Imetys kestää "liian" kauan - miten ootte toimineet kodin ulkopuolella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Imettäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onko sinulla kantoliinaa? Jos opettelisit imettämään vauvan siinä, niin kätesi olisivat vapaana isomman kanssa tohuuamisen. Youtubessa on hyvä video kantoliinassa imetyksestä, mutten nyt jouda etsimään.

Niin ja unohtui vastata että meillä imetykset on aina muuttuneet lyhytkestoisemmiksi ja myöskin harvemmiksi vauvan ollessa noin 3kk vanha. Ja kantoliinassa imettäessä pystyy paremmin luoksemaan samalla isomman perässä.

Meidän tyttösellä pari ekaa kuukautta syötöt kesti aina puolisen tuntia ja sitä maitoa haluttiin myös 1-2h välein. Imuote oli vauvalla väärä ja syöttäminen sattui. Mutta kun imuote korjaantui ja ikää oli sen 2-3kk, syötöt on alkanut kestää vain 10min ja söi 2-3h välein :) Eli kyllä se luultavasti iän myötä helpottaa!

Nyt, kun tyttö syö jo soseita, tuntuu hölmöltä kun imetyskertoja päivällä on enää kourallinen jos sitäkään.. :D

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Tuli vaan mieleen, että saako vauva tarpeeksi maitoa? Siis tuo imetyskumi on sellainen kapine, jonka kanssa imetys ihan satavarmasti takkuaa.
Jos et pysty ilman sitä imettämään, niin en pidä pahana rastina, jos annat korviketta.

ja vielä kerran pahoittelen omaa lukihäiriötäni! :D

No mun mielestä sitä maitoa tulee useimmiten ihan runsaasti, ainakin kumi on usein täynnä maitoa kun vauva lopettaa. Yritin tässä taas pari päivää ilman kumia (kauempaa en pystynyt, sattui liikaa) ja tuntui, et rinnoissa ei enää ollut maitoa mitä antaa. En tiedä, ehkä se kipu vaikuttaa siihen maidontuloon.

Ja tosiaan yhtä hidasta on ilmankin kumia.

Mullakin oli tissit super arat imetyksen alkuvaiheessa. Siis nännit huusivat hoosiannaa aina kun vauva imi. Sitä kesti sellaiset 5 viikkoa, jonka jälkeen imetys alkoi sujua ilman hampaitten kiristelyä.
Ja ymmärrän, että sattuu, se on ihan tosi, että nännit arkuuntuu ihan hirveän kipeiksi, mulla tuli itku monesti siitä kivusta.

Niin tulee itku juu. Epäilen, et meidän vauva imee jotenkin ihan superkovaa, kun olen monta kertaa katsonut, et näyttää niin kuin nännissä olis vesikelloja???? Voiko olla? Ilman kumeja mä en kyllä ihan oikeasti aio kokeilla taas pariin viikkoon, en.

Tuli vain mieleeni, että jos sulla ei ole kaikkien maitotiehyiden päässä reikiä?! Oletko kokeillut itse puristaa maitoa ulos ja katsonut monestako reiästä sitä maitoa sieltä rinnasta tulee? Hassu teoria, mutta voi pitää paikkansa.

Alkuperäinen kirjoittaja Nää nyt ainaki tuli mieleen:
Kantoliina? Rengasliinassa esim on aika helppo imettää mun mielestä.

Niin joo, ja oletko koittanut lypsää ihan käsin? Esim toisesta rinnasta imettäessä pitäisi herumisen helpottua ja lypsämisen onnistua helpommin.

Tsemppiä!

En tajua miten se imetys rengasliinassa onnistuu, kun mä en edes saa tota vauvaa siihen niin, ettei se ala heti huutaa? Siis se asento näyttää tosi epämukavalta munkin silmään. Olisko mitään kuvallista ohjetta?

En oo koittanut lypsää, ei mulla riitä kädet, en tajua, mihin sen astian voi imettäessä laittaa ilman että se kaatuu?

Tuli vaan mieleen, että saako vauva tarpeeksi maitoa? Siis tuo imetyskumi on sellainen kapine, jonka kanssa imetys ihan satavarmasti takkuaa.
Jos et pysty ilman sitä imettämään, niin en pidä pahana rastina, jos annat korviketta.

ja vielä kerran pahoittelen omaa lukihäiriötäni! :D

No mun mielestä sitä maitoa tulee useimmiten ihan runsaasti, ainakin kumi on usein täynnä maitoa kun vauva lopettaa. Yritin tässä taas pari päivää ilman kumia (kauempaa en pystynyt, sattui liikaa) ja tuntui, et rinnoissa ei enää ollut maitoa mitä antaa. En tiedä, ehkä se kipu vaikuttaa siihen maidontuloon.

Ja tosiaan yhtä hidasta on ilmankin kumia.

Mullakin oli tissit super arat imetyksen alkuvaiheessa. Siis nännit huusivat hoosiannaa aina kun vauva imi. Sitä kesti sellaiset 5 viikkoa, jonka jälkeen imetys alkoi sujua ilman hampaitten kiristelyä.
Ja ymmärrän, että sattuu, se on ihan tosi, että nännit arkuuntuu ihan hirveän kipeiksi, mulla tuli itku monesti siitä kivusta.

