imetysfanaatikoille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja drks
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Fanaatikot tuntuvat lukevan vain ne tutkimukset, jotka vahvistavat heidän omaa mielipidettään, ja jättävän huomiotta kaikki muut näkökulmat.

Ensinnäkin olen sitä mieltä, että lääketieteen pitäisi tutkia imetyksen ja allergian yhteyttä enemmän kuin tähän asti. Nythän siitä jo tulikin uutisoiua viime viikolla tutkimus, jonka mukaan imetyksellä on vaikutusta allergioiden lisääntymiseen.

Lisäksi johtopäätös, että korkeasti koulutetut imettävät ja heidän lapsensa ovat älykkäämpiä, on ihan nollattkimusta. Älykkyyttä mitataan kulttuurisesti värittyneillä testeillä, joissa tietyn sosiaaliryhmän edustajat pärjäävät paremmin kuin muut. Koulussakin korkeasti koulutettuijen lapset saavat parempia numeroita, mikä ei johdu biologiasta. Yhtä hyvin voidaan vaikka väittää, että korkeasti koulutetut äidit ovat yleensä laihempia matalasti koulutetut ja että äidin painoindeksi siten vaikuttaa lapsen älykkyyteen...

Lääketiede kehittyy, uusia tutkimuksia teetetään, ja koko ajan opitaan uutta ja uutta, joten kyllä niitä tutkimuksia kannattaa kuunnella, eikä elää viime vuosituhannella.

Onneksi en ole sinun lapsesi, joka syötit jo vaikka mitä 4kk iästä alkaen.

Ja sinulle jota yököttää ne jotka imettää 1-vuotiasta. Mielestäni jonkun 4vuotiaan imettäminen onkin jo arveluttavaa, mutta 1vee, joka vielä kulkee vaipoissa, imee tuttia, eikä osaa puhua voi vielä hyvin olla imetettävänäkin. Meidän pojalla ei esim koskaan ole vielä ollut korvatulehdusta, eikä sillä ole ollut viimeiseen viiteen kuukauteen edes pientä nuhaa, vaikka minulla itselläni on ollut. Oiskohan imetyksellä mitään tekemistä asian kanssa?!

"Ja korvikkeet sairaalat saavat ilmaiseksi, vai? "
Joillakin on ihmeellinen kyky tahallaan ymmärtää kaikki väärin. En väittänytkään, että korvikkeet saataisiin ilmaiseksi. Mutta miksi nähdä vaivaa vaikkapa äidinmaidon hakemiseen kotiovelta, kun korvikkeet toimitetaan perille sairaalaan?

"Ketä sinä haukut tampioiksi? Todella aikuismaista käytöstä 35-vuotiaalta!!! Ihan hävettää puolestasi"
Miksi toisen aikuisen puolesta täytyy hävetä?

En jaksa ottaa kantaa näihin inttämisiin. Sen sijaan olen sitä mieltä, että VALISTUSTA ja TIEDOTTAMISTA pitää olla, jotta jokainen voisi tehdä omat johtopäätöksensä faktojen ja tämänhetkisen tietämyksen perusteella. Totta kai suositukset muuttuvat, koska yhteiskuntamme ja tietämyksemme muuttuu. Koko ajan kuitenkin pyrkimyksenä on vauvan paras.

Jos nyt tosiasioita mietitään, niin esimerkiksi lasten diabetes on yleisempää Suomessa kuin missään muualla. Syytä siihen ei tiedetä. Diabetes-potilaiden elinikä on lyhyempi kuin muun väestön ja huonosti hoidettu diabetes aiheuttaa ajan myötä hirveästi ongelmia ja kärsimystä diabeetikolle. Meidän suomalaisten perimässä joku joko geeneissä tai ravitsemuksessa on yhä edelleen pielessä.

Ravitsemuksen osalta ei vieläkään tiedetä kaikkea. Myöskään eri ravintoaineiden, entsyymien, lisäaineiden, proteiinien, vitamiinien, hivenaineiden jne sekasoppa on sellainen, ettei pystytä yhä vieläkään sanomaan, että miten ne reagoivat elimistössä keskenään. Fakta on se, että edes laboratorio-olosuhteissa ei pystytä tekemään äidinmaitoa korvaavaa tuotetta, koska se koostuu niin monista tekijöistä. Korvike on sananmukaisesti vai lehmän maidosta tehty kopio, joka nykytietämyksen mukaan lähinnä korvaisi äidin maitoa. Identtinen se ei kuitenkaan ole.

