imetysfanaatikoille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja drks
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
en tunnustaudu imetysfanaatikoksi mutta tuossahan puhuttiin että jos saa yli 6 kk tai 9 kk pelkästään rintamaitoa... suositushan on 6kk juuri. Kyllä varmaan tulee ongelmia jos vielä 9 kk on täysimetyksellä...

hups eipäs puhuttukaan tarkasti lukien yli 6 kk mutta sen käsityksen sain. No itsellä poika täysimetyksellä 5 kk ja osittaisella 1 v 1 kk asti eikä allergioita (nyt 2 v). En pistä imetyksen vaan hyvien geenien :-) ansioksi. Kaverin poika täysimetyksellä n. 4-5 kk ja osittaisella n. 10 kk asti. On maito, kananmuna ja eläinallergioita mutta nuo ruoka-allergiat on kai sellaisia että lähtee helposti pois kun ikää tulee.. Olen sitä mieltä että imetyksellä on hyvät terveysvaikutukset mutta kyllä korvikkeellakin tulee terveitä lapsia, terveysasiat kun riippuu niin monesta asiasta...

Itselläni 3 täysin tervettä lasta, korviketta saaneet syntymästä lähtien. Ei allergioita yms.
Ei auttaneet neuvolantädin pelottelut sairaista lapsista, lähinnä huvitti ne jutut. Olen siis kolmesti todistanut hänen puheensa vääriksi.

Meillä kolme lasta, ensimmäinen oli täysimetyksellä vain 3kk, pari kuukautta vielä jotenkuten. Toinen lapsosista oli täysimetyksellä viitisenkuukautta, vastikkeita ei saanut laisinkaan, samoin kolmas lapsi. Ensimmäinen lapsi on meillä ainoa jolla _ei_ ole allergioita ollenkaan, toisella ja kolmannella senkin edestä :(
Olisi pitänyt jättää imetys ajoissa pois näiltä seuraaviltakin, ehkä olisi säästytty allergioilta.
Mikseiköhän tätä asiaa muuten tutkita siltä kantilta, että saako lapsi allergisen äidin maidosta mahdollisesti jotain allergeenejä, tms? Olisi mielenkiintoista!

Tästä aiheesta oli jo keskustelu täällä: http://keskustelu.plaza.fi/ellit/perhe/keskustelu/t1696215

Iltiksen juttu on siis virheellinen. Tutkimuksessa puhuttiin 9 kk tai yli TÄYSimetyksestä. Tutkija itse totesi, että nykyiset suositukset 6 kk täysimetystä ja sen jälkeen osittaisimetystä kiinteän ohella ovat sopivat.

Ei kannata uskoa kaikkea, mitä lehteen painetaan.

Imetyksen puute tai aikainen lopettaminen lisäävät esimerkiksi diabetesriskiä sekä joidenkin syöpien riskiä, joten kaikki terveysvaikutukset eivät tule esiin lapsen pikkulapsi-iässä, vaan osa vasta aikuisena!

Alkuperäinen kirjoittaja Faktaaa:
Imetyksen puute tai aikainen lopettaminen lisäävät esimerkiksi diabetesriskiä sekä joidenkin syöpien riskiä, joten kaikki terveysvaikutukset eivät tule esiin lapsen pikkulapsi-iässä, vaan osa vasta aikuisena!

Pyh, diabetes riskiäkin lisää nykyään ihan kaikki! Laitahan linkkiä väitteesi tueksi. Imetyksen puute lisää syöpäriskiä yhtä paljon kuin keväällä kadulla käveleminen kun on katupölyä ilmassa. Ja voiko tältä välttyä kukaan? Kyllä varmaan jos lukitsee lapsensa sisään mutta ulkoilman puute taas lisää riskiä syöpään sairastumiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Hepokattikakkonen:
Alkuperäinen kirjoittaja ModestyB:
Alkuperäinen kirjoittaja Ohmygod:
Imetyksen puute lisää syöpäriskiä yhtä paljon kuin keväällä kadulla käveleminen kun on katupölyä ilmassa.

Onko tutkimuslinkkiä tähän "tietoon"?

No tää nyt on jo maalaisjärjen käyttöä hei ystävät hyvät!

