itku ei kaukana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sihti kurkussa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sihti kurkussa

Vieras
Lapseni on 2 vuotta ja kärsii useista ruoka- aine allergioista. Hänellä on maito-, vilja- ja kananmunaallergiat. Pahin ongelma on sihtikurkku, josta ei mene kokkareet alas vaan oksennus lentää vaikka ruokalautaselle. Lapsi on ollut miltei vuoden jo päivähoidossa. Nyt hän on aloittanut uudessa hoitopaikassa jossa ruokaa ei ole hienonnettu sillä seurauksella, että hän ei ole 2kk aikana syönyt lämmmintä ruokaa lainkaan hoitopäivän aikana. Olen jo leimautuut äidiksi, joka ei viitsi opettaa lastaan syömään. Mitä tehdä? Lapsi syö kätevästi leipää ym muttei ruokia.

Minkä takia lapsesi ei saa päiväkodissa soseutettua ruokaa? Eikä sitä ole lainkaan tarjolla vai eivätkö he periaatteessa tarjoa noin isolle?
Jos hänelle valmistetaan omat ruuat eikä niitä yhtä hyvin voisi soseuttaa.
Lapsesihan selkeästi pystyisi syömään normaalin paksuista ruokaa, koska syö leipääkin.

Sinuna pyytäisin päiväkodissa, että soseuttaisivat lapsen ruuan. Sanoisit, että vasta kun olet saanut hänet totutettua kotona karkeaan ruokaan voisivat he päiväkodissakin siirtyä siihen. Vetoa siihen, että lapsesi on allerginen ja kasvu muutenkin sen takia vaarassa. (vaikka ei ehkä olekaan.)
Ehkäpä lapsesi juuri allergioiden takia pelkää tavallista ruokaa.

Onneksi pikkulasten ruoka-aineallergiat menevät useimmiten ohi kouluikään mennessä. Toivottavasti teilläkin alkavat ruokahommat sujua.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.09.2006 klo 20:48 hirmu kirjoitti:
Miksi kaksvuotias sairas lapsi on hoidossa? Miltä mahtaa tuntua lapsesta? Lämmin ruoka kuuluu lapsen hoitopäivään!!!

Eikö ruoka-aine allerginen lapsi saa olla muuta kuin kotihoidossa?? Hänellä on sama oikeus olla hoidossa kuin muillakin niin terveillä kuin sairailla! Toki lämmin ruoka kuuluu lapselle ja sehän pitäisi jo hoitopaikassakin ymmärtää. Äitinä ottaisin hoitajan kanssa tiukan keskustelun asiasta pikaisesti!! Lapset ovat kuitenkin yksilöitä!

Kiitos hopsulille ja lapin matkaajalle tuesta. Pyysin päiväkodissa ruokien soseutusta vedoten kasvun ongelmiin, jotka ovat kylläkin todellisia. Ruoka- ainerajoitukset ovat varmaankin osasyynä siihen, että lapsukainen ei opi samalla tavalla syömään kuin muut. Esikoinen ei nirsoile...

Hei!Kuulostaa tutulta sihtikurkun suhteen!!Allergioita meillä ei ole,mutta poika ei millään ole oppinut syömään lusikalla rakeista ruokaa:kakoo,oksentaa ruoan pois kun tuntuu jäävän kurkkuun.Soseena ruoka menee kyllä.Samoin sormipaloina mikä vaan,MUTTA ei lusikalla.
Tosin nyt kun aloitti puolipäivähoidon ei suostu syömään enää juuri mitään .
Ruokailusta on tullut valtataistelu!Niin hoidossa kuin kotona.
Minut on leimattu äidiksi,joka on liikaa hyysännyt poikaansa.Poika pyydetään poistumaan pöydästä kun ei suostu syömään ja kakoo ruokansa pois.Ymmärrän kyllä,että päiväkodissa on säännöt ja muiden ruokarauha pitää säilyttää!!Haluaisin poikani oppivan syömään ja oppivan päiväkodin tavoille,MUTTA mitä voin tehdä??
Neuvolasta sain ohjeen ettei vaihtoehtoja tule antaa:jos ei syö_pois pöydästä ja tunnin päästä tarjotaan samaa ruokaa.No tätä noudattaneena poika ei nyt sit ole viikkoon syönyt juuri kuin iltapalaa:muroja,porkkanaa,omenaa,leipää,jogurttia ja maitoa.Ja aamulla sama.Välipala tuntuu jäävän päivältä väliin kun yritän ruokaa tarjota.Ruoka-aikoina ei juuri muuta kuin vettä.Maitoa ja leipää saa jos syö pääruokaa.

