isän oikeus kieltäytyä isyydestä jos nainenkin saa päättää synnyttääkö vai ei

Alkuperäinen kirjoittaja Voihan:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
miksi joissakin tilanteessa se on nainen keho ja toisessa tilanteessa yhteinen juttu ja kuitenkin puhutaan siitä hedelmöittyneestä munasolusta josta voisi tulla lapsi.

Tuota kun se yhteinen juttu, se hedelmöittynyt munasolu kasvaa naisen kehossa. :headwall:

Ehkä sinun kannattaisi tehdä vähän töitä oman minäkuvasi kanssa. Että ymmärtäisit olevasi erillinen ja itsenäinen yksilö.
Sinulla(kin) on oikeus hallita omaa kehoasi ja päättää mitä toimenpiteitä sille tehdään ja mitä ei tehdä.

en kiellä sitä että enkö päättäisi itse itsestäni, mutta en minä päätä miehestäni vaan mieskin on ihan aikuinen täysivaltainen henkilö.
Ja se jos mies kävelee naisen elämästä ulos niin ei mies siinä vaadi naisen tekemään yhtään mitään, abortti tai synnytys on sitten naisen oma päätös!!

mutta.... hauska juttu käydä keskustelua kun osa teistä käy tätä tuntikausia reaaliajassa ja tässä minä ja varmaan joku muukin yrittää vastailla ja kirjoitella muutaman tunnin viivellä kun nukkuu yön ja menee kohta töihin.... Siksi vastaukset ei välttämättä ole sitä mitä olisi jos heti vastaisi..... Mutta väliäkös tuolla, tämä on kuitenkin vain keskustelua, emmekä me lakeja säädä , mutta ainahan asioista voi puhua ja olisi parempi jos kotonakin kaikki voisi kaiken avoimesti puhua ja myös sen uuden tuttavuutensa kanssa alusta lähtien.

hauskaa.. hymyilyttää oikein tää ketju. miten monesti onkaan saanut lukea lapsen edusta ja siitä miten siitä pitää pitää kiinni. mutta kun on kyse vahinko tai erolapsesta niin lapsella ei saisi enää olla mitään oikeuksia vain sillä vanhemmalla joka kokee siittämänsä lapsen taakaksi. uskomatonta et naiset hyökkää oman sukupuolensa kimppuun vaik tasa-arvo on monessa paikassa siellä miesten puolella edelleen enemmän. ja naiset on ilmeisesti mitä kamalampia hirviötä ja miehet reppanoita jotka ei kykene huolehtimaan itsestään eikä heiltä voi vaatia mitään jos he joutuvat kärsimään. :laugh: eiks kumihuppujakin voi heittää joka ukko kaks niskaan jos pelkää naisen raskautta, tuntohan siitä kärsii, mut se on kestettävä.

Alkuperäinen kirjoittaja :O:
periaatteessa siis jokaisen, kenen kanssa menen sänkyyn harkitusti tai vähemmälle harkinnalla, pitäisi olla valmis situoutumaan sinuun tai lapseesi loppuelämäksi. Voisitko sinä sitoutua satunnaiseen ihmiseen elämässäsi ilman pidempää harkinta-aikaa ja pelkästään pakosta?

Itseasiassa kyllä. :o
Vähän outoa että tuo on jotenkin epäselvää.
Kouluihin lisää seksivalistusta ja ehkäisy kunniaan.

siis sinä olisit valmis sitoutumaan jonkun ihmisen elämään jota et oikeasti elämääsi halunnut??!

Jos olen sänkyyn halunnut jonkun kanssa olen myös päästänyt hänet elämääni ja jos raskaaksi tulisin, niin KYLLÄ
Eikö tuo nyt aika selvää pitäisi olla.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
hauskaa.. hymyilyttää oikein tää ketju. miten monesti onkaan saanut lukea lapsen edusta ja siitä miten siitä pitää pitää kiinni. mutta kun on kyse vahinko tai erolapsesta niin lapsella ei saisi enää olla mitään oikeuksia vain sillä vanhemmalla joka kokee siittämänsä lapsen taakaksi. uskomatonta et naiset hyökkää oman sukupuolensa kimppuun vaik tasa-arvo on monessa paikassa siellä miesten puolella edelleen enemmän. ja naiset on ilmeisesti mitä kamalampia hirviötä ja miehet reppanoita jotka ei kykene huolehtimaan itsestään eikä heiltä voi vaatia mitään jos he joutuvat kärsimään. :laugh: eiks kumihuppujakin voi heittää joka ukko kaks niskaan jos pelkää naisen raskautta, tuntohan siitä kärsii, mut se on kestettävä.

