Iso ongelma! Olen raskaana, sairaslomalle käsketty ja määräaikainen työsuhde sovittu äitiyslomaan asti... auttakaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raskaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

raskaana

Vieras
Eli tilanne on siis tämä: aloitin työt raskauden alkupuolella, kerroin heti työnantajalle raskaudesta ja kaikki oli siltä osin hyvin. Tehtiin työsopimus määräaikaiseksi ja sitä on vielä jatkettu nyt suullisesti äitiysloman alkuun asti. Nyt olen joutunut olemaan supistusten takia sairaslomalla useamman viikon, eilen sain lisää sairaslomaa, joka jatkuu 2 vk vaille ä-loman alkamiseen asti... nyt siis kuukausi äitiysloman alkuun. Ja mietinkin nyt, että voiko työnantaja vaan ilmoittaa minulle, että koska olen jatkuvasti sairaslomalla ja tod.näk. en enää töihin palaa ennen ä-loman alkua niin työnantaja irtisanoo työsopimukseni päättyväksi heti? Koska tod.näk. olisin vain palkkalistoilla, en tekisi töitä ja työnantaja vain joutuisi siitä huolimatta maksamaan palkkaa... että voiko nyt käydä niin, että joudunkin työttömäksi kuukautta ennen äitiysloman alkua? Sekavasti selostettu mutta yrittäkää saada selvää ja auttaa minua, kiitos. :)

Sairasloman takia ei voi kenenkään työsopimsuta irtisanoa, eikä varsinkaan määräaikaista. Suullinen sopimus on toki ongelmallinen, mutta jos sopimukselle löytyy todistaja esim. palkanlaskennasta, ei pitäisi olla mitään ongelmaa.

Jotenkin ihan hävettää vaan ilmoittaa taas töihin, että jään taas sairaslomalle ja se kestää melkein työsuhteen loppuun asti... pomo ei ole paikalla tällä viikolla, mutta veikkaan että ns. pikkupomo kyllä ainakin omassa mielessään ajattelee asian niin että mun tulisi joko itse irtisanoutua tai he haluaisivat irtisanoa minut koska en kykene töihin... :( Odottavat varmaan, että itse irtisanon itseni. Ehdotan työsuhteen päättämistä tähän päivään... toisaalta itse toivon, että vielä kykenisin töihin ennen äitiyslomaa...

[QUOTE="vieras";23610406]Sairasloman takia ei voi kenenkään työsopimsuta irtisanoa, eikä varsinkaan määräaikaista. Suullinen sopimus on toki ongelmallinen, mutta jos sopimukselle löytyy todistaja esim. palkanlaskennasta, ei pitäisi olla mitään ongelmaa.[/QUOTE]

Sairaulomalla voi irtisanoa, ei ole mikään este.

No et tietenkään ITSE irtisano itseäs, pöljä. Jäät saikulle ihan normaalisti, minkäs noille tekee, jokus ei mee asiat niinkuin on suunnitellut. Eikä ne voi irtisanoa myöskään sua saikun perusteella. Ja työnantajahan hakee kuitenkin Kelalta takaisin sun sairausloma-ajan palkat.

No et ehdota.

Sä saat sairaslomalta palkan omavastuuajalta ja kela maksaa loput.

Jos sulla on työvuorot siihen asti ku ootte sopinu, niin se on sitova. Teet ittelles hallaa jos noin teet!!!

Ne ei saa sua irtisanoa, sairaslomalta/ä.lomalta yms ei saa irtisanoa!!!

Älä tee mitää tyhmää!

Sairaulomalla voi irtisanoa, ei ole mikään este.

Sairaslomalla kyllä, mutta ei sairasloman takia. Siinä on iso ero. Sairaus ei ole pätevä irtisanomisen syy. Ja tosiaan ap:lla on määräaikainen työsopimus, jolloin irtisanominen on muutenkin hankalampaa, eli ei todellakaan voi pomo tuosta noin vain irtisanoa. Toisaalta myöskään ap itse ei voi irtisanoutua ihan tuosta vain eikä häneltä missään tapauksessa voida sitä odottaa.

Ap olet kertonut raskaudesta jo hyvissä ajoin, etkä sinä voi sairaslomallesi mitään, joten älä turhaan koe huonoa omatuntoa. Irtisanoa sinua ei voida tuon takia ja jos kerran "pikkupomokin" suullisesta sopimuksesta tietää, niin luottamusmieheen yhteyttä heti jos yrittävätkään irtisanoa.

