imetys sucks!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lapsentahtinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hei!

Onpa hyvä aihe, jota olen itse paljon viime aikoina miettinyt. Vauvamme 6 vkoa paino on noussut todella nopeasti. Alussa annoin jokaiseen kitinään ja äännähdykseen rintaa ja edelleenkin aika usein. Syöttäminen oli lähes jatkuvaa. Pian vauvalla oli myös ilmavaivoja. Lisäksi tajusin, että hän, joka ei tuttia huoli, käyttää minua tuttinaan.

Päätin alkaa kuunnella itkuja tarkemmin. Mielestäni ilmavaivat ainakin helpottuivat. Nyt sain jopa neuvolan vakuutettua liian kovasta syömisestä!

Ongelmani on kuitenkin se, että en tiedä miten vauvan totuttaisi pitempiin ruokailuväleihin. Jos hän nimittäin ei saa nukahdettua päiväunille, alkaa kitinä huomattavasti nopeammin kuin 2-3 tunnin kuluttua. Kitinä on väsymyskitinää, mutta vauvaa on vaikea rauhoittaa ilman tissiä. Ja näin kierre senkuin jatkuu!

Miten te - ap ja muut - olette hoitaneet tämän ""siirtymävaiheen""? Meillä ei huolita tuttia.

suositus olisi ettei vauvalle saisi antaa kerralla kuin maksimissaan 200ml. Rintamaitoa saava lapsi kyllä juo sitten niin paljon kuin haluaa, sitä kun ei voi kontrolloida. Meillä ei ainakaan kertaakaan ole poika juonut (nyt 5,5 kk) yli 200 ml vaikka olisi tarjottukin...mutta tämä olikin helppo todeta kun pullosta meni. En tiedä sitten rintamaidolla olevista vauvoista. Mutta ilmeisesti äidinmaitoa saava vauva ei edes tarvitse niin paljoa kuin korviketta juova...näin ainakin neuvolatäti meille sanoi. Mutta jälleen varmaan vauvakohtainen juttu. Kyllähän isompi vauva syö enemmän kuin vähän pienempi.

Meillä tuo ""siirtymävaihe"" toteutettiin niin, että kannettiin kitisevää vauvaa yhden päivän ajan aina se väli, joilloin yleensä olisin jo tarjonnut ruokaa siihen saakka kun oli mennyt kolme, tai lähes kolme tuntia, jonka jälkeen syötin vauvan. Siihen ei mennyt kuin pari ""venytystä"" kun lapsi jo piti itsekin nuo välit ja jopa pidemmät. Myös päiväunet rytmittyivät tosi kivasti syöttöjen mukaan.

Meillä tehtiin useampi syöttöpunnitus ensimmäisten kuukausien aikana ja saldo oli yleensä n. 100-150ml. n. 100ml toisesta rinnasta ja kun itse lopetti niin tarjosin vielä toista, josta söi vaihtelevalla menestyksellä.

Meillä pojan paino nousi aivat huimaa vauhtia kun syötin joka kitinään, mutta painon kehitys alkoi normalisoitua kun syöttövälit hieman pidentyivät. Silti painoa tuli reilusti, eli nälässä ei vauva joutunut olemaan.

Haluaisin vielä huomauttaa, että toiset vauvat todella tankkaavat illalla (meillä ei näin ole koskaan ollut), jolloin kannattaa kyllä joustaa noista ajoista ja toki antaa ruokaa useammin jos vauva känisee. Silloinkin useimmiten toimii kuitenkin 2 tunnin väli, jolloin vauva ehtii imeä esim. 3 kertaa (n. 18,20,22) ennen unille menoa.

Tärkeintä varmaan kaikessa no muistaa, että OMILLA aivoilla ajattelu ei ole kielletty. Samoin hyvästä sisälukutaidosta on hyötyä, kun noissa ohjeviidakoissa surffailee. Tuntuu, että nykyajan äidit ovat tekemässä äityidestä ja erityisesti lapsenhoidosta ydinfysiikkaa.