ISO Peesi.
Hämmästyttää ja tottapuhuen vihastuttaakin tässä ketjussa tulleet naisten? mielipiteet.

Huvittavaa on se että tästä aiheesta on miehen kanssa keskusteltu ja hän on sitä mieltä että raskaus nyt vaan on sellainen juttu että siinä miehellä ei juuri mitään sananvaltaa ole, koska NAINEN sen lapsen kantaa mahassaan ja synnyttää. Tai kärsii muut seuraukset. Joten tottakai nainen myös päättää omasta kehostaan.

Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Siis nyt olen jo oikeasti järkyttynyt :o Voiko joku olla sitä mieltä, ettei naisella ole miestä enemmän oikeutta päättää omasta kehostaan? Kyseessä ei ole vain se sikiö/lapsi vaan naisen oma ruumis myös. Ei kukaan voi kannattaa pakkosynnytyksiä tai pakkoabortteja!

En kannata pakkosynnytyksiä- ja abortteja, mutten myöskään ikinä kannata pakko isyyttä ja elatusmaksuja.

Alkuperäinen kirjoittaja Rosalee:
Siis nyt olen jo oikeasti järkyttynyt :o Voiko joku olla sitä mieltä, ettei naisella ole miestä enemmän oikeutta päättää omasta kehostaan? Kyseessä ei ole vain se sikiö/lapsi vaan naisen oma ruumis myös. Ei kukaan voi kannattaa pakkosynnytyksiä tai pakkoabortteja!

En kannata pakkosynnytyksiä- ja abortteja, mutten myöskään ikinä kannata pakko isyyttä ja elatusmaksuja.

suurin osa erolasten isistä pitää elatusmaksuja pakkona.. vaik se lapsi olis alunperin yhdessä haluttu. mut tällä palstallahan se on ihan luonnollista ettei eroperheen isän tarvii osallistua lapsensa elättämiseen vaik ydinperheessä se on ihan luonnollista. sä et siis myöskään parisuhteessa oleta et mies osallistuu lapsensa kustannuksiin?

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Juu ei tietenkään koska naisen tulee itse elättää oma tekeleensä, ja siis köyhät ei saaneet tehdä lapsia.

niimpä. miettikää miten ne reppana isät joutuu kärsimään kun vaimo olettaa miehen osallistuvan perheen arkeen ja elatukseen. miksi ydinperheessä on luonnollista et kumpikin osallistuu mut erotilanteessa on törkeää edes vaatia sitä?

Jos nainen tulee raskaaksi jättämällä pillerit salaa pois, pitäisi mielestäni naisen joutua jollakin tavalla vastuuseen tekosestaan (esim. rahallisesti ), mutta miehen kannattaisi silti ottaa vastuuta siitä omasta lapsestaan, vaikka eroaisikin lapsen äidistä.

Tässä alamme jo olla samaa mieltä. Näissä tapauksissa lapsi tulisi määrätä automaattisesti isälle, jos tämä vain olisi halukas! Nykyään ongelma on juuri siinä, että lapset menevät melkein automaattisesti äidille.

Juu ei tietenkään koska naisen tulee itse elättää oma tekeleensä, ja siis köyhät ei saaneet tehdä lapsia.

niimpä. miettikää miten ne reppana isät joutuu kärsimään kun vaimo olettaa miehen osallistuvan perheen arkeen ja elatukseen. miksi ydinperheessä on luonnollista et kumpikin osallistuu mut erotilanteessa on törkeää edes vaatia sitä?

tätä mietin minäkin..tää palsta on kyllä ihmeellinen paikka,täynnä todella ihmeellisiä tapauksia..

nyt ku tätä ketjua lukee ja muistelee monien mielipiteitä esim.niissä ketjuissa kun mies ei oo auttanu siivoomaan tai ei oo innostunu auttamaan lasten hoidossa,tulee lähinnä mieleen että n.85% palstalaisista omaa ilmeisesti kaksi minää,joiden molempien mielipiteet on äärilaidoista..

jos mies ei kotona osallistu on se paska mies ja ero kannattaa ottaa,mutta jos mies ei halua tunnustaa lastaan,maksaa elareita tms.on hällä siihen oikeus.. :whistle:

Huvittavaa on se että tästä aiheesta on miehen kanssa keskusteltu ja hän on sitä mieltä että raskaus nyt vaan on sellainen juttu että siinä miehellä ei juuri mitään sananvaltaa ole, koska NAINEN sen lapsen kantaa mahassaan ja synnyttää. Tai kärsii muut seuraukset. Joten tottakai nainen myös päättää omasta kehostaan.

