Isojen 1-3 -vuotiaiden vanhemmat, mitä syötätte lapsillenne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja OMG
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

OMG

Vieras
Olen tässä tarkkaillut lasten kokojen muuttumista. En nyt todellakaan hauku, enkä arvostele ja tiedän että lapset ja ihmiset yleensä ovat erilaisia ja iän myötä muuttuvat jne.

Tässä vain pari omakohtaista huomiota:

Itselläni on 3 lasta. Normikokoiset, hoikat ja pitkät. Itse me vanhemmat olemme lyhyitä ja pyöreähköjä. Toki elämäntapamuutokset ovat koko ajan käynnissä.
Lapsemme syövät kotiruokaa(pääasiassa), paljon kasvisrasvoja, vihanneksia hedelmiä ja kuituja. Ja ovat siis Ns. hoikkia lapsia.

Sitten nämä samanikäiset kaverilapset (osa, ei siis kaikki). 8 lapsesta 5 on todella isokokoisia. Siis todella, en jaksanut edes nostaa yhtä 3-vuotiasta lasta syliin, painoi 21kg. Tämän lapsen sisarus ei ole koskaan tuon ikäisenä ollut tuon kokoinen. Ko lapsi syö paljon muroja, eineksiä, makeisia, mehuja. Ei juurikaan puuroja, kuituja, hyviä rasvoja yms.terveellistä koska äidin mukaan se ei tykkää niistä.
Nämä kaikki isokokoiset lapset syövät todella epäterveellisesti, ja silti vanhemmat väittävät lastensa olevan vain isokokoisia ja kasvu tasaa kokoeron normaalikokoisiin lapsiin.

Missä harhoissa nämä vanhemmat elävät? jos lapsi syö tuollaista ruokaa, ja on todella painava, eikö mikään kello jo soi???

Kyllä munkin lapset saa karkkia joskus, ja herkkuja, mutta vastapainoksi muu ruoka on terveellistä ja liikuntaa paljon.

Missä vika, vanhemmat????

Tämä paatos koskee nyt siis vain niitä, jotka minä tunnen. En yleistä tätä terveesti isokokoisiin lapsiin. (onko sellaisia?)

No koska eivät nämä vanhemmatkaan puhu lihavista lapsistaan vaan kun ne ovat isokokoisia, isoluisia jne...

Ja taas tuli todistettua. yksi kaveri soitti ja kertoili kuinka kamalaa on kun lapset riehuvat ja ovat villejä heti aamusta. Olivat syöneet kasan sokeririisimuroja ja appelsiinimehua. Tämän kertoi ihan kysymättä.

Ja hänen lapsensa ovat niitä "isokokoisia".

Hmm... miksihän ne riehuu. Mun lapset söi ruispuuroa itsetehdyllä mansikkahillolla ja maitoa + leivät. Eivät niinkään riehu.

Mikä on isokokoinen? Mun poika oli 1.5v-neuvolassa 86cm ja 12kg, ja tuntuu olevan isompi kuin monet ikäisensä. En ole ikinä antanut pojalle karkkia, suklaata tai jäätelöä. Syödään tavallista kotiruokaa (en käytä voita) sekä paljon puuroja, hedelmiä ja marjoja. Poika vain on aina syönyt paljon ja hyvin.

Minulla on ISO 2-vuotias. Tai oikeammin sanottuna PITKÄ (ja hoikka). Pituus menee n +15 -käyrällä ja paino noin -10 - käyrällä.

Tavallista kotiruokaa syö:
Aamulla puuro,
lounaalla perusruokaa (perunaa/riisiä/pastaa ja lihaa/kalaa/kanaa sekä vihanneksia),
välipalalla saa usein myös jotain makeaa (esim maustetun jugurtin/marjarahkaa/vanukkaan/kiisseliä) ja ruisleipää
päivällisellä tavallista kotiruokaa (katso lounas)
iltapalalla monesti hedelmää ja leipää

[QUOTE="-p-";26324664]Mikä on isokokoinen? Mun poika oli 1.5v-neuvolassa 86cm ja 12kg, ja tuntuu olevan isompi kuin monet ikäisensä. En ole ikinä antanut pojalle karkkia, suklaata tai jäätelöä. Syödään tavallista kotiruokaa (en käytä voita) sekä paljon puuroja, hedelmiä ja marjoja. Poika vain on aina syönyt paljon ja hyvin.[/QUOTE]

Mun 2 v 4kk poika on 67,5 cm/ 12,6 kg, ja syö kyllä paljon ja mielellään kaikkea mitä allergioiltaan pystyy. Välillä myös jäätelöä, keksejä, hampurilaista, pizzaa...

