Irtisanoutuminen/karenssi/oppisopimus??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja millinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

millinen

Jäsen
28.06.2006
96
0
6
Mulla on nyt aika erikoinen tilanne..
Minulla on voimassa oleva työsopimus.
Olen ollut kaksi vuotta sairaslomalla.
En kuitenkan saa määräaikaista työkyvyttömyys eläkettä/kuntoutustukea, koska vakuutusyhtiö aina epää sen vaikka kela myöntäisi.
Saan toimeentulooni ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa omasta liitostani -> olen työvoimatoimiston asiakas.
Sairaslomani on loppumassa elokuussa.
Haluan tehdä työtä.

Tässä varmaan tärkeimmät faktat.

Sitten ongelmat/tilanteet joista en tiedä miten pitäisi toimia:

Olen pääsemässä oppisopimukseen uudelle alalle, jota sairauteni kanssa voin paremmin tehdä tulevaisuudessakin. Se alkaisi ehkä syyskuussa.

Kun sairaslomani loppuu elokuussa haluan palata norm. omaan olemassa olevaan työhöni, mutta siellä on lomautukset päällä ja yt neuvottelut.
Kun soitan sinne, että mihin vuoroon tulen, voivatko he jo puhelimessa sanoa, että ei tarvitse tulla, kiitos vain kun olet ollut niin kauan poissa ja muutenkin on vähän töitä..?
Minun olisi tärkeä palata töihin, koska minulla on loma rahat saamatta edellisiltä kesiltä, siis siltä ajalta kun sitä ehti kertyäm, ennenkuin jäin saikulle, ei sitä saikulta kertynyt kuin hetken ajalta. Palkanlaskija sanoi, että pitää olla töissä, että hän voi ne maksaa.
Ja se raha tulisi tarpeeseen, tietty! ;)
Jos palaan töihin esim. elokuun 14 päivä ja irtisanon itseni silloin heti, että kahden viikon irtisanomisaika ehtii kulua ennenkuin aloitan oppisopimuksessa syyskuussa, vaikuttaako karenssi jotenkin oppisopimukseeni..?

Olen nyt ihan ulalla..!

Soitan huomenna omalle työkkärin tyypilleni, mutta jos joku osaisi neuvoa, miten kannattaa tehdä?

Voiko työnantaja lomauttaa/irtisanoa minut heti kun palaan töihin?

Viimeiseen kysymykseen vastaus; voi jos on perusteet olemassa MUTTA voidakseen lomauttaa/irtisanoa sun pitää palata töihin edes käymään JOLLOIN taas saat lomarahat ;)

Mun mielestä karenssi ei vaikuta oppisopimukseen, sillä ethän ole silloin työtön vaan työsuhteessa yritykseen jonne menet opiskelemaan. Sairaslomallahan ei voi/saa lomauttaa joten eivätkai he voi sua puhelimessa lomauttaa vaan kai siellä paikanpäällä täytyy ainakin käydä pyörähtämässä?
Tuohon sairasloman kestoon ei kukaan vähänkään käytöstapoja omaava ota kantaa, tuskin turhan takia olet saikulla ollut. (Tiedän että käytännössä joskus saa kuulla työnantajalta mitä vain, mutta suljet korvasi mokomalta jos sellaista puhuu)
Tsemppiä uuden ammatin opiskeluun ja toivottavasti työnantajan kanssa asiat suttaantuvat parhain päin!

Ihme, että sinua on pidetty työpaikalla kirjoilla kaksi vuotta, vaikka et ole työssä ollut. Yleensä jo vuoden sairausloman jälkeen lopetetaan työsuhde.
Ja voivat kyllä ilmoittaa, että olet lomauttettu, ihan silloin kun soitat sinne paluustasi.

Ja se on omituista, ettei sinulle ole jo ekana s-loma vuonna maksettu lomarahoja... ota yhteyttä palkanlaskijaan ja tarvittaessa liittoosi, niin saat oikeaa tietoa.