Kuulostaa mieheltä, joka ei pahemmin osallistu arkeen. Kysy seuraavaksi mielipidettä niiltä miehiltä, jotka ovat jääneet kotiin hoitamaan lastaan. Siis juuri niiltä, jotka eniten välittävät lapsistaan. Nainen kyllä synnyttää lapsen, mutta miehen se on samalla tavalla.

Toivottavasti kohta keksitään synnytyslaite, jonne lapsi voitaisiin laittaa kasvamaan sellaisen äidin mahasta, joka haluaa abortin siitä huolimatta, että mies sen haluaisi.

Alkuperäinen kirjoittaja kunnon kinttaat:

tätä mietin minäkin..tää palsta on kyllä ihmeellinen paikka,täynnä todella ihmeellisiä tapauksia..

nyt ku tätä ketjua lukee ja muistelee monien mielipiteitä esim.niissä ketjuissa kun mies ei oo auttanu siivoomaan tai ei oo innostunu auttamaan lasten hoidossa,tulee lähinnä mieleen että n.85% palstalaisista omaa ilmeisesti kaksi minää,joiden molempien mielipiteet on äärilaidoista..

jos mies ei kotona osallistu on se paska mies ja ero kannattaa ottaa,mutta jos mies ei halua tunnustaa lastaan,maksaa elareita tms.on hällä siihen oikeus.. :whistle:

Ei tuossa ole ristiriitaa. Tottakai mies osallistuu lapsen hoitoon, jos hänet on halunnutkin. Mutta jos hän ei sitä alunperin halunnut, niin miksi hänen pitäisi ottaa vastuuta.

Täällä ihmeesti samat ajavat naisen oikeutta aborttiin syistä riippumatta. Mutta silti nämä samat huutavat lapsen oikeuksien perään silloin, kun nainen itse haluaa lapsen. Tytsin mielipiteen ymmärrän, hänhän vaatii muutenkin aborttiin hyvät perustelut. Hän on ehkä vain turhan sinisilmäinen eikä usko, millaisia petoja naiset voivat olla.

Eräs tuntemani nainen vaati miehen osallistumaan lapsen hoitoon jo raskausaikana yms. Mies kuitenkin on lapsirakas niin auttoi ja hoivasi raskausaikana ja kiintyi naiseen. Meni tämän kanssa jopa naimisiin. Ja mitä teki nainen, tunnusti laitoksella synnytyksen jälkeen, että lapsi onkin toisen :(

Alkuperäinen kirjoittaja kunnon kinttaat:

katsos kun miehen ja naisen on saatava keinolla millä hyvänsä tasa-arvo joka asiassa, mut samaan aikaa voidaan perheitä ajaa eriarvoisiin asemiin. mut kovin monellahan se on edelleen niin et ydinperhe on paras ja kaikki muu pohjasakkaa. ydiperheessä pitää kyllä pitää kiinni oikeuksista, mut jos tilanne on jotenkin eri niin kaikki saa ajaa vaan omia etujaan, kenestäkään ei tarvii välittää ja kenenkään ei tarvii kantaa vastuuta.

Miten minusta tuntuu että kaikki huoltajuuskiistat, elatusmaksukiistat ja muut vastaavat menevät väännöksi siitä kenen on pakko ja kenellä on oikeus.
Eikö lapsen oikeuksien ja lapsen edun tulisi olla se tärkein? Jokaisella lapsella on oikeus riittävään elintasoon ja oikeus tietää vanhempansa

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miten minusta tuntuu että kaikki huoltajuuskiistat, elatusmaksukiistat ja muut vastaavat menevät väännöksi siitä kenen on pakko ja kenellä on oikeus.
Eikö lapsen oikeuksien ja lapsen edun tulisi olla se tärkein? Jokaisella lapsella on oikeus riittävään elintasoon ja oikeus tietää vanhempansa

aivan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mikä on riittävä elintaso? Ihmeesti moni lapsi pärjää perheessä, jossa saadaan toimeentulotukea. Elatusrahat menevät yleensä äidin käyttöön, ei lapsen. Näin siis hyvin toimeentulevissa perheissä. köyhät on asia erikseen, mutta hekin saisivat elareiden sijasta tukea.