Ei se mitään järkeä sisällä, että heitellään kaikenlaisia väitteitä, joille ei löydy mitään perustaa, paitsi omat ennakkoluulot ja LUULOT nimenomaan. Imetyksen puute kun oikeasti lisää syöpäriskiä, mutta en osaa yhtään arvioida miten suuri se riski on verrattuna katupölyn vastaavaan riskiin.

Tottakai sypäriskiä nostavat hyvin monet asiat tässä elämässä, mutta ne eivät kaikki ole yhtä merkittäviä, ja toisiin ei voi vaikuttaa. Imetykseensä voi jokainen äiti ihan itse vaikuttaa, katupölyyn ei.

http://www.imetys.fi/itu/101_eka.php

Tuleepa syyllinen olo nistä imetysjutuista aina. Meikäläisellä ei homma sujunut ollenkaan, se sattui ihan hirveästi ja imetyksen takia itki sekä äiti että vauva. Imetyksen totaalinen epäonnistuminen oli mm. yksi syy, jonka vuoksi sairastuin synnytyksen jälkeiseen masennukseen.

Seuraavan lapsen kohdalla aion olla viisaampi. Annan korviketta, vaikka vietäisiin pää pölkylle. Pääasia on, että äiti ja lapsi voivat hyvin. Inhoan syvästi kaikkea imetysfanatismiin liittyvää!

Yhdyn edelliseen. Kaikilla imetys ei todellakaan onnistu. Nyt jos saisin toisen lapsen, niin ottaisin jo laitokselle varulta korviketta mukaan. Ne lapset jotka ei ime, ovat siellä ihan nälissään. Itselläkin masennus takana ja suurimpana syynä lapsen imemättömyys.

Imetin 1 viikon, sen jälkeen lapsi sai apteekin laatukorviketta. Ei ole saanut mitään allergiaa, mitä pidän ihmeenä, sillä itse olen allerginen usealle kymmenelle ruoka-aineelle... Onneksi en imettänyt, olisi saattanut saada allergiavasta-aineita rintamaidostani.

"imetykseen voi jokainen äiti itse vaikuttaa", hyvä ModestyB, harkitse vähän näitä kommentteja, voit satuttaa ajattelemattomuutta monia. Itsellä vaikeasti sydänvikaisen lapsen äitinä ei ollut mitään mahdollisuuksia imettää ja pumppausmahdollisuudetkin jäivät teho-osaston sängyn laitaan tyttären henkiinjäämiskamppailua seuratessa. Nyt liki vuoden ikäisenä ja viisi leikkausta läpikäyneenä lapsen ravinto ( se lehmästä tullut ) menee edelleen letkulla masuun.
Edelleenkin kuitenkin itselle arka paikka, sen verran syvässä tämä hyvä äiti, imettävä äiti uskomus on. Älkää hyvät ihmiset pilatko arvokasta vauva-aikaa näiden asioiden murehtimiseen, voin vakuuttaa että sairaalan käytävillä kulkiessa asiat löytävät oikeat mittasuhteet.

Alkuperäinen kirjoittaja Pienen äiti:
"imetykseen voi jokainen äiti itse vaikuttaa", hyvä ModestyB, harkitse vähän näitä kommentteja, voit satuttaa ajattelemattomuutta monia. Itsellä vaikeasti sydänvikaisen lapsen äitinä ei ollut mitään mahdollisuuksia imettää ja pumppausmahdollisuudetkin jäivät teho-osaston sängyn laitaan tyttären henkiinjäämiskamppailua seuratessa.

Todella ikävää, että teille kävi näin, toivottavasti taaperon terveys kohenee hoidon myötä. Minusta, kaikella kunnioituksella, voisivat lukijat myös pitää hieman rajaa siinä, mitkä kaikki kommentit ottavat itseensä kohdistuviksi. Vauvan vaikeat sairaudet ovat erikoistilanteita, joita kuitenkin kovin harvalle sattuu eteen, ikävä kyllä joillekin.

Tässä ketjussa on nyt puhuttu nk. tavallisista imetyksistä, joita kuitenkin valtaosa on.