Meidän tyttö on iso, täyttää kesällä neljä ja on nyt noin 110cm ja painaa 22kg.
Tässä esimerkit eilisistä syömisistä:

Aamulla:
hedelmäsalaattia, kermavaahtoa, maitoa

Lounaalla:
peruna, lohta, tomaattia ja kurkkua, maitoa.

Välipalalla:
leipää, keittokinkkua, kurkkua ja kaakaota

Päivällinen:
kanaa, kasvisvokkia, salaattia ja maitoa

Iltapala
Karjalanpiirakka, kananmuna, maitoa

Lisäksi päivän aikana vettä, ksylitoli purkkaa ja pastilleja. Tänään ei ollut karkkipäivä. Karkkipäivä on kerran viikossa ja silloin saa tikkarin tai karkkiaskin. Muutaman kerran viikossa keksin tai pullan kun on kahvivieraita.

Tyttö on vaan todella hyvä syömään, aina kyselee, että milloin syödään ja harvon jättää ruokaa syömättä. Annoskoot yritän pitää todella kohtuullisina(esim yksi peruna, yksi leipä, yksi lasi maitoa per ruokailu) ja napostelua ruokailujen välillä ei sallita.

106 cm ja 20,4 nyt just 3-v

karkkia ei syö. Nyt 3 kk:N aikana saanut max 5 pillimehua ja 2 puolikasta tikkujäätölöä. Vesi normaalisti janojuomana. Maitoa max 4 lastenlasia päivässä.

Mysliä ja kidius jugurtti ja viiliä syö kyllä melkein päivittäin ja välipalalla on ollut danone pikkurahka hedelmän ja leivän lisäksi eli noista maitotuotteista varmaan pitää vähentää veikkaisin. Normaalia kotiruokaa 98%sesti (esim lihapullat paistan uunissa, tänään oli naudanlihasuikale täysjyväriisi ja wokkivihanneksia lounaaksi).

2 kertaa päivässä yli 1,5 h ulkoilu ja puistoilu ja metsäkävelyjä
Neuvolassa vanhat käyrät ja paino ja pää hälyytti.
Eivät ole ottaneet vielä yhteyttä vaikka kuulema terkkari konsultoi lääkäriä.

Pituus ei voi mennä +15 käyrällä, olis jo ihan epänormaalin pituinen... tarkistakaahan ihmiset käyrästönne, ennenkuin tietävinä alatte niistä tänne kirjoitella.

Mun 2 v 4kk poika on 67,5 cm/ 12,6 kg, ja syö kyllä paljon ja mielellään kaikkea mitä allergioiltaan pystyy. Välillä myös jäätelöä, keksejä, hampurilaista, pizzaa...

Hupsis. Näin ne vaan on erilaisia nuo lapsoset. Lisään vielä esimerkkinä mitä mun poika (nyt 1v7kk) eilen söi:

- Aamupalalla marjarahka ja banaani
- Lounaalla kalakeittoa ja leipää (päiväkodissa)
- Välipalalla marjakiisseliä (päiväkodissa)
- Päivällisellä pasta bolognese (porkkanaa seassa)
- "Kahvipöydässä" isohko täysjyväkeksi ja jokunen rusina
- Iltapalaksi 1.5 annosta kaurapuuroa mangososeella (sokeroimatonta sosetta)

Ruokajuomana juo maitoa tai vettä.

Meillä on isokokoinen poika 3v9kk. n 22kg ja 109,5m (kotimittauksilla). Poika on siis iso, ei todellakaan lihava.

Sitten meillä on tyttö 2v9kk, n 17kg ja 94cm. Pyöreä, ei kuitenkaan lihava..

Lapset syövät esimerkiksi:

Aamiainen
-Lautasellinen veteen keitettyä puuroa, ingmariinilla tai hedelmillä, rusinoilla tmv. höystettynä. TAI mysliä joko maustamattomalla jogurtilla tai maidolla, hunajaa saatan lirauttaa vähän päälle. TAI leipää, täysjyvää tai tummaa, kananmunalla tai/ja leikkeleellä sekä arkijuustolla ja kurkulla...
Juomaksi yleensä vettä, viikonloppuisin on joskus mehua.

Lounas
-Täysjyväspagettia, jauhelihakastiketta ja salaattia.
Jälkkäriksi keksiä (täysjyväkeksejä yleensä)/itsetehty rahka/hedelmä....tmv.

Välipala
-Täysjyväleipää tai tummaa.. /Hedelmää/jogurttia... Mitä ikinä tossa nyt onkaan sitten tyrkyllä. Juomaksi vettä.

Päivälliseksi
-Karjalanpaistia, porkkanaa, perunaa jne. Juomaksi vettä.

Illalliseksi
-Yleensä aika vähän koska päivällinen on niin myöhään.. Ehkä jogurttia, leipää tai banaania... Maitoa.

