Irtisanoutuminen, ennen kuin palaa töihin hoitovapaalta? Mikä on irtisanomisaika?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pulassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pulassa

Vieras
Hei! Onko kellään tietoa, kuinka pitkä on irtisanomisaika hoitovapaalla? olen palaamassa tammikuun alussa töihin, mutta mitäs jos saan töitä muualta? Voinko ilmoittaa pari viikkoa ennen töihin paluuta, että en tulekaan? Vai pitääkö noudattaa normaalia kuukauden irtisanomisaikaa, mennä pariksi viikoksi vanhaan paikkaan töihin ja aloittaa sitten vasta uudessa.

Toivottavasti joku ymmärsi, mitä ajoin takaa.

Minua kiinnostaa myös tämä sama asia.
Meillä töissä 3kk irtisanomisaika, voinko irtisanoa itseni vaikka olen vanhempainvapaalla?
Siis tarkoitan, että irtisanon itseni nyt ja palaan uuteen työpaikkaan hoitovapaan jälkeen, vai pitääkö olla töissä jotta voi irtisanoa itsensä?

Sekavaa...mutta toivottavasti joku ymmärsi mitä tarkoitan

Alkuperäinen kirjoittaja hh:
Meillä töissä 3kk irtisanomisaika, voinko irtisanoa itseni vaikka olen vanhempainvapaalla?
Siis tarkoitan, että irtisanon itseni nyt ja palaan uuteen työpaikkaan hoitovapaan jälkeen, vai pitääkö olla töissä jotta voi irtisanoa itsensä?

Kuinka kauan sä olet ollut töissä jos sulla on 3 kk? Jos työsopparissa on tt:lle huonompi is-aika kuin laissa, se ei päde.

Jos se tosiaan on 3 kk niin voit irtisanoa hoitovapaalla, tee kirjallisesti tai muuten todisteellisesti. Vaikka meili jossa lukukuittaus. Lomakertymät sulle maksetaan mutta lomaltapaluurahan menetät.

Voit irtisanoutua, mut kannattaa irtisanoutua vasta hoitovapaalla, äitiysloman aikana kun kertyy lomia =)

Alkuperäinen kirjoittaja -:
mulla riitti pelkkä puhelinsoitto pomolle kun irtisanouduin vanhempainvapaalla ja työtodistus tuli postissa kotiin.

No mä en tiedä, riittääkö mulla, kun olen saanut jo tammikuun työvuorolistatkin valmiiksi. Työt alkaa 7.1 että kai se on sillon jokatapauksessa mentävä. Mutta jos vaikka huomenna irtisanon itseni, niin mun pitäis sit kai olla 18.1 asti töissä ja sitten vasta voin aloittaa uudessa paikassa. Näin kai se sitten menee?

Mä vaan mietin tätä, kun en ole periaatteessa ees vielä aloittanu töitä, mutta silti kai tuota irtisanomisaikaa täytyy noudattaa?

Alkuperäinen kirjoittaja ltm:

Kuinka kauan sä olet ollut töissä jos sulla on 3 kk? Jos työsopparissa on tt:lle huonompi is-aika kuin laissa, se ei päde.

Jos se tosiaan on 3 kk niin voit irtisanoa hoitovapaalla, tee kirjallisesti tai muuten todisteellisesti. Vaikka meili jossa lukukuittaus. Lomakertymät sulle maksetaan mutta lomaltapaluurahan menetät.

1,5 vuotta olin kyseisessä firmassa töissä.
Juuri tuon irtisanomisajan takia en ole aiemmin vaihtanut työpaikkaa, vaikken kauheesti ole siellä viihtynyt.
Ajattelin, että nyt olisi otollinen aika irtisanoa ja samalla etsiä uutta työpaikkaa.

Juu ja kaduttaa ihan suunnattomasti, että pistin nimen alle tommoseen sopimukseen.
3kk on ihan liian pitkä irtisanomisaika ja on lakisääteinen koska lukee työsopimuksessa minkä olen allekirjottanut :(

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja -:
mulla riitti pelkkä puhelinsoitto pomolle kun irtisanouduin vanhempainvapaalla ja työtodistus tuli postissa kotiin.

No mä en tiedä, riittääkö mulla, kun olen saanut jo tammikuun työvuorolistatkin valmiiksi. Työt alkaa 7.1 että kai se on sillon jokatapauksessa mentävä. Mutta jos vaikka huomenna irtisanon itseni, niin mun pitäis sit kai olla 18.1 asti töissä ja sitten vasta voin aloittaa uudessa paikassa. Näin kai se sitten menee?

Mä vaan mietin tätä, kun en ole periaatteessa ees vielä aloittanu töitä, mutta silti kai tuota irtisanomisaikaa täytyy noudattaa?

juuri noin jos sulla on 1 kk is-aika

Alkuperäinen kirjoittaja ltm:

1,5 vuotta olin kyseisessä firmassa töissä.
Juuri tuon irtisanomisajan takia en ole aiemmin vaihtanut työpaikkaa, vaikken kauheesti ole siellä viihtynyt.
Ajattelin, että nyt olisi otollinen aika irtisanoa ja samalla etsiä uutta työpaikkaa.

Juu ja kaduttaa ihan suunnattomasti, että pistin nimen alle tommoseen sopimukseen.
3kk on ihan liian pitkä irtisanomisaika ja on lakisääteinen koska lukee työsopimuksessa minkä olen allekirjottanut :(

3 kk aika on laiton koska se on kohtuuton (jos et ole ydinfyysikko) eli otapa yhteys omaan luottamusmieheen, liittoon tai työsuojelupiiriin jos et ole liitossa niin saat faktaa pomolle kun alkaa änkyttämään vastaan ;)

ookoo, kiitän vastauksista todella paljon!! Ja vielä ei ole edes varmaa, saanko tuota uutta työpaikkaa, mutta jos saan, niin voin ilmoittaa samantien päivän, kun voin aloittaa. Eli ainakaan kuukauteen en voisi aloittaa. Kiitokset teille!!!

ap