Imetys ja vauvan hampaat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anselmiini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Anselmiini

Jäsen
21.04.2009
221
0
16
Miten olette selviytyneet imetyksestä sen jälkeen, kun vauvalle on tullut hampaita? Mun 5kk:n ikäisellä pojalla on kaksi alahammasta ja ylähampaatkin on jo alkaneet tehdä tuloaan. Hän on muutaman kerran purrut oikein kunnolla kun olen imettänyt, tänään oikein lensi veri ja teki NIIIIN kipeää

Olen aikaisempien puremisten yhteydessä yrittänyt olla parahtamatta (ettei vauva huomaa, että hän saa minusta ääntä lähtemään ja sitten innostu kahta kauheammin pureksimaan...) ja vain lopettanut imetyksen sillä kertaa, ts. olen yrittänyt "opettaa" vauvalle, että puremisen jälkeen tissittely sillä kerralla loppuu siihen. Ei tunnu kuitenkaan auttaneen ja tämänpäiväisen jälkeen en uskalla edes yrittää imettämistä ilman rintakumia... :( Aikaisemmin rintakumia en ole käyttänyt, enkä haluaisi aloittaa käyttöä nytkään...

Onko vinkkejä miten toimia??

:kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja Piika-äiti:
http://www.anulaakkonen.fi/?cat=2&paged=2

Tässä on aiheeseen liittyvä artikkeli, joka rohkaisee sinua imetykseen ja selventää asiaa.

Siis minun murheeni on se, että vauva PUREE MINUA imetyksen yhteydessä, ei vauvan hampaiden terveys!! Harjaan vauvan hampaat 2xvuorokaudessa.

Niin kipeää teki tämänpäiväinen pureminen, että vaihtoehtona ei nyt ole se, että imetän vaikka veri lentäisikin... Tuskin vauva sitä paitsi haluaa imeä verta!

Anteeksi kauheasti! Luin vain otsikon tai en kai edes sitä.

Pureva vauva on hankala. Minä olen ottanut mahdollisimman lempeästi purijaa nenästä ja odottanut, että ote heltiää ja sitten ottanut pienen pois rinnalta.

Meillä ovat olleet niin maidon perään, että muutama pitempi tissipaitsio on riittänyt.

meidän pojalla kans hampaat alas tuli vappupäivänä ja kyllä niitä on kokeiltu kans mun tisseihin. loppumaan sen sain kans kiljaisemalla ja ottamalla tissin pois sillä erää. Parin kerran jälkeen se loppui, ei pure enään kun tajus kai että sen jälkeen ei maitoa enään heru sillä kertaa ja joutui vettä hörppimään.

samaa ongelmaa täällä!!! :wave: hampaiden tulon aikaan oli melkosta tissilakkoilua, huusi vaan rinnalla ja nyt sitten iskee välillä todella kipeesti hampaat kiinni! Ja mä kiljun!! ja toinen nauraaa...koitan olla niinkuin ei sattuis, muta vaikeeta on, sitten tungen sormen sinne väliin ja koitan irrottaa otteen..ihan verille on purrut kerran tai kaksi, ja sitten imetin kumilla pari kertaa ja laitoin bebanthenia nänninhaavaan. Nopeesti parani.

Nyt puree lähinnä jos maitoo ei heti ala tulee, tai kun ei ala. Tai jos ei tuu tarpeeksi. Tsemppiä!

Meillä hampaat ilmestyivät myös n 5kk n iässä. Muutaman kerran on puraissut ja olen kyllä kiljahtanut ihan kovaan ääneen, niin vauva on päästänyt heti irti. Mä ajattelen, niin , että kun kiljahdan, niin vauva säikähtää sen verran että päästää irti ja myöhemmin oppii ettei kannata purra.
En tiedä johtuuko tästä taktiikasta vai mistä, mutta pureminen on jäänyt melkein kokonaan pois. Vauvalla nyt ikää melkein 7 kk. Eli siis neuvon kiljumaan. :D

Imetystukilistan sivuilta löytyy hyvä juttu tästäkin! Meilläkin muutaman kerran niillä ekoilla hampailla purtiin nännit verille, mutta onneksi tajusi pian lopettaa tuon touhun

http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=142&Itemid=165 :D

Yhteistyössä