Niin tulee itku juu. Epäilen, et meidän vauva imee jotenkin ihan superkovaa, kun olen monta kertaa katsonut, et näyttää niin kuin nännissä olis vesikelloja???? Voiko olla? Ilman kumeja mä en kyllä ihan oikeasti aio kokeilla taas pariin viikkoon, en.

Tuli vain mieleeni, että jos sulla ei ole kaikkien maitotiehyiden päässä reikiä?! Oletko kokeillut itse puristaa maitoa ulos ja katsonut monestako reiästä sitä maitoa sieltä rinnasta tulee? Hassu teoria, mutta voi pitää paikkansa.

Ai mitä???? Pitääkö sitä tulla sitten kuinka monesta reiästä? Kahdesta, kolmesta ehkä per rinta tulee? No ihan heitto, katson seuraavalla imetyksellä tarkemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja =0:
Mulla lapsi söi ja söi ja söi ja ihmettelin että miksi se on aina tissillä. Sitten mä kerran pumppasin kun taukoa oli ollut 2 h niin tuli vaan 40 ml maitoa yhteensä molemmista rinnoista. neuvolan täti oli samaa mieltä mun kanssa, että siksi se lapsi on tissillä niin usein ja niin kauan kun se ei saa tarpeeksi maitoa. Sillä menee energiaa jo siihen maidon imemiseen, ettei se oikeasti ole koskaan täynnä.
Koitin korviketta, annoin eka 50 ml ja johan poitsu oli tyytyväinen, meni nopeasti ja köllötteli tyytyväisenä.
Joten tuleekohan sulta tarpeeksi maitoa??

Ihme tampio neuvolantäti. Monenkaan hvyämaitoisen lypsylehmän ei onnistu pumppaamalla saada juuri mitään, vaikka vauvalle maitoa heruisikin. Mut joo, oman jaksamisen vuoksi kannattaa ehkä vähän olla armollinen, ja antaa jovkus vaikka korviketta.

Jep, ja vielä sekin, että korvikehan sulaa hitaammin kuin rintamaito, koska vauvan elimistö ei sitä osaa niin hyvin käyttää hyväkseen...

Suomessa ei muuten ole imetyskoulutusta kuin n kolmasosalla neuvolan hoitohenkilökunnasta. En lähtisi välttämättä sieltä ensimmäisenä kysymään, mikä mättää.

Mä oon lypsäny niin, että istun pöydän ääressä, lapsi imee toista rintaa tyynyillä ja saman puolen käsivarrella tuettuna sylissä, toinen käsi lypsää pöydällä olevaan astiaan.

Kantoliinailusta vielä, et mulla ei ainakaan auennu selostukset laisinkaan, parhaiten toimi kun kaveri näytti. Kantoliinakanavalla näyttäis olevan ilmaisia vapaaehtoisia tukihenkilöinä, lista ois tällanen: http://www.kantoliinakanava.fi/kantoliinakanava/yhteystieto/index.tmpl?navi_id=14

Ja meitin pieni ei muuten viihdy liinassa kuin a) syömässä ja b) liikkeessä, paikallaanolo ei kelpaa laisinkaan. Taitaa olla aika yleinen ilmiö.

Hei,

jos lohduttaa niin vauvasi syömätottumukset kuulostavat aivan normaaleilta tuon ikäiselle. Alku on tiivistä, mutta minulla on (2 lasta imettänyt, pulloa eivät huolineet koskaan) helpottanut siinä 2kk jälkeen. Sinuna en tarjoaisi pulloa, koska sen myötä helposti lähtee imetysongelmat lisääntymään. Ekat pari kuukautta olin kyllä tämän pienemmän aikaan kotona, koska jaloissa pyöri myös 2-v esikoinen. Imetin varmaan tunnin välein ekat pari kuukautta, joten jätin suosiolla ravaamiset asioilla. Alkuunhan sitä joutuu pyhittämään elämänsä suunnilleen imettämiselle ym vauvanhoidolle, mutta kyllä se siitä pian alkaa tasoittumaan. Mullakaan ei koskaan tullut pumpaten juuri 50 ml enempää (no joskus harvoin saattoi herua paremmin) mutta vauva kasvoi silti + 20% käyrillä :D eli taatusti sai ruokansa! Tsemppiä :) ota arki löysemmin, käy vain ns pakolliset menot tai yritä saada isommalle lapselle joku hoitaja välillä niin ei tarvitse huolehtia kuin vauvasta. Mulle auttoi muuten alussa se kantoliina noihin ulkoilureissuihin, kun vauva tykkäsi nukkua siinä. Imettää en siinä osannut.

mulla parani nännit parissa päivässä kun laitoin lansinoh-voidetta (apteekista) aina imetyksen jälkeen.

ei mullakaan paljoa irtoa lypsäen, mutta vauva on kasvanut punnituksen mukaan tosi hyvin tissimaidolla, joten ei kannata lypsetyn määrää verrata imetyksessä vauvan saamaan määrään.

itse aion koittaa seuraavaksi kantoliinassa imetystä, kun vauva 1kk syö koko ajan. lisäksi vauvan masua kipristelee kun on suihkutissit. tähän näyttää auttavan kun syöttää samasta tissistä useamman kerran peräkkäin.

imetystukilistalta kannattaa käydä katsomassa neuvoja, jos ongelmia imetyksessä ilmenee :)

Yhteistyössä