Jos joku ohje ei toimi yhdellä, kannattaa kokeilla toista jne.
Ja tuosta imetystukisivujen parjaamisesta on tullut oikea trendi. Sisälukutaidottomat ja ne, jotka ovat imetyksessää epäonnistuneet, haukkuvat niiden oppeja. Ihan kun se jokin raamattu oppeineen olisi.

Hyvät naiset, meidät on varustettu suht isoilla aivoilla. NIIDEN KÄYTTÄMINEN ON SALLITTUA! Ja apua voi aina kysyä.

Kyllä toi sun otsikko on aika raflaava. Kannattaisi muistaa, että jos jokin neuvo on sinun kohdallasi toiminut, niin muiden neuvojen teilaaminen ei ole ehkä kaikista paras tapa auttaa muita äitejä. Vaihtoehtoja voi kyllä tuoda esille,....

kylläpä sitä usein vaan niin puhutaan että ""tarjoa vain tissiä jos vauva itkee"". ja te viisastelijat jotka täällä sanotte ""saahan niitä aivoja käyttää"", niin painukaa..! kyllä ensimmäisen lapsen kanssa ei todella voi tietää kaikkea (läheskään..) ja sitten kun neuvotaan että rintaa vain tarjoa itkuun, niin kyllähän sitä ""tottelee"" neuvoja..

Ap:n kirjoitus oli hyvä ja varmasti (kuten tästä ketjustakin näkee) monella ollut samanlaisia tuntemuksia! Lapsentahtinen imetyshän siis tarkoittaa sitä että rintaa tarjotaan joka lapsen itkuun, ei voi heti alkuun tunnistaa mitä lapsi itkee ja kyllähän alkuun onkin tiuhempaan tissillä, ennenkuin maitoa alkaa tulla..

Ihanaa, nyt se selvis miksi meillä alkutaipale oli niin vaikea... siis minähän olin unohtanut täysin, että mulla on aivot jota voin käyttää. Kylläpä nyt helpotti. Varsinkin näin esikoisen äitinä nyt TÄSTÄ lähdin kaikissa kimuranteissa tilanteissa, joissa meinaa sormi mennä suuhun, pistän vain aivotoiminnan täysille ja sillä asia selvä. Ihana kun enää ei tartte neuvolasta tai edes TÄÄLTÄ kysyä neuvoja tai ohjeita liittyen vauvan hoitoon, mullahan aivoista löytyy vastaukset, jes jes! Voi tätä ilon päivää.
=)))))...

:D aivan... born to be mother..Ehkä näin, siltikin sitä ei tiedä oikeastaan mitään ammattilaisilta/kokeneemmilta kysymättä..
Toinen on se maalaisjärjen toitottaminen..Huh..Kaikkea silläkin voi ratkaista..

imetys tarkoittaa siis vielä kerran sitä, että ei katsota kellosta, koska imetetään, esim. vain joka kolmas tunti. Vaan imetetään silloin, kun vauvalla on nälkä. Ei siis joka itkuun tarjota rintaa. Otetaan huomioon vauvan tiheän imun kaudet.

Meillä toimi lapsentahtinen, koska vauva kieltäytyi rinnasta, jos ei ollut nälkä sekä toiseksi, en sitä tarjonnutkaan joka itkuun, vaan koitin ensin muita keinoja saada vauva rauhoittumaan.

Mulla olisi maidon määrä vähentynyt paljon, jos olisin imettänyt säännöllisesti vain vaikka joka 3. tunti.

Mutta toki uskon, että kaikilla se ei toimi, mutta meillä oikein hyvin.

En jaksa lähteä edes vastaamaan näihin ""omaa järkeä saa käyttää"" -kommentteihin.