Toisaalta jos paasataan siitä, että äidin maito voi olla myrkkyä lapselle, niin emmehän me tiedä senkään vertaa, että mitä lehmät syövät. En edes tiedä, onko korvikkeet peräisin Suomesta vai onko maidon alkuperä ulkomailla. Kyllähän lehmillekin annetaan vitaminoitua rehua (lehmät koko talven sisällä), ne saavat rokotuksia jne. Paremmin kai jokainen tuntee itsensä kuin lehmät?

En ole huolissani itsestäni äitinä ja imettäjänä, mutta olen huolissani niistä vähänkoulutetuista äideistä, jotka eivät tiedä tai eivät edes halua tietää imetysasioista, äidinmaidosta tms asioista, koska eivät ole tottuneet selvittämään asioita muutoinkaan lukemalla, netistä jne. Tällaisilla äideillä ohjenuorana on vain maalaisjärki ja se, mitä oppia he saavat vertaistukena esim. neuvolasta. Kun tällainen henkilö saisi riittävästi faktatietoa (ilman kiihkoilua, please), niin hän voisi sen jälkeen itse tehdä päätöksen, että haluaako imettää vai ei. Kun äiti edes tietäisi sen, että jo pari viikon imetyskin on parempaa kuin ei mitään, niin hän voisi imettää edes sen verran ennenkuin vaihtaisi pulloruokintaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Vitsi mitä tampioita:
"Ja korvikkeet sairaalat saavat ilmaiseksi, vai? "
Joillakin on ihmeellinen kyky tahallaan ymmärtää kaikki väärin. En väittänytkään, että korvikkeet saataisiin ilmaiseksi. Mutta miksi nähdä vaivaa vaikkapa äidinmaidon hakemiseen kotiovelta, kun korvikkeet toimitetaan perille sairaalaan?

"Ketä sinä haukut tampioiksi? Todella aikuismaista käytöstä 35-vuotiaalta!!! Ihan hävettää puolestasi"
Miksi toisen aikuisen puolesta täytyy hävetä?

Yleensä sivistynyt ihminen ei tule tänne haukkumaan ketään tampioiksi... ja toisaalta..ei ainakaan meidän sairaalasta tulla hakemaan äidinmaitoa kotiovelta.

Alkuperäinen kirjoittaja Pitkään imettänyt:
Lääketiede kehittyy, uusia tutkimuksia teetetään, ja koko ajan opitaan uutta ja uutta, joten kyllä niitä tutkimuksia kannattaa kuunnella, eikä elää viime vuosituhannella.

Ja sinulle jota yököttää ne jotka imettää 1-vuotiasta. Mielestäni jonkun 4vuotiaan imettäminen onkin jo arveluttavaa, mutta 1vee, joka vielä kulkee vaipoissa, imee tuttia, eikä osaa puhua voi vielä hyvin olla imetettävänäkin. Meidän pojalla ei esim koskaan ole vielä ollut korvatulehdusta, eikä sillä ole ollut viimeiseen viiteen kuukauteen edes pientä nuhaa, vaikka minulla itselläni on ollut. Oiskohan imetyksellä mitään tekemistä asian kanssa?!

Eipä kuule tarvitse sääliä minun lapsiani, kunhan pidät huolen omastasi, sen pitäisi riittää sinulle. Täällä ei ole ollut edes nuhaa...ja mistäköhän se sitten mahtaisi johtua? Varsinkaan kun ei ole saanut rintamaitoa ollenkaan....pelkkää sattumaa? Tuskin. Enkä ole näköjään ainoa jolla on terveitä lapsia korvikkeesta huolimatta.

Alkuperäinen kirjoittaja efrffrd:
Fanaatikot tuntuvat lukevan vain ne tutkimukset, jotka vahvistavat heidän omaa mielipidettään, ja jättävän huomiotta kaikki muut näkökulmat.

Ensinnäkin olen sitä mieltä, että lääketieteen pitäisi tutkia imetyksen ja allergian yhteyttä enemmän kuin tähän asti. Nythän siitä jo tulikin uutisoiua viime viikolla tutkimus, jonka mukaan imetyksellä on vaikutusta allergioiden lisääntymiseen.

