Isovanhemmat juovat, miten selvitä tilanteesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja al-anoniin matkalla)?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

al-anoniin matkalla)?

Vieras
Mun vanhempani ovat alle 60-vuotiaita, ihan työelämässä edelleen molemmat. Eivät koskaan ole olleet raivoraittiita, mun lapsuudessani ottivat hyvinkin kohtuudella yhden-kaksi kaljaa joskus. Viimeisten parin vuoden aikana heillä on kuitenkin lähtenyt juominen ihan lapasesta... En ole itse juonut oikeastaan lainkaan melkein kahteen vuoteen ja miehenikin juo tosi vähän, ja tämä tilanne on avannut silmäni lopullisesti.

Me nähdään heitä tietysti eniten vapaa-aikana (asutaan aika kaukana, joten ihan muutamaa tuntia päiväseltään ei nähdä, vaan ollaan yleensä koko viikonloppu tai pidempi aika yhdessä), jolloin ei ole huolta töihin menosta seuraavana päivänä. Tämä tarkoittaa sitä, että JOKA ilta vedetään kännit. Isä sulkeutuu ja muuttuu hiljaiseksi, selvinpäin on ihan hauska seuramies. Äidistä taas tulee hirveä kailottava drama queen. Kumpikaan ei ole kännissä väkivaltainen tms, mutta silti tilanne huolettaa minua. Eivät muista, mitä ovat kännissä puhuneet, isä on alkanut kaatuilla vaarallisesti ym. Lisäksi ovat aina seuraavat päivät krapulaisia, huonotuulisia jne.

Kun täytin itse 30 ja olin raskaana, pyysin äitiä olemaan kanssani viikonlopun selvinpäin, ja hänen mielestään se oli hyvä idea. Ei onnistunut, otti jo perjantaina pari ja lauantaina kännit...

Meillä on 1-vuotias lapsi, josta vanhempani tykkäävät tietysti paljon, on heidän ensimmäinen lapsenlapsensa. Ovat jo puhuneet, että mielellään ottavat lasta hoitoon sitten kun se on vähän isompi jne. Mä yritin keskustella heidän kanssaan tuosta juomisesta, ja sanoin etten voi tuoda lasta heille yökylään yksin, jos en voi olla varma että ainakin toinen on 100% varmuudella selvinpäin. Äiti suuttui ihan hirveästi ja oli sitä mieltä, että eiväthän he kännissä ole, mitä nyt pari ottavat...

No se "pari" tarkoittaa käytännössä äidillä 0,5-1 pahvitonkkaa (1,5-3 l) viiniä, pari kaljaa ja ehkä vähän konjakkia, isällä ehkä 4-5 kaljaa ja melkein puoli litraa kirkasta illassa. Tämä siis ihan normaalina lauantai-iltana kotona tai mökillä, eli vähintään kaksi kertaa viikossa, lomalla enemmänkin. Heidän mielestään tämä ei ole paljon! Tosin äiti on kyllä isän juomisesta huolissaan, mutta ei toki omasta mielestään juo itse yhtään liikaa.

En haluaisi alkaa uhkailla, että jos meno ei muutu niin me lakataan käymästä, mutta niin siinä tulee lopulta käymään. Koska todella ilmeisesti kuvittelevat edelleen juovansa kohtuudella, auttaisko jos ottaisin vaikka salaa videolle heidän kuntoaan ja näyttäisin seuraavana päivänä? En todellakaan aio lasta jättää heidän kanssaan, enkä halua lapseni edes näkevän isovanhempiaan tuossa kunnossa, etenkään sitten kun on vähän isompi ja alkaa ymmärtää asiasta jotain.

Onko muilla kokemuksia vastaavasta?

Voihan se olla, että vähän "herättelisi" heitä huomaamaan juomistapojensa muutoksen, jos vaikka kännykän näytöltä seuraavana päivänä joutuisivat katselemaan kaakatustaan/jörötystään. Mutta tosiasia on, että eipä heitä kukaan muu muuta kuin he itse. Edes lapsenlapsi ei välttämättä ole alkoholin suurkuluttjhalle tai -riippuvaiselle niin tärkeä asia, että juominen vähenisi. Vertaistukea itsellesi/puolisollesi voisit saada jostain saman ongelman kanssa harmittelevien ryhmästä.

On. Mulla ihan samankaltainen tilanne. Mutta valitettavasti en osaa auttaa, en itsekkään tiedä mitä tekisin asian kanssa. :( Joskus olen vihjaillut, mutta siitä on suututtu hurjasti.. Niin kauan kun hoitavat työnsä, tuo menee, mutta pelottaa mitä sitten kun jäävät eläkkeelle?? :O

No. Minä olen sen verran julma että en todellakaan antaisi lasta tuollaisille hoitoon enkä muutenkaan harrastaisi yökyläilyjä puolin enkä toisin mikäli sitä juomista ei saa karsittua pois. Loukkaantukoot jos tykkäävät. Meille olisivat tervetulleita ilman alkoholia ja heillä käydessä lähdettäisiin itse pois heti kun ensimmäsitä pulloa/tölkkiä avataan.

Viimeksi muokattu:
No. Minä olen sen verran juma että en todellakaan antaisi lasta tuollaisille hoitoon enkä muutenkaan harrastaisi yökyläilyjä puolin enkä toisin mikäli sitä juomista ei saa karsittua pois. Loukkaantukoot jos tykkäävät. Meille olisivat tervetulleita ilman alkoholia ja heillä käydessä lähdettäisiin itse pois heti kun ensimmäsitä pulloa/tölkkiä avataan.

Näin meilläkin tehty. Äitini ja mieheni isä (molemmat uusissa liitoissa) eivät saa pidettyä lapasessa juomista, vaikka mitä olisi suunniteltu etukäteen. Jätämme sitten menemättä tai palaamme kotiin jos ovat päihtyneitä. Edes puhelimessa en suostu puhumaan jos äitini on kännissä. Kerran hän tuli käymään keitoissa ja sanoin niin suoraan kuin voin että meille ei ole kännissä tulemista. Eikä ole sen jälkeen tullut. Selvinpäin välit ovat ihan ok ja helposti voidaan viettää kokonainen iltapäivä yhdessä nostamatta alkoholia puheeksi. Se on sairaus josta äitini ei tule koskaan parantumaan, enkä minä voi asiassa auttaa.

Mielestäni paras herätys on, että sanot suoraan, ettet voi antaa lasta hoitoon heidän alkoholin käyttönsä vuoksi. Todennäköistä on, etteivät he tule myöntämään ongelmaa, mutta ehkä ajatus jää kytemään. Joku päivä herätyksesi voi olla ratkaiseva tekijä, joka saa suunnan muuttumaan.

Me emme ole lasten syntymään jälkeen kertaakaan yöpyneet isovanhempien luona alkoholiongelman vuoksi. Kovasti on kyllä pyydelty. Kerrankin tullessamme hotellista isoäiti oli vastassa oksennusämäpärin kanssa ja sanoi, että olisittehan te hyvin voineet olla täälläkin yötä :( Ei kiitos! Lasten ei tarvitse nähdä sellaista elämää. Ehkä isompana voisi olla hyvä näyttää, mitä liiallinen alkoholin käyttö saa aikaiseksi.

ihankun mun näppikseltä....
neuvoton olen.
ollaan mun siskon kanssa vähennetty käyntejä ja monta kertaa "häpäisty" vanhemmat jos ollaan kerrottu jotain niiden ollessa kännissä ja seuraavana päivänä otettu puheeks jolloin vanhemmat ihan yllättyneitä et aijjaa.. jolloin täräytetään erittäin ikävällä äänensävyllä, että kyllähän tästä EILEN PUHUTTIIN...... sit ovat ihan nolona ja naamat punasena.
kumpikin myös sättii toistensa juomisia, mutta omassa alkon käytössähän ei ole mitään ongelmaa.
piilottelevat pulloja toisiltaan yms.
juhannuksena oltiin siellä syömässä.
oli pullo valkkaria ja pänikkä punaviiniä.
kun kukaan muu ei juonut (paitsi minä lasillisen ruuan kanssa) niin porukat veti sitten puokkiin koko setin ja morjens.
viinithän menee huonoks jos ei niitä heti juo.
oon ihan täys, mut ei kai aikuisia ihmisiä estääkään voi. pämpätköön, mutta tulevat huomaamaan että jotain puuttuu elämästä.. kuten lapsenlapset ja lapset.

Yhteistyössä