Imetysongelmia, vauva syö huonosti päivisin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

..

Vieras
Meillä siis 1kk vauva, joka osittaisimetyksellä. Pyrkimys olis päästä täysimetykseenkin vielä jos hyvin käy, oon päättänyt yrittää, mutta en stressata asiasta enkä pidä vauvaa nälässä. Meillä myös 2v, joten ihan 24/7 en vaan kykene vauvaa rinnalla pitämään.

Mutta sitten siihen ongelmaan: Öisin syö hyvin, imee kunnolla ja tissitkin tuntuu yöllä täydeltä. Päivisin tarjoan rintaa 1-2,5h välein lähes aina kun vaikuttaa tyytymättömältä, mutta päivisin joillain syöttökerroilla imee huonosti, imaisee muutamasti, irrottaa, ähisee ja huutaa. Maitoa kuitenkin ainakin näyttäisi jonkin verran tulevan kun olen kokeillut omin käsin noissa tilanteissa.

Eikö sillä sit vaan ole nälkä vai mikä? Syö huonosti usein virkeänä, mutta puoli unessa imee ja nieleskelee ahnaasti. Joskus kuitenkin se korvike on kelvannut näiden huonojen kertojen jälkeen, joten väkisinkin herää epäilys maidon riittävyydestä.. Tämä on jo toinen lapsi, mutta oon imetyksen kanssa aika pihalla kun ensimmäisen imetys meni pieleen siinä, että vauvaa ei saanut ottamaan kunnon otetta, maito nousee mulla toooodella hitaasti (myös tämän lapsen kohdalla) ja esikoisen imetysyritykset loppui kolmen viikon iässä kun oli ihan pelkkää huutoa eikä maitomääräkään varmasti lisääntynyt kun imetys sujui lähinnä "näykkäisy ja huuto" -periaatteella..

Imetysoppaita olen lukenut paljon, mutta en mä nyt silti oikein tiedä, mikä tuohon lupsutteluun auttaisi ja miten vauvan sais syömään kunnolla. Mulla luotto omaan maidontuotantoon on aika heikko, koska tosiaan maito nousi hitaasti eikä koskaan tullut sitä kuuluisaa rintojen kuumotusta ja pingottuneisuutta.. Sairaalassa vauva imi lähes kokoajan, mutta jäi silti huutamaan nälkäisenä, joten halusin antaa lisämaitoa ja rauhoittui sen jälkeen. Lisämaitoa saa vaihtelevasti n.80ml-150ml päivässä. Pullosta. En usko pullonkaan olevan syy noihin rinnalla temppuiluihin, koska syö kuitenkin välillä myös hyvin.

Ootko kokeillut pumpulla nostattaa maitoa juuri ennen kuin otat vauvan rinnalle? Saisi maidon nopeammin (jos kerran nousee hitaasti) eikä tuskastuisi ekoilla imuilla jos ei vielä herukaan. Pullosta maito kuitenkin tulee helpommin. Mitä pulloa muuten käytätte?

[QUOTE="vieras";27708624]Ootko kokeillut pumpulla nostattaa maitoa juuri ennen kuin otat vauvan rinnalle? Saisi maidon nopeammin (jos kerran nousee hitaasti) eikä tuskastuisi ekoilla imuilla jos ei vielä herukaan. Pullosta maito kuitenkin tulee helpommin. Mitä pulloa muuten käytätte?[/QUOTE]

Oon näiden huonojen kertojen aikana kokeillut lypsää käsin sen verran et nään et tulee jotain että periatteessa oon kokeilllut. Meillä on noita Ainun peruspulloja, ei ymmärretty hankkia mitään erikoisempia kun olin vähän jo luovuttanut imetyksen suhteen ennenku tää syntykään mutta tämä toinenpa ymmärsi heti mitä tissillä kuuluu tehdä.:D Meni sit ekat päivät ainulla niin en oo sit ostanut enää muitakaan..

[QUOTE="Vieras";27708614]Aivan normaalia rintaraivareissa. Käy lukemassa siitä vaikka imetystukilistan sivuilta[/QUOTE]

Luin läpi ja kuulostaa tutulta. Vois kokeilla ainakin tuota hämärässä ja hiljasessa imettämistä.. Tai sit voi olla et tarjoan rintaa liiankin usein eikä se vaan ole nälkänen vielä ja hermostuu tyrkyttämisestä.

Oon näiden huonojen kertojen aikana kokeillut lypsää käsin sen verran et nään et tulee jotain että periatteessa oon kokeilllut. Meillä on noita Ainun peruspulloja, ei ymmärretty hankkia mitään erikoisempia kun olin vähän jo luovuttanut imetyksen suhteen ennenku tää syntykään mutta tämä toinenpa ymmärsi heti mitä tissillä kuuluu tehdä.:D Meni sit ekat päivät ainulla niin en oo sit ostanut enää muitakaan..

Jos haluat tosissasi päästä täysimetykseen, voisit kokeilla esim. aventin pulloa pienireikäisellä tutilla, jolloin vauva joutuu tekemään töitä samoin kuin rinnalla ollessaan. Vauvat helposti "laiskistuu" kun hoksaa että pullosta saa maidon helpommalla. Peruspullosta maito taitaa valua ilman mitään imuakin, eikö?

[QUOTE="vieras";27708943]Jos haluat tosissasi päästä täysimetykseen, voisit kokeilla esim. aventin pulloa pienireikäisellä tutilla, jolloin vauva joutuu tekemään töitä samoin kuin rinnalla ollessaan. Vauvat helposti "laiskistuu" kun hoksaa että pullosta saa maidon helpommalla. Peruspullosta maito taitaa valua ilman mitään imuakin, eikö?[/QUOTE]

Pitääpä huomenna kipasta Prismaan. Aion nyt kokeilla kaikkea kun en tällä kertaa syyllisty enkä ahdistu imettämisestä, otan tämän enemmän harrastuksen kannalta.:P Ja tietysti se täysimetys ois kauheen kätevää. Ja kai siitä lapsellekin on hyötyä, vaikka oon kyllä sitä mieltä että imetyksen hyötyjä jonkin verran liioitellaankin..