Imetys-löpinää...(ninaTT, sinulle varsinkin)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huvittunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja fanaatikko:
Mielenkiintoinen keskustelu jälleen imetyksestä, harmi vain että on taas mennyt tälle ei-imettäjät vastaan imettäjät linjalle.

Korvikkeet reseptille juu... Itse vain mietin, miten kamalaa se olisi ollut omalla kohdallani. Lähteä nyt lääkäriin kertomaan, etten pysty imettämään, antaisitko reseptin jotta voisin ruokkia lapseni. Jotenkin vain nöyryyttävä ajatus. Tutkisiko lääkäri sitten tissit, puristelisi nännejä nähdäkseen tuleeko sieltä mitään? Muutenkin oli luonnonoikku ja friikki olo kun maailman luonnollisin asia ei minulta onnistunut. Jo kaupasta korvikkeen ostaminen pienen vauvan kanssa oli kamalaa alussa, kun häpesin niitä korviketetroja siinä hihnalla...

Jos asenne olisi imetykseni ratkaissut, imettäisin vieläkin!

samoin, minuakin nolotti ostaa tuttelijauhetta,vaikka olin jo imettänyt vaaviani 10kk ja olisin voinnut antaa sille jo lehmänmaitoa,muttakun ajattelin korvikkeen olevan vielä pikkuselle parempaa.ja lopuksi imetyksen lopetuksen syy oli ku olin uudelleen raskaana. siinä kassalla aattelin ett miettiiköhän joku sit ettei tuokaan halua lastansa imettää......

Jooh, kyllä siinä olis ollut nöyryytys huipussaan, jos mun olisi pitänyt lähteä jotain reseptiä korvikkeita varten anelemaan. Ja mä kun olin niin päättäänyt ja halunnut imettää!! Sillä tahdolla olisi imetetty vaikka kaikki kulmakunnan vauvat. Siinä kun ei paljo tahtoa kysellä, jos maitoa ei tule maitorauhasten vähyyden takia.

Alkuperäinen kirjoittaja bääh:
samoin, minuakin nolotti ostaa tuttelijauhetta,vaikka olin jo imettänyt vaaviani 10kk ja olisin voinnut antaa sille jo lehmänmaitoa,muttakun ajattelin korvikkeen olevan vielä pikkuselle parempaa.ja lopuksi imetyksen lopetuksen syy oli ku olin uudelleen raskaana. siinä kassalla aattelin ett miettiiköhän joku sit ettei tuokaan halua lastansa imettää......

Hiukka offtopic... Mutta siis miksi lopetit lapsen imetyksen? Eihän raskaus automaattisesti tarkoita imetyksen loppua.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja bääh:

Hiukka offtopic... Mutta siis miksi lopetit lapsen imetyksen? Eihän raskaus automaattisesti tarkoita imetyksen loppua.

Paitsi että useimmat lapset lopettavat tissin syönnin, maidon maku kun muuttuu jos on raskaana :)

Mä en laittaisi korvikkeita apteekkiin, mutta toivoisin että tarjottaisi tietoa imetyksestä niin ettei itse sitä tarvitsisi vaatia.
Mua itseäni inhotaa kun esikoisen imetys oli niin takkuista. Kukaan ei osannut sanoa mistä kipu nänneissä johtuu, imemisote lapsella katsottiin useamman kerran eri henkilöiden taholta kuitenkin oikeaksi. Ehkä mulla on sitten tuollaiset epäkelvot rinnat, mutta sinnikkäästi (ja jälkeenpäin ajattelen että typerän itsepäiesti) vaan imetystä jatkoin.
Toivon että seuraavan kanssa imetys olisi helpompaa. En tiedä mitään helpompaa ja vaivattomampaa tapaa ruokkia pientä lasta ja esikoisenkin kanssa, kun imetys alkoi lopulta monen kuukauden jälkeen sujua, se oli minusta ihanaa.