Lisäksi johtopäätös, että korkeasti koulutetut imettävät ja heidän lapsensa ovat älykkäämpiä, on ihan nollattkimusta. Älykkyyttä mitataan kulttuurisesti värittyneillä testeillä, joissa tietyn sosiaaliryhmän edustajat pärjäävät paremmin kuin muut. Koulussakin korkeasti koulutettuijen lapset saavat parempia numeroita, mikä ei johdu biologiasta. Yhtä hyvin voidaan vaikka väittää, että korkeasti koulutetut äidit ovat yleensä laihempia matalasti koulutetut ja että äidin painoindeksi siten vaikuttaa lapsen älykkyyteen...

Olen kanssasi täysin samaa mieltä, kiitos!

Alkuperäinen kirjoittaja Pitkään imettänyt:

Jos nuo ovat ne kriteerit jonka avulla saa vielä imettää 1 vuotiasta, niin voi pyhä sylvi! Kyllä tuolle pitää olla paremmat perustelut kuin nuo. Voihan 2- vuotiaskin vielä kulkea vaipoissa, imeä tuttia ja olla puhumatta. Eikä se todellakaan sitä katso, että hän tarvitsisi tissimaitoa.

Alkuperäinen kirjoittaja peace please:
En jaksa ottaa kantaa näihin inttämisiin. Sen sijaan olen sitä mieltä, että VALISTUSTA ja TIEDOTTAMISTA pitää olla, jotta jokainen voisi tehdä omat johtopäätöksensä faktojen ja tämänhetkisen tietämyksen perusteella. Totta kai suositukset muuttuvat, koska yhteiskuntamme ja tietämyksemme muuttuu. Koko ajan kuitenkin pyrkimyksenä on vauvan paras.

Jos nyt tosiasioita mietitään, niin esimerkiksi lasten diabetes on yleisempää Suomessa kuin missään muualla. Syytä siihen ei tiedetä. Diabetes-potilaiden elinikä on lyhyempi kuin muun väestön ja huonosti hoidettu diabetes aiheuttaa ajan myötä hirveästi ongelmia ja kärsimystä diabeetikolle. Meidän suomalaisten perimässä joku joko geeneissä tai ravitsemuksessa on yhä edelleen pielessä.

Ravitsemuksen osalta ei vieläkään tiedetä kaikkea. Myöskään eri ravintoaineiden, entsyymien, lisäaineiden, proteiinien, vitamiinien, hivenaineiden jne sekasoppa on sellainen, ettei pystytä yhä vieläkään sanomaan, että miten ne reagoivat elimistössä keskenään. Fakta on se, että edes laboratorio-olosuhteissa ei pystytä tekemään äidinmaitoa korvaavaa tuotetta, koska se koostuu niin monista tekijöistä. Korvike on sananmukaisesti vai lehmän maidosta tehty kopio, joka nykytietämyksen mukaan lähinnä korvaisi äidin maitoa. Identtinen se ei kuitenkaan ole.

Toisaalta jos paasataan siitä, että äidin maito voi olla myrkkyä lapselle, niin emmehän me tiedä senkään vertaa, että mitä lehmät syövät. En edes tiedä, onko korvikkeet peräisin Suomesta vai onko maidon alkuperä ulkomailla. Kyllähän lehmillekin annetaan vitaminoitua rehua (lehmät koko talven sisällä), ne saavat rokotuksia jne. Paremmin kai jokainen tuntee itsensä kuin lehmät?

En ole huolissani itsestäni äitinä ja imettäjänä, mutta olen huolissani niistä vähänkoulutetuista äideistä, jotka eivät tiedä tai eivät edes halua tietää imetysasioista, äidinmaidosta tms asioista, koska eivät ole tottuneet selvittämään asioita muutoinkaan lukemalla, netistä jne. Tällaisilla äideillä ohjenuorana on vain maalaisjärki ja se, mitä oppia he saavat vertaistukena esim. neuvolasta. Kun tällainen henkilö saisi riittävästi faktatietoa (ilman kiihkoilua, please), niin hän voisi sen jälkeen itse tehdä päätöksen, että haluaako imettää vai ei. Kun äiti edes tietäisi sen, että jo pari viikon imetyskin on parempaa kuin ei mitään, niin hän voisi imettää edes sen verran ennenkuin vaihtaisi pulloruokintaan.

Voi voi....älä ole huolissasi noin pienestä asiasta. Ole huolissasi vaikka niistä miljoonista lapsista jotka eivät saa ruokaa ollenkaan.

