Isoäidin kiire

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rouvahuldahuoleton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rouvahuldahuoleton

Vieras
Meillä on alkanut tulla hankauksia mun äidin kanssa, se kun on selkeästi sitä mieltä että meillä edetään liian hitaasti...

Tyttö on nyt 1v4kk. Potta saatiin jo jouluna ja sitä asti istuskeli silloin tällöin siinä. Nykyään sitten kertoo kun pissa on TULLUT vaippaan ja ollaan yritetty totuttaa pissimään pottaan. Tykkää potasta, istuu mieluusti ja vaikka tunnin istuisi mutta ei tee mitään. Vaikka päikkärien jälkeen olis vaippa kuiva ja istuisi kuinka kauan, ei tulosta tule. Eli ei vielä hoksaa yhdistää pissaa pottaan. Näin on jatkunut jo n 1kk. Päätettiin miehen kanssa odottaa hetki pottailematta ja yrittää uudelleen vähän päästä (pari kolme viikkoa). Mun äitille se ei sovi. Haukkui pystyyn, että on aloitettu liian myöhään ja että on NIIN PALJON HELPOMPAA jos lapsi on 1,5v vanhana kuiva!!! Alkaa jo ärsyttää, kun mun mielestä taas ei ole mitään kiirettä kun selvästi lapsi ei ole valmis oppimaan.

Sama läksytys tuli nokkamukin käytöstä. Tyttö on lopettanut yösyömiset muutaman kk ikäisenä, tuttipullosta luopui n 10kk ikäisenä. Nyt on käytössä nokkamukit, koska neiti on vilkasta sorttia eikä mukista vielä ehdi napata maitoa, kun kallistaa jo kaulan kohdalla. Mutta tämäkin on mun äidin mielestä kamalaa, kun hänen lapset on juoneet jo tavallisesta mukista tuon ikäisenä :headwall:

Onko mun pakko alistua äitini tahtoon siinä, miten lastamme kasvatetaan?? Kun mun mielestä meille saa alkaa nipottaa jos eskarissa vielä on vaippa ja juo nokkamukista... Olenko tosiaan ihan nuija, kun meidän tapa on minusta meidän asia, äidilläni oli jo oma mahdollisuutensa tehdä omat lapset ja omat tavat??

Minun äitini on vähän samanlainen. Tosin ei tuo mielipiteitään ihan noin suoraan esiin. Välillä vaan kertoo viisaita kommenttejaan tyyliin kyllä aikaisemmin tehtiin niin ja näin. Ja kuulemma kyllä hänkin osaa lapsia kasvattaa. Minä ja sisarukseni olemme 70-luvun lapsia ja silloin esim potalle laitettiin jo vuoden ikäisenä ellei aikaisemminkin. Samoin suositeltiin, että lapsi kävelee sisälläkin kengät jalassa kun opettelee kävelemään. Jne jne. Ajat muuttuu, mutta mummi tuntuu olevan sitä mieltä, että edelleen pitäisi toimia samoin kun hänkin silloin 70-luvulla. Meidän neiti käveli ensin varpaillaan, kun lähti liikkeelle ja mummi jaksoi kysellä pitäiskö ne kengät kuitenkin laittaa sisälläkin. Potalla tyttö on käynyt alle vuoden ikäisestä ja nyt samanikäisenä kuin teidän lapsi on hetken harjoitellut kuivaksi. Mutta ihan siitä syystä, että alkoi itse tässä taannoin kertoa hädästään. Kaikki ei ole valmiita tän ikäisenä, enkä vielä voi sanoa meidän tytöstäkään, et oppiiko vai ei, kun on harjoiteltu niin vähän aikaa vasta. Vahinkoja tulee tällä hetkellä ehkä kerran päivässä. Mutta mummi on joka tapauksessa tosi tyytyväinen, koska juuri näin sen pitää kuulemma mennäkin. Välillä pitää sanoa suoraan, vaikka kyseessä on oma äiti, että meillä toimitaan näin ja sillä hyvä. Juttele sinäkin rohkeasti hänen kanssaan asiasta, jos kommentit ja ohjeet ärsyttää.

No ei sun tarvi äitis mukaan kasvattaa.Lapset on yksilöllisiä.
Meillä taas äitini tarjos apuja kertakäyttövaippjen ostoon,kun käytän kestovaippoja.Niin ja sen mielestä minä aloitin pottaharjoittelut liian aikaisen.Kun siskon 3v ei vielä ollut harjoitellut.No tytöllä oli ikää 9kk.Nyt osaa ilmaista hätänsä ei kylläkään kaikkia,mutta surimmaks osaksi ja pytyllä istutaan.Tytöllä nyt ikää 1v1kk.
Kasvatat totta kai omien tuntemuksies mukaan lapsesi ainoastaan miehesi kanssa sun kuuluu keskustella kasvatus tavoista ei muiden.

Varmasti äitisi tarkoittaa hyvää, mutta tapa puuttua teidän lapsenne kehitykseen ja teidän kasvatustapaan ei ole korrekti. Jokainen tekee tavallaan eikä lapsella ole niin kauhea kiire oppia jokaikistä asiaa. Ei hän voi verrata sinua ja lastasi, koska jokainen on erilainen. Arvaan, että hän loukkantuu, kun juttelette asiasta, mutta eiköhän kannata ottaa asia esille. Muuten saatte kuulla ohjeita jatkossakin ja luultavasti kiihtyvällä tahdilla.
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.09.2006 klo 14:03 vieras kirjoitti:
Minun äitini on vähän samanlainen. Tosin ei tuo mielipiteitään ihan noin suoraan esiin. Välillä vaan kertoo viisaita kommenttejaan tyyliin kyllä aikaisemmin tehtiin niin ja näin.

