Ison pojan yökastelu ja hoito...kokeneemmilla neuvoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minx
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Minx

Vieras
Poika on kastellut koko ikänsä, lähes joka yö. Ei siis oo alkanut nyt yllättäen.
Pari vuotta sitten kokeiltiin Miniriniä, eikä ollut sanottavampaa tehoa. On käyttänyt vaippoja aina yöt, mutta tulee niin paljon pissaa, että silti on sänky ja paita märkänä aamuisin... Ja ton ekan Minirin-kokeilun aikaan oli pakko laittaa myös vaippa kun kastui.

Nyt sit 8v. lähdettiin uuteen yritykseen, ja saatiin vahvempi 240mg Minirin ja hälytinlaite.
Ollaan käytetty lääkettä 2kk ja hälytinlaitetta 1,5kk. Ei auta... Lääke ehkä hieman vähentää pissan määrää, mutta silti kastuu.

Hälytinlaitteeseen ei oo ekojen öiden jälkeen herännyt. Oon teipannut anturin kiinni maalarinteipillä paitaan yms. mutta silti saattaa joko ottaa sen unissaan pois kun piippaa, tai sit jatkaa uniaan niin että laite vaan "huutaa ja huutaa"... Parina yönä oon itse herännyt sitkeään ääneen (nukun eri huoneessa joten en aina kuule ääntä) ja sit mennyt herätteleen poikaa joka on ihan tokkurassa varmaan 5 min. eikä millään tajua mikä muka piippaa... Nukkuu siis todella sikeästi.

Ärsyttää kun mikään ei auta... Lääke maksaa 63e/kk ja laput hälytinlaitteeseen piti ostaa n. 80e...
Toki en ärtymystä näytä pojalle, ei tää ole hänen vikansa.

Milloin voi hakea hoitotukea, siis miten kauan päiväkirjaa pitää täyttää että voi mennä Kelaan? Lääkärin hoidossa on ollut yli 6kk, kun oli toi eka Minirin-kokeilu. Mut onko päiväkirjaakin pakko täyttää eka 6kk?
Kelan tuki olis kyllä ihana asia, kun on kalliit lääkkeet ym. ja vaippoja ostanut 8v...

Kertokaa, mitä kokemuksia teillä on? :)

tätin poika n 13v ja sillä on sama juttu. pojan isä oli ollu kanssa kastelija teini ikään asti. jotain päiväkirjaa nekin pitää ja kaikki keinot on koitettu. vyöhyketerapiasta oli kuulemma vähäksi aikaa apua.

Mustakin ois kiva tietää.Meillä on 7-v tyttö joka on kastellu öisin koko ikänsä.Nyt meilläkin eka minirin kokeilu takana mutta huonolla menestyksellä.Vaipat joka yö.Rasittavaahan tämä on ja tyttö rupeaa kärsimään myös koska ei ilkeä mennä kavereiden luokse yökylään kun hävettää käyttää vaippaa.

Meillä on 6-vuotias poika ja oli tosi kuiva jo puolivuotta, mutta nyt keväällä alkoi kastelu taas.Kastelut ei ole mitää pikku lirahduksia, vaan koko sänky on aivan märkä jos ei ole vaippaa.Meillä ollaan yritetty herätellä, mutta nukkuu tosi sikeästi, ei välttämättä edes herää.Kummastuttaa tämmöinen takapakki, kun oli jo kuivakin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis Kelastahan saa tohon vaivaan tukea, "vammaistuen" nimellä. Ettekö ole hakeneet???

Ei sitä "noin vaan" saa, siinä pitää mm. olla lääkärin hoidossa väh. 6kk, käyttää lääkettä, täyttää kastelupäiväkirjaa jne.
Nyt haluisinkin hakea tuota tukea, mutta jos joku osaisi sanoa, miten pitkään kastelupäiväkirjaa on ensin täytettävä.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä myös yökastelija:
Mustakin ois kiva tietää.Meillä on 7-v tyttö joka on kastellu öisin koko ikänsä.Nyt meilläkin eka minirin kokeilu takana mutta huonolla menestyksellä.Vaipat joka yö.Rasittavaahan tämä on ja tyttö rupeaa kärsimään myös koska ei ilkeä mennä kavereiden luokse yökylään kun hävettää käyttää vaippaa.

Eiks ainakin liberolla ole yökastelijoilla vaippahousuja, jotka näyttävät housuilta, eli ei tarvitse hävetä vaippaa?

Alkuperäinen kirjoittaja kati1974:
tää tätin poika joutuu kanssa ottaa vaipat mukaa, jos menee jonnee yökylään. salaa käy sit laittamassa. ei ole kivaa ton ikäselle!

Meilläkin noin... esim. mummolassa. Mut kavereille ei mee ollenkaan yökylään, kun vaipasta huolimatta myös patja kastuu -tulee yli. Ja ei, ei juo iltaisin paljoa yms. eli nää tavanomaiset konstit on koetettu.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja meillä myös yökastelija:

Eiks ainakin liberolla ole yökastelijoilla vaippahousuja, jotka näyttävät housuilta, eli ei tarvitse hävetä vaippaa?

Kyllä tuon ikäiset muut lapset helpostikin huomaa, että vaippa se on, joka on käytössä... ja ei sitä haluis ottaa riskiä, että lasta aletaan sit kiusata ja koulussa puhua yms...

Alkuperäinen kirjoittaja kelalainen:
Saat, jos ehdot täyttyy, eli poika kastelee viikottain asianmukaisesta hoidosta (hälytinpatja, lääkitys) huolimatta.

OK! Toki mä toivon, että hoidot auttais, mutta hyvä tietää että jos tilanne jatkuu tällaisena, saa sit tuen. :)

aapeelle, kaikille muille ja meillekin. Meillä 6v kastelija, joka otti kanssa takapakkia kuten tuolla jonkun muunkin lapsi. Lääkkeitä ei saatu vielä, mutta patja saatiin ja ei auta.

Meillä ei ole käytössä patja, vaan sellainen pikku "laite" jonka olen ommellut t-paidan rintamukseen kiinni, ja sit pikkuhousuissa on neppareilla kiinnitettävä pestävä lappu, josta menee johto hälyttimeen. Näitä lappuja ostettiin 2 kpl, joten jos yöllä hälyttää, saa sit vaihtaa kuivan loppuyöks. Mutta ei tosiaan oikein käytännössä toimi...

Alkuperäinen kirjoittaja meillä loppui 12 vuotiaana yökastelu pojalta:
kun erosin sen isästä.Siihen mennessä oli minirinit kokeiltu ja piippauspatjat tuloksetta.

Voihan se olla, että elämässä tapahtuvat asiatkin vaikuttaa... mutta en usko että meillä on sitä. Kastelua kun on ollut tosiaan pienestä saakka, ja meillä on nyt ihan tasainen elämäntilanne.
Pojan pikkusiskokin oppi myöhään yökuivaksi, n. 4,5v. mut ei oo sen jälkeen kastellut.
Ja mun omalla siskolla oli myös yökastelua kouluikään asti.

Alkuperäinen kirjoittaja Minx:
Meillä ei ole käytössä patja, vaan sellainen pikku "laite" jonka olen ommellut t-paidan rintamukseen kiinni, ja sit pikkuhousuissa on neppareilla kiinnitettävä pestävä lappu, josta menee johto hälyttimeen. Näitä lappuja ostettiin 2 kpl, joten jos yöllä hälyttää, saa sit vaihtaa kuivan loppuyöks. Mutta ei tosiaan oikein käytännössä toimi...

mistä noita saa? täällä vaan niitä tavan hälytinpatjajuttuja

Kurja vaiva :( Siskonpojalla on lievempänä myös tuota yökastelua, ikää kanssa 8 vuotta. Virtsaa muutenkin valtavia määriä, asiaa on tutkittu mutta mitään selitystä ei löydy (esim. diabetes on posisuljettu). Öisin voi pissata patjan ja vaatteensa ihan litimäriksi, mutta ei herää märkyyteen vaan jatkaa tyytyväisenä uniaan pissalätäkössä siihen saakka, että joku muu huomaa vahingon ja herättää. Ja herättyäänkin on niin tokkurassa, ettei millään käsitä miksi hänet herätetään ja miksi pitää vaihtaa vaatteita. Siskonpojan kohdalla mä luulenkin, että iso osa ongelmaa on tuo käsittämättömän syvä uni ja se, ettei yksinkertaisesti herää mihinkään mihin "normaali" ihminen heräisi.

Alkuperäinen kirjoittaja hei ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Minx:

mistä noita saa? täällä vaan niitä tavan hälytinpatjajuttuja

Tää laite saatiin ihan paikallisesta tk:sta, eikä muita vaihtoehtoja ees tarjottu. Itsekin olin aiemmin kuullut vaan noista patjoista, ja yllätyin kun kuulin et laite onkin tällainen, eikä patja. Mutta varmaan on paikkakuntaisia eroja siinä, mitä on tarjolla.

Alkuperäinen kirjoittaja Hilpuri Tilli:
Toki sä voit sitä kelan tukea varten väärentää kastelupäiväkirjan pidon alkaneeksi esim. jo 3 kk aiemmin...

Mut siihenhän tarvii olla 6kk hoitoa takana, jotta sitä tukea voi hakea. Meillä oli, eikä siitä huolimatta saatu tuota tukea.. Ei oo kuulemma tarpeeksi vaivaa.

Yhteistyössä