isättömät lapset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihme ja kumma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihme ja kumma

Vieras
Avasinpa tässä keskusteluviestin, jossa aloittaja kysyi neuvoja, ja kertoi omasta vähän solmuisesta tilanteestaan.
Parin asiallisen vastauksen jälkeen yksi ÄITI keksi antaa ohjeita ja jälkiviisauksia oman elämänsä pohjalta. Ja siitä ryöpsähti monisivuinen intos.
Siitä keksin aloittaa tämän aiheen.

Kun aina vaahdotaan siitä, miten kamalaa on lapsilla, joiden vanhemmat asuvat eri osoitteissa, miten pöyristyttävää on kun lapsella ei ole isää - ja että jotkut ihmiset tekevät näitä ISÄTTÖMIÄ LAPSIA.

Tämä on näitä legendaarisia juttuja, mutta tämän olen kuullut, leikö totta, voi ollakin.
Kun edesmennyt arkkiatri Arvo Ylppö toimi lastenlääkärinä ja oli lääkärinkierroksellaan, hoitajat pyysivät lääkäri katsomaan "tätä isätöntä lasta" Tai että "täällä on isätön lapsi". A. Ylppö huudahti, että kutsukaa heti lääketieteen edustajat paikalle; täällä on lääketieteellinen ihme: isätön lapsi.

Tarinan opetus on, että isätöntä lasta ei olekaan. Jokaisella lapsella on isä. Se, että isä asuu samassa osoiteessa kuin lapsi ja tämän lapsen äiti, ei takaa sitä että lapsella olisi LÄSNÄOLEVA VÄLITTÄVÄ ISÄ. Se, että lapsen biologiset vanhemmat asuvat ja elävät yhdessä ei takaa onnellista lapsuutta ja onnellista perhettä.
Eri osoitteessa asuva isä, mahdollisesti ns. uuden perheen perustanut isä, voi olla "parempi" isä lapselleen kuin naapurin ydinperheen poissaoleva isä.
Kaikkien erojen syynä ei ole kolmas osapuoli eli toinen nainen.
Kaikkien erojen syynä ei ole se, että mies lähtee ja hylkää
Kaikki etäisät eivät automaattisesti ole vastuuttomia tai luusereita.
Ja kaikki lähiäidit eivät automaattisesti ole lapsensa parasta ajattelevia.

On eroja, jotka nainen haluaa, nakkaa miehen lastensa isän ulos.
On lähiäitjeä, jotka ovat katkeria (itse haluamastaan erosta huolimatta) ja käyttävät lasta välikappaleena.
On lähiäitejä, joiden ei kuuluisi saada olla lastensa huoltajia mutta ovat, koska ovat naisia, äitjeä.
On etäisejä, jotka ovat vastuullisia, huolehtivat osuudestaan ja lapsistaan niin paljon kuin mahdollista etävanhempana on.

Nämä erot, lähi- ja etähuolajuudet ja yh-elämät eivät ole niin mustavalkoisia.Ne eivät myöskään ole vertailukelposia, samanlaisia: jokainen perhe, jokainen ihminen, lapsi ja aikuinen, jokainen tapaus on aivan erilainen !! ja vaikka vierestä seurataan yhden yh-perheen lasten "isättömyyttä", se ei tarkoita että toisessa yh-perheessä lapset kokisi olevansa isättömiä!!

Mutta mitäs sanotte siihen, että isänpäivän aikaan lapset tekevät koulussa isänpäiväkortit, mutta eivät tuo niitä isälle, koska ne pitäisi käyttää kotona, ja lasten lähiäiti kortit nähdessään nostaa metelin ja alkaa huutamaan ja haukkumaan lapsia, kortteja ja isää?
Entäs, kun lapsi tekee isälle lahjaa, äiti sanoo, että hän haluaa sen?!

Jos sitten naapuri kokee, ettei lapsella ole isää, jos lähiäiti kokee, ettei lapsen isä ole mitään (mutta elareiden on kyllä tultava ajallaan!) kenen on syy? - äidin itsensä !!!
:/

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.09.2006 klo 20:09 Micosa kirjoitti:
Näinhän se on.

Suurinpiirtein juu noin. Itse lisään että kyllä mun vanhempi lapsista ainakin isälleen kortin ja lahjan tekee vaikka etä-isä joka itse ei ole halunnut virallisia tapaamisia mutta jossa poika silti käy ja joskus yöpyykin. Ja Isä käy uuden avovaimon ja heidän pojan kanssa meillä synttäreillä ja nyt viimeksi rippijuhlissa eikä mulla ole ainakaan mitään vastaan ollut. Mun mielestä ainakin hyvä näin vaikka saankin minimi elarit kunnalta. Nuorempi isätön lapsi on vielä pieni joten ei vielä noita kortteja osaa tehdä. Ja saman elarin saan hänestäkin. Eikä oo valittamista.

Eräs yh joka on tyytyväinen eikä valita. EI oo riitaa missään suhteessa ja äitipuoleenkin ollaan tyytyväisiä ja yhteyksissä. Jopa äitipuoli käynyt meillä ilman isää pojan velipuolen kanssa.

paitsi sitten tämä tilanne että lapsen isä ei halua pitää lapseensa yhteyttä, eli lapsi on haluamattaan tai ilman äidin mielipidettä isätön. isänpäiväkortit haluaisi lähettää isälle, mutta eipä ole vaihtoehtoa kuin antaa äidille koska isä ei halua niitä saada. Eipä ole silloin äidissä vika ei!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.10.2006 klo 00:57 mie kirjoitti:
paitsi sitten tämä tilanne että lapsen isä ei halua pitää lapseensa yhteyttä, eli lapsi on haluamattaan tai ilman äidin mielipidettä isätön. isänpäiväkortit haluaisi lähettää isälle, mutta eipä ole vaihtoehtoa kuin antaa äidille koska isä ei halua niitä saada. Eipä ole silloin äidissä vika ei!

Onhan sillä lapsella silti isä, omin neuvoin et sinäkään lasta maailmaan ole tehnyt. :attn:
Se, ettei isä välitä isyydestään tai lapsestaan, on eri asia ja paitsi että lapselle ikävä tilanne, "kostautuu" miehelle itselleen joskus.

Entäs, jos vaan lähetät ne kortit sille isälle, postissa? Tuleeko ne takaisin?

Mullakin sama tilanne, isä sanoutunut irti elämästä ja asuu jossain ulkomailla, en tiedä missä. Minne siis lähetän kortit?!? Ja kun on kantansa tehnyt selväksi,e ttei halua olla yhteydessä, kannattaako silloin selvittää isän olinpaikka, mitä olette mieltä?

Tarvii olla pilkun viilaaja!!! Kai sillä lapsella nyt isä on teoreettisesti, mitä tarvii tuollaisiin asoihin tarttua? Lapsella ei ole isää, ei halua tuntea, ei tavata eikä kuulla mitään lapsestaan. Kyllä silloin voin sanoa ettei lapsella ole isää! En kai minä lapsen vaivalla ja rakkaudella tekemiä kortteja ns. isälle lähetä. Roskiin menis kuitenkin, pidän itse mielummin ja arvostan niitä aidosti!
Kyllä sellaisia k.usipäitäkin löytyy niin paljon joilta puuttuu joku kohta pienistä aivoista kun pystyy oman lapsena unohtamaan ja hylkäämään.

AP...hyvin kirjoitettu. Itse tiedän miehiä, jotka varmasti ovat eron jälkeen olleet parempia isiä, sillä huonossa suhteessa eläessään eivät juuri kotona viihtyneet. Tunnen myös erään pienen tytön, joka ei isäänsä tunne lainkaan. Aina leikkiessämme tyttö kysyy tyyliin missä sen (pupun, nuken, mikä milloinkin) isä on. Jotenkin riipaisee.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.10.2006 klo 00:36 vieras kirjoitti:
AP...hyvin kirjoitettu. Itse tiedän miehiä, jotka varmasti ovat eron jälkeen olleet parempia isiä, sillä huonossa suhteessa eläessään eivät juuri kotona viihtyneet. Tunnen myös erään pienen tytön, joka ei isäänsä tunne lainkaan. Aina leikkiessämme tyttö kysyy tyyliin missä sen (pupun, nuken, mikä milloinkin) isä on. Jotenkin riipaisee.

Harmillista, että pienen ihmisen elämässä on isän kokoinen aukko. Se on siinä lopun ikää.. :ashamed:

Itse tiedän tapauksen, jossa yhdessäolon aikana mies hoito perheen ja kodin asioita ihan yhtä paljon kuin nainenkin, mutta lapset nimenomaan mies hoiti hyvin pitkälti. Vei ja haki hoitoon, yhteistyöt päiväkodin kanssa, iltatoimet yms.

Eron tullessa lapset jäivät automaattisesti äidille, vaikkei äidillä ole kykyä tai mielenkiintoa kannustamiseen, rohkaisuun, itsenäistymiseen, eikä lämpöön, empatiaan, emotionaalisuuteen ja asenne on, että kaikki muut ihmiset on ilkeitä, toimii ja ajattelee negatiivisesti ja kaikki tuote, mitä heillä itsellä ei ole on huonolaatuista. Jne.
Näiden lasten puheita on järkyttävä kuunnella, äidin /kodin asenneilmapiiri lyö kasvoille joka kerta.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.10.2006 klo 21:22 vieras kirjoitti:
Mullakin sama tilanne, isä sanoutunut irti elämästä ja asuu jossain ulkomailla, en tiedä missä. Minne siis lähetän kortit?!? Ja kun on kantansa tehnyt selväksi,e ttei halua olla yhteydessä, kannattaako silloin selvittää isän olinpaikka, mitä olette mieltä?

Ei kannata. Omapa on menetyksensä, kyllä varmasti lapsi tajuaa ainakin aikuisena, että hänessä ei ole se vika, vaan siinä aikuisessa ihmisessä (="isässä"). Onko isoisää tms. jolle voisi korttinsa osoittaa? Ja voithan sinä myöhemmin löytää hyvän miehen, josta lapsi sitten saa itsellensä isähahmon. Onneksi nykyään ei ole mitenkään erikoista kasvaa "ilman isää". Oma suhtautuminen vaikuttaa.

näissä kirjoituksissa on paljon koskettavaa. Täytyypä muistaa tuo asenne omalla kohdalla...
Sekin on niin totta että joskus voi isyys eroperheissä olla paljon vahvempi ja parempi kuin saman katon alla asuessa.
Aina vaan tavataan yh-äidin tuskaa ja taakkaa kuormittaa lisää kun siunaillaan sitä isän "puuttumista".
Inhoan ex-miestäni mutta lapselleni hän on ihana ja rakastava isä. Läsnä pikkuisen elämässä melkein päivittäin. Se on hyvä !
...kunpa minä vain oppisin puremaan kieleeni joskus... :ashamed:

Yhteistyössä