Ekana sairasloma vuonna maksettiin lomarahoista puolet, puolet jäi sinne odottamaan. Ja jos palaisin töihin hetkeksi minä voisin saada varmaan ne lomalta paluurahatkin.. tai siis en ole ollut kesälomalla vaan sairaslomalla.. Onpa tää vaikeeta.
Sairaslomaan on ihan konkreettinen syy, kasvain joka uusii, leikattu useita kertoja ja säteilytetty myös, täydellistä parantumista ei ole luvassa, joten kannattaa päästä tehtaan kiivaasta tahdista työhön, jota voisi tehdä vaikka olisikin vähän liikuntaesteinen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ihme, että sinua on pidetty työpaikalla kirjoilla kaksi vuotta, vaikka et ole työssä ollut. Yleensä jo vuoden sairausloman jälkeen lopetetaan työsuhde.
Ja voivat kyllä ilmoittaa, että olet lomauttettu, ihan silloin kun soitat sinne paluustasi.

En ole koskaan kuullut, että työntekijä olisi irtisanottu sairasloman takia, vaikka olisi pitkäkin!
Työnantajalle ei ole sairaslomalaisesta kuluja kuin ihan hetken, jos ei ole työpaikassa sairaskassaa.
Mulle työnantaja maksoi palkan sairasloma ajalta kuukauden,
sairaskassa hoiti kelan etuuksiin kuuluvan sairaspäivärahan maksun, mitä se nyt oli rapiat 300 pv,
kun se loppui, piti siirtyä määräaikaiselle työkyvyttömyys eläkkeelle, mutta työeläkelaitos ei sitä hyväksy, vaikka kela hyväksyisi,
joten nyt olen ollut ansiosidonnaisella päivärahalla liiton maksamana.
Näin ollen työnantajalla ei ole minusta kuluja ollut piiitkäään aikaan, olen vain nimi listassa! :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja millinen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

En ole koskaan kuullut, että työntekijä olisi irtisanottu sairasloman takia, vaikka olisi pitkäkin!

Periaatteessa tuossa voi käydä niin että vaikka TYÖNANTAJA ei irtisanoisi, työhöntulotarkastuksessa (pitkä aika poissa) lääkäri katsoo ettei ko henkilön terveydentila sovi työhön ei työnantaja EI SAA sijoittaa henkilöä aiempaan työhön.

Periaatteessa tuossa voi käydä niin että vaikka TYÖNANTAJA ei irtisanoisi, työhöntulotarkastuksessa (pitkä aika poissa) lääkäri katsoo ettei ko henkilön terveydentila sovi työhön ei työnantaja EI SAA sijoittaa henkilöä aiempaan työhön.[/quote]

Enpä usko, että ihan ekaksi päiväksi saavat lääkärin tarkastusta aikaiseksi.
Jos siis vaan ihan muina maunoina saavun työhön, kun saikku loppuu. olen joko päivän, jos haluavat mun lähtevän heti, mutta jos saisin olla pari viikkoa, irtisanomisajan, niin kyllä sekin palkka tarpeen olisi!

Alkuperäinen kirjoittaja millinen:
Enpä usko, että ihan ekaksi päiväksi saavat lääkärin tarkastusta aikaiseksi.
Jos siis vaan ihan muina maunoina saavun työhön, kun saikku loppuu. olen joko päivän, jos haluavat mun lähtevän heti, mutta jos saisin olla pari viikkoa, irtisanomisajan, niin kyllä sekin palkka tarpeen olisi!

Mä tekisin näin kanssa =)

Niin ja työkkärissä sanoivat, että mun pitää olla vähän aikaa oikeasti työtön, ennenkuin voin aloittaa oppisopimuksen. Eli kun jään töistä pois, olen jonkun aikaa, (riittääköhän kk) työtön työnhakija ja sitten aloitan oppisopimuksen, se on onneksi neuvoteltavissa!

Kuinka kauan sun piti lopulta olla työttömänä ennen kuin menit oppisopimukseen? Joku sanoi joskus että päivä riittää. Mulla on nyt samankaltainen tilanne..

Yhteistyössä