isäkuukausi,mitä järkeä?kuka pitää ja mitä äiti tekee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Juu, voisin mennä silloin töihin,mutta imetän vielä, enkä näe järkeä mennä n-kuukaudeksi. Eri asia jos olisi töissä jossain "liukuhihnahommissa"(sori, heitä väheksymättä),eli työ ihan samaa ja sinne meno ja taas lopettaminen helppo homma...

On nämä niin vaikeita päättää mitä tekee ja milloin,aina on jotenkin päin väärin jonkun kannalta..

No sillä saa lisä aikaa 1 kk olla lapsi kotona, jos perheessä tilanne että on töihin palattava vanhempainvapaan jälkeen.

Ei se niille järkevää olekaan jos meinaa kotona olla pidempään

Tulevan muksun kohdalla meinasin mennä töihin sitten kun on isäkuukausi.
Omakaan työ ei ole helposti sisäänmentävää, eli se kuukausi uppoaa kutakuinkin jo mun perehdyttämiseeni. Sen jälkeen meinasin jäädä viettämään vuosilomat ja mahdollisesti vähän aikaa kh-tuelle. Eli työnantaja varmaan kiittää...

Eihän siinä mitään jarkeä ole, mutta taloudellisesti ei oikein muutakaan vaihtoehtoa jää ellei tässä jotain yllättävää sitten tapahdu.

Ei siinä tosiaan mitään järkeä ole, jos äiti on jäämässä lapsen kanssa kotiin vanhempainloman jälkeen. Meillä saatiin mukava pitkä yhteinen kesä, kun mies piti ensin rästiin jääneet isyyslomat ja sitten perään isäkuukauden. Minä pidin kesälomaa.

Isäkuukaudessa on tosiaan paljon "järjettömyyksiä", joitten takia se jää monilta pitämättä. Ja sitten ihmetellään, miksi isät eivät mahdollisuuttaan hyödynnä...

[QUOTE="Lissu";24757428]Eipä sitä yleensä hyödynnäkään muut kuin ne, joilla on vuosilomaa säästössä.[/QUOTE]

Tai ne, joilla ei ole työpaikkaa ollenkaan. Painelevat sitten työkkäriin kertomaan, että ovat 6 viikkoa työttömiä.

Eikös sen isäkuukauden nykyään voi pitää siihen asti,kun lapsi on 1,5-vuotias. Tuskin kukaan silloin enää imettää niin intensiivisesti, ettei voi päivää olla töissä. Toki isäkuukauden aikana voi olla myös vuosilomalla, jos on moiseen varaa lomat uhrata, eikä ajatuksenakaan ole, että isä kokeilee lapsiarkea yksikseen.

Ok, eli olen tajunnut oikein: isäkuukausi ihan järjetön homma.

niin ja tuo imetys; vanhempainvapaan lopussa lapsi siinä iässä, että eihän rintamaito enää ykkösruoka,mutta silti..

On siinä isäkuukaudessa se hyvä, että jos äiti menisi töihin(työnantaja,sijainen sekä äiti..ei hyvä tilanne kyllä kellekään tuommoinen pieni töihin paluu...),niin huomaisi isä vähän millaista se arjen pyörittäminen kotona on:-DDD

Pidä lomaa. Meillä mies piti isäkuukauden ja kesälomansa putkeen ja mänolin sen ajan töissä (tuurasin kesälomalaisia), jos oisin vielä imettänyt en ois mennyt töihin.

Meillä ollut siihen ainakaan varaa. Mähän en olis siis saannut rahaa siltä ajalta.
Meillä on asuntolaina ja auto maksettavana. Ja kaksi lasta.
Isä oli isyyslomalla 3viikkoa kesällä ja siihen perään 4viikkoa kesälomalla.

No meillä venytettiin sillä lapsen hoitoon menoa. Mä siis menin töihin ja isä jäi isäkuukaudelle ja sen jälkeen lapsi meni hoitoon. Rahallisestihan tuo oli hankalaa, mutta mun mielestä myös isän on hyvä olla kotona lapsen kanssa, se on kuitenkin aika korvaamatonta kokemusta.

Se onkin vaihtoehto rikkaille. Kukaan kotiäiti/työtön äiti ei siltä ajalta saa senttiäkään mistään rahaa. Isäkuukauden aikana kotiin jäävä puolisokin saa normaaleista kuukausituloista 60% palkkaa. Jos perheessä on enemmän sisaruksia, asuntolainaa ja autolainaa- kannattaa harkita tarkkaan

Alkuperäinen kirjoittaja köyhä keskituloinen;24757860:
Se onkin vaihtoehto rikkaille. Kukaan kotiäiti/työtön äiti ei siltä ajalta saa senttiäkään mistään rahaa. Isäkuukauden aikana kotiin jäävä puolisokin saa normaaleista kuukausituloista 60% palkkaa. Jos perheessä on enemmän sisaruksia, asuntolainaa ja autolainaa- kannattaa harkita tarkkaan

Tietenkin vapaat töistä on suunniteltu työssäkäyviä ajatellen. Jos on päätetty, että äiti on kotiäiti, niin ei kai isä voi olla koti-isä samaan aikaan. Ainakaan yhteiskunnan tuella.