Meillä vauva ei ennen 4kk ikää (tätä ennen en juuri rajoittanut imetystä) kieltäytynyt koskaan rinnasta, eli siitä ei voinut päätellä yhtään mitään. En minäkään toki joka itkuun sitä tissiä tarjonnut, vaan kaikkea yritin ennen syöttöä, jos edellisestä syötöstä oli vasta vähän aikaa. Itseäni toistaen; meillä vauvalle tuli mahakipuja jos imetin tunnin-kahdenkin välein, ja ellen katsonut kellosta ja vauva huusi kolmatta tuntia, ehdin kokeilla imetystä jo ainakin kerran.

Eli meillä kellosta oli kyllä oiva apu.

Väittäisin, että täysin lapsentahtinen, mitä se sitten tiukimmillaan tarkoittaakin, toimii ainoastaan vauvoilla, jotka eivät itke läheskään niin paljon kuin esim. meidän poika. Aikaisemmissa viesteissäni olen selvittänyt, miksi kovin itkuisesta vauvasta ei yksinkertaisesti voi tietää milloin sillä on nälkä. Silloin ainakin meidän tapauksessa oli järkevintä säännöstellä imettämistä.

Ja mulla maidontuotanto vain tasoittui pojan tasolle, kun rajoitin imettämistä, koska silloin poika söi kun oli nälkä eikä silloin kun äiti luuli että on nälkä.

Ap:lle, kyllä pointtisi on ymmärretty, mutta minä ainakin halusin vain tuoda esille, että kaikilla ei ole niin kuin sinulla ja meillä siis lapsentahtinen imetys toiminut aivan mainiosti. Kaikki ei sovi kaikille. Kai tänne saa eriäviä mielipiteitäkin tuoda.

En kyllä enää jaksa...

Lapsen tahtinen imettäminen tarkoittaa sitä että vauvalle anntaan ruokaa silloin kun sillä on nälkä. Ei silloin kun se itkee. Sanoohan se järkikin että vauva itkee muutakin asiaa kuin nälkäänsä!!!! Miksi siis tunkea tissiä joka välissä? Jos vauva söi hetki sitten, niin tuskin sillä heti nälkä on, varsinkin jos se toisen imetyksen jälkeen edelleen itkee...?

Vauvaan täytyy tutustua että oppii, minkä takia vauva itkee milloinkin. Ajan kanssa vauva tulee tutuksi ja se saattaa vaatia useamman unettoman yön ja pähkäilyn, että miksi vauva sattuu nyt tällä kertaa itkemään. Sitä kautta tullaan tutuksi ja hoksataan asioita, kuten esim. ap:lle on käynyt.

Jokainen äiti on oman vauvansa asiantuntija ja tuntee vauvansa parhaiten. Muut voivat antaa vinkkejä ja neuvoja, mutta kaikista parheiten tietää aina äiti (vaikka äidistä itsestä tuntuisi ettäi tiedä mitään). Luottakaa itseenne äitinä ja käyttäkää ÄIDINVAISTOA sen kuuluisan MAALAISJÄRJEN sijaan. Toki neuvoja kannattaa kysyä muilta ja lukea oppaista ohjeita, mutta kokeilemalla mikä on omalle vauvalle parhaaksi ja kuulostelemalla vauvaa tulee parhaita lopputuloksia.

Ap älä välitä noista viisastelijoista. Myös minulle oli kirjoituksessasi paljon tuttua, et tosiaan ole ainoa jolla on tuollaisia kokemuksia. Ehkä seuraavan lapsen kohdalla olen minäkin viisaampi...

