Isompi lapsi sairaana äitiyslomalla, saako isä jäädä kotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ymmärrän sikäli että itsellänin on erikoislapsi joka ei tosissn ole helppo+vauva. sitten sun kysymyksen kyllä viimekädessä miehesi voi ottaa palkatonta. suosittelin että yrität itse kotona tilaa vaikka ruuat valmiina(pizzaa?) ei ole pakko siivota ja touguta linnoitu olohuineeseen lasten kanssa vauva vaikka sitteriin ja esikoinen syliin ja keinuttelet molempia :)

Ei saa.

Ap vaikuttaa melkoisen uusavuttomalta. Miten ihmeessä mahtaa selviytyä sellaisesta tilanteesta, kun on itse sairaana ja siinä kaksi pientä vielä lisäksi hoidettavana. Tällaisia tilanteita tulee vastaan aika monilla äideillä, jotka hoitavat kotona lapsiaan.953

Lisättäköön, että en saa isommasta lapsesta etuuksia, koska hän on päiväkodissa.
Alle 2v. hoidossa vaikka äiti on kotona vauvan kanssa. Kyllä siinä varmasti vanhempi lapsi tuntee olonsa arvostetuksi kun hänet sysätään pois tieltä. :mad::poop:

On se kumma kun nykypäivänä monen äidin pitää saada olla kahdestaan vauva kanssa ja isommat lapset laitetaan päivähoitoon vaikka tässäkin tapauksessa isompi lapsi on vielä todella pieni. Kun miettii mun äitiä joka hoiti isommatkin lapset kotona vaikka tuli vauva. Mä en ole ollut päivääkään päivähoidossa. Olin kotihoidettu kouluun asti.

Miten kummassa minun äiti on aikanaan pärjännyt 9 lapsen kanssa kotona kun isä oli viikot töissä satojen kilometrien päässä ja välillä kuukaudenkin. Ihmiset on todella avuttomia nykyään.

Näin yksinhuoltajan näkövinkkelistä aivan naurettavaa :D

Täällä podetaan välillä kaikki kolme yhtä aikaa ja silti ollaan hengissä vielä. Toki äitini tai lasten toinen mummu tai lasten isä käy tuomassa oven taa ruokatarpeita tai apteekista jotain jos en itse kykene lähtemään liikkeelle.

Ei tulisi mieleenkään vinkua miestä jäämään kotiin (jos mulla mies olisi) jos toinen tai molemmat lapset minä mukaan lukien oltaisiin kipeänä. Mies varmasti hoitaisi kauppa-asiat ym. avun töiden jälkeen.

Eikö se nyt riitä, että yksi aikuinen sluibailee kotona yhteiskunnan kustannuksella? Pitääkö siellä nyt jumalauta muka yhtäkkiä olla yksi aikuinen yhtä lasta kohti?

Jaa mistä lähtien se yhteiskunta tuon maksaa? Kyllä se raha revitään ihan rehellisen yrittäjän persenahkasta. Tai kuka hyvänsä firman omistaakaan. Toki jos on julkisella töissä, niin asia on eri. Mutta suurin osa ihmisistä ei ole julkisella.

Nyt on kyllä pakko hiukan ihmetellä ihmisten avuttomuutta. Alle kaksi vuotiaat tungetaan hoitoon, kun ei pärjätä kahden lapsen kanssa kotona. Mietihän huviksesi, millaisiin oloihin sen lapsen laitat. Jos sinä et onnistu edes kahta lasta tarpeeksi päivän aikana sylittelemään, niin miten paljon kuvittelet sen hoitajan päiväkodissa niitä kymmentä lasta halailemaan.

Tämä.

Kuulostaa aivan järkyttävältä, että äiti vetoaa ensin lasten sylittelyn tarpeseen (varsinkin sairaana) ja on kuitenkin lykännyt pikkutaaperonsa päiväkotiin, vaikka itse on kotona. Voin kertoa, että alle 2 vuotias tarvitsee syliä paljon ihan päivittäin terveenäkin ja sitä hän ei päiväkodissa saa.

Alle 2v. hoidossa vaikka äiti on kotona vauvan kanssa. Kyllä siinä varmasti vanhempi lapsi tuntee olonsa arvostetuksi kun hänet sysätään pois tieltä. :mad::poop:

On se kumma kun nykypäivänä monen äidin pitää saada olla kahdestaan vauva kanssa ja isommat lapset laitetaan päivähoitoon vaikka tässäkin tapauksessa isompi lapsi on vielä todella pieni. Kun miettii mun äitiä joka hoiti isommatkin lapset kotona vaikka tuli vauva. Mä en ole ollut päivääkään päivähoidossa. Olin kotihoidettu kouluun asti.
Tätä samaa ihmettelen suuresti. Pienen lapsen paikka on kotona tuossa tilanteessa äidin luona. Tämä tuntuu olevan asia josta ei nykyaikana saa sanoa.
Ja kyllä, minulla on pieni taapero joka pian lähtee hoitoon mutta palaa takaisin kotihoitoon kun jään jälleen äippälomalle.

Toi termi "saako" särähtää korvaan. Mietinnässä on siis vain, että onko se jonkin lain mukaan mahdollista, eikä se mikä on järkevää. Ei ihme että tässä maassa on työttömiä.

Jaa mistä lähtien se yhteiskunta tuon maksaa? Kyllä se raha revitään ihan rehellisen yrittäjän persenahkasta. Tai kuka hyvänsä firman omistaakaan. Toki jos on julkisella töissä, niin asia on eri. Mutta suurin osa ihmisistä ei ole julkisella.
Kyllä ja ei. Keskimäärin n. 8500 euroa tulee työntekijän lapsensaanti kustantamaan yrittäjälle kun kaikki kulut huomioidaan. Loput äidin kotona öllöttelystä maksamme sinä, minä ja muut veronmaksajat.

Yrittäjän kulut ovat toki todella merkittävät, ottaen huomioon että yli kaksi kolmasosaa suomalaisista yrittäjistä tienaa alle suomalaisten keskipalkan. Siitä onkin mukava kustantaa toisten persehedelmiä.

Ke

Kyllä ja ei. Keskimäärin n. 8500 euroa tulee työntekijän lapsensaanti kustantamaan yrittäjälle kun kaikki kulut huomioidaan. Loput äidin kotona öllöttelystä maksamme sinä, minä ja muut veronmaksajat.

Yrittäjän kulut ovat toki todella merkittävät, ottaen huomioon että yli kaksi kolmasosaa suomalaisista yrittäjistä tienaa alle suomalaisten keskipalkan. Siitä onkin mukava kustantaa toisten persehedelmiä.

Ke
Mistä tuon summan laskit?

Jos äiti sairastaisi pahasti
Kela :
Isä voi jäädä kotiin hoitamaan lasta, jos äiti sairastuu niin, ettei hän voi hoitaa lasta. Tältä ajalta isälle maksetaan vanhempainrahaa. Isä saa tuen äidin sairastumisen omavastuuajan jälkeen, joka on sairastumispäivä + 9 arkipäivää. Äiti voi saada Kelasta sairauspäivärahaa.

http://www.kela.fi/muut-tilanteet
Äiti sairastuu

Juurikin näin. Itse sairastuin vakavasti, kun esikoinen oli 2 kk. Jouduin sairaalaan. Isä ei saanut jäädä kotiin hoitamaan vauvaa, tai olisi saanut jäädä ja saanut vanhempainrahaa siltä ajalta (omavastuu on sen 10 päivää eli mun viikon sairaalareissun ajalta isälle ei olisi maksettu mitään). Toisinsanoen mies olisi joutunut hoitamaan vauvaa ja menettänyt palkkatulonsa siltä ajalta. Onneksi isovanhemmat tulivat apuun.

Jos tilanne tuntuu teidän perheelle kuormittavalta ja tukalalta, voit palkata kotiin apua lastenhoitoon tai tiedustella mieheltäsi saisiko hän palkatonta vapaata työstään.
Lähtökohtaisesti mun mielestä pitää yrittää ymmärtää toista ja hänen elämäntilannettaan, eikä heitellä kiviä. Jokatapauksessa minäkin ihmettelen kyseistä järjestelyä..Meillä on 3kpl vuosittain syntynyttä pientä ja koululainen, mutta kyllä niiden kanssa pärjää flunssat ja vatsatauditkin. Jälkimmäisessä mennään sieltä missä aita on matalin kodinhoidollisesti, mutta panostetaan kaikkien mukavuuteen. Voithan ottaa tilanteen haasteena, jolloin pääsisit ehkä huomaamaan mihin omat voimavarasi tarpeen tullen riittävätkään. Noin pieni ei tarvitse kodin ulkopuolista virikettä ja jos perheessä on kaksi aikuista, pitäisi ensisijainen vaihtoehto olla yhdessäolo? Toki tilanteita on yhtä monta kuin perheitä, mutta kaiken sen on silti ollut vastaanottamaan päästäessä lapset maailmaan. Voimia sinulle.

Yhteistyössä