mulla oli kans aluks tosi vaikeeta imetys, se sattui ihan helvetisti. Sitten mä otin jo sairaalassa käyttöön rintakumin niin heti onnistui paremmin ja vauvakin tykkäs jotenki imeä kauemmin. Mä imetin jonkun kuukauden sillä rintakumilla ja sit alkoi ketuttaa kun imetyksen kesto yhellä syöttökerralla alkoi olla jo n. 2 1/2 tuntia! :o Oli uni jo niin vähissä kun ei muuta kerenny tekee kun imettää. Sitten päätin että alan imettää ilman kumia, niin herrajumala mitä taistelua se oli. |O Mä itkin ja vauva itki, mä raivosin ja vauva raivos, sitä kesti pari viikkoa ja sit se alkoi onnistumaan. Eikä tissit ollu enää kipeet vaikka imetti ilman kumia. Nyt on kuin taivas auennut kun imetys on ihan kivaa eikä se kestä tuntikausia. :) Tosin en mä ole nyt imettänyt kuin reilun kuukauden ilman kumia mutta toivottavasti jatkuu vielä hyvin tohon vuoden ikään asti ja maito riittäis.

Mua harmittaa kun en hirveesti saanu imetysohjausta sairaalassa, ne katsoi että vauvan imuote oli ihan oikea mutta se sattui siltikin ihan älyttömästi. Netistä mä vaan lueskelin niitä ohjeita ja sit alkoi pikkuhiljaa onnistumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Samoin imetyksen pitäisi olla se normi, itsestäänselvä asia, että kaikki pyrkivät imettämään lastansa. Ei mikään elämäntapa tai valinta.

Minä olen tästä osittain eri mieltä. Toivoisin että tietoa imetyksen eduista olisi enemmän ihmisillä (esim. jo koulussa voisi puhua asiasta ihmisen lisääntymisestä oppiessa) ja he päätyisivät siksi imettämään, mutta toivoisin ilmapiiristä sellaista että jos joku ei jostain syystä tahdo imettää, niin saisi sanoa sen reilusti. Nyt monet salaavat (ehkä itseltäänkin?) tämän asian muuttaen sen muotoon "maito loppui", joka on sitten haitaksi sellaisille äideille, jotka tosissaan tahtoisivat imettää mutta heillä on ongelmia. Jos voisi ilman paska äiti-tuomiota sanoa ettei pitänyt imetyksestä, silloin ne jotka haluavat imettää, eivät eläisi "maito vaan kertakaikkisesti loppui kun vauva täytti 3kk"-tarinoiden keskellä, vaan saisivat kannustavaa apua omiin pulmiinsa.

Sulla on hyvä pointti, mutta mun mielestä tää asia on vähän ku synnytyskin.

Sektiota ei pitäisi saada sen takia, että pyytää kauniisti. Korvikkeenkin tulisi olla reseptillä, että ne vauvat, jotka sitä tarvitsevat, sitä oikeasti saavat. Ja sitä ennen saisi imetysohjausta.

Korvike reseptille?! Ei hyvää päivää :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Töyhtö:
mulla oli kans aluks tosi vaikeeta imetys, se sattui ihan helvetisti. Sitten mä otin jo sairaalassa käyttöön rintakumin niin heti onnistui paremmin ja vauvakin tykkäs jotenki imeä kauemmin. Mä imetin jonkun kuukauden sillä rintakumilla ja sit alkoi ketuttaa kun imetyksen kesto yhellä syöttökerralla alkoi olla jo n. 2 1/2 tuntia! :o Oli uni jo niin vähissä kun ei muuta kerenny tekee kun imettää. Sitten päätin että alan imettää ilman kumia, niin herrajumala mitä taistelua se oli. |O Mä itkin ja vauva itki, mä raivosin ja vauva raivos, sitä kesti pari viikkoa ja sit se alkoi onnistumaan. Eikä tissit ollu enää kipeet vaikka imetti ilman kumia. Nyt on kuin taivas auennut kun imetys on ihan kivaa eikä se kestä tuntikausia. :) Tosin en mä ole nyt imettänyt kuin reilun kuukauden ilman kumia mutta toivottavasti jatkuu vielä hyvin tohon vuoden ikään asti ja maito riittäis.

