Imetys kestää "liian" kauan - miten ootte toimineet kodin ulkopuolella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Imettäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Imettäjä

Vieras
Meillä 1 kk 1 vko neitillä syöminen kestää järjestään 40 min (iltaisin toki monta tuntia viiden minuutin taukoja lukuunottamatta). Tämä tuottaa hankaluuksia siksi, että välillä on pakko käydäkin jossain, ja neiti syö pahimmillaan alle tunnin välein, joka tapauksessa vähintään 1,5 tunnin välein päivisin. Siis jos menen yhtään mihinkään, neuvolaan, äiti-lapsijumppaan tms, on hänet pakko syöttää sillä reissulla. Muutoin tämä ei olisi mikään ongelma, mutta mukanani on myös todella vilkas 2-vuotias esikoinen. En millään saa häntä pysymään aisoissa noin kauaa vieraassa paikassa, joten imettäminen ei oikein tule kysymykseen.

Joten mitenköhän olisi järkevää tehdä? Syökö vauvat yleensä pullosta nopeammin? Vai pysynkö vain kotona seuraavat puoli vuotta?

Ja oppiiko vauvat syömään nopeammin masunsa täyteen kun ikää tulee enemmän?

Mulla olis tollaista allergiakorviketta kyllä, ettei vielä tarttis tavallista antaa. Muuten vois pumpatakin, mut suoraan sanoen en tiedä, missä helkatin välissä, kun tuntuu, et toi ipana tosiaankin tarvii kaiken multa liikenevän maidon ja on muutenkin jatkuvasti tissillä.

Rajoita hyvä ihminen tuota imettämisen määrää. tee silleen, että annat aamupalan ja imetät vasta sen jälkeen. Tietty sitten taukoa lounaaseen asti, jonka jälkeen voit imettää tai olla imettämättä.
Noin ison lapsen ei ole pakko enää asua tissillä.
vai onkohan tämä provo, koska aika pahasti on nyt vanhemmuus hukassa? :whistle:

Meillä alkoi maratontisseily jäädä pois kun lapsi oli siinä 3 kk. Siihen asti oli kyllä varmaan eniten aikaa vievää aktiviteetti vuorokaudessa toi tissittely. Voisitko reissuilla ensin imettää ja sit vaikka vähän pullosta tankata korviketta. Mä en saanut ikinä lypsettyä maitoa, vaikka imetin lapsen lähes täysin 6 kuukauden ikään ja maitoa eiitti vielä senkin jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja janina juntti:
mä imetin lapsia vaan kaksi viikkoa kumpaakin, tissit sattui ja maidon tulo vaan loppui!!! pullosta vauvat syö hei nopeammin!!!

Mullakin imetys sattuu vieläkin, mut rintakumien kanssa onneksi pystyn imettämään. (Olen kokeillut kyllä ilmankin useana päivänä, se on ihan yhtä hidasta niinkin, jos nyt joku ajattelee, että se hitaus johtuu siitä.)

Itse haluan kyllä imettää mahdollisimman pitkään, mutta mietin, josko korviketta voisi kuitenkin antaa siinä ohella.

Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Rajoita hyvä ihminen tuota imettämisen määrää. tee silleen, että annat aamupalan ja imetät vasta sen jälkeen. Tietty sitten taukoa lounaaseen asti, jonka jälkeen voit imettää tai olla imettämättä.

Tai jos sinä vaikka lukisit tarkemmin. Kyllä 1 kk 1 vko ikäisen lapsen paikka on just siellä missä se lapsi haluaa olla.

Sorge, minun moka! Luulin kyseessä olevan 1v1kk lapsi. :ashamed:

Täh? Siis vauva on 1 kuukausi ja 1 viikko, eli noin 5-6 viikkoa?

Sorge, minun moka! Luulin kyseessä olevan 1v1kk lapsi. :ashamed:

Heh, no sen ikäiselle en edes korviketta antaisi vaan ihan normimaitoa. :D

mä imetin lapsia vaan kaksi viikkoa kumpaakin, tissit sattui ja maidon tulo vaan loppui!!! pullosta vauvat syö hei nopeammin!!!