Lääkäritkin sen myöntävät, ettei lehmänmaito ole tarkoitettu ihmisen ravinnoksi. Ja Suomessahan maitoa juodaan ihan tolkuttomasti. Juurihan oli paljonkin juttua diabeteksen yleistymisestä ja linkistä lehmänmaidon juomiseen. Samoin ennen 4kk ikää aloitetut juurekset ja marjat ja hedelmät altistavat diabetekselle.

En oikein ymmärrä näitä äitejä, jotka julistavat : "sai pottua jo synnärillä ja ihan terve on". Mitäpäs sitten tämän sinun lapsesi lapset? Mitenhän heille käy? Olen itse monesti miettinyt, että -70 luvulla, kun itse synnyin, sain sitä appelsiinimehua 2vk eteenpäin ja kaikki oli ihan ylihygieenistä (tutit kiehautettiin joka kerta kun putosivat lattialle yms yms) Ja mä oon aikast terve, mutta taas toinen lapseni hirvittävän allerginen.

Mikä johtuu mistäkin..joskus asioilla voi olla pitkälle kantavia seurauksia.

Alkuperäinen kirjoittaja kahden äiti:
Lääkäritkin sen myöntävät, ettei lehmänmaito ole tarkoitettu ihmisen ravinnoksi. Ja Suomessahan maitoa juodaan ihan tolkuttomasti. Juurihan oli paljonkin juttua diabeteksen yleistymisestä ja linkistä lehmänmaidon juomiseen. Samoin ennen 4kk ikää aloitetut juurekset ja marjat ja hedelmät altistavat diabetekselle.

En oikein ymmärrä näitä äitejä, jotka julistavat : "sai pottua jo synnärillä ja ihan terve on". Mitäpäs sitten tämän sinun lapsesi lapset? Mitenhän heille käy? Olen itse monesti miettinyt, että -70 luvulla, kun itse synnyin, sain sitä appelsiinimehua 2vk eteenpäin ja kaikki oli ihan ylihygieenistä (tutit kiehautettiin joka kerta kun putosivat lattialle yms yms) Ja mä oon aikast terve, mutta taas toinen lapseni hirvittävän allerginen.

Mikä johtuu mistäkin..joskus asioilla voi olla pitkälle kantavia seurauksia.

SAI POTTUA JO SYNNÄRILLÄ.... Nyt kyllä liioittelet ja urakalla. On kuitenkin eroa antaa lapselle kiinteitä esim 3 kk ikäisenä kuin synnärillä. Ja kiinteitähän annetaan kun maito ei enää riitä, miksi hitossa tämäkin voi olla näin vaikeaa ymmärtää? Minä imetin 6kk ja annoin kiinteitä samalla. En todellakaan tuomitse ketään, jos joku antaa pottua ja tomaattia aikaisemmin. Ei se todellakaan kuulu minulle.

Ei ei, kyllä minä imetin 6kk-12kk ikäistä mm. siksi, ettei hänelle enää puolivuotiaasta eteen päin korvike maistunut pullosta, ja nyt kun hän on yli 1vee, juo sentään jo lehmänmaitoa, kun sitä saa antaa. Mutta ihan rehellisesti voin myöntää että voisin lopettaa imetyksen vaikka jo tänään jos sen voisi nätisti ja helposti tehdä. Minä olen sama joka olen täällä kysellyt miten imetyksen lopettaa...ja monet ovat kannustaneet vielä jatkamaan, kun se on ollut niin helppoa. (Siis huom, en imetä enää kuin aamulla ja illalla.)

Johan on sota noussut imetys-aiheesta :O. Mulle on ainakin ihan yksi lysti miten joku lapsensa ruokkii, ei kuulu minulle. Olen molemmat lapseni täysimettänyt ekat 6kk ja jatkanut imetystä siihen asti kun lapset ovat olleet n 1,5v. Ihan sama vaikka jotain se ällöttäisi että yli 1-vuotiasta imetin. Kummallakaan lapsista ei ole ollut ainuttakaan korvatulehdusta (ovat 3v ja 5v) eikä mitään allergioita, muutenkin ovat olleet todella terveitä, en pistä tätä imetyksen piikkiin kuitenkaan vaan geenien. Mun mielestä oli vaan todella helppoa hoitaa vauvan ruokinta imettämällä, en olisi jaksanut mitään pullojen pesua, korvikkeiden lämmittämistä jne ja oli helppoa siirtyä rintamaidosta suoraan "oikeaan" maitoon (ja nokkamukiin).