Itselleni on ainakin toitotettu joka tuutista, että ei ole väärin tarjota vauvan itkuun aina tissiä (olettaen tietenkin, että muut hädät on jo tarkistettu).
Tämä varmasti toimii monille ja on järkevä tapa toimia, mutta oma poikani syö tissiä ahnaasti myös vatsakipuihin, jonka seurauksena vatsakivut vain pahenevat. Neuvolassa terkka sanoikin, että ei ole ihme jos pojalla on vatsakipuja näillä painonnousuilla. Joten mekin pyritään pitämään hiukan enemmän taukoa syötöissä. Tähän minua on kehoittanut vyöhyketerapeutti, kukaan muu ei ole asiasta maininnut, ei edes neuvolassa. Neuvolan ohje vatsavaivoihin oli cuplaton :) Niin kyllä terkka mainitsi, että paino on noussut reippaanlaisesti, mutta esikoisen äiti ei ehkä tämän perusteella tajua, että syöttövälejä voisi kasvattaa...omaa tyhmyyttä. Kun lapsi on kovin itkuinen, niinkuin meillä ja tissi kelpaa hyvin muuhunkin kun nälkäänb ei lapsentahtinen imetys välttämättä toimi. Monilla varmasti taas toimii hyvin! Kaikkia lapsia ei ole välttämättä niin helppo tulkita vaikka kuinka käyttää äidinvaistoa tai maalaisjärkeä!

Eme: kuulostaapa tutulta. Tuntuu, että neuvolassa vaan ihmetellään jos painoa on tullut liian vähän, mutta kehutaan kovasti jos painoa on tullut tosi paljon. Cuplaton oli meilläkin eka neuvo joka paikassa. Siitä tuli jo meillä isän kanssa vitsi, että kun tuli ongelmia missä tahansa asiassa, niin ""voisikoha Cuplaton auttaa?"".

Ehkä olen vähän turhan rajusti kritisoinut näitä imetystuki.net-sivutoja, mutta ihan aikuisten oikeesti voin sanoa, että monesti kun vauva söi nyt jälkeenpäin ajateltuna ihan yli tiheästi, näin silmilläni nuo ""on harhaluulo, että vatsan ei tarvitse levätä"" ja ""ei ole synti tarjota rintaa vaikka joka itkuun"" ja ne kyllä vaikuttivat siihen, etten uskaltanut vastustaa näitä oppeja ja tehdä niinkuin itsestä tuntui parhaalta.

Mietin vaan nyt jälkeenpäin, että mihin ""tutkimuksiin"" nämä perustuvat, jos ne eivät päde läheskään kaikille vauvoille? esim. tuo mahan levähtäminen vei meidän pojalta miltei kaikki ilmavaivat pois.

Jos on suihkutissit, vauva joutuu hotkimaan ruokansa ja silloin on maha täynnä ilmaa ja varmasti kipeä. Kannattaa tyhjentää eka vähän rintaa tai käyttämään rintakumia, niin eiköhän helpota ongelma. Suihkutissilapset yleensä kasvaa nopeammin, kun ruuan tarjonta on suurempaa...

Cuplaton on minusta aika huuhaa tavaraa... Paljon parempi on kun saa vauvan röyhtäsemään kunnolla tai jumpan avulla pierasemaan, tai sitten estää ilman nieleminen esim. tyhjentämällä rintoja ennakkoon.

Ärsyttää kun aina ollaan eka lääkkeellä parantamassa vaivoja, kun omaa toimintaa muuttamalla voidaan onnistua paljon paremmin. Eihän sitä itsekään käytetä cuplatonia, jos vatsassa on ilmaa. Eiköhän sitä silloin päästellä kaasuja kummastakin päästä...

Meillä ei suihkutisseihin auttanut mikään. Edelleen, vaikka imetän vain muutaman kerran päivässä ja rinnat tuntuvat tyhjiltä, rinnat suihkuavat aluksi vähän kun heruminen alkaa. Suihku tuli meillä myös rintakumin läpi=(

Jouduin pumppaamaan alkuaikoina yleensä n. 50-100ml ennen kuin suihkuaminen helpotti ja tämä vain lisäsi maidontuotantoa-->suihkuaminen oli vain hurjempaa. Meillä ei mysökään röyhtäyttäminen tai pierujumppa auttanut masukipuihin. Ainoastaan imetyksen rytmittäminen toi avun.

