Imetys-löpinää...(ninaTT, sinulle varsinkin)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huvittunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Miksi muuten ne, joilla imetys ei ole syystä tai toisesta onnistunut, ovat yleensä äänekkäimmin väittämässä imetyksen hyötyjä pelkäksi löpinäksi?

Onhan se hyödyllistä. Onhan imetys ehdottomasti paras ja luonnollisin tapa ruokkia vauvaa. Siitäkin huolimatta, ettei se onnistu kaikilta. Miksei sitä voi myöntää, jos ei ole itse imettänyt?

En mä ainakaan ole niitä hyötyjä mitenkään teilannut, mua vain suoraan sanoen vituttaa jotkut imetysfanaatikot.

Mutta onko fanaattista sanoa, että imetys on parhain ja luonnollisin tapa ruokkia vauvaa? Mun mielestä ei ole. Ei ole fanaattista myöskään puhua imetyksen monista eduista.

Fanaattista on olla sitä mieltä, että korvike on lähtöisin Saatanasta ja korvikeruokitut lapset pitäisi huostaanottaa, tms :D

Fanaattista on myös leimata joka ikinen imetyksen eduista kertova tutkimus imetysfanaatikkojen propagandaksi tms.

Mulla oli varmaan asennevamma jo vastasyntyneenä, kun en suostunut imemään rintaa. :whistle: :laugh:

Ei, vaan sun äidilläs. On takuulla aivan minimaalinen osa, joka ei _pysty_ imettämään. Suurin osa varmasti pystyisi, jos olisi erilainen asenne ja saisi tarpeeksi apua.
Ja kyllä, minulla on takana myös epäonnistunut imetys.

Niin no meillä vauva ei vaan imenyt rintaa,ei ikinä,ei edes synnytyssalissa vaikka heti sain mahan päälle,otti aika hyvä otteen 1kk ikäsenä mutta 2kk ikäsenä ei sitten enää sitäkään vaikka imetysapulaite oli apuna ja samoten imetysdoula kävi kattomassa,maitoa kyllä suihkusi joka paikkaan mutta vauva ei kertaakaan suostunut rintaa imemään,en tajua miksi ja kyllä olin todella pettynyt.Eikä siis ollut eka lapsi kyseessä,kolmea muuta imettänyt ihan ok.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Useimmiten joo, sulla on yhden lapsen kokemus tuosta(kin) minut on lähetetty nyt neljä kertaa kotiin ennen kuin maito on noussut. Yhden kerran neljästä olen saanut -sitä vaatiessani- ohjausta imetykseen.

Höh =/ No, mä synnytin NKLllä ja yhtenä yöhoitajana oli vauvalehdestä tuttu imetysohjaaja, joten olis saanu varmaan pyytämällä apua :D Mutta eivät ne hirveästi kiinnittäny huomiota kun en pyytäny mitään.

Mutta siinäkin ongelma on jossakin muualla korjattavissa, ei korvikkeella.

Taas se tuli sieltä; mä ainakin. :D Tämä keskustelu loppuu minulta tähän, iloinen toki olen tästä yhdestä ainoasta onnistumisestani.

Fanaattisuus saa minut ainakin ottamaan takapakkia asiassa kuin asiassa. :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mulla oli varmaan asennevamma jo vastasyntyneenä, kun en suostunut imemään rintaa. :whistle: :laugh:

Ei, vaan sun äidilläs. On takuulla aivan minimaalinen osa, joka ei _pysty_ imettämään. Suurin osa varmasti pystyisi, jos olisi erilainen asenne ja saisi tarpeeksi apua.

Niin tota noin, mun äiti on mun jälkeen imettänyt kaksi lasta. :whistle: Eli pystyi kyllä imettämään, mutta mä en suostunut imemään. Sitä kyllä yritettiin hoitajienkin avulla.

Miksi muuten ne, joilla imetys ei ole syystä tai toisesta onnistunut, ovat yleensä äänekkäimmin väittämässä imetyksen hyötyjä pelkäksi löpinäksi?

Onhan se hyödyllistä. Onhan imetys ehdottomasti paras ja luonnollisin tapa ruokkia vauvaa. Siitäkin huolimatta, ettei se onnistu kaikilta. Miksei sitä voi myöntää, jos ei ole itse imettänyt?

En mä ainakaan ole niitä hyötyjä mitenkään teilannut, mua vain suoraan sanoen vituttaa jotkut imetysfanaatikot.

Mutta onko fanaattista sanoa, että imetys on parhain ja luonnollisin tapa ruokkia vauvaa? Mun mielestä ei ole. Ei ole fanaattista myöskään puhua imetyksen monista eduista.

