Isät ja imetys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nallukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nallukka

Vieras
Kertokaa minulle kommentteja jne jne isistä ja imetyksestä. Miten olette kokeneet isät imetyksen yhteydessä ja olisitteko toivoneet isän osallistuvan enemmän imettämiseen? Oma kokemuksenne isän roolista imetyksessä.. onko isällä roolia?? Kommentteja, kiitos!!

Siis täh?!
Isän rooli imettämisessä??
Miks pitäs osallistua ja miten siihen osallistuis?? :$
..pitämällä tissistä kiinni imetyksen ajan :whistle: ..

Tissittely on äidin ja vauvan välinen/keskinen hetki/asia..eikä siihen isää tarvita häiritsemään.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.09.2005 klo 21:52 ipatii kirjoitti:
Siis täh?!
Isän rooli imettämisessä??
Miks pitäs osallistua ja miten siihen osallistuis?? :$
..pitämällä tissistä kiinni imetyksen ajan :whistle: ..

Tissittely on äidin ja vauvan välinen/keskinen hetki/asia..eikä siihen isää tarvita häiritsemään.

sillähän mä kysyinkin, et onko miehellä mitään roolia imetyksessä, tuo rooli asiakin on niin moninainen että...

Kyllähän isä voi huomioida ääitiä imetyksen aikana esim. tuomalla juotavaa jos jano tulee ja eliminoimalla kaikki häiriötekijät. Esim. jos puhelin pirisee...vaimentaa sen. jne.

Kyllä isällä voi olla rooli ässäkin asiassa ;)

Kyllä puolison suhtautuminen vaikuttaa imetykseen etenkin jos äiti on epävarma. Puoliso voi tukea ja kannustaa imettäjää sekä ihan käytännössä tuoda syötävää ja juotavaa ja hoitaa muita asioita kotona että äiti voi keskittyä imettämiseen.

Minä sanoisin, että se henkinen puoli on tärkein, millä isä voi osallistua imettämiseen. Mikään ei ole niin latistavaa kuin isä, joka tulee kysymään, että "saako se varmasti tarpeeksi maitoa?" varsinkin, jos äiti on itse asiasta yhtään epävarma...

Siis, jos isä uskoo siihen, että äidinmaito on vauvalle tärkeintä ravintoa ja se riittää pitämään vauvan hengissä hänen ensimmäiset elinkuukautensa sekä muistaa, että jos vauva on tyytyväinen ja pissaa/kakkaa tulee, niin hän saa maitoa myös tarpeeksi (ja muistaa, että itkuisuus voi johtua muustakin kuin nälästä) ja ennen kaikkea, muistaa muistuttaa näistä asioista (ehkäpä alkuhankaluuksista kärsivää) vaimoansa, niin se on ihan paras tilanne.

Mulle neuvolatäti sanoi ekalla kotikäynnillä: Isällä on tärkeä rooli kannustaa äitiä imettämiseen. Meidän pikkuneiti ei aluksi oikein saanut kunnolla otetta rinnasta, siinä isi oli hyvin avuksi kun tädin ohjeiden mukaan avasi vauvan suun ja toi suoraan rinnalle! Muutenkin siinä alkuviikkoina on hankala istua, niin isukki voi parantaa vauvan asento, tuoda tyynyjä yms... ja tietty isukki on myös hyvä palvelija =)

Mua auttoi siinä mielessä kun sukulaiset epäilivät: tuleeko tieltä tittittä talpeeksi maitoa, onko äitillä liian pienet tittit ja eikö te äiti taatkaan oo titä tittiä antanu.... ymymym... Niin mies käski sukulaistensa pitää päänsä kiinni kun mä jo itkua olin vääntämässä.

Meillä isän rooli imetyksen yhteydessä oli et hän toi vauvan (kun tyttö oli ihan pieni) rinnalle ja sitten röyhtäytti välillä. Alkuaikoina heräsi yöllä aina kun imetin vauvaa, se tuntui mukavalta, vaikka ei mitään juteltu vaan mies röyhtäytti vauvan ja vaihtoi tarv. vaipan ja oli tukena.
Aika pian se kyllä sitten vain rupesi kääntämään kylkensä kun vauva heräsi syömään yöllä. Tosin se on kyllä oikeutettua kun töissä käy. :)

meillä mun mies on tukenut mua tosi paljon imetyksessä noin henkisesti (harmitti alkuunsa toi osittaisimetys ja suihkutissi ongelma niin että itkua väänsin ja hermot meni useaan otteeseen, mies rauhotteli ja painotti että meillä tehdään näin älä välitä muiden kommenteista), lisäks tuo AINA harson jolla pyyhkiä ylimääräiset maitsikat tytön suupielistä ym kun mä aina unohdan ottaa sen siihen sohvalle/sängylle ja välillä syöttää pullosta itsekkin. Mutta nämä kaikki toiminnot kylläkin vain päivällä, yöllä ei herää sitten millään, sairaalassa jo jouduin heittämään sitä märällä harsolla kun se ei heränny kun tarvitsin hoitopöydällä apua enkä pystyny liikkumaan kun mut oli leikattu...