Tietääkseni minä olen täällä sanonut, että kun ero tulee sellaisessa suhteessa, jossa lapset on yhteisellä päätöksellä, harkiten tehty on vastuu molempien. Silloin ei kun lapsi tehdään vastoin jomman kumman tahtoa.

Hetken jo olin todella yllättynyt, kun surffaillessani tämmöisellä saitilla löysinkin aivan rationaalisia ja johdonmukaisia ehdotuksia miesten oikeuksista tällaisessa tilanteessa, mutta löytyiväthän ne "kanna vastuusi, jos seksiä harrastat"-täditkin sieltä viimein. Oikein hienoja kommentteja kaikesta huolimatta esim. Veneficalta, Roseleeltä ja itse threadin aloittajalta, äiti 40pluspluslta ja jopa Pepparin tuumaus, vaikkakin sarkasmiksi tarkoitettu, on itse asiassa täysin validi ("Juu ei tietenkään koska naisen tulee itse elättää oma tekeleensä, ja siis köyhät ei saaneet tehdä lapsia."). Toden totta, jos kumpikin vanhempi ei ole hommassa mukana, niin ei ole millään tavoin perusteltua vaatia toista elättämään saatika sitten kasvattamaan lasta, jota hän ei halua. Ei ole myöskään kovin perusteltua tehdä jälkikasvua, jos niitä ei voi elättää. Tällainen käytös on (ehkä yleisestä näkökannasta poiketen?) sitä todellista vastuuttomuutta, yhteiskunnan kuormittamisessa ja tekosyyssä olla tekemättä mitään tuotteliasta ei ole oikein mitään arvostettavaa.

Tämä näkökulmaero on kyllä varsin mullistava, "minun keho, minun päätös" :D Entäs elämä? Kyseessä on kuitenkin kummankin vanhemman elämä ja ei nainen voi POTENTIAALISEN elämän (tässä vaiheessa solumöykyn) vuoksi toisen elämästä päättää, sehän on orjuuttamista vastaava teko! Vaikkei tässä ketjussa suoranaisesti ole kyse abortista, niin omasta mielestäni se on kyllä varsin hyvä vaihtoehto nykyajan tekniikalla ja hygienialla varsinkin sellaisessa maassa kuin Suomi. Abortti on uhraus, joka vaatii realistisesti vain operaation ja JOSKUS 1,5v - 3v toipumisaikaa ("elämänmittainen" ja "moraaliasia" ovat aika onttoja perusteluja, kyse on käytännöstä ja asennoitumisesta ja sen tosiasian tajuamisesta että painostaminen siihen toiseen suuntaan on PALJON pahempi juttu). Lapsi on todistetusti elämänmittainen sitoumus, eli hieman eri skaalan asia.

Se, että naisella on nykyään asiassa valitettava päätösmonopoli, on ainoa seikka, joka tukee tuota ehkäisy- tai seksivastuuväitettä. Eiköhän se vastuu yhteisissä asioissa pitäisi olla ihan molemmilla eikä todellakaan niin että miehen täytyy mikroskoopin kanssa varmistaa ehkäisy. Jos ei etukäteen olla sovittu vanhemmuudesta, niin mielestäni default-oletuksena on vain järkevää ja inhimillistä pitää sitä, että kumpikaan ei lapseen ole sitoutunut ja lasta ei täten tule elleivät molemmat anna asialle myöntymystään. SEKSI EI OLE SITOUMUS VANHEMMUUTEEN ja mielestäni osoittaa aikamoista kapeakatseisuutta väittää toisin. Paras ratkaisuhan olisi, että kumpi tahansa saa päättää abortista (vaikka tämä fyysisesti koskee naista, niin henkisellä tasolla se on molempien asia), vaikka en itsekään sitä hyvänä ehkäisykeinona pidä. Kyllä nyt silti _vähintäänkin_ kummalla tahansa pitäisi olla tämän threadin otsakkeen mukainen oikeus sanoutua vanhemman velvollisuudestaan (ja maksuista) irti. Nykytekniikka ei tosin mahdollista vaihtoehtoa, jossa äiti sanoutuu tilanteesta irti ja mies jatkaa, mutta ratkaisu on joka tapauksessa melko vastuuton sen puolelta, joka lapsen haluaa yksin pitää. Tämä takaisi sentään miehellekin suvereniteetin (naisellahan se jo on, koskee vain silloin molempia) vahingon sattuessa eikä esimerkiksi hankalassa elämäntilanteessa olevaa tai puolituttua kumppania voi pakottaa maksamaan ehkäisyn pettämisestä tai hyväuskoisuudesta "varmoihin päiviin" koko loppuelämäänsä.