Alkuperäinen kirjoittaja efrffrd:

???? On vahan logiikka hukassa sulla, vaikea saada tolkkua argumenteistasi. Se, etta korkeasti koulutetut aidit lansimaissa imettavat /onnistuvat imettamisessa alemmin koulutettuja useammin, ei ole muuten mikaan "nollatutkimusjohtopaatos", vaan silkka fakta. Katsos kun se imetyksen onnistuminen usein vaatii myos kykya ja halua etsia ja omaksua asiaankuuluvaa tietoa, ja niita koulutetuilla yleensa on enemman. Ihan puhtaasti fysiologiselta kannalta silla mihin sosiaaliryhmaan kuuluu ei tietenkaan ole imetyksen onnistumisen kannalta merkitysta, toisin sanoen kouluttamattomien naisten tissit ovat aivan yhta hyvat kuin koulutettujenkin, jos nyt nain rautalangasta vaannetaan.
ihan sama muuten mulle vaikka syottaisitte vauvoillenne hampurilaisia. Mutta se, etta inttaa lehmanmaidon olevan yhta hyvaa tai jopa parempaa ravintoa pikkuvauvoille kuin aidinmaito, on silkkaa tyhmyytta.

Kuinkahan hitossa on ennenvanhaan onnistunut naisilta imetys, kun aika harva sai ylipäätään kouluttautua, varsinkaan korkeasti?

Eivät naiset ihmisrotua jatkaessaan miettineet ja kiistelleet eri maiden tutkimuksista ja vääntäneet siitä kylänraitilla.
Maalaisjärjellä on ennekin menty. Ja hienosti ovat pärjänneet entisaikaan, nythän on maapallo ylikansoitettu heidän jälkeläisillään :-)

Alkuperäinen kirjoittaja oho...:
JMun mielestä oli vaan todella helppoa hoitaa vauvan ruokinta imettämällä, en olisi jaksanut mitään pullojen pesua, korvikkeiden lämmittämistä jne ja oli helppoa siirtyä rintamaidosta suoraan "oikeaan" maitoon (ja nokkamukiin).

Juuri tämän takia minäkin olisin niiiin ielelläni imettänyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Ennenvanhaan:
Kuinkahan hitossa on ennenvanhaan onnistunut naisilta imetys, kun aika harva sai ylipäätään kouluttautua, varsinkaan korkeasti?

Eivät naiset ihmisrotua jatkaessaan miettineet ja kiistelleet eri maiden tutkimuksista ja vääntäneet siitä kylänraitilla.
Maalaisjärjellä on ennekin menty. Ja hienosti ovat pärjänneet entisaikaan, nythän on maapallo ylikansoitettu heidän jälkeläisillään :-)

Eipä toi kauhean loistavasti ole tainnut aina onnistua, kun miettii miten suurta lapsikuolleisuus on aikanaan ollut ja miten yleistä lasten aliravitsemus ihan Suomessakin. Aika merkittävä osa pikkulasten kuolleisuudesta on johtunut siitä, että kun imetys ei ole onnistunut syystä tai toisesta, on äidinmaitoa korvattu vasten parempaa tietoa ties millä litkuilla joilla ei ole maidon kanssa mitään tekemistä. Olen itsekin lukenut tekstejä 1800-l lopun Suomesta, joissa kauhisteltiin noita maalaisjärkeviä perinnäistapoja (esim. "tuttipullona" käytettiin jotain likaista lehmänsarvea, jossa velli saattoi seistä pilaantumassa koko päivän siinä vauvan ulottuvilla, joka makasi kehdossa tuntikaudet yksinänsä) jotka tappoivat lapsia kuin kärpäsiä. Silloin semmoiset tieteen uudet löydökset kuten bakteerit olivat tavallisen maalaisjärkevän kansan mielestä samanlaista turhaa hömpötystä ja saivartelua josta varmasti on kiistelty paljonkin, kuin nykyään eräiden mielestä ne haitat, joita lehmänmaidosta tutkimusten mukaan on äidinmaitoon verrattuna.