Alkuperäinen kirjoittaja köyhä keskituloinen;24757860:

No siis joo, jos olet "kotiäiti" niin sitten olet ja eihän sen isäkuukauden tarkoitus olekaan se, että molemmat olisivat kotona, vaan se, että ISÄ olisi. Jos siis olet "kotiäiti" ammatiltasi niin ette tuota ilmeisestikään edes tarvitse. Jos taas olet työtön, saat kyllä tuolta ajalta päivärahoja kuten muutkin työttömät, ja isä saa vanhempainpäivärahaa isäkuukaudelta. Näin meillä, eikä todellakaan olla mitään rikkaita. Olin työttömänä vielä jonkin aikaa ja sain töitä vasta kun lapsi oli n. 1,5-vuotias, mutta isäkuukausi oli hyvää opetusta lapsen isälle siitä kotielämästä... Ja eihän sitä ole pakko pitää heti vanhempainvapaan jälkeen, vaan sitä voi lykätä! Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että jokaisen isän pitäisi viettää lapsen/lasten kanssa vähintään kuukausi, mieluummin pitempään, siten, että äiti on töissä. Kasvattaisi molempia puolisoja huomaamaan toisen vastuut arjessa. :)

Meillä vauva syntyi kesällä 2010 ja nyt kesällä 2011 saatiin ihana pitkä kesäloma koko perhe yhdessä isäkuukauden ansiosta. Mies piti normaalin kesäloman päälle isäkuukauden (minä palasin ns töihin siksi ajaksi eli käytännössä pidin ennen äitiyslomaa pitämättömäksi jääneitä kesälomiani vuodelta 2010).
Minä sain siltä kuukaudelta täyden palkan ja mies n 60% palkastaan. Ja oli ihanaa viettää lomaa koko perhe yhdessä KAHDEKSAN viikon ajan.
Aivan ihana keksintö tämä isäkuukausi :-)

Mun mies on ton isäkuukauden pitänyt ja tulee pitämään tälläkin kertaa. Mä oon samaan aikaan kotona. Eihän se taloudellisesti oo mitenkään järkevää. Me säästetään nyt isäkuukautta varten ja saadaan sitten viettää kesä mukavasti kun mies pitää ensin isäkuukauden ja siihen perään kesäloman. Joten mun mielestä se on hyvä juttu vaikka en saakaan siltä ajalta mitään rahaa eikä olla rikkaita.

Mun mielestä sen järki on siinä, että ISÄ SAA olla lapsensa kanssa kotona. Saa viettää yhtälailla arkea lapsen kanssa kotona kuin äitikin. Meillä lasten isä on molemmilla kerroilla HALUNNUT olla lastensa kanssa kotona ja asiat on sitten järjestetty niin. Hän on myös molempien kohdalla ollut se joka on jäänyt hoitovapaalle. Taloudellisestihan nuo ovat aina rasitteita, mutta mun mielestä se ei ole se ensisijainen juttu mitä tuossa pitää miettiä...

Isäkuukausi oli ihana! Pidin itse vuosilomaa ja mies jäi isäkuukaudelle kesäloman jälkeen, eli oli putkeen kaks kuukautta kotona meidän kanssamme. Rempattiin kämppää, reissattiin ja LOMAILTIIN! En vaihtais mihinkään tuota aikaa, eikä mieskään. Seuraavan lapsen kohdalla (jos sellainen saadaan) tehdään sama juttu :)

[QUOTE="opiskeleva äiti";24757947]Ei se myöskään sovi opiskelevalle äidille. Kurssitarjonta voi olla esim. kesällä täysi nolla :(
QUOTE]

HALOO... Eihän sitä nyt mikään pakko ole kesällä pitää. Sen ajankohdanhan saa itse valita ja ajankohtaa saa tosiaan siirtää suurinpiirtein sinne asti, kun lapsi on 1,5v

Meidän perheessä tosin isäkuukausi pidettiin kesällä miehen normaalien kesälomien päälle ja minä olin sen ajan vuosilomalla.j

Koskahan tulee seuraavan kerran tuollainen mahdollisuus, että saadaan olla koko perhe kaksi kuukautta lomalla. Oli aivan mahtavaa, varsinkin perheessä oli myös ekaluokkalainen.

meillä mies jää joululoman jälkeen isäkuukaudelle, lapsi on tuolloin vuoden. itse menen tuoksi ajaksi tekemään sijaisuuksia -> rahaa tulee enemmän kuin nyt (tai koko lapsen syntymän jälkeisenä aikana, kun olen minimituilla ollut). Isäkuukauden jälkeen jään vielä kotiin.

Itse odotan innolla töihin pääsyä (nautin työstäni) ja isän & lapsen yhteinen aika on kaikinpuolin hyväksi. Eikä tosiaan tuo rahakaan pahaa tee.. eli meillä isäkuukautta pidetään oikeen hyvänä juttuna :)

Lapset on pieniä vain kerran hetken!!!!

Isäkuukausi on ihan huippu juttu. Meillä mies piti isäkuukauden kesälomien jatkoksi eli melkein 3kk oltiin koko perhe yhdessä. Minulla vakipaikka, mutta olen ainakin siihen saakka kotona kun pikkunen täyttää 3v. Esikoinen on 4v. Minulla ei ole todellakaan kiire töihin.

Hyvin pärjättiin vaikka rahaa ei tullut "ovista ja ikkunoista". Ei ne suuret tulot vaan pienet menot......ja mikä tärkeintä: isä sai olla myös lasten kanssa:)

Yhteistyössä