Fanaattista on olla sitä mieltä, että korvike on lähtöisin Saatanasta ja korvikeruokitut lapset pitäisi huostaanottaa, tms :D

Fanaattista on myös leimata joka ikinen imetyksen eduista kertova tutkimus imetysfanaatikkojen propagandaksi tms.

Kyllä se aika fanaattiselta kuulostaa jos haluaa korvikkeet reseptille.

Mä taas kadun että imetin.
Olin vain iskostanut päähäni että lasta on imetettävä oli mikä oli.
Kaikki kosketus rintoihin on aina tuntunut inhottavalta, imu suorastaan vastenmieliseltä. Ajatuskin puistattaa, en osaa vastata miksi.
Mutta hampaat irvessä imetin. Voi kunpa olisin luottanut enemmän itseeni ja rohkeasti luovuttanut ja hakenut kaupasta tuttelia.

Niinpä.
Mun miehen kotimaassa korvikkeet ovat apteekissa, turistikohteissa niitä saa myös joistain ruokakaupoista. Miehen siskot eivät edes tienneet mitä varten korvikkeita on olemassa...ajattelivat, että niitä tarvitaan vain, jos vauvan äiti kuolee synnytyksessä, eikä ole ketään sukulaista tai muuta läheistä ihmistä joka voisi imettää. Eivät siis ole koskaan törmänneet äitiin, jolla imetys ei olisi onnistunut - ennen kun minä sain esikoiseni, ja imetys meni persiilleen. Ja heillä on paljon äitikavereita, paljon sukulaisia joilla on paljon lapsia...
Herää, ihan oikeasti, kysymys että onko meillä suomalaisilla niin surkean huonot tissit ettei imetys vaan suju, vai onko meillä eriskummallisia vauvoja jotka päättävät yhtäkkiä etteivät enää huoli rintaa (vaikka ovat koko senastisen elämänsä rintaa saaneet, eivätkä siis tiedä muista vaihtoehdoista), vai oliskohan se oikeasti vain asennekysymys?

USA:ssa on huonommat imetysluvut kun meillä, mutta siellä korvike on silti tietynlaisen "aidan" takana... Mutta siellä yhteiskunta onkin hyvin polarisoitunutta. Ne jotka imettävät imettävät pitkään, ne jotka eivät, saattavat hyvinkin ottaa lääkkeet jo synnärillä tai juottaa tavallista lehmän maitoa lapselle heti.

Kai siihen asenne vaikuttaa; kun imetyksen epäonnistuminen on normi verrattuna sen onnistumiseen, kyllä sen on pakko vaikuttaa alitajuntaan. Ja tietenkin imetysohjauksen laatuun. Monessa maassa "imetysohjaus" on sitä sukupolvelta toiselle siirtyvää, huomaamattomasti tapahtuvaa. Meillä kaikki on hyvin kliinistä.

Synnytykset tietenkin vaikuttavat imetyksiin. Suomessa harvoin annetaan vauvan itse ryömiä rinnalle, tätä ollaan arveltu yhdeksi syyksi maanlaajuiseen imuote-ongelmaan. Samoin vauva saatetaan nostaa aika äkkiä pois äidin luota, pestäväksi ja punnittavaksi, kun olisi tärkeä viettää paljon aikaa äidin iholla. Ja meilläpäin on enemmän vaikeita synnytyksiä johtuen mm vauvan isosta koosta ja siitä, että vaikeita tapauksia jää eloon enemmän.

Niin tota noin, mun äiti on mun jälkeen imettänyt kaksi lasta. :whistle: Eli pystyi kyllä imettämään, mutta mä en suostunut imemään. Sitä kyllä yritettiin hoitajienkin avulla.

Eli kyllö hän pystyy imettämään. Monethan väittävät etteivät pysty imettämään, vaikkei kyse ole suinkaan siitä. Tuohonkin ongelmaan on jos jonkin näköistä jippoa, mutten tietenkään tiedä mitä kaikkea äitisi on kokeillut enkä ala niitä tässä kertomaan, koska sehän vallan fanaattista olisi.

Eli kyllö hän pystyy imettämään. Monethan väittävät etteivät pysty imettämään, vaikkei kyse ole suinkaan siitä. Tuohonkin ongelmaan on jos jonkin näköistä jippoa, mutten tietenkään tiedä mitä kaikkea äitisi on kokeillut enkä ala niitä tässä kertomaan, koska sehän vallan fanaattista olisi.

Mulla ei valitettavasti ole muistikuvaa, että mitä kaikkea on kokeiltu. :xmas: :D

Vois olla vaikka niin, että pieniä määriä korviketta sais apteekista ilman reseptiä mutta suurille määrille (=sitä päivittäi tarvitsevalle) saisi ainoastaan reseptillä.