Sulla on osuva nimimerkki....

Tisseihin sattuukin varmasti ihan kaikila alussa, kuuluu asiaan. Menee pian ohi. Maito sinulta tasan taatusti ei varmana ole loppunut, mutta kärsivällisyys ja halu imettää varmastikin ovat loppuneet.

Meillä on yksi pullolapsi ja kaksi imetettyä ja yhtä nopeasti ovat syöneet. En kyllä itse ikinä valitsisi pulloa sen takia, että vauva syö nopeammin siitä.

Ja ap:lle kyllä se siitä helppaa vähitellen ja vauva pidentää syömisvälejä ja alkaa syödä vinhempaa vauhtia. On vielä kuitenkin aika pieni. Meillä on kaikki olleet vauvana sellaisia, että reissussa ei ole nälkä iskenyt. TOki jossain neuvolassa, kun siinä pääsee syliin mutta kauppareissut jne on hoituneet kaikki hienosti ilman syömisiä.

Syöntiväli ainakin harvenee ja syöntejä voi yrittää ajoittaa sopiviin väleihin. Lapset on kuitenkin erilaisia, toisia voi syöttää milloin vain, tankata etukäteen oman aikataulun mukaan, toiset taas vaativat oman tahtinsa mukaan. Toiset eivät pulloa huoli, oman kokemukseni mukaan juuri nuo pitkään syövät huolivat sen pullon huonoiten.

Minä pidin meidän elohopean paikoillaan lukemalla kirjoja ääneen samalla kun syötin pienempää.

Tuli vaan mieleen, että saako vauva tarpeeksi maitoa? Siis tuo imetyskumi on sellainen kapine, jonka kanssa imetys ihan satavarmasti takkuaa.
Jos et pysty ilman sitä imettämään, niin en pidä pahana rastina, jos annat korviketta.

ja vielä kerran pahoittelen omaa lukihäiriötäni! :D

Täh?! Onks 1 kk vauva muka iso lapsi?!

Ap:lle,

Yleensä vauvat oppii ajallaan nopeemmiksi. Mulla oli kanssa aika vilkas isoveli alle 2-v silloin, mutta meiän neiti ei onneks noin kauaa syönyt. Mulla oli yleensä joku kaveri mukana puistoissa/kerhoissa ja ne katteli sitten tarkemmin ton esikoisen tekemisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä pidin meidän elohopean paikoillaan lukemalla kirjoja ääneen samalla kun syötin pienempää.

Meidän elohopealla keskittymiskyky yhteen asiaan riittää max 5 min... eli ei jaksa kuunnella kyllä kirjaa 40 minuuttia. Joutuisin käytännössä pitämään vauvaa rinnalla seisten ja juoksemaan esikoisen perässä...

Mulla lapsi söi ja söi ja söi ja ihmettelin että miksi se on aina tissillä. Sitten mä kerran pumppasin kun taukoa oli ollut 2 h niin tuli vaan 40 ml maitoa yhteensä molemmista rinnoista. neuvolan täti oli samaa mieltä mun kanssa, että siksi se lapsi on tissillä niin usein ja niin kauan kun se ei saa tarpeeksi maitoa. Sillä menee energiaa jo siihen maidon imemiseen, ettei se oikeasti ole koskaan täynnä.
Koitin korviketta, annoin eka 50 ml ja johan poitsu oli tyytyväinen, meni nopeasti ja köllötteli tyytyväisenä.
Joten tuleekohan sulta tarpeeksi maitoa??

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Sulla on osuva nimimerkki....

Tisseihin sattuukin varmasti ihan kaikila alussa, kuuluu asiaan. Menee pian ohi. Maito sinulta tasan taatusti ei varmana ole loppunut, mutta kärsivällisyys ja halu imettää varmastikin ovat loppuneet.