Maalaisjärki on hyvin suhteellinen käsitys. Suurin osa siitä tiedosta, mitä me pidämme maalaisjärkenä (esim. juuri riittävästä hygieniasta huolehtiminen, johon olemme niin tottuneet että se käy meiltä aivan itsestään sen ihmeemmin ajattelematta) on joskus aiemmin ollut uutta tieteellistä tietoa, joka sitten ajan myötä on muuttunut niiksi itsestäänselvyyksiksi jotka jo lapsikin oppii tietämään ja joita nimitämme maalaisjärjeksi. Joskus varmasti maalaisjärkevää tulee olemaan yhtälailla mm. tuttipulloista erittyvistä flataateista huolestuminen.

Tietty jos minkäänlaista ehkäisyä ei ole käytössä, niin jäähän niitä lapsia korkeasta kuolleisuudesta huolimatta melkein väkisin henkiin enemmän kuin nykyisinä perhesuunnittelun aikoina, vaikka miten järjettömästi hoitaisi.

En usko imettämisen vaikuttavan älykkyyteen, kuten tässä ketjussa on väitetty. Jos isäsi on bussikuski ja äitisi vaikka laitoshuoltaja, niin tuskin silloin edes ajattelet yliopistouraa. Mutta jos vanhempasi ovat VTM ja DI otat varmasti heistä mallia ja opiskelet yhtä pitkälle.
70-luvulla äitiyslomat oli 2-3 kk mittaisia. Kyllä silloinkin älykkäitä lapsia syntyi vaikkei äidit olleet kotona imettämässä. Hyvin koulutetuissa perheissä lapsia oli vain muutama, mutta alemmassa yhteiskuntaluokassa lapsia sitäkin enemmän. Niitä muutamaa harvaa ns. paremman perheen lapsea hoivattiin koko elämänsä ajan paremmin. Annettiin aikaa, rahaa, mahdollisuuksia kokea ja nähdä elämää. Eiköhän ne geenit kuitenkin vaikuta enemmän kuin imetys.

Kuten jo tuolla keskustelun alussa toin näkökantani sairaan lapsen äitinä esille, palaisin vielä keskusteluun hieman. Edelleenkin keskusteluissa näin viitteitä siihen, että äiti voi valita tarjoaako lapselle korviketta vai lypsettyä maitoa, jos vauva ei sairautensa vuoksi voi imeä.
En teidä monellako on kokemusta sairaan lapsen hoidosta, kuulopuheita ehkä enemmänkin. Omaa lastani en saanut syntymän jälkeen rinnalleni ollenkaan, näin vain vilauksen pienestä sinisestä mytystä, joka teholle heti kiidätettiin. Tutkimusten jälkeen, hengityskoneeseen kytkettynä hänet lennätettiin jo alle vuorokauden ikäisenä yli 600km päähän leikkaukseen, meidän perhe hieman sen jälkeen perässä, itse siis alle 24h synnytyksestä, olosuhteet lienet hieman erit kuin vastasynnyttäneellä kanssasisarella. Tästä alkoi yli puolen vuoden kamppailu henkiinjäämisestä ja elämän uudelleen järjestämisestä ( esikoinen 1v10kk ), joista siis yli 2kk kaukana kotoa.
Lasta ei pystynyt imettämään ( hereilläolo ajat ensimmäisten 3kk aikana muutamia minuutteja kerrallaan kotiutettunakin ) se olisi rasittanut sydäntä liikaa.
Ja silti ( en nyt viittaa tämän keskustelun kommentteihin ) minulta jaksettiin tivata imettämisestä erinäisltä tahoilta, arvatkaapa kuinka pahalta se tuntui. Vaikka lapsi on sairas, olen silti äiti samoine tunteineen kuin kaikki muutkin äidit, tuntien riittämättömyyttä, syyllisyyttä ja muita kirjavia tunteita.
Minun piti lopettaa kokonaan vauvalehtien lukeminen, koska pääaiheena niissä on aina imetys ja vastasyntyneen läheisyyden ja vuorovaikutuksen tärkeys. Nämä asiat jäivät tyttäreltäni kokematta, samoin minulta ( koskettaa sai ensi kerran parin viikon iässä ).
En missään vaiheessa sanonut, etten olisi pumapnnut maitoa, pumppasin kyllä ensimmäiset kaksi kuukautta, kunnes päivän saldo oli enää n. 20ml, jossa ei mielestäni ollut enää mitään järkeä. Tämän kaksi kuukautta odotin vain, että joku olisi antanut minulle synninpäästön ja sanonut että lopeta, ei tuossa ole mitään järkeä.
Tämän neuvon antaisin varmasti jollekin kanssasisarelle, joka painii samojen ongelmien kanssa. Uskon, että pumppaamiseni vei runsaasti arvokasta aikaa esikoiseltani, vauvaltani sekä itseltäni näiden kuukausien aikana, tämän ajan olisi voinut käyttää huomattavasti järkevämmin. Mutta kun itse on täydellisyyden tavoittelija ja tämä äidinmaitofanaattisuus on iskostettu niin syvälle takaraivoon mediassa, pakko oli yrittää hinnalla millä hyvänsä.

