pitkään aikaan, koska pimu nukkuu hyvin yöt, eikä siten häiriinny miehenkään yöunet, kun vasta aamulla imetän seuraavan kerran. Mutta onhan se sääli tietysti laittaa vauva omaan sänkyyn jos omassa vieressä vauva nukkuu hyvin ja osaa silti itsekkin nukkua... Ja "nahkatutin" asemesta kun antaa sen varsinaisen tutin niin se kelpaa ainakin meitin pienelle ja uni tulee... :)

Meillä 2 kk ikäinen vauva, ja on nukkunut omassa sängyssään alusta asti. Välillä vähän huonommin, ja pari yötä meni mun vatsan päällä nukkuessa, mutta muuten omassa sängyssä. Tissille ei nukahda, vaan kun hän on syönyt, röyhtäytän ja nukutan sylissä, mutta vauvan nukahdettua nostan hänet sänkyynsä. Sänky on meidän sängyn jalkopäässä.

täällä sitä nyt sit ruvettiin tosi toimiin ja neiti on omassa sängyssä! pitää tasaista kitinää ja välillä saa kovat raivarit millon otan syliin,annan tissiä uudestaan ja kun on syönyt lasken omaan sänkyyn takas!
on tää vaan niin sydäntä raastavaa mutta pakko se on yrittää olla antamatta periksi jos meinaa että pääsis eroon siitä migreenistä ja kovista selkä kivuista! miten noin pieni voi pakahduttaa sydämen noin täysin =)))

tsemppiä sinulle, tiedän ettei vauva totu asiaan hetkessä mutta loppujen lopuksi kaikki varmasti saavat hyvin nukuttua. Kunhan et tee poikkeuksia nyt kun "opetusvaihe" on meneillään, silloin vauva hämmentyy niinkuin kaikessa muussakin.

En tiedä oletko jo kokeillut kapalointia. Imetys kapalossa ja sitten sänkyyn. Ei sit havahdu esim. lämpötilan vaihtumiseen. Vauvalla on muutenkin turvallisempi olo, kun raajat ei pääse sinkoilemaan sinne tänne.

no niin eka yö takana... neiti nukahti kymmenen maissa kesken höpötyksensä sinne omaan sänkyyn! aika hyvin siis meni eilinen. kaksi kertaa sai kovat raivarit milloin otin rinnalle ja kun oli syönyt laitoin omaan sänkyyn takas. neiti heräs aamuyöstä kun oli kakka vaipassa ja siitä otin hänet sit viereen loppu yöksi!
mitä luulette voiko noin tehdä että ottaa kuitenkin vauvan loppuyöksi viereen vaikka illalla pitää oppia nukahtaan omaan sänkyyn? tekeekö se sille hämmennystä kun illalla ei pääse viereen mutta yöllä sit pääsee!?

ihan jännittää ilta, eilen meni niin hyvin mutta saas nähdä miten tänään!
kiitos kaikille vastanneille... =)

Hienoa että yö sujui mukavasti :) Minä olen ainakin joskus aamupuolesta jättänyt vauvan viereen jos herää syömään ja itse en ole enää niin väsynyt että tuntikausia nukkuisin. Meillä se ei oo herättänyt hämmennystä, mutta teillä varmaan sit kokemus näyttää mikä on paras tapa!

Voimia kovasti...

Tää ei ole mitään tieteellistä faktaa, mutta omien kokemusten perusteella lapsi voi hämmentyä jos saa loppuyön nukkua vieressä. Tai tämä kai riippuu lapsesta. Voi olla että jos jatkuvasti pääsee loppuyöstä viereen niin oppii siihen että iltaisin käydään omaan sänkyyn ja sitten myöhemmin ei tarvitse mennä. Uusi opettelu tulee sitten eteen kun pitää nukkua koko yö omassa sängyssä.

Meillä esikoinen oli rinnalle nukahtaja ja siirto omaan sänkyyn oli todella hankalaa. Kuitenkin nukkui pääsääntöisesti omassa sängyssä...tai no, tein tuon saman (nyt kun muistelen tarkemmin), loppu yöt nukkui vieressä. Meillä käytiin useampi unikoulu, jotta saatiin nukahtamaan itse omaan sänkyyn ja toiseksi nukahtamaan öisin itse (tai oikeastaan ilman maitoa, tarvitsi nukahtamiseen vain yhden imaisun). Ensimmäinen Unikoulutus oli kylläkin vasta 7kk jälkeen (tarkkaa ikää en muista enää).

Kakkosen kanssa olen pitänyt lähes poikkeuksetta sen että nukkuu yöt omassa sängyssä. Imetän öisin joko istuvilteen tai kapeassa sängyssä lasten huoneessa. Meillä siis neiti (4kk) on erihuoneessa kuin minä, samassa huoneessa veljensä kanssa. Joskus jos yöt ovat kovin katkonaisia ja itkuisia, niin otan neidin viereen meidän makkariin, jottei esikoisen unet kärsisi.

Tää kakkonen yritti sitä että olisin tutti. Tajusin yhtenä yönä että piti rintaa vain suussa imemättä (tämä ensimmäisten viikkojen aikana). Onneksi tuolloin tajusin että tähän peliin ei aleta ja pakotin oppimaan tutille. Onneksi tajusin silloin ja onnistuinkin, muuten meillä varmaankin olisi sama tilanne käynnissä nyt.

Toivottavasti saatte yöt sujumaan ilman jatkuvaa tisuttelua ja pääsisit eroon migreenistä. Uudelleen voimia uuden asian opetteluun. Nyt kun aloitin jo "koulun" niin älä enää peräänny vaan pysy kovana, vaikka kuinka pahalta välillä tuntuisi. Tsemiä! bd

no niin 3 yötä takana ja ensimmäisestä yöstä jo kirjoittelinkin ja toisena iltana neiti nukahti 45min joten aika jo puolittu ensimmäisestä yöstä. kerran otin toisena iltana rinnalle kun sai kovat raivarit ja kun oli syönyt pistin takaisin. neiti rupes taas höpötteleen omia juttujaan sängyssä minkä seurauksena nukahti. nukkui puolille öin, imetin ja laskin omaan sänkyyn ja neiti nukahti heti itse takas.
eilen neiti nukahti puolessa tunnissa itsekseen omaan höpötykseensä jälleen! heräsi 1 aikaan,syötin ja laitoin omaan sänkyyn mihin nukahti heti takas. heräs uudelleen 4 aikaan ja silloin otin viereen kun olin niin poikki etten jaksanut enään istua ja imettää!
kirjoittelin nyt vähän kuulumisia kun niin moni jaksoi tsempata mua täällä! kiitos siitä kaikille tuhannesti, paremmin jaksaa kun kuulee että muillakin se on onnistunut.=))

yllättävän hyvin siis lähti opetus käyntiin,eikä mieleenkään tulisi enään lopettaa jos vaikka tässä parempaan päin vielä mentäis jatkossakin!pääkipukin on hävinnyt, tänään ei ole enään sattunut. oli ihana herätä ilman kipua!!
kiitos siis vielä tsemppauksista kaikille...

terveisin -ei enää migreenistä kärsivä äiti-=)

Yhteistyössä