Meillä on yksi pullolapsi ja kaksi imetettyä ja yhtä nopeasti ovat syöneet. En kyllä itse ikinä valitsisi pulloa sen takia, että vauva syö nopeammin siitä.

Ja ap:lle kyllä se siitä helppaa vähitellen ja vauva pidentää syömisvälejä ja alkaa syödä vinhempaa vauhtia. On vielä kuitenkin aika pieni. Meillä on kaikki olleet vauvana sellaisia, että reissussa ei ole nälkä iskenyt. TOki jossain neuvolassa, kun siinä pääsee syliin mutta kauppareissut jne on hoituneet kaikki hienosti ilman syömisiä.

Meillä vauvalla iski nälkä kun se iski. Ja ruokaa piti olla tarjolla about heti. Onneksi oli kesävauva, niin oli helppoa kulkea pitkilläkin vaunulenkeillä, kun pystyi sit jossain puistonpenkillä imettämään.

Alkuperäinen kirjoittaja =0:
Mulla lapsi söi ja söi ja söi ja ihmettelin että miksi se on aina tissillä. Sitten mä kerran pumppasin kun taukoa oli ollut 2 h niin tuli vaan 40 ml maitoa yhteensä molemmista rinnoista. neuvolan täti oli samaa mieltä mun kanssa, että siksi se lapsi on tissillä niin usein ja niin kauan kun se ei saa tarpeeksi maitoa. Sillä menee energiaa jo siihen maidon imemiseen, ettei se oikeasti ole koskaan täynnä.
Koitin korviketta, annoin eka 50 ml ja johan poitsu oli tyytyväinen, meni nopeasti ja köllötteli tyytyväisenä.

Pumppaamisella ja imettämisellä ei ole mitään tekemistä keskenään. Pumppaamalla saatu maitomäärä ei kerro mitään vauvan saamasta maitomäärästä.

Hassua, itsellä jatkui imetys ihan reilusti yli vuoden, vaikka en pumppaamalla saanut kuin maksimissaan tuon 40ml. Vauva sai herumaan maitoa ja kasvoi ihan hyvin.
Oma itsevarmuus on suuri merkittävä tekijä imetyksen onnistumisessa. :)

Ei sun varmastikaan tarvitse pysyä kotona seuraavaa puolta vuotta, vaan nämä ensimmäiset kuukaudet on sitä aikaa kun vauva tilailee sopivaa maitomäärää jotta imetys sujuisi jatkossakin. Kuukauden tai kahden päästä tilanne on varmastikin jo ihan erilainen kuin nyt kun vauvalla on varmaan suurin imukausi just meneillään.

Itse varmaan sun tilanteessa en missään nimessä alkaisi antamaan korviketta vaan vaikka kuljettaisin mukana rattaita joihin laittaisin 2veen istumaan imetyksen ajaksi, käteen pikkulegoja tai tarrakirja tai jotain muuta erikoista näperreltävää joilla ei leikkisi muulloin kuin imetysaikoina, joten lelu jaksaisi kiinnostaa. Me oltiin just ravintolassa jossa naapuripöydässä lapset näytti istuvan nätisti paikoillaan kun heidän vanhemmilla oli joku hieno kännykkä josta katsoivat vissiin Youtubesta lastenvideota, joku tuollainenkin voisi toimia jos teillä on tuollainen kännykkä..

Ihme tampio neuvolantäti. Monenkaan hvyämaitoisen lypsylehmän ei onnistu pumppaamalla saada juuri mitään, vaikka vauvalle maitoa heruisikin. Mut joo, oman jaksamisen vuoksi kannattaa ehkä vähän olla armollinen, ja antaa jovkus vaikka korviketta.

Tuli vaan mieleen, että saako vauva tarpeeksi maitoa? Siis tuo imetyskumi on sellainen kapine, jonka kanssa imetys ihan satavarmasti takkuaa.
Jos et pysty ilman sitä imettämään, niin en pidä pahana rastina, jos annat korviketta.