Just, anoppi on prikulleen samanlainen. Sitten vielä sanoo tuohon perään nenäänsä nyrpistellen, että enpä tiedä, miten sitä nykyään neuvotaan toimimaan, mutta tuo ainakin toimi. Ihan hyviäkin vinkkejä on saatu, mutta jotain haluaisi hoksata ihan itse -ei siis kuulla joka asiasta, miten pitäisi toimia. Alkuun hän oli järkyttynyt siitä, ettei silitetty vauvan vaatteita :/ Sitten vielä mainostaa, että jokainen kasvattaa lapsensa omalla tavallaan, hän ei kasvatukseen puutu?!? Muuten mainio mummu, mutta en millään jaksaisi kuulla joka vierailun ajan, mitä mieltä hän on lapsen kasvatuksesta.

Menee hakoteille otsikon aiheesta, mutta kommentoinpa vieraan klo 14 kirjoittamaa asiaa varpaillaan kävelystä, että siihen oli neuvolan ohje nytkin vuoden alussa, että kengät olis hyvä pitää sisällä jalassa. Ja miksi? Koska jalan oikeanlainen kehittyminen estyy, jos kävelee varpaillaan - akillesjänne on silloin jotenkin väärässä asennossa, ei riittävän venyneenä. Sori vielä tämä poikkeama alkuperäisestä aiheesta.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.09.2006 klo 20:34 Äity kirjoitti:
Menee hakoteille otsikon aiheesta, mutta kommentoinpa vieraan klo 14 kirjoittamaa asiaa varpaillaan kävelystä, että siihen oli neuvolan ohje nytkin vuoden alussa, että kengät olis hyvä pitää sisällä jalassa. Ja miksi? Koska jalan oikeanlainen kehittyminen estyy, jos kävelee varpaillaan - akillesjänne on silloin jotenkin väärässä asennossa, ei riittävän venyneenä. Sori vielä tämä poikkeama alkuperäisestä aiheesta.

Noh, ihan normaalisti tuo tyttö tällä hetkellä kävelee parin kuukauden harjoittelun jälkeen. Tai enimmäkseen juoksee nykyään, kiire on. =) Eikä siis kenkiä ole sisällä koskaan pidetty. Mulle neuvottiin niin, ettei tarvitse laittaa.

Koitappa selittää äidillesi, että hänen kasvatuskeinonsa ovat aikansa eläneitä. Se ei vältämättä ole helppoa, mutta koita saada hänet ymmärtämään, että nykyään mennään enemmän lapsen ehdoilla kuin ennen, annetaan lapsen olla lapsi tai vauva mahdollisimman pitkään, kun muuten lapsuus jää kovin lyhyeksi. Lapsi oppii kyllä aikanaan kuivaksi kun on valmis siihen, eikä lasta voi pakolla opettaa kuivaksi, päin vastoin. Lapsi voi saada vaikka mitä traumoja, jos pakolla yrittää.

Meilläkin poika on ollu melkein kesän alusta päiväkuiva sisällä ja myös päikkärit menee ilman vaippaa eikä pissaa tule välttämättä heti päikkäreiden jälkeen. Annan pojan leikkiä rauhassa ja vien vartin-puolentunnin päästä pissalle ja sitten sieltä tulee.

meilla myos mummot huolissaan kun poika 2v. tekee pissat pottaan hyvin satunnaisesti. En suostu stressia asiasta ottamaan ja se ottaa monia nuppiin. Kuin myos se etta poika meni jo yks vuotiaana paivakotiin, ei nuku meidan kanssa samassa sangyssa jne..

Yhdyn edellisiin.
Myös minun äitini nipottaa välillä asiasta kuin asiasta,mutta en jaksa moisen takia tressata.Meidän vanhin neiti täyttää 3 marraskuussa eikä osaa ilmoittaa hätäänsä joten vaipoissa kulkee vielä..potta on kammottava asia sillä tytön kummitäti yrittää välillä neuvoa minua ja kommentoi tekojani hyvin kärkkäästi.Vertaa vain omiin poikiinsa jotka ovat oppineet sitä sun tätä sillä js sillä keinolla joten kyllähän myös meidän tyttö oppii samoilla keinoilla.
Ja se ärsyttää vielä enemmän kuin äitini kommentit.
Onko teillä muilla vastaavaa?

Hivenen asian vierestä. Minulla oli aluksi aivan samanlaista. Tuntui, että oma äiti ja anoppi neuvoivat koko ajan ja yrittivät tyrkkiä minua haluamaansa suuntaan. Se ahdisti valtavasti ja puin asiaa täällä ja ystävieni kanssa. Sitten selvisin suurimmasta opettelun tunteesta uuden vauvan ja kaikkien uusien asioiden kanssa. Loin myös oman käsitykseni siitä, miten me haluamme tätä lastamme kasvattaa ja hoitaa. Nyt aivan samat ohjeet ja neuvot eivät ärsytä enää lainkaan samalla tavalla. Totean vain tyynesti, että joopa joo, mutta meillä asia menee näin.

Eli tee itsellesi selväksi, miten haluat asioiden sujuvan, niin sinun on helpompi suhtautua rennosti äitisi neuvoihin. Samalla vältyt ikäviltä yllätystilanteilta. Meillä juuri anoppi ilmoitti, että hän ottaa sitten vuoden päästä meidän silloin 2 v. lapsen pitkäksi viikonlopuksi yökylään. Sanoo asian nyt, että äiti ehtii tottua ajatukseen... Ällistyin hetkeksi, mutta totesin sitten, että katsotaan asia vuoden päästä ja jos ajatus ei meistä silloin tunnu hyvältä, niin lykätään. Me kuitenkin olemme ne, jotka tekevät päätökset lapsen vierailuista, ajankohdista ja kestosta.

Yhteistyössä