Minä voisin lapsen yksityiselle lääkärille, jolla on kokemusta nielu- ja kurkku asioista. Mitä jos syy onkin jokin kurkussa oleva este ja lapsi ei sen takia pysty syömään karkeaa ruokaa? Neuvolassa tällaisia asioita ei välttämättä hoksata, mutta itse olin kaksi vuotta sitten leikkauksessa Töölön sairaalassa, jossa hoidetaan suu- ja kitalakihalkio yms. potilaita ja siellä tuli juteltua yhden pikku potilaan äidin kanssa asiasta.

Meillä oli pojan kanssa samanlaista ongelmaa, mutta siihen auttoi se, että annoin lämpimänkin ruoan tämän välivaiheen ajan pienen pieninä palasina pöydälle eteen, josta lapsi poimi ruoan sormilla suuhunsa. Siten menivät kokkareetkin, mutta ei lusikalla!
Välivaihe ei kauaa kestänyt ja nykyisin meillä syödään ihan normaalia kotiruokaa itse lusikalla tai haarukalla.

Minusta on järkyttävää et jos lapsi kerran kakoo ja oksentaa kokkareisemman ruoan niin miksi hänelle ei soseuteta. Kyl se ihan varmasti jossain välissä oppii syömään karkeempaakin ruokaa. Me ei kaikki ihmiset olla samasta muotista tehtyjä. Itsellänikin on pieni kurkku ja vaikea esim tabletteja niellä.
Älkää pakottako lasta syömään jotain mitä hän ei pysty. Ei hän varmasti sitä kiusalla tee. Ja nälässä pidä. Antakaa lapsiraukalle sitä mitä hän pystyy syömään.
Ja todella typerää käytöstä päiväkodissa. Taas kaikkien lapsien pitäisi olla samanlaisia. Sano että lapsesi ei pysty syömään karkeata ruokaa. Piste. Se ei vaikeeta ole ruokaa soseuttaa eikä kauaa aikaa vie. Miksi ihmeessä pientä lasta joka ei itse pysty ruokaansa ostamaan ja tekemään pitää nälässä pitää.

Jos yhtään lohduttaa,niin meillä on 3-v kaksostyttö,joka on myös todellinen sihtikurkku.On tosin ollut syntyessään alle kilon,joten ongelma johtuu osittain siitäkin.Ihan hävettää muusata ison tytön ruoka,mutta kuten sanottu,PAKKOHAN ON SAADA LAPSI KASVAMAAN.Hän syö kyllä näkkäriä,lihapullia,nakkeja ym. kädestä,mutta annas olla,kun yrität lusikalla antaa ruokaa,jossa on vähänkin kokkareita,niin jo kyökitään ja lykätään kielellä ulos suusta.Olen myös miettinyt,miten päiväkodissa tällaiseen suhtaudutaan ja eipä kieltämättä oikein innosta koko ajatus.Olen myös sitä mieltä,että lasta ei nälässä pidetä,ennemmin sitten vaikka muusaan sen ruuan,eiköhän hän joskus opi... :(

