Isyystesti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "harmaa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"harmaa"

Vieras
Kun on tilanne, että lapsen syntyessä vanhemmat ovat olleet naimisissa, niin isyyttä ei luonnollisesti ole tarvinnut tunnustaa.
Kuitenkin lapsen äiti on suutuspäissään sanonut, ettei isä olekkaan lapsen biologinen isä.
Voiko lastenvalvojalla isä pyytää isyystestiä?

Jos aviomies on merkitty lapsen isäksi, mutta hän epäilee isyyttään, niin minusta on täysi oikeus, että se isyys tarkistetaan. Jos joku perheen ulkopuolinen tyyppi nyt tuleekin vaatimaan isyystestiä, kun väittää olevansa isä, niin siinä tapauksessa ei minun mielestäni tarvitse suostua teettämään isyystestiä.

En kyllä valitettavasti tiedä voiko pakottaa, mutta jos äiti ei siihen vapaaehtoisesti suostu eikö ole aika oletettavaa että voi olla niin ettei isä ole oikeasti ole biologinen isä. Toisaalta minkä ikäinen lapsi on. Hänen kannaltaan asian selvittäminen olisi ehkä hyvä jättää myöhempään.

Lapsi on pieni.
Isä ei epäillyt isyyttään ennen kuin äiti raivopäissään tämän paljasti.

Vanhemmilla on kuitenkin yhteishuoltajuus. Eikö silloin isällä ole yhtälailla oikeus päättää lapsen asioista ja tietää virallisesti, että onko ylipäätään elatusvelvollinen?

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen kirjoittaja;22025789:
Lapsi on pieni.
Isä ei epäillyt isyyttään ennen kuin äiti raivopäissään tämän paljasti.

Vanhemmilla on kuitenkin yhteishuoltajuus. Eikö silloin isällä ole yhtälailla oikeus päättää lapsen asioista ja tietää virallisesti, että onko ylipäätään elatusvelvollinen?

On oikeus.

Siinä muuten on 2 vuoden raja lapsen syntymisestä laskien kun voi nostaa kanteen lapsen isyyden selvittämiseksi, sen jälkeen ei auta enää kakistella eli kannattaa asia tosiaan laittaa ajoissa vireille.

Isyyslaki kertoo aika selkeästi nuo isyyteen liittyvät asiat.

Siinä muuten on 2 vuoden raja lapsen syntymisestä laskien kun voi nostaa kanteen lapsen isyyden selvittämiseksi, sen jälkeen ei auta enää kakistella eli kannattaa asia tosiaan laittaa ajoissa vireille.

Isyyslaki kertoo aika selkeästi nuo isyyteen liittyvät asiat.

mulla oli tilanne, jossa avioliiton ulkopuolella syntynyt lapsi oli jo vahvistettu yksi mies isäksi, ja lapsi oli yli 2v, kun mies halusi dna testit(ja minä suostuin) ilman suostumustani testejä ei olisi tehty. ja testissä ilmeni, ettei tämä "isä" joka papereissa oli lapsen isä ollutkaan biologinen isä, joten oikeudessa isyys kumottiin, joten kyllä sen hyvällä syyllä voi kumoa yli 2v lapsenkin kohdalla...

Naisen ei tarvitse nykyään enää suostua. Isyyden voi selvittää ilman lapsen äidin lupaa laillisesti. Netistä voi tilata isyystestejä ja ne tehdään kotona ja lähetetään tutkittavaksi. Hinta 350-460 euroa riippuen kuinka nopeasti tulokset haluaa.

kun tilanne on siis se että emme ole naimisissa ja epävarmuus isästä on. niin nyt pitäisi tietää voiko testin tehdä jo ennenkuin pääsemme kotiin. ja voiko lapsen antaa testin tulokset saatua pois, vaikka aikomusta ei ole.. kun jos isä ei olekkaan nykyinen kumppanini niin en halua lasta pitää

Ei lapsi ole mikään esine jos ei alkuperämaa miellyttää voi vain vaihtaa... näinkö tosiaan luulet?
Toivon et ei lapsi ole nykyisen kumppanin, sillä en itse haluaisi tollaista äitiä! Niin makaa kun petää, kannattaa siis mietti kenen kanssa makaa!!!!

[QUOTE="minä";25445312]kun tilanne on siis se että emme ole naimisissa ja epävarmuus isästä on. niin nyt pitäisi tietää voiko testin tehdä jo ennenkuin pääsemme kotiin. ja voiko lapsen antaa testin tulokset saatua pois, vaikka aikomusta ei ole.. kun jos isä ei olekkaan nykyinen kumppanini niin en halua lasta pitää[/QUOTE]

oot sää kyllä sairas jos nuin haluut tehä; olisit miettinyt ennen ku ees harkittit pitäväs sen!

Yhteistyössä