No et tietenkään ITSE irtisano itseäs, pöljä. Jäät saikulle ihan normaalisti, minkäs noille tekee, jokus ei mee asiat niinkuin on suunnitellut. Eikä ne voi irtisanoa myöskään sua saikun perusteella. Ja työnantajahan hakee kuitenkin Kelalta takaisin sun sairausloma-ajan palkat.

No en irtisano, en. Kirjoitin huonosti... odottavat siis että irtisanoisin itseni niin että työt loppuu tähän päivään. Tätä en haluaisi tehdä, enkä tee ellei ole ihan pakko. Haluaisin vielä töihin mahdollisuuksien mukaan... mutta en tiedä kykenenkö.

[QUOTE="vieras";23610479]Sairaslomalla kyllä, mutta ei sairasloman takia. Siinä on iso ero. Sairaus ei ole pätevä irtisanomisen syy. Ja tosiaan ap:lla on määräaikainen työsopimus, jolloin irtisanominen on muutenkin hankalampaa, eli ei todellakaan voi pomo tuosta noin vain irtisanoa. Toisaalta myöskään ap itse ei voi irtisanoutua ihan tuosta vain eikä häneltä missään tapauksessa voida sitä odottaa.

Ap olet kertonut raskaudesta jo hyvissä ajoin, etkä sinä voi sairaslomallesi mitään, joten älä turhaan koe huonoa omatuntoa. Irtisanoa sinua ei voida tuon takia ja jos kerran "pikkupomokin" suullisesta sopimuksesta tietää, niin luottamusmieheen yhteyttä heti jos yrittävätkään irtisanoa.[/QUOTE]

Jos ihan tarkkoja ollaan, niin voi, koska silloin ei ole sopiva siihen työhön, esim. pitkät sair.lomat.

Työpaikallani on toinenkin raskaana oleva, hänellä on vakituinen työsuhde ja ollut sairaslomalla ja 3 kuukautta... eivät toki häntä irtisano mistään syystä... mutta itselläni tosiaan on määräaikainen ja veikkaan, että haluavat minusta eroon kun en kuitenkaan äitiysloman jälkeen palaa töihin... ylimääräistä turhaa rahanmenoa olen vain.

Suotta podet huonoa omaatuntoa. Työnantaja maksaa saikusta muistaakseni 9 päivää. Sen jälkeiseltä ajalta kela korvaa työnantajalle palkkasi.
Myös suullinen sopimus on sitova, mutta kuten varmasti kaikki tietää, kyllä se paperi kannattaisi aina kirjoittaa.

Määräaikaista sopimusta ei voi irtisanoa tollaisen takia. Tietenki on typerää, ettei sulla ole kirjallista sopimusta, koska jos ne oikein on ilkeitä niin nehän voi väittää ettei ole suullista sopimusta...

Sairasloman takia saa irtisanoa soveltumattomuuden perusteella, mutta tällöin oikeudessa on katsottu että noin vuoden poissaolon jälkeen tämä on vasta todennettavissa. Siis ei koske sinun tapausta.

Määräaikaisen työsuhteen irtisanominen ei niin vain onnistu, kuten aikaisemmin jo mainittiinkin.

Lisäksi olet raskaana, ja tällöin on muutenkin parempi irtisanomissuoja.

Joten älä ihmeessä irtisanoudu!!

PS. Sairasajan palkkaa on maksettava vähintään se 9 päivää, mutta jos työsuhteessasi noudatetaan jotain tessiä, on maksuvelvollisuus tod näk pidempi. Sen jälkeen saat saikulta rahaa kelalta.

No niin, asia hoidettu. En irtisanoudu, eikä mua irtisanota. :) Ymmärsivät töissä suhteellisen hyvin. Hermoilin siis turhaan. Palkka maksetaan täytenä äitiysloman alkuun asti ja kehotettiin ottamaan sairaslomaa ihan sinne asti, ettei tarvii tulla "turhaan" töihin pariksi viikkoa (kunto ei tästä kuitenkaan paljon parane enää ennen synnytystä). Lisäksi toivotettiin tervetulleeksi töihin äitiysloman jälkeen, jos niin haluan. :)

Yhteistyössä