Nukkuminen + imetys, apua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Inga1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Inga1

Jäsen
16.02.2007
50
0
6
Me ei enää tiedetä mitä ihmettä me tehtäis ton meijän naperon kanssa. Poika siis 2kk. Ei saada millään nukkumaan omaan sänkyyn. Nukahtaa vain tissille. Ollaan tehty niin että nukutan pojan tissille ja hiippailen itse toiseen huoneeseen nukkumaan, kun en osaa kunnolla vieressä nukkua.

Vain 2 yötä ollaan onnistuttu saamaan hänet omaan sänkyyn kauheen huutamisen kanssa, siten että ensin antaa sormea imeä ja sitten vaihtaa vaivihkaa tuttiin. Homma kesi 1.5 h. Enää tämäkään ei onnistu koska ei tuttia enää huoli.

Nyt sitten yöt ovat muuttuneet siihen että enää ei nukkuisi tissillekään. Kun yöllä syötän, poika roikkuu tissillä niin kauan kunnes otan tissin pois. Sitten alkaa kauhea käsien ja jalkojen hosuminen ja suuttuu jos ei saa tissiä takaisin. Viime yönäkin tätä kesti 1.5h. Välillä irrotti tissistä ja otti parin sekunnin päästä takaisin. 1.5h syömisen jälkeen sitten poika pulautti koko tyynyliinan märäksi ja huusi kun maha oli kipeä. Ongelma on siinä että välillä itse nukahdan syötön aikana ja hän ehtii "asumaan" tissillä vaikka kuinka kauan. Jos syötän istualtaan, poikaa ei saa rauhoitettua mitenkään takaisin unten maille.

Päivisinkin syöminen on nyt viikon ajan ollut sitä että poika on siinä tissillä vaikka 2 tuntia jos tissiä ei ota pois. Joskus syö niin paljon että kaikki valuu heti syömisen jälkeen ulos. Sitten naristaan kun maha on kipeä ja kohta on nälkä, kun kaikki tuli pihalle, kun poikaa piti pompottaa mahakipujen vuoksi.

Oikeastaan hän nukahtaa kunnolla vain autoon, vaunuihin lenkillä ja sitteriin jos sitä rynkyttää oikein kunnolla (mikään pieni heilutus ei auta). Viime yönä saatiin sitten kuin varkain omaan sänkyyn nukahtamaan, kun rynkytettiin sen pinnasänkyä yöllä, siihen huuto loppui.

Mitä tehdä?

Käytössä relat, jekovit, nenätipat kun on tukkoisuutta. Cuplatonia oon antanut silloin tällöin.

Ota illaksi apuun kantoliina. Siinä voit antaa rauhoittua ja nukahtaa kunnolla ja siirtää sitten petiin. Noin pientä, kun vielä ilmavaivatkin kiusaavat, ei kannata yrittää "kouluttaa", vaan tehdä niin kuin on kaikille helpointa. Öisin ja päivisinkin kannattaa vaan imettää silloin ja niin pitkään, kun vauva haluaa. Hän tankkaa sitä, mitä tarvitseekin: ravintoa ja läheisyyttä. Äidinmaito ei aiheuta ilmavaivoja, ellei vauva niele kovasti ilmaa samalla (merkkinä jatkuva maiskutus tai kakominen).

Teillä saattaa olla käynnissä ns. tiheän imun kausi, jolloin vauva lisää maitomäärää vastaamaan tulevia tarpeita. Se kestänee parista päivästä pariin viikkoon.

Yöhulinat ovat hyvin yleisiä tuossa iässä. Yritä saada päivällä nukutuksi, kun vauvakin nukkuu. Meillä auttoi perhepeti. En edes kunnolla herännyt vauvan syöntiin. Myöhemmin en itse enää osannut nukkua vauvan kanssa. Vauvan valvoessa öisin ei kannata lähteä hommaan mukaan. Vältä puhumista, katsekontaktia, kaikkea vauvaa lisästimuloivaa.

Kyllä se siitä, usko pois! Kun tästä selviätte, tulee taas jotain muuta...
:D

Kimalainen ja cee antavat aivan erilaisia neuvoja, varmaan kummatkin omalla tapaansa toimivia, mutta itse olen enemmän kimalaisen kanssa samoilla linjoilla. Pieni vauva tarvitsee läheisyyttä, ja sitä se saa ollessaan tissi suussa tai muuten kiinni äidissä/huoltajassa, eikä siinä minun mielestäni ole mitään väärää.

Mutta toki vanhemmatkin tarvitsevat unta, joten jotain pitäisi keksiä. Meillä oli välillä vähän samanlaista, mutta tuokin vaihe on mennyt ohi, niin uskon teilläkin käyvän.

Tässä joitain konsteja, joita me olemme käyttäneet:
-kun vauva on nukahtanut tissille ja saanut imeä oman mittapuuni mukaan tarpeeksi kauan (ei enää nieleskele, vaan nuhjuttaa vaan kiinni rinnassa), vaihdan nopeasti tuttiin. Tutin tyttö huoli vasta parin kuukauden iässä sitkeän kokeilun tuloksena.
-tytön ollessa pienempi, nukutin hänet aina rinnalle meidän sänkyymme, ja kun hän oli siinä n. tunnin nukkunut, siirsin omaan sänkyynsä. yösyöttöjen jälkeen jäi usein väliimme nukkumaan
-uniriepu auttaa nukkumista, tämäkin aika lailla opetettu tapa
-ei vaipanvaihtoa öisin (ellei tule kakkaa, mutta ei ole tullut)
-jossain vaiheessa (4 kk?) nukutus omaan sänkyyn alkoi vaan onnistua - tyttö tankkasi illalla kunnolla, kun oli väsyneen oloinen, laitoin sänkyynsä, tutin suuhun, rätin käsiin/naaman viereen, ja nukahti joko heti tai ainakin tunnin sisään, välillä joutuu käydä laittamassa tuttia uudestaan suuhun ja vähän silittelemässä

Luulisin, että tähän auttaa parhaiten aika. Kuukauden kuluttua on varmasti jo erilaista!

Nyt ollaan joitakin kertoja saatu poika nukahtamaan omaan sänkyyn. Neuvolan hoitaja sai ujutettua hänelle kerran tutin ja siitä lähtien se on kelvannut silloin kun ei ole juuri syönyt.

Ongelmana edelleen se että yöllä herää syömään ja sitten ei enää millään nukahtaisi uudestaan, asuu vaan tissillä. Jos otan tissin pois, narisee, mutta jos nostankin pojan kunnolla ylös, on ihan tyytyväinen mutta ei halua nukkua.

Yhteistyössä