irtisanoutuminen, karenssi ja miehen firma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onkelma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

onkelma

Vieras
Olen vakavissani harkinnut vakituisesta paikastani irtisanoutumista. Noh, sehän on selvää, että minulle tulee se kolmen kuukauden karenssi, kun ei ole seuraavaa työpaikkaa. Työ ei sovi minulle, menee terveys. Olen työterveydessä käynyt, josta en saanut aikanaan sairaslomaa, kun olen kuulemma terve. Itse kyllä tiedän, että terveys menee, kun koko ajan on sellainen ahdistusmöykky rinnan päällä viikonloppuisinkin. Kilpirauhasista löyty häikkää huhtikuulla ja työssäni en ole edes kauaa ollut.

Mitenkähän työkkäri suhtautuu irtisanoutumiseeni, kun miehelläni on firma toiminimellä? Voivatko evätä sillä perusteella minulta sen kolmen kuukauden karenssin jälkeenkin päivärahat? Terveyttäni en kuitenkaan haluaisi vielä tällä ikää työn takia menettää...

Älä tee nyt mitään harkitsematonta, muuten romutat talouden perinpohjaisesti. Yrittäjä ei saa mitään tukia, ei edes toimeentulotukea. Myös puoliso ei saa mitään jos olette naimisissa ja ymmärtääkseni sama sääntö on myös avoliitossa elävillä.

[QUOTE="aloittaja";29276058]onko kokemusta kellään tästä selvityksestä, miten on käynyt? itse olen tradenomi ja miehelläni on mainosalan yritys.[/QUOTE]

mun kohdallani riitti suullinen selvitys...olen merkonomi ja miehellä rakennusalan yritys

[QUOTE="vieras.";29276116]Älä tee nyt mitään harkitsematonta, muuten romutat talouden perinpohjaisesti. Yrittäjä ei saa mitään tukia, ei edes toimeentulotukea. Myös puoliso ei saa mitään jos olette naimisissa ja ymmärtääkseni sama sääntö on myös avoliitossa elävillä.[/QUOTE]

joo naimisissa ollaan. voidaanko minut siis rinnastaa yrittäjään? pitääkö siis taas mennä mankumaan sairaslomaa, joka ei paranna tätä terveysasiaa, vaan hetkellisesti siirtää sitä?

[QUOTE="vieras.";29276116]Älä tee nyt mitään harkitsematonta, muuten romutat talouden perinpohjaisesti. Yrittäjä ei saa mitään tukia, ei edes toimeentulotukea. Myös puoliso ei saa mitään jos olette naimisissa ja ymmärtääkseni sama sääntö on myös avoliitossa elävillä.[/QUOTE]

Yrittäjällä on oikeus saada toimeentulotukea samoin perustein kuin muutkin hakijat eikä hän siksi voi jäädä ilman tukea yrittäjyytensä vuoksi, jos tuen tarve muutoin on ilmeinen.

Yrittäjän kohdalla toimeentulotuki määräytyy aina hänen tosiasiallisten tulojensa mukaan, ei laskennallisiin tuloihin perustuen.

Miksi yrittäjän rouva ei saisi tukia? Minä ainakin saan, miehellä kuljetusfirma siis toiminimi. Minulla ei taas mitään pätevyyttä tehdä siellä mitään. Ihan ytk:sta saan työttömyyskorvauksen.

Karenssi voi lyhentyä esim. 30päivää, jos on perusteita irtisanoutumiselle, jopa saattaa päästä ilman karenssia. Nyt menet toiselle lääkärille ja kolmannelle, jos muut eivät usko.

Minä kävisin oikealla lääkärillä. Työterveydeetä ei välttämättä saa apua, koska ainakin meillä työterveydessä pätee: "Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat". Työnantaja voi esim. painostaa lääkäriä olemaan antamatta sairauslomaa.