Korvike on erittäin käsitelty tuote, jopa vastasyntyneet saavat sitä, se voi olla vauvan ainoa ravinnonlähde... Ja sellaisenaan se ei kuitenkaan vastaa ÄM. Sen takia sen päivittäisen käytön pitäisi olla reseptin takana. Satunnaiseen käyttöön vois sitten saada apteekista pari desia kerrallaan.

Ihan samaa mieltä ap:n kanssa. Rintojakin on niin erilaisia, toisista joutuu imemään enemmän ja toisista maito tursuu imemättäkin. Omani kuuluvat jälkimmäiseen ryhmään ja kyllä lapseni joutuivat enemmän siitä pullosta imemään kuin rinnastani... ja silti on ihan siistit hammaskaaretkin... tai no, pojat on kyllä puheterapiassa joutuneet suutakin jumppamaan.. johtuisiko liian vähästä imemisestä :/ Imettänyt olen kyllä pitkään ja hartaasti.

Vois olla vaikka niin, että pieniä määriä korviketta sais apteekista ilman reseptiä mutta suurille määrille (=sitä päivittäi tarvitsevalle) saisi ainoastaan reseptillä.

Korvike on erittäin käsitelty tuote, jopa vastasyntyneet saavat sitä, se voi olla vauvan ainoa ravinnonlähde... Ja sellaisenaan se ei kuitenkaan vastaa ÄM. Sen takia sen päivittäisen käytön pitäisi olla reseptin takana. Satunnaiseen käyttöön vois sitten saada apteekista pari desia kerrallaan.

Mun likka oli 1½kk kun sain ekan kerran korviketta, 2kk ikäisenä sai pelkästään korviketta. Olisi saanut pidempäänkin äidinmaitoa, mutta sen tulo hiipui ja hiipui. Eihän se pumppaamalla pysy siinä vauvan nälän tahdissa. Ja se pullojen kanssa sekaaminen ja keskellä yötä pumppaaminen oli rasittavaa ja väsyttävää.

Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Mä taas kadun että imetin.
Olin vain iskostanut päähäni että lasta on imetettävä oli mikä oli.
Kaikki kosketus rintoihin on aina tuntunut inhottavalta, imu suorastaan vastenmieliseltä. Ajatuskin puistattaa, en osaa vastata miksi.
Mutta hampaat irvessä imetin. Voi kunpa olisin luottanut enemmän itseeni ja rohkeasti luovuttanut ja hakenut kaupasta tuttelia.

Et ole ainoa. Minä tunsin samaten, samoin hyvä ystäväni.
Minulla on kaksi lasta, ja molempien kanssa rehellisesti yritin.

Nyt kokemuksen kautta voisin sanoa, että jos tekisin kolmannen, en edes yrittäisi vaan nauttisin jo siitä alusta.

Imetys oli minulle vastenmielinen tapahtuma, ei siinä ollut mitään kivaa.
Ja sattuikin ihan saatanasti. Niinkuin puukolla olisi viilletty nänniä kahtaalle.

Oon joskus kuullut että joillakin naisilla vaan käy kipeää imettäminen.
Minulle se oli piinapenkki, ja jossain vaiheessa aloin itkemään kun vauva tuotiin lähelle.

Näin off-topiccina, nännit on muutenkin kauhean herkät.

Scarlett, miksi kaikki muut paitsi lehmän maitoon pohjaututvat korvikkeet ovat saatavilla ainoastaan apteekeista, osa ainoastaan reseptillä? Pitäisikö nekin vapauttaa kauppoihin mielestäsi, jotta jokainen voisi valita miten lapsensa ruokkii, soijalla, lehmiksellä vai ihan oikealla ihmisen maidolla?

Entä jos ihmisen ÄM olisi saatavilla, ostettavissa? USA:ssa ja Kanadassa on. Pitäisikö sen olla laillista, laitonta tai säännösteltyä jollakin tapaa?

Scarlett, miksi kaikki muut paitsi lehmän maitoon pohjaututvat korvikkeet ovat saatavilla ainoastaan apteekeista, osa ainoastaan reseptillä? Pitäisikö nekin vapauttaa kauppoihin mielestäsi, jotta jokainen voisi valita miten lapsensa ruokkii, soijalla, lehmiksellä vai ihan oikealla ihmisen maidolla?

Entä jos ihmisen ÄM olisi saatavilla, ostettavissa? USA:ssa ja Kanadassa on. Pitäisikö sen olla laillista, laitonta tai säännösteltyä jollakin tapaa?

Hitostako mä tiedän miksi ne siellä apteekissa. Ihan tavallinen korvike on kuitenkin ihan vain yksi tapa ruokkia nälkäinen lapsi.

Jos äidinmaitoa olisi myytävänä, niin sen myyntiä pitäisi rajoittaa ihan sen takia, että sitä ei yksinkertaisesti riitä. Sitä ei tahdo nytkään riittää sairaaloihin.