Mua harmittaa kun en hirveesti saanu imetysohjausta sairaalassa, ne katsoi että vauvan imuote oli ihan oikea mutta se sattui siltikin ihan älyttömästi. Netistä mä vaan lueskelin niitä ohjeita ja sit alkoi pikkuhiljaa onnistumaan.

Tää on ihan kuin minun suustani =). Tosin meillä imuote ei ollut sairaalassa kunnossa, ja rintakumista (2kk iässä) päästiin alle viikossa eroon päättäväisyyden ja harson avulla. Eli melkein11kk imetin vielä rintakumista vierottamisen jälkeen. Nyt tyttö kohta 1v1kk ja imetys loppunut viime viikolla. Periaatteessa mulla on sellaiset rinnat, ettei niillä ollut todellakaan helppoa imettää (roikkuu ja nännit ihan olemattomat), mutta silti tyttö oppi niistäkin "haukkaamaan" ja tavalliseen maitoon päästiin suoraan siirtymään :)

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Korvikkeenkin tulisi olla reseptillä, että ne vauvat, jotka sitä tarvitsevat, sitä oikeasti saavat. Ja sitä ennen saisi imetysohjausta.

:headwall: :headwall: :headwall:

Imeväisikäiselle, jopa vastasyntyneelle tarkoitettu erityisravintovalmiste. Kuuluu mun mielestä reseptin taa...

Lapsi huutaa nälkäänsä, imetys ei onnistu ja siinä vaiheessa yritetään saada lääkärille aika reseptin saamista varten. Jopa keskellä yötä. Kivaa.

Miten se kerrasta se maito loppuu? Useimmitenhan synnäriltä ei lähdetä kotiin ennen ku maito on noussut ja imetys lähtenyt käyntiin.

Maito voi loppua myös kerrasta. Jos äiti esim. väsynyt, järkyttynyt jostain tmv., heruminen voi lakata kokonaan. Ja minusta on aika asiatonta verrata äidinmaitoa esim. alkoholiin tai tupakkaan.

Anteeks nyt, mutta nää "imetysväännöt" alkaa olla jo tosiaan huvittavia. Kysymyshän on luonnollisesti suorastaan elämää suuremmasta asiasta :D B) . Yrittäkäähän nyt äitikät vähän relata, ja ymmärtää sekä suvaita toistenne erilaiset näkökannat tähän keskustelujen kestosuosikkiaiheeseen. Voi Jösses!

Alkuperäinen kirjoittaja Kiekuva Kinkku:
Anteeks nyt, mutta nää "imetysväännöt" alkaa olla jo tosiaan huvittavia. Kysymyshän on luonnollisesti suorastaan elämää suuremmasta asiasta :D B) . Yrittäkäähän nyt äitikät vähän relata ja ymmärtää sekä suvaita toistenne erilaiset näkökannat tähän keskustelujen kestosuosikkiaiheeseen. Voi Jösses!

Hulvaton nikki sinulla!! Ja asiaakin kirjoitit =)

Alkuperäinen kirjoittaja luonnonlaki:
Mulla oli varmaan asennevamma jo vastasyntyneenä, kun en suostunut imemään rintaa. :whistle: :laugh:

kukaan vastasyntynyt ei tapa itteensä nälkään, kylse tissi kiinnostaa ennemmin tai myöhemmin,sulle raukkaparalle vaan ei tarjottu rintaa tarpeeksi sinnikkäästi =)

Meidän esikoinen olisi taatusti tappanut. =) Kesti sen verran monta viikkoa ennen kuin alkoi saada tissista mitään ulos että ilman ensimmäisten päivien korviketta ja myöhemmin pumpattua maitoa olisi peli varmasti menetetty.