Tunne kaksi perhettä, joissa on hyvin vaikeasti sairas, imetetty tai lypsymaitoa (ravinnelisän ohella) saanut vauva, toisella pari sydänleikkausta takana 9 kk iässä. Myös erikoistilanteissa vauva voi useasti saada äidinmaitoa, mutta tottakai äidin mahdollisuuksiin, jaksamiseen ja ehtimiseen vaikuttaa miljoona yksilöllistä muuttujaa. Äiti voi siis vaikuttaa, mutta vaikuttamismahdollisuudella on omat rajansa, joista äitien ei tarvitse tuntea syyllisyyttä. Ja meillä on kaikilla omat prioriteettimme, kaikille imetys tai äidinmaidon tarjoaminen ei ole niin tärkeää ja se on ihan ok valinta, silloin voi panostaa johonkin muuhun.

En lähtisi siis etsimään tilanteita, joissa imetys (tai muukaan hoivatoiminta) on mahdottomuus, vaan etsimään keinoja ja tapoja, joilla se voisi, äidin niin halutessa, olla mahdollista, ainakin osittain. Osaimetyskin on imetystä ja tärkeää niin vauvalle kuin äidillekin.

Tiesittekös, että vauva voi olla allerginen äidinmaidolle? Siis ei auta vaikka dieettais kuinka, käsittääkseni kyse äidinmaitoon liukenevista proteiineista. Miehen lääkäri oli tästä puhunut, kun olivat keskustelleet niitänäitä ja puheeksi oli tullut meillä vähän keikkuen sujunut imettäminen.

Kun sinä ModestyB väität, että ei nimenomaan IMETYS ehkäisee syövältä, niin voitko ystävällisesti kertoa miksi näin on? Luulisi, että äidinmaito olisi se suojaava aines, eikä itse tekniikka.

Minä olen saanut äidinmaitoa pullosta, koska äitini ei kyennyt imettämään. Nyt minulla on kaikki mahdolliset pöly yms allergiat. Onko siis se "pahis" tuttipullo tähänkin kaiken syy?

HUooh...

Minusta, kaikella kunnioituksella, voisivat lukijat myös pitää hieman rajaa siinä, mitkä kaikki kommentit ottavat itseensä kohdistuviksi. Vauvan vaikeat sairaudet ovat erikoistilanteita, joita kuitenkin kovin harvalle sattuu eteen, ikävä kyllä joillekin.

Et ehkä, hyvä ModestyB, ihan tajua kuinka kipeä asia imetyksessä epäonnistuminen voi olla ja että juuri sen vuoksi kaikki harkitsemattomat lausahdukset ja kirjoitukset (kuten sinun "Imetykseensä voi jokainen äiti ihan itse vaikuttaa, katupölyyn ei.") tuntuvat niin pahoilta. Kun äiti syystä tai toisesta on joutunut täysimetyksen haaveestaan luopumaan, kantaa hän usein sielussaan syyllisyyttä ja suurta surua siitä jo ihan sisäsyntyisesti ja on siksi erityisen herkistynyt toisten kommenteille. Näinhän se on kaikkien meille kipeiden asioiden kanssa.
Järjellä ja harkinnalla minäkin ymmärrän, ettet ehkä ihan sanomaasi tarkoittanut, mutta silti se pisti heti silmääni, vaikka oman surutyöni olen suurimmaksi osaksi tehnyt jo esikoisen kohdalla 3v sitten. Edelleenkin kuitenkin harmittaa, kun neuvolantäti sanoo, että maito kyllä riittää, jos siihen vain uskoo jne jne. Kun ei se vain kaikilla riitä! Imetystukilistakin mukaan n 3%:lla äideistä maito ei syystä tai riitä, vaikka mitä tehtäisiin. Kun Suomessa syntyy n 60 000 lasta vuosittain, voi jokainen laskea, ettei kyse ole ihan pienestä joukosta.

Mina en imeta sitten kun niita lapsia tulee. En edes yhta kertaa.
Eikos ne suurinpiirtein pakota heti synnytyksen/leikkauksen jalkeen imettamaan kun vauva nostetaan siihen rinnalle ihmettelemaan? Voiko imettamisesta kieltaytya ilman etta hoitajat alkavat saarnata ja katsovat pahalla?