Meillä isä osallistui aktiivisesti imettämiseen. Toi juotavaa, vauvan tarvittaessa rinnalle. Sairaalassa auttoi nännin vauvan suuhun ja kannusti, tuki jne. Kyllä meillä ainakin miehellä oli rooli imetyksessä. Luulen, että minun imettäminen olisi loppunut jo kuukaudessa ja jos mies ei olisi kannustanut jne.!!!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.09.2005 klo 16:28 vieras kirjoitti:
Minä sanoisin, että se henkinen puoli on tärkein, millä isä voi osallistua imettämiseen. Mikään ei ole niin latistavaa kuin isä, joka tulee kysymään, että "saako se varmasti tarpeeksi maitoa?" varsinkin, jos äiti on itse asiasta yhtään epävarma...

Siis, jos isä uskoo siihen, että äidinmaito on vauvalle tärkeintä ravintoa ja se riittää pitämään vauvan hengissä hänen ensimmäiset elinkuukautensa sekä muistaa, että jos vauva on tyytyväinen ja pissaa/kakkaa tulee, niin hän saa maitoa myös tarpeeksi (ja muistaa, että itkuisuus voi johtua muustakin kuin nälästä) ja ennen kaikkea, muistaa muistuttaa näistä asioista (ehkäpä alkuhankaluuksista kärsivää) vaimoansa, niin se on ihan paras tilanne.

Olen täysin sama mieltä. Mikään ei ole kamalampaa, kuin se, että mies epäilee, että riittääkö se maito.

Meillä on iskä ollut varsinkin esikoisen aikana, kun kaikki oli niiiin uutta ja ihmeellistä, paljon tukena imetyshommassa, henkisesti!!
Esikoinen kun oli hankala imetettävä, isän tuki oli ehdoton äidille.
Isän kanssa yhdessä mietimme ongelmiin ratkaisuja ja luimme "rinnalla" kirjasta ja siitä saimmekin hyviä ohjeita imetykseen ja sen onnistumiseen.
Isä on ollut aina kiinnosttunut lapsen ruokailusta ja siitä että sekä vauva ja äiti voivat hyvin ja on osallistunut omalla panoksellaan myös imetyshommaan! toisen lapsen myötä asia on ollut niin luonnollinen ja sujunut hyvin, niin isä ei ole huomannut edes puuttu asiaan. =) =)

mun mielestä isällä on iso rooli tukijana, ja siinä voi epäonnistua pahasti. tosin imettämisen epäonnistuminen ei tietenkään oo yksin isän syy, mut mä oon tavallaan vieläki katkera siitä, että kun kuopuksen imetys lopahti, ni mies ei tukenu mua ollenkaan, ei ymmärtäny miltä se tuntu, ja vähätteli sitä sen mukaan.

Meillä mies toi mulle ruokaa kun imetin esikoista. :D Esikoinen oli sellanen viivyttelijä ja hitaasti syövä, että ehti itellä nälkä tulla. Ja kantoi vauvan luokse kun sektiohaava oli kipeä, enkä itse mielellään olisi noussut ylös aina sen takia.

Nyt odotan toista ja miehen rooli on varmaan sitten enimmäkseen viihdyttää esikoista, että saan imetysrauhan... :D

sillon kun me tultiin tytön kanssa sairaalasta kotiin, mies oli kesälomalla... Mä olin aika väsynyt ja yöllä mies nosti vauvan mun vierelle ja laittoi ilmeisesti tissin suuhun koska mä en edes huomannut vauvan tullen syömään!!! se oli musta ihanaa! muutenkin mies saattaa tulla aina mun taakse katselemaan kun vauva syö. nyt kun päivällä menee jo korviketta niin isäkin pääsee välillä syöttämään. vaikka se nyt ei ole sama asia kun imettäminen..... mutta kyllähän se imettäminen on äidin ja vauvan juttu. mies tukee ja auttaa just jonkun asennon ja röyhtäyttämisen ym. muodossa..... mutta sitäkään apua ei pidä vähätellä!!!!! olkaamme onnellisia kun meillä on tälläiset miehet=)
:heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:

Yhteistyössä