Kuopuksesta en tiedä olisiko välttämättä ihan kuollut, mutta tosi alas kerkisivät sokerit isolla vauvalla laskea ja siitä kesti vielä jonkin aikaa ennen kuin maito nousi. Eli varmasti turvallisinta hänenkin kohdallaan turvautua lisämaitoon aluksi.

Ja usko pois, kyllä sitä rintaa tarjottiin kumpaisellekin niin sitkeästi etten usko kenenkään palstalaisen parempaan pystyvän. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja Kiekuva Kinkku:
Anteeks nyt, mutta nää "imetysväännöt" alkaa olla jo tosiaan huvittavia. Kysymyshän on luonnollisesti suorastaan elämää suuremmasta asiasta :D B) . Yrittäkäähän nyt äitikät vähän relata ja ymmärtää sekä suvaita toistenne erilaiset näkökannat tähän keskustelujen kestosuosikkiaiheeseen. Voi Jösses!

Hulvaton nikki sinulla!! Ja asiaakin kirjoitit =)

Tänks! Nikki kuvaa aika hyvin minua :D . Joo, ja joskus saatan suoltaa ihan vahingossa jotain asiaakin :D .

Alkuperäinen kirjoittaja Kuulehan:
Korvikkeenkin tulisi olla reseptillä, että ne vauvat, jotka sitä tarvitsevat, sitä oikeasti saavat. Ja sitä ennen saisi imetysohjausta.

Imeväisikäiselle, jopa vastasyntyneelle tarkoitettu erityisravintovalmiste. Kuuluu mun mielestä reseptin taa...

Lapsi huutaa nälkäänsä, imetys ei onnistu ja siinä vaiheessa yritetään saada lääkärille aika reseptin saamista varten. Jopa keskellä yötä. Kivaa.

Miten se kerrasta se maito loppuu? Useimmitenhan synnäriltä ei lähdetä kotiin ennen ku maito on noussut ja imetys lähtenyt käyntiin.

Maito voi loppua myös kerrasta. Jos äiti esim. väsynyt, järkyttynyt jostain tmv., heruminen voi lakata kokonaan. Ja minusta on aika asiatonta verrata äidinmaitoa esim. alkoholiin tai tupakkaan.

Maito ei todellakaan kerrasta lopu oli sitten kuinka järkyttynyt tahansa niin se maito sieltä ei mihinkään karkaa.

Suurin osa imetyksen lopettaneista ei ole saanut asiallista tietoa ja opastusta. Pieni vastasyntynyt kiskoo rintaa ja kitisee, ajatellaan heti että maitoa ei tule vaikka se kuuluu vastasyntyneen normaaliin tapaan.

Ja viimeistään siinä vaiheessa kun noin 3 kk:n ikäisellä alkaa rintaraivarit, monet jättävät imetyksen koska luulevat että nyt se maito sitten vain loppui.

Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:

Maito ei todellakaan kerrasta lopu oli sitten kuinka järkyttynyt tahansa niin se maito sieltä ei mihinkään karkaa.

Suurin osa imetyksen lopettaneista ei ole saanut asiallista tietoa ja opastusta. Pieni vastasyntynyt kiskoo rintaa ja kitisee, ajatellaan heti että maitoa ei tule vaikka se kuuluu vastasyntyneen normaaliin tapaan.

Ja viimeistään siinä vaiheessa kun noin 3 kk:n ikäisellä alkaa rintaraivarit, monet jättävät imetyksen koska luulevat että nyt se maito sitten vain loppui.

Vaikka maito ei karkaakaan, ei sillä ole mitään virkaa, jos herumista ei tapahdu.

Maito voi loppua myös kerrasta. Jos äiti esim. väsynyt, järkyttynyt jostain tmv., heruminen voi lakata kokonaan.
Vaikka maito ei karkaakaan, ei sillä ole mitään virkaa, jos herumista ei tapahdu.

Herumisen käyntiin saamiseen löytyy useimmissa tapauksissa kikkoja.