Jos jossain väliss iskee nälkää niin annan hedelmän.

Lapset syövät määrinä paljon kylläkin. Ja joinakin päivinä on herkkuja enemmän kuin vain tuo jälkkäri, nyt esim. paahdepäivinä on äidin tehnyt mieli jätskiä ja kyllä on sitten piltitkin saaneet... Ruokaa syövätkin sitten vähemmän kun on kuuma keli..

Meillä on iso 1-vuotias. Pitkä ja käyttää saman kokoisia vaatteita kuin naapurin 2-vuotias... Lapsi ei ole minkään käyrien mukaan lihava tai edes pullea, vaan terkkarinkin sanojen mukaan "pitkä ja harteikas", painon ja pituuden suhteessa todella sopusuhtainen.

Aamupalaksi poika syö puuron, joskus maustamatonta jogurttia. Lisäksi vähän hedelmäsosetta, hedelmäpala tai marjoja.
Lounaaksi tavallista kotiruokaa (kasviksia, kanaa/kalaa/soijaa, joskus punaista lihaa, perunaa, täysjyväpastaa jne.) tai piltti
Välipalaksi jogurttia, hedelmäsosetta, hedelmäviipaleita, rahkaa, raejuustoa, leipää, kurkkua, tomaattia jne. Joskus sokerittomia täysjyvämuroja.
Päivälliseksi taas tavallista kotiruokaa tai piltti
Iltapalalla puuro ja mahdollisesti taas niitä lisukkeita, kuten marjoja tai hedelmäsosetta

Herkkuja saa kyläilyjen yhteydessä ehkä kerran viikossa, eli pullapala tai keksi. Joskus reissussa tai saunan jälkeen saa pillimehun (ehkä kerran kuukaudessa). Eineksiä saa harvoin, meillä ei juurikaan osteta niitä. Kaupasta ostetaan luomua aina kun mahdollista.

Meillä on isokokoinen poika 3v9kk. n 22kg ja 109,5m (kotimittauksilla). Poika on siis iso, ei todellakaan lihava.

Sitten meillä on tyttö 2v9kk, n 17kg ja 94cm. Pyöreä, ei kuitenkaan lihava..

Lapset syövät esimerkiksi:

Aamiainen
-Lautasellinen veteen keitettyä puuroa, ingmariinilla tai hedelmillä, rusinoilla tmv. höystettynä. TAI mysliä joko maustamattomalla jogurtilla tai maidolla, hunajaa saatan lirauttaa vähän päälle. TAI leipää, täysjyvää tai tummaa, kananmunalla tai/ja leikkeleellä sekä arkijuustolla ja kurkulla...
Juomaksi yleensä vettä, viikonloppuisin on joskus mehua.

Lounas
-Täysjyväspagettia, jauhelihakastiketta ja salaattia.
Jälkkäriksi keksiä (täysjyväkeksejä yleensä)/itsetehty rahka/hedelmä....tmv.

Välipala
-Täysjyväleipää tai tummaa.. /Hedelmää/jogurttia... Mitä ikinä tossa nyt onkaan sitten tyrkyllä. Juomaksi vettä.

Päivälliseksi
-Karjalanpaistia, porkkanaa, perunaa jne. Juomaksi vettä.

Illalliseksi
-Yleensä aika vähän koska päivällinen on niin myöhään.. Ehkä jogurttia, leipää tai banaania... Maitoa.

Jos jossain väliss iskee nälkää niin annan hedelmän.

Lapset syövät määrinä paljon kylläkin. Ja joinakin päivinä on herkkuja enemmän kuin vain tuo jälkkäri, nyt esim. paahdepäivinä on äidin tehnyt mieli jätskiä ja kyllä on sitten piltitkin saaneet... Ruokaa syövätkin sitten vähemmän kun on kuuma keli..

Ja meillä ulkoillaan keskimäärin sen 4-6 tuntia päivässä tällä hetkellä.. Juoksevat ja touhuavat paljon.

Meillä poika 2v10kk on myös pyöreä: ~98cm ja 18 kg. Päiväkodissa syö mitä syö mutta kotona oikeastaan ei muuta kuin ruokaa/välipalaa. Joskus lahjon jäätelöllä jos muuten ei ruoka maistu. Nyt on jäätelö muuttunut herneiksi, tykkää poimia tuoreet herneet itse suuhunsa palkoista :) Mehua ei juoda ollenkaan ja maitoa vaan ruuan kanssa, vesi on janojuoma. Karkkipäivää ei ole, saa makeaa jos sitä on muillekin tajolla muuten voi mennä viikkoja ettei syö karkkia. Joskus saatta haluta viikonloppuisin keksiä välipalaksi mutta ei läheskään joka kerta saa. Joskus jos ei halua syödä kotona päivällistä on sitten kokonaan syömättä, en tuputa, syö sitten iltapalan paremmin.
Ja silti on pulska. Ulkona ovat päiväkodissa paljon, x2/pvä. Viikonloppuisin myös vähintään 2 ulkoilukertaa päivässä ja aina touhuaa hiki päässä, meno on kova. Uskon ja toivon että paino tasoittuu kun kasvaa. Me vanhemmat emme ole ylipainoisia mutta itse olin pienenä pulska, kouluikäisenä sitten lähinnä laiha.
Eiköhän se siitä...