No mun mielestä sitä maitoa tulee useimmiten ihan runsaasti, ainakin kumi on usein täynnä maitoa kun vauva lopettaa. Yritin tässä taas pari päivää ilman kumia (kauempaa en pystynyt, sattui liikaa) ja tuntui, et rinnoissa ei enää ollut maitoa mitä antaa. En tiedä, ehkä se kipu vaikuttaa siihen maidontuloon.

Ja tosiaan yhtä hidasta on ilmankin kumia.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

No mun mielestä sitä maitoa tulee useimmiten ihan runsaasti, ainakin kumi on usein täynnä maitoa kun vauva lopettaa. Yritin tässä taas pari päivää ilman kumia (kauempaa en pystynyt, sattui liikaa) ja tuntui, et rinnoissa ei enää ollut maitoa mitä antaa. En tiedä, ehkä se kipu vaikuttaa siihen maidontuloon.

Mullakin oli tissit super arat imetyksen alkuvaiheessa. Siis nännit huusivat hoosiannaa aina kun vauva imi. Sitä kesti sellaiset 5 viikkoa, jonka jälkeen imetys alkoi sujua ilman hampaitten kiristelyä.
Ja ymmärrän, että sattuu, se on ihan tosi, että nännit arkuuntuu ihan hirveän kipeiksi, mulla tuli itku monesti siitä kivusta.

Kantoliina? Rengasliinassa esim on aika helppo imettää mun mielestä.

Meitin neiti söi sellasia putkia ja sellaiseen tahtiin, että heikompaa ois huimannu, eikä talosta päässyt mihinkään ilman kantoliinaa. Nykyään (ikää kolmisen kk) on imunopeus parantunut ja taukoakin pitää muutaman tunnin verran syömisten välillä. Oon myös huomannut, että neiti syö rivakammin, kun ollaan muualla kuin himassa: viimeks pärjättiin viiden tunnin reissussa niin, että imetin ennen lähtöä, kymmenisen minuutin verran lääkärin odotushuoneessa ja toiset kymmenen minuuttia autossa.

Ja mä en itse lähtis antamaan korviketta ihan noin pienelle muuten kuin pakon edessä, jokainen tietysti itse määrittelee minkä pakoksi mieltää. Jos äidin mielenterveys vaatii, niin siitä sitten vaan. Itse mielsin asian niin, että mulle merkkaa enemmän se, että imetys lähtee käyntiin hyvin nyt, vaikka vähän hankalampaa oliskin alussa. Tilanteet on kuitenkin ihmisillä kovin erilaisia, itse tiedät jaksamisesi rajat parhaiten. :-)

Ja pullosta saa ruokittua nopeammin jos haluaa, mutta vauvan kehittymättömälle ruoansulatuselimistölle tuo ei hirveän hyvää tee. Meillä on isä antanut muutaman kerran pumpattua maitoa pullolla hitaasti ja "vauvantahtisesti" (eli rauhallisesti taukoja pitäen, tuputtamatta ja vauvan signaaleja seuraten), jolloin ruokintaan on mennyt liki sama aika kuin imetykseen.

Niin joo, ja oletko koittanut lypsää ihan käsin? Esim toisesta rinnasta imettäessä pitäisi herumisen helpottua ja lypsämisen onnistua helpommin.

Tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mullakin oli tissit super arat imetyksen alkuvaiheessa. Siis nännit huusivat hoosiannaa aina kun vauva imi. Sitä kesti sellaiset 5 viikkoa, jonka jälkeen imetys alkoi sujua ilman hampaitten kiristelyä.
Ja ymmärrän, että sattuu, se on ihan tosi, että nännit arkuuntuu ihan hirveän kipeiksi, mulla tuli itku monesti siitä kivusta.

Niin tulee itku juu. Epäilen, et meidän vauva imee jotenkin ihan superkovaa, kun olen monta kertaa katsonut, et näyttää niin kuin nännissä olis vesikelloja???? Voiko olla? Ilman kumeja mä en kyllä ihan oikeasti aio kokeilla taas pariin viikkoon, en.

Yhteistyössä