Esikoistani imetin n. 8kk, mieheltäni hän on perinyt liimakorvat, joten 1-2 ikävuoden välillä hän sairasti toistakymmentä korvatulehdusta, kuopukseni ei ole sairastellut, koska emme ole liikkuneet kerhoissa paljoakaan, aika näyttää miten hän reagoi tulevaisuudessa päiväkodissa tauteihin. Minua eikä miestänikään ole imetetty aikoinaan, itse olen erittäin terve ihminen, yli kymmenen vuoden työhistorian aikana en ole ollut päivääkään sairaslomalla, mieheni on taas sairastanut lapsena todella paljon, samoin aikuisiällä. Toivottavasti kuopuksemme perii minun terveysgeenit, äidinmaidosta niitä ei lienet pysty imemään. Älykkyydestä en tiedä, mutta toivoisin voivani ohjata jälkikasvuani hyviin valintoihin jo pienestä pitäen.

Sivusta olen seurannut ketjun "edistymistä" ja kirjoituksesi oli koskettava nimim. Pienen äiti:)
Ei ole yhtä ja oikeaa tapaa tässä imettämisessäkään ja siksi toisten valintojen syyllistäminen on todella väärin. Itse olen lääkärin suosituksesta oman terveyteni vuoksi imettänyt 5 lastani alle 4kk:tta, eikä heillä ole allergioita tms. eikä heidän älykkyydessäänkään ole vikaa pitkään imettämättömyyden vuoksi.
Jokainen vanhempi pyrkii varmasti suomaan lapselleen parhaat lähtökohdat elämään ja tuohon 18v sisältyy paljon muutakin kuin imettäminen, ei sovi unohtaa lapsen henkistä hyvinvointia/kasvua, sen tukeminen on kaikkein tärkeintä ja siihen pystyy niin tavikset kuin akateemisetkin.
Ehkäpä kannattaisi pistää omat elämänarvot uusiksi ja miettiä suvaitsevaisuutta:)

Pienen äidin tarina oli rankkaa luettavaa. Ymmärrettävästi tuollaista kokenut kärsii kommenteista "äiti voi itse valita imettääkä vai ei". Ikävä kyllä usein sellaiset, joilta imetys onnistuu, näkevät asioita liian mustavalkoisena, liputtavat omaa onnistumistaan (vaikkei siinä mitään vikaa ole) ja toitottavat äidin maidon tärkeydestä..

Oma imetykseni ei alkanut ruusuisesti kun olin kaksi ensimmäistä päivää "erossa" lapsesta mutta nyt vauvan ollessa 2kk voin sanoa imetykseni onnistuvan. Pikkusen nolottaa myöntää että minustakin välillä löytyy imetysfanaattisia piirteitä ja on erityisen tärkeää muistuttaa mieleen kuinka toisin asiat voisivat olla.

Mutta niin se vaan on että tällaisella palstalla tästä imetys-asiasta ei millään saa asiallista keskustelua aikaiseksi. Aina on olemassa joku joka loukkaantuu, suuttuu tms koska niin monet eri kokemukset meitä erottavat. Totuus kuitenkin on että näissä asioissa ei ole ytä oikeaa käytäntöä ja jokainen äiti on omalle lapselleen se paras äiti -imetti tai ei!

Pienen aiti: sinun tapauksesi on tietenkin erikoistapaus, ja on surullista jos tunnet syyllisyytta siita ettet lastasi pystynyt normaalisti imettamaan. Mielestani sinun pitaisi paremminkin olla ylpea siita, etta sait vaikeista olosuhteista huolimatta jonkin verran maitoa vauvallesi pumpattua, han on varmasti hyotynyt siita paljon. Kaikkea hyvaa sinulle ja lapsillesi.

Meillä on kotona ukkeli joka ei yksinkertaisesti ikinä suostunut imemään rintaa. Oltiin sairaalassa 1 vko synnytyksen jälkeen äidin huonosta kunnosta johtuen. Jokainen kätilö kävi vuorollaan yrittämässä poikaa rinnalle, mutta aina tuloksena oli kauhea huuto. Neuvolatätikin yritti, kun oltiin kotiuduttu, muttei onnistunut.

Oma äitini jo raskausaikana varoitti, että hankaluuksia tulee. Johtuu siis häneltä perityistä nännien muodoista. Rintakumiakin yritettiin. Siihen poika tarttui, muttei kumi pysynyt paikallaan rinnan muodon vuoksi. Kaikki vaivalla imetty maito valui tissin ja kumin välistä sänkyyn. Rintapumppuakin yritettiin, mutta 1 h tuloksena oli 20 ml. Ei lapsen tarvitse olla edes fyysisesti sairas tai keskonen kun imetys ei välttämättä onnistu. Poika nyt on sattunut perimään isältään "lerppahuulet". Ei ikinä jaksanut imeä tuttipullojen kovista tuteista, vaan niihin piti ostaa pehmeämmät mallit. Myöskään venttiilillä varustetusta nokkamukista ei saa pisaraakaan juotua. Poika on jo 1 v 9 kk. Älykkyydestä nyt ei vielä voi sanoa varmuutta. Puhua kalkattaa koko ajan ja osaa suurimman osan kirjaimista. Raukka joutunut korvikkeella pärjäämään.

Kiitos myötätunnosta niitä esittäneille. Perheemme voi tänä päivänä hyvin ja vaikka päivä kerrallaan eletäänkin, katseet on jo suunnattu tulevaisuteen. Syy miksi osallistuin tähän keskusteluun löytyy siitä, että kun vauvani nenä/mahaletku vaihdettiin 4kk iässä vatsapeitteiden läpi menevään ruokintaletkuun ja näin ollen ulkoinen merkki sairaudesta poistui, sain jatkuvasti kysymyksiä imetyksestä toisilta äideiltä ja vierailtakin. Kun sitten ystävällisesti kerroin etten imetä, vastaanotto oli aina tyrmistynyt ja kommentit hyvinkin henkilökohtaisia, useimmiten siis samanikäisten vauvojen äideiltä. Tämä ilmeisesti sitten jätti aika syviä arpia mieleeni, koska sen verran näistä keskusteluista niskavillat nousi pystyyn.
Joskus teki mieli lähteä imetustukiryhmän kokoukseen ja pyytää näyttämään, miten saan vauvani syömään, kun itse ilmeisesti niin surkea olin, etten siihen kyennyt ( tyttö nyt 11kk eikä syö vieläkään itse ).
Tämän syömisongelman kanssa kamppaillessa olen tavannut myös äidin, jonka vauva ei myöskään syönyt, vaikka vakavaa sairautta ei ollutkaan, ainoastaan refluksia joka aiheutti syömislakon, jota kesti liki vuoden.

Eli pointtini on, että nämä voivat olla hyvinkin henkilökohtaisia ja erilaisia asioita, ihan kaikkeen me lähes täydelliset äiditkään emme voi vaikuttaa. Ja tiedän, ettei meidänkään tapaus suinkaan ole mikään harvinaisuus, sen verran olen sairaita vauvoja nähnyt, että ihmettelen syvästi miten yksikään lapsi voi terveenä tähän maailmaan syntyä.

Musta on iihan sama, mistä tuutista sitä maitoa vauvalle annetaan. Kunhan vauva on tyytyväinen, ei itke koko ajan nälkäänsä ja kasvaa hyvin. Aamen.

Kieltämättä vähän fanaattisilta vaikuttavat nuo, jotka jaksavat sivutolkulla jankuttaa imettämisestä.

Musta on luonnollista ja hyvä asia että imettää, mutta raja menee siinä, että en alkaisi vauvaa huudattamaan päiviä, ellei se saa rinnasta tarpeeksi maitoa nälkäänsä. Mieluummin annan vauvalle perusturvallisen olon, että safkaa riittää kuin oman jääräpäisyyteni vuoksi rääkkäisin sitä pitämällä nälässä. Kyllä vastikkeellakin on kasvanut monta hyvää ja fiksua kansalaista :)

Yhteistyössä