Imetyskysymys..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minziliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Minziliini

Vieras
Moi. Olen parin viikon ikäisen pojan äiti ja olen tässä mietiskellyt että jos lapsi syö rinnat oikein tyhjiksi niin kauanko suunnilleen kestää että rintoihin kehittyy lisää maitoa, siis jos lapsi taas puolen tunnin päästä imee niin tuleekohan maitoa ollenkaan.
Yleensä poika kyllä nukkuu useamman tunnin putkeen mutta joskus iltasella on hereillä ja haluaa rintaa useammin.

Anna hänen vain imeä niin paljon kuin haluaa, niin maitoa alkaa pikkuhiljaa muodostua juuri niin paljon kuin sinun lapsesi tarvitsee. Ei kai siinä mitään aikaa ole, kuinka kauan maidon kehittymiseen menee. Kyllä siellä varmaan pikkutippa on aina ja kokoajan kehittyy lisää.

Iitu1. on oikeassa: vauvahan nimenomaan "tilaa" imemällä maitoa. Esim. kasvukaudella imee tiheämmin, jotta maitoa alkaisi sitten tulla enemmän. Jos ajattelee, että vauva on nälässä, kun syö tiheään, ja silloin antaa vastiketta, on seurauksena se, ettei maitoa muodostukaan tarpeeksi!

Heippa!

Olen kolmenviikon ikäisen pojan äippä. Mulla taas tulee liikaakin maitoa. Nyt onneksi tasoittunut hieman. Aluksi maitoa valui suuria määriä kaiken aikaa. Nyt rinnat täyttyvät säännöllisesti n.3h välein. Joudun kuitenkin pumppaamaan ensin liiat maidot pois, ennen kuin aloitan syöttämöään. Poikani muuten "hukkuu" maidon tuloon. Maidon kerääjästä ei syötön aikana ole mitään hyötyä. Se täyttyy ääriä myöten täyteen liian aikaisin. Syötän vain kylkiasennossa ja joudun pitämään pyyhettä toisen rintani suojana maidon liian valumisen takia... Mikäköhän neuvoksi? Tasoittuuko maidon tulo vielä joskus...?

Tsemppiä imetykseen Minziliininille ;)

Joo, kyllä maitoa tulee, vaikka edellisestä imemiskerrasta olisi puoli tuntia.

Itseasiassa se, että rinnat on kovat niissä olevasta maidosta johtuen, on "epänormaalia". Eli tarjonta on suurempaa kuin kysyntä. Noin 4kk kuluttua tilanne yleensä tasapainottuu ja äidin rinnat tuottavat maitoa juuri sen verran maitoa kuin vauva tarvitsee. Tuolloin rinnat ovat yleensä pehmeät, vaikka maito virtaa! Kovettuvat toki tuolloinkin, jos imetysväli pitenee.

Imettämisestä muuten: luota itseesi! :)

2kk iässä on myös tyypillinen tiheän imun kausi, jolloin vauva kasvattaa maitomäärää tulevaa kasvupyrähdystä varten. Eli anna imeä, aina sieltä jotain tulee ja se mikä tulee on sitten "täyttä kermaa" :) Tuo tiheän imun kausi menee nopeasti ohi, yleensä parissa päivässä, joskus voi mennä viikkokin.
Jos vain vauva vaikuttaa tyytyväiseltä ja pissavaippoja tulee se 5-6 päivässä, niin maitoa kyllä tulee ihan riittävästi!

Minulla ylituotanto tasaantuu muuten jokaisen vauvan myötä. Ensimmäistä imettäessä pakastin maitoani paljon kun sitä oli pakko lypsää vielä vauvan ollessa 3 kk, mutta kahden seuraavan aikana ei ole tarvinnut lypsää kertaakaan.

Minä muuten opin vasta kolmannen lapsen aikana, että maitoa tulee vaikka maidon nousun tunnetta ei tulekaan kun vauva kasvaa. Kahden ekan aikana siirryin pulloon kun tunne loppui.
Kolmas saikin sitten mammanmaitoa vuoden vanhaksi.

Yhteistyössä