Ei imetykseen pakoteta sairaalassa heti synnytyksen jälkeen,kun vauva nostetaan rinnalle.Vauva saa vaan siitä turvaa ja rauhoittuu,kun synnytys on vauvallekin melkoinen koettelemus.Äidin läheisyys siinä on pääasia,eikä imetys.Ite 4 lasta synnyttäneenä siinä synnytyksen jälkeen tulee olo,että haluan rintaa tarjota vauvalle.Voi olla,että sinunkin ajatukset ovat siinä tilanteessa erilaiset...

Alkuperäinen kirjoittaja Syövästä kysyisin:
Minä olen saanut äidinmaitoa pullosta, koska äitini ei kyennyt imettämään. Nyt minulla on kaikki mahdolliset pöly yms allergiat. Onko siis se "pahis" tuttipullo tähänkin kaiken syy?

HUooh...

Käsittääkseni se imetyksen etu on paitsi vasta-aineissa, myös hygieenisyydessä kun maito tulee suoraan rinnasta. Pulloihin voi jäädä jos mitä, samoin maito ei ole ihan samanlaista enää pullosta syötettynä, myös lämmittäminen voi muuttaa koostumusta.

Minäkin jouduin syöttämään vauvaani pullosta ensimmäiset viikot, mutta myöhemmin opeteltiin vauvan kanssa myös rintaruokinta. Tästä en saa kyllä puhua ääneen, kun äidit joilta imetys ei ole lähtenyt onnistumaan pitävät sitä itsekehuna. Minusta se on hieno selviytymistarina, mutta kai sen pitäisi tulla kolmannen osapuolen kertomana jotta se ei herättäisi närää. Paska juttu kun ei voi edes tsempata ketään äitejä sillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Modesty B:lle:
Edelleenkin kuitenkin harmittaa, kun neuvolantäti sanoo, että maito kyllä riittää, jos siihen vain uskoo jne jne. Kun ei se vain kaikilla riitä! Imetystukilistakin mukaan n 3%:lla äideistä maito ei syystä tai riitä, vaikka mitä tehtäisiin. Kun Suomessa syntyy n 60 000 lasta vuosittain, voi jokainen laskea, ettei kyse ole ihan pienestä joukosta.

Ihan totta, noiden lukujen perusteella noin 1 800 äitiä vuodessa voi perustellusti kokea, ettei täysimetys ole välttämättä mahdollista. Osittaisimetys kuitenkin yleensä on mahdollista. Se on toki usein rankempaa kuin täysimetys ja vaatii tasapainoilua, mutta moni kokee sen sen arvoiseksi.

Neuvolantädin hokema on vanhentunut. On totta, että monilla imetys sujuisi, jos he todella imettäisivät lapsentahtisesti ja vanha 3 - 4 h syöttövälihöpinä unohdettaisiin pikkuvauvoilla, koska se on surimmalle osalle utopiaa.

Mutta on tosiaan äitejä ja tilanteita, joissa maidoneritystä ei voi saada vauvan tarpeita vastaavaksi. Suomessakin pitäisi olla lääkäritasolla erikoistietämystä imetyksestä, jolloin juuri hormoniepätasapainoon ja muihin mahdollisiin vaikutettaviin asioihin voitaisiin puuttua. Silti jäisi osa äideistä auttamatta, mutta heitä olisi jo todella vähän. Usein pitäisi kysyä, miten tulit raskaaksi, koska hedelmöityshoitoja saaneilla imetyksessä on keskimääräistä enemmän hankaluuksia, ilmeisesti juuri hormonitoiminnan synnynnäisen epätasapainon vuoksi. Osaa ehkä voisi auttaa, jos tästä olisi tietoa.

Terveydenhuollossa ei ole tällä hetkellä riittävästi tietoa ja resursseja auttaa nk. tavallisissa imetyshankaluuksissa painivia, saati erikoistietämystä kaipaavia äitejä. Se ei ole äitien vika! Älkää syyttäkö itseänne, vaan jaksamisen mukaan lobatkaa kuntanne terveydenhuoltopäättäjiä ja eduskuntaa, vaatikaa apua.

Yhteistyössä