Mun sisko on kauheen tarkka ulkonäöstään ja aikoo mennä rintojen suurennusleikkaukseen kun saa rahat kasaan. Kun sai vauvan, imetti vähän aikaa ja puhui että niin saa raskauskilot pois. Sitten aina oli muka vihanen miehelleen että tämä oli mennyt antamaan korviketta pullosta omin päin. "Nyt se ei sitten tietenkään enää huoli rintaa!" Ja aina kun vauva itki nälkäänsä, sisko katto miestään ja tuttipullojen suuntaan. Sitten taas että "ai sä kerkesit taas sen pullon kanssa". Ja nyt jälkeenpäin puhuu ettei imetys onnistunut. Harva varmaan kehtaa myöntää että ei halunnut imettää.

No juuri niin, ihmiset ovat aika tarkkoja siitä etteivät aina tavallista maitoa alle 1-vuotiaille, mutta unohtavat että korvike on lehmänmaitoa!

Ja olen myös sitä mieltä että jokaisen äidin pitäisi saada ensin imetysohjausta ennen siirtymistä korvikkeeseen.

t: imetysfanaatikko

Alkuperäinen kirjoittaja EevaRouva:
ninaTT:kö ottaisi vastuun imeväiskuolleisuudesta kun korvike olisi lukkojen takana apteekissa? On paljon masentuneita äitejä, jotka eivät vain jaksa imettää, MUTTA eivät jaksa apuakaan hakea, antaisiko tällainen äiti sitten Valion maitoa vastasyntyneelle vai mitä ajattelit? Itse olen imettänyt, päässyt kahdesti NKL:lta päivässä-kahdessa kotiin, ennen kuin maito on noussut. Tuttavapiiriin kuuluu äiti, jonka vauva pääsi muutamassa viikossa PAHOIN aliravituksi, koska äiti imetti ja luuli, että maitoa tulee (hänelle oli sanottu, että kyllä sitä tulee kun imetät, imetät ja imetät...) Asiasta kukkaruukkuun ja itse olen omissa imetyksissäni onnistunut.

Minä luulen, että jos korvikkeet olisi lukkojen takana niin yhtäkkiä suurin osa äideistä pystyisikin imettämään. Nyt ei tarvitse pystyä, kun on niin helppoa hakea korviketta. Jos on niin masentunut ja väsynyt ettei pysty edes syöttämään vauvaansa niin silloin kyllä tilanne on jo niin paha, että todellakin tarvis tehdä jo jotain muuta kuin antaa korviketta. Ja miksei tuttavasi käyttänyt lasta neuvolassa, kun kerran PAHOIN ehti mennä aliravituksi? Kyllä mä olen käyttänyt sen kerran viikossa alussa ja niinhän se tapana onkin...

Alkuperäinen kirjoittaja EevaRouva:
Muista NinaTT sitten, että aloitat lapsellasi kiinteät ajoissa? Se nimittäin tukee puheen kehitystä ja siirryt pikkuhiljaa karkeampaan rakenteeseen. 6kk täyimetetyt vauvat saattavat alkaa 4kk iässä aloitettuja huonommin syömään kiinteitä (ovat niin kiinni tississä ja kiinnostus maisteluun meni ohi). Joten VARO, ettei lapsesi puhe viivästy ja vaikeudu kun panostat tähän iänikuiseen imetykseen. Asioilla on aina useampi puoli. :D

Lapsentahtisesti, lapsentahtisesti ;) Tyttö päätti 5½kk iässä, multa lupaa kysymättä, syömään kiinteitä =) Kyllä lapsi itte tietää ku tarvii ruokaa, ei sitä tarvii suuhun sille työntää. Tällä tavalla lapsen suun motoriikka kehittyy paremmin kun ei saa niitä iänikuisia soseita vaa ihan ruokaa mitä voi itse pureskella ja pyöritellä.

Ja moni lapsi joilla on kiinteät alotettu jo 4kk iässä saa aivan liian vähän maitoa isompana, rintamaidon kun kuuluu olla pääravintona alle 1-vuotiaalle, vielä senkin jälkeen tärkeässä roolissa.

On tosi surkeaa, että imettämisestä ei voi puhua myönteisesti saamatta fanaatikon leimaa. Olen paljolti samaa mieltä NinaTT:n kanssa.

Kaikkein älyttömintä näissä keskusteluissa on aina se, miten heti alkuunsa mustavalkoistetaan kaikki tyyliin "ja pullovauvoistako sitten ei tule ihmisiä ollenkaan vai??". Kun ei siitä ole kysymys, eikä yleensä syyllistämisestäkään. Onpahan vain yleisesti tiedossa, että imetyksen onnistuminen on kiinni myös omasta asenteesta ja siitä, että imettäjä saa tietoa ja ohjausta.

Yhteistyössä