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Maito voi loppua myös kerrasta. Jos äiti esim. väsynyt, järkyttynyt jostain tmv., heruminen voi lakata kokonaan.

Herumisen käyntiin saamiseen löytyy useimmissa tapauksissa kikkoja.

Hyss, tuolleen ei saa sanoa, se on syyllistämistä :xmas:

No ei se heruminenkaan yht´äkkiä lakkaa. Kyllähän se rinta esim. ne ylimääräiset maidot sieltä pois heruttaa kun rinta on tarpeeksi pinkeä. Stressi voi kyllä hidastaa herumista mutta siihenkin on keinonsa.
Herumista voi myös auttaa alkuun ennen imetystä lämmittämällä rintoja, hieromalla niitä tai pyytämällä vaikka puolisolta hierontaa alaselkään, kumartumalla eteenpäin ja ravistelemalla rintoja, syömällä hyvin ja muistamalla juoda päivän mittaan.

Ei hyvänen aika..kyllä nyt on pikkusen keskustelu lähtenyt raiteiltaan.

Jos maitoa ei tule, niin korvike on hyvä vaihtoehto. Eiköhän tästä ole jokainen samaa mieltä. Kyllä jokainen lastaan rakastava äiti hankkii jotain muuta tilalle, niinkuin tekeekiin.

Imetysohjeet ovat valitettavan huonoja ja sitä pitäisikin ymmärtää pyytää lisää, kaikki eivät sitä silti saa. Paljonhan imetys on tästä kiinni, mutta on myös niitä, joilla maitoa ei tule kovin kauan. Turha se on ruveta ihmisiä syyttelemään tai laittamaan korvikkeet reseptin taakse. Huvittava idea. Miettikääpä, jos maidon tulo lakkaisi viikonloppuna..että lähdetäänpä sitten päivystykseen jonottelemaan nälkäisen ja itkuisen lapsen kanssa. Ei oikeen kyllä käy normijärkeen tuo ajatus. Joskushan voi olla, että tarvitsee vaikka rinnat taukoa, jos ovat pahoin tulehtuneet esimeriksi. Tilanteet voi kääntyä aika nopeasti, niinkuin varmaan monet pienten lasten äidit tietävät.

Eiköhän pidetä ihan jäitä hatussa tämän aiheen kanssa, keskustelu on oikeesti kääntynyt nyt sille eipäs-juupas -osastolle =) Jos joku ei halua imettää lastaan, se on muille sovittava. Jos joku ei voi imettää lastaan, sekin on muille sovittava. Jos joku haluaa imettää lastaan ja pystyy siihen, senkin on sovittava muille.

Ja on aika erikoista verrata äidin maitoa tupakkaan tai alkoholiin, koska aika harva ei-imettävä näitä kuitenkaan käyttää tai edes hyväksyy. Eli ei ole hyvä vertauskohde edes. Ihan ihmeellistä syyllistämistä taas puolin ja toisin. Lisäksi jutun otsikkokin on mielestäni hyökkäävä palstan yhtä henkilöä kohtaan =)

En yhtään ihmettele, että monet ei tänne halua tulla tutustumaan aiheisiin. Monet sanovat, että kaksplussan palstalla on niin huono ilmapiiri, ettei kannata paljo päivästä tuhlailla aikaa hyeenalaumojen kanssa..ehkä tälle asialle pitäs tehdä jotain ja puhua asiallisemmin. Huvitti kovasti kaksplussan lehdessä, kun päätoimittajak irjoitteli että sivuilta saa vastauksen kysymykseen kuin kysymykseen isiltä ja äideiltä..toki se pitää paikkaansa, mutta minkälaisiahan ne vastaukset ovat =D

Mulla ei esikoisella ollut ollenkaan rintaraivareita mutta nyt toisella on. Ja etenkin kun heruminen on välillä hitaampaa. Jos en olis itse ottanut selvää asioista niin varmasti voisin luulla että nyt se loppui. Eli juurikin se tieto auttaa monesti. :)

Yhteistyössä