Ennen kuin joku fiksu huudahtaa ovelana "taidat olla katkera!" tai muuta vastaavaa, niin voin tunnustaa että todella olenkin. Minut näet on pakotettu kantamaan tämä vastuu ja se on rampauttamisen ohella yksi kauheimmista asioista, jonka olisin kumppanini (pitkäaikaisen) voinut kuvitella minulle tekevän ottaen huomioon elämäntilanteeni. Tämä ei kuitenkaan tee mielipiteestäni sen heikompaa, uskoisin että tällaisiin keskusteluihin liittyy aina ihmisiä, jotka ovat olleet tai ovat kyseisessä tilanteessa.

SEKSI EI OLE SITOUMUS VANHEMMUUTEEN! ???
Haikaratko niitä lapsia sitten tuo??
Aika kaukana olen noista mainituista tädeistä jotka kehottaa kantamaan vastuuta,
mutta kyllä tekonsa pitää tiedostaa. EI oikeastaan ole yhtään liikaa vaadittu ihmiseltä että jos on valmis viemään kahdenkeskisen kanssakäynnin sille tasolle että harrastetaan sitä mistä on iät ja ajat syntynyt tuloksena lapsia, niin että sitten "harrastetaan" sitä koko sydämen kyllyydestä ja pysytään valinnassa.
Vai ootteko te niitä tyyppejä jotka syö muutenki vain toisten valmiiksi tekemää ruokaa?
AI mitä ihmettä?
No sitä että jos näin on niin oisko parempi panna iitteensä...
Mitä niillä maksuilla on väliä???
Jos ette parempaan pysty niinn unohtakaa itseänne ja keskittykää siihen uuteet elämään joka teistä on jatkunut!!
Itse olen rahallisesti köyhä ja harrastin pitkään vapaata seksiä hienon, joskin alkuun aika tuntemattoman naisen kanssa. Tuloksena upea poikalapsi! Ei mulla oo tarvetta funtsia että mikä on mun oikeus tai velvollisuus. Ne on kaikki päivänselviä iät ja ajat olemassa olleita asioita.. Tarttuu vaan elämään ja antaa mennä!!

Mitä siihen abortti pähkäämiseen tulee.
Jokaisella olkoon oikeus itsensä abortoida, toisiin on turha puuttua! Se on luonnon laki! Ei mikään ajanhengen tai mielipiteeseen nojaava sen hetkinen totuus...
Eli jos haluaa elämästä itsensä sulkea pois, niin antaa mennä vain. Vastuu vapautus sijaitsee tuossa asiassa kuitenkin siinä kohdassa missä valitaan antaako periksi mielihalulle vai pitääkö vehkeet jossain muissa paikoissa...

Ottakaa itsestänne opiksi

Alkuperäinen kirjoittaja Patarouva:
Patarouva, minä ajattelenkin asiassa myös lapsen parasta enkä vain keinoa, miten saataisiin kostettua naisille. Tuntuu, että tässä ketjussa on tehty nainen syntipukiksi kaikkeen :o
Nainen osaa tarvittaessa pyörittää miestä 24/7 ja aina mies on se joka häviää.
Lapsella on yleensä hyvät tukiverkot, mutta miehellä niitä ei ole, ja nyt puhun kokemuksesta.

Tämä on niin totta kuin olla voi. Jos naisen mielestä mies on huono ja epäkelpo(vaikka kelpasikin petikaveriksi!) niin hänet voi lempata pois omasta elämästään ja lapsen elämästä. Naisen mielestä. Eikä yhtään ajatella pientä lasta jolle olisi tärkeää suhde ikiomaan isään. Isän tietenkin ollessa kunnollinen ja halukas olemaan lapsen elämässä mukana.

On se kummallista ettei aikuiset ihmiset pysty sopimaan tärkeitä asioita lasten henkisen ja muun kasvun ja kehityksen tukemiseksi.

Yhteistyössä