Isokokoinen???

Meillä lasten iskä on reippaasti yli 190cm. Jotenka en odotakaan näistä meidän lapsista pieniä ;) Pituudet menevät kaikilla +2-käyrällä, painon ja pituuden suhde 0-käyrällä.

Kaikki olleet tosi hyviä syömään kotiruokaa ja saavat kyl lisääkin aina kun haluavat (ja ruokaa jää). Herkkuja saavat toisinaan.

Meillä kolme isoa poikaa. Vanhin pituus +1 käyrällä, paino -2, keskimmäinen pituus +1.5 ja paino- 1 ja nuorin pituus +2 ja paino 0käyrällä. Kaikki ovat isokokoisia, mutta vain nuorin hiukan roteva. Meillä syödään normi kotiruokaa, aamula puuro mut illalla saavat turkkilaista jugurttia marjojen kanssa. Karkkia saavat kerran viikossa mut tuoremehua päivittäin. Meillä tosin liikutaan paljon esim. tänään tehty 5 ja 4 v kanssa 6km pyöräretki ja sit kiipeilty pustossa.

Tyttö on iso, joku sanoo lihavaksi, ikää reilu 3 v. Painoa n. 20 kg, pituutta 105 cm. Viikolla syö aamupalan, lounaan ja välipalan hoidossa. Annokset ovat hoitajien mukaan vähän keskimääräistä pienempiä. Päivällisellä syö vähän kasviksia. Iltapalalla maksimissaan pieni lautanen puuroa ja puolikas näkkäriä ingmariinilla. Vapaapäivinä aamupalalla leipä päällysteillä, joskus ei syö kokonaan, joskus lisäksi maustamatonta jogurttia. Lounas ei yleensä maistu. Välipalaksi hedelmä ja väliin rahkaa. Mehuja juo parin viikon välein. Karkkia ei oikein koskaan. Jäätelöä pari kertaa kuussa.

[QUOTE="vieras";26325300]Tyttö on iso, joku sanoo lihavaksi, ikää reilu 3 v. Painoa n. 20 kg, pituutta 105 cm.[/QUOTE]

On tuo kyllä aikamoinen sotanorsu. Mun tyttö täyttää kohta 5, pituutta 112 cm ja painoa 18,5 kg. Sopusuhtainen tyttö.

meillä pitkä 2 vuotias, paino menee -1 -käyrällä

aamupala: leipää, raejuustoa, banaania, maitoa, soppaa (sitä valion vähäkalorista mehukeittio)
lounas: nakkikeitto, leipää, maitoa, kurkkua, jätski (joka päivä jäätelö- tai mehujääpuikko!!!)
välipala: hedelmää, jogurtti, leipää, maitoa
päivällinen: perunoita, lihapullia, kurkkua, tomaattia, maitoa leipää
iltapala: lettuja tai karjalanpiirakkaa, viili, hedelmää tai kasvista jne.

Usein poika käy vielä itse hakemassa jääkaapista esim. eineshampurilaisen! Tämä poika söisi koko ajan tai vaakkuu ruokaa jatkuvasti. En tiedä mitä teen. On pitkä ja hoikka. Karkkiakin saa ainakin kerran viikossa.

No kyllä kuule tuon kokoinen kolmevuotias tyttö ei ole enää isokokoinen vaan lihava. Äidille sen voi suoraan sanoa, mitä ajattelee, ehkäpä herää pikkuhiljaa katsomaan todellisuutta silmästä silmään.

Olenkos minä sitä kieltänytkään että on lihava(ihan niin kuin oma tyttönikin on). Mutta minä puutuinkin haukkumiseen ja ivaamiseen, vai mitä muuta sotanorsu-nimitys on?

Olenkos minä sitä kieltänytkään että on lihava(ihan niin kuin oma tyttönikin on). Mutta minä puutuinkin haukkumiseen ja ivaamiseen, vai mitä muuta sotanorsu-nimitys on?

Mietinnän paikka äidille. Jos ei tuon kolmivuotiaan paino ala kehittymään toiseen suuntaan ennen kouluun lähtöä, niin lapsellepa löytyykin koulussa aika monta lempinimeä, jotka ovat vielä pahempia kuin sotanorsu.

Yhteistyössä