Hei ap,

kirjoitin jo aikaisemmin vastaavasta tilanteesta. Olen nyt pyrkinyt tasoittamaan imetysvälejä - en kellon tarkkuudella, mutta kuuntelemalla vauvaa tarkemmin. Olen huomannut, että hän tuskastuu mm. hikasta, mahavaivoista tai väsymyksestä niin, että haluaisi lohduksi rintaa. Se taas aiheuttaa mahavaivoja. Meillä vauvan paino on kasvanut todella nopeasti. Nyt kun olen pidentänyt imetysvälejä, ovat ilmavaivat mielestäni vähentyneet ja tuntuu mukavalta kun osaa tulkita vauvaa koko ajan paremmin.

Ihan loogista: jos itseäni jokin pännii, voin lohduttautua ruoalla, mutta ei se mitään auta jos ei ole nälkä. Ja vauvoilla mahavaivoja usein on!

Minusta argumenttisi ovat olleet asiallisia. Kiitos keskustelunavauksesta.

Jos edellisestä imetyksestä on aikaa vaikkapa alle tunti, niin silloin kitinän syy on todennäköisimmin röyhtäisemisen tarve. Esikoisen kohdalla sairaalassa lastenhoitaja hyvin opasti, että kannattaa kokeilla lapsen itkuisuuteen kolmea konstia ensisijassa: vaipanvaihto, röyhtäytys, imetys. Vastasyntyneellä imetystarve voi olla vaikka tunnin välein, mutta varsinkin isommalla lapsella syy imetyksen jälkeen on yleensä juuri joko kakat vaipassa tai tarve röyhtäistä.

Periaatteessa lapsentahtinen imetys on ookoo, muttei suinkaan tarkoita sitä, että vauvan pitää olla tissi suussa 100 % hereilläoloajastaan.

Ap: minun mielestäni olet kirjoittanut ihan asiaa. Ei ensimmäistä lastaan hoitaessa voi tietää kaikkea itse, tätä monien näyttäisi olevan vaikea tajuta, enkä tarkoita vain tätä ketjua, vaan monia muitakin.
Vaikutat oikein järkevältä immeiseltä, kiitos kokemuksesi kertomisesta. Ehkä joku epävarma vasta-alkaja- äiti sai nyt lukea toisenlaisenkin näkökannan =)

Kuten ap mainitsitkin, niin joillekin lapsentahtinen imetys ja rinnan tarjoaminen joka itkuun kuitenkin sopii, syynä varmaankin juuri se, että maitoa tulee vähänlaisesti. Eli minä imetin vauvaani lähes aina kun tämä itki, ja näin vauva itkikin pienenä ollessaan kyllä tosi vähän. Paino kuitenkin nousi hitaanlaisesti ja jouduin antamaan korvikettakin, mikä harmitti, koska olisin halunnut täysimettää. Tiheällä imettämisellä sain kuitenkin pidettyä korvikemäärän pienenä, mutta maidontuotanto ei kuitenkaan kasvanut mahdottomaksi. Neuvolassa kehotettiin pitämään vähintään kahden tunnin tauko imetysten välillä, mutta useinkaan se ei onnistunut, välillä siis esikoisen äitinä ahdisti kun ei tiennyt miten kannattaisi toimia, mutta tein miten itsestä hyvältä tuntui ja se onneksi piti vauvankin tyytyväisenä. Tästä tiheästä imettämisestä huolimatta vauva ei yöllä heräillyt jatkuvasti syömään, vaan nukkui pienestä pitäen jopa 7 h putkeen.

Aihe on tärkeä ottaa keskusteluun ja olen kanssasi samaa mieltä, että monilla ei lapsentahtinen imetys varmaankaan toimi, mutta halusin vaan kertoa, että meillä se oli oikea ratkaisu - nyt tämä tiheästi imetetty vauva on pieni taapero, joka on jo luopunut tissistä ;)

Yhteistyössä