No mulla on tuollainen mies ja tunnen aikapaljon vastaavia. Tosin tunnen myös miehiä, jotka tekevät asioita. Oma isäni on enemmän noita auttajia, mutta töiden takia oli niin paljon pois, että lähinnä viikonloppuihin se meni. Välit isääni ei ole kovin läheiset. Ei osaa tehdä ruokaa, jos yrittää, siitä tulee syömäkelvotonta. Laittaa kyllä tiskit, siivoaa pöydät, tekee kaikki miesten hommat ja tekee kyllä aina jos tarvitsee, vie roskat ja muut, mutta kun äitini oli yhtenä juhlapyhänä sairas, niin no, ruoat ostettiin kaupasta ja kukaan ei siivonnut perussiivousta enempää. Isäni mielestä oli ihan ok niinkin. Jotain tosin yritti ja oli kuulemma hänelle hyvin rankka joulu. Ja äitini tekee joka joulu saman ja vielä paljon enemmän kuten tekee itse ruoat ja tekee suursiivouksen. Mutta muuten kyllä isäni on hyvä isä ja on aina lapsena pitänyt meille seuraa, tehty yhdessä asioita, mutta kyllä se äiti on äiti, joka eniten tekee ja selvästi.
Näin tuossa eilen sen bloggajaan, mikä tuossa nyt on, maria nordin, oli linkittänyt videon juhliin lähtemisestä. Isä trimmailee viiksiään, kun äiti juoksee paikasta toiseen ja yrittää etsiä kiireessä asioita.
Annoin miehelle vauvan. Vauva alkoi haista ja huusi nälkäänsä. Mies kovaäänisesti selitti, että pitäisi tehdä sitä ja sitä. Ilmoitin miehelle, että vaippa kannattaa vaihtaa ja tuttipullon annoin kouraan (jonka kuitenkin olin näin äidillesesti täyttänyt ja lämmittänyt ja pistin vielä puklurätin ja tutkinkin viereen ja sen vaipankin toin sekä pyyheliinat). Mies sanoi vielä siinä, että eikö hän juuri eilen vaihtanut vaipan. Ei hän tosin kovin tosissaan ollut.
En ihmettele oikeastaan yhtään miksi avioero tulee 80% varmuudella taloa rakentaessa. Se 20% miehistä on tottunut siihen, että arki on arkea ja että talous toimii ei ole aikaa koko ajan istua koneella, löhötä tai pelata tietokoneella. Välillä on päiviä, kun et tee mitään "omaa". Näiden suhde toimii talonrakennuksesta huolimatta (olen muuten sellaisesta perheestä. Toki laajennettiin vaan taloa, mutta kyllä siinä vuosi meni ainakin. Yhdessä pysyivät, koska vaikka isäni onkin vähän käsi noissa taloustöissä, hän on muuten tottunut tekemään asioita, eikä ole laiska).
Tottakai se ero tulee, jos mies on tottunut, että saa joka päivä huolia ja olla tekemättä mitään ja sitten pitäisi vapaa-aika sitä taloa rakentaa. Mulle talonrakennus ei olisi mikään ongelma. Monesti teen koko ajan monta asiaa samaan aikaan. Välillä huomaan, etten voi tehdä jotain kahta samaan aikaan. EI olisi mulle vaikeaa olla koko ajan vertailemassa ,laskemassa hintoja, soittelemassa ja ainakin nyt siivoamassa sitä remonttialuetta. Mulla on ehkä pari kertaa viikkoon pari vapaata tuntia illalla, Viikonloppuisin katsotaan vaikka elokuvaa yhdessä ja valvotaan myöhään (mikä kostautuu siinä, että olen ihan sairaan väsynyt aamulla). Jos poistun kotoa yksin, olen tekemässä jotain järkevää, esimerkiksi juoksen hakemaan lapselle uutta talvihaalaria tai ruokakaupassa. Ei kenenkään oikeasti tarvitse tälläinen olla, mutta mutta musta ero talonrakennuksen takia johtuu siitä, että jompi kumpi tai molemmat ovat tottuneet olemaan laiskoja.