meillä 2v2kk tyttö joka koko ikänsä ollu huono syömään.on sairastanut paljon ja kasvu muutenkin hidasta.
ei osaa purra ruokaa ollenkaan,syö kyllä ruokaa missä voi olla pieniä paloja mutta nielee ne kokonaisena,sormiruokaa ei mene ollenkaan,jos antaa esim.keksin,tyttö vain nuolee keksiä ja jos muruja menee suuhun niin sylkee ne pois...
on meinannut monta kertaa tukehtua johokin kökköön ja osaksi varmaan muistoja vauvaajoilta kun kurkku oli koko ajan täynnä räkää yms...
meillä kesällä todettiin että tytöllä on suun alueella aistiyliherkkyys ja ilmeisesti tämän takia ruoan pureskelu ja palaruoat tekee kipeää/huonoa...
on yksityisessä päiväkodissa ja siellä luojan kiitos on huomioitu kaikki tytön ongelmat ja ruoka soseutetaan hänelle aina jotta voidaan taata että tyttö kasvaa,tarjotaan myös leipää,kurkkua yms .sormiruokaa joka aterialla jotta oppisi puremisen jalon taidon...
kaikki ulkopuoliset ei voi ymmärtää tätä ongelmaa,vaan vähättelevät vaan ett kyl se osaa eikä se tukehdu,mutta totuus onkin ihan toisenlainen ja huoli valtava kun pari kertaa on tyttö jo siniseksi mennyt...
uskon että lapsi oppii aikanaan syömään karkeaa ruokaa ja puremaan ruokansa kunnolla mutta se vaan vie joiltakin enemmän aikaa ja eritoten vanhempien kärsivällisyyttä :)
ja vaikka meillä tytöllä paljon muitakin ongelmia ja vaivoja mm.refluksi,astma,atopia,maito/soija-allergia niin hänelläkin on oikeus pvähoitoon aivan kuin kellä tahansa lapsella.
jaksamista kaikille :hug:

Minä voin kyllä sanoa,että päiväkodin poikani juuri aloittaneena,PELKÄÄN hoitajien ehdottomuutta ja asennetta,että kun "lapsenne on jo näin iso niin pitäisi osata tätä ja tätä katsokaa näitä pienempiäkin..."
Mulla on tullut kamala stressi lapsen päiväkotiruokailusta. Saan päivittäin palautetta,että "kun ei syö ja tekee sitä ja tätä.."
Koen ne syytöksinä,etten kotiäitinä ole osannut kasvattaa ja syöttää lastani oikein. Ja jopa tunnen pahansuopaisia katseita,että syökö tuo äitikään lienee kunnon ruokaa...osaako edes ruokaa laittaa...
En tiedä mielikuvitukseni on stressissä alkanut laukkaamaan.. :x

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.09.2006 klo 20:48 hirmu kirjoitti:
Miksi kaksvuotias sairas lapsi on hoidossa? Miltä mahtaa tuntua lapsesta? Lämmin ruoka kuuluu lapsen hoitopäivään!!!

Miksi ei saisi olla? Onhan astmaatikko- ja diabeetikkolapsiakin hoidossa? Pitäisikö vanhemman (äidin) olla tuomittu olemaan kotona lapsen kanssa, kunnes tämä täyttää 18 vuotta? Järki käteen, hei!!! Se ei ole vanhemman vika, jos eivät hoidossa tarjoile lapselle sopivaa ruokaa.

Miksi ihmeessä päivähoidon ihmiset ei tee toiveiden mukaan? Oletteko pitäneet aloituskeskustelua, jossa selviäisi tarkalleen mitä toivotte lapsenne hoidolta? Kuulostaa huonolta.

Olen siis itse "päiväkodin täti". Meillä jaetaan aina aloittaviin perheisiin kyselylomakkeet joihin vanhemmat saavat täyttää lapsen tavat ja tottumukset, taidot ja myös allergiat ja sairaudet. Sen jälkeen pidetään keskustelu, jossa vielä selvennetään kaikki kohdat. Täällä Tampereella se on ihan arkipäivää. Ja jutellaanhan sitä muutenkin päivittäin vanhempien kanssa kaikenlaista, siinähän voisi asiasta kysäistä.

Allergisia lapsia tuntuu nykyään olevan jokaisella osastolla, se ei ole ollenkaan erikoista. Olisiko mahdollista, että nuo tätien ilmeet ovatkin olleet vain huolestuneisuutta? Kovasti allerginen lapsi, joka ei saa syötyä huolestuttaisi ainakin minua hoitajana.

Oma poikani meinasi tukehtua melkein jokaisella syöttökerralla, ennenkuin kireä kielijänne leikattiin. Kurkussa ei ollut mitään vikaa muttakun kielellä ei pystynyt liikuttamaan ruokaa suussa, se takertui aina kurkkuun. Voisiko tästä vinkistä olla jotakin apua?

Yhteistyössä