Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Mulla sitten varmaan tulkintavirhe ap:n kirjoituksista. Ymmärsin nimittäin, että isä on kiinnostunut lapsesta VAIN, jos lapsi on biologisesti hänen. Mikä on mun mielestä ihan ymmärrettävää. Jos ap:n lapsen isä ei halua isyyttä vahvistettavan, niin asiahan on ihan yksinkertainen: ap kieltää isyyden selvittämisen. Syitä siihen keksii ihan jokainen. Jos taas tämä lapsen isä HALUAA isyydenselvitystä, niin käsittääkseni uusimpien lakimuutosten myöltä hänellä on siihen oikeus. Tosin hän itse maksaa kaikki kustannukset tutkimuksista. Ja joutuu - jos lapsi hänen lapsekseen todetaan - maksamaan elatusmaksut. Useimmiten kai tällaisissa tapauksissa mies ei halua maksaa latiakaan siitä (= tutkimuksista ) , että jotuuisimaksamaan seuraavat 18 vuotta lisää. Siksi isät eivät käytä tätä oikeuttaan. Mutta saattaa olla sellaisiakin miehiä, joille oma lapsi merkitsee oikeasti jotain. ja he ovat valmiita investoimaan siihen, että saavat isyyden selvitettyä.Alkuperäinen kirjoittaja te:on selvintä, että lastenvalvojalle ilmoitetaan että isyyttä ei haluta selvitettävän. Näin siittäjällä ei ole lapseen minkäänlaista juridista suhdetta (elatusvelvollisuutta, tapaamisoikeutta tms.)
Olen kai ketjun ainoa jonka mielestä ap tekee ihan oikein? Jos siittäjä ei halua isäksi miksi ihmeessä isyys pitäisi selvittää? Parempi tuossa tapauksessa olla ilman isää kokonaan. Vastentahtoisesta isästä ei tule kun harmia.
Jos tuo isyysselvitys selvitetään lastenvalvojan kautta niinkuin yleensä niin se on